Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Partitiv-øvelse – suomi 1 MALLI (model): Kuvassa on kissa. - Der er en kat på billedet. -> Kuvassa on kaksi kissaa. Kuvassa on kirja.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Sanatyypit ja sijamuodot.
Persoonapronominit.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Mikä ihmeen objekti?.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Ryhmä h07 Töölö, sanni heinzmann
Tervetuloa kurssille Suomi 1B!
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Persoonapronominit.
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
A B C D E F G H I J K L M M N O P Q R S T U V W X Y Z (Ä Ö Ü ß)
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Meine Familie

MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö (maskuliini). DIE – naispuolinen henkilö (feminiini). DAS – neutraali eli ei ota kantaa sukupuoleen (neutri). Saksan kielessä substantiivit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Jokaisella substantiivilla on artikkelinsa eli joko der, das, tai die. Sanan suku pitää opetella yhdessä substantiivin kanssa.

IN-päätteellä saadaan miespuolisista naispuolinen (esim. ammatit). Joskus vokaali saattaa muuttua: - der Koch – die Köchin (kokki) - der Kellner – die Kellnerin (tarjoilija) - der Lehrer – die Lehrerin (opettaja) - der Fahrer – die Fahrerin (ajaja) Kun saksalainen puhuu vaikkapa ”matikanopestaan”, tiedät heti, onko hän nainen vai mies! Suomessa ei tehdä eroa nais- ja miespuolisen ammattinimen välillä.

minun = mein minun = meine sinun = deinsinun = deine DER DAS DIE MONIKKO DER DAS DIE MONIKKO

A.Lisää alla olevien sanojen eteen mein tai meine. __ Freund Alex __ Vater __ Opa __ Tante __ Freunde __ Mutter __ Onkel __ Freundin Anna __ Oma __ Großeltern B.Kysele pariltasi mallin mukaan. YKSIKÖSSÄ: Wie heißt dein Bruder/deine Schwester? Wo wohnt dein Opa/deine Oma? Wie alt ist dein Vater/deine Mutter? MONIKOSSA: Wie heißen deine Eltern? Wie alt sind deine Eltern? Wo wohnen deine Groβeltern?

Tutki mallilauseita. Ist das dein Haus/ deine Maus? Nein, das ist nicht mein Haus/meine Maus. Ja, das ist mein Haus/meine Maus. der Ball der Baum der Hund der Vater der Bruder die Blume die Katze die Maus die Schwester das Haus das Baby das Buch der Ball der Baum der Hund der Vater der Bruder die Blume die Katze die Maus die Schwester das Haus das Baby das Buch Muodosta seuraavat yhdistelmät saksaksi: 1.Minun kissani5. minun palloni 2.Minun koirani6. sinun autosi 3.Sinun talosi 7. minun vanhempani (Eltern) 4.Sinun äitisi

Kotitehtävä: Kerro omasta perheestäsi tai keksi itsellesi mielikuvitusperhe. Kerro perheenjäsenistäsi nimi, ikä, harrastukset, mistä pitää ja ei pidä, millainen hän on. Otsikoksi tulee Das ist meine Familie. Kirjoita, kuin esittelisit perheesi jollekulle: ”Tässä on äitini Annikki. Hän on 46 vuotta vanha…”

Lisätehtävä verbeistä: 1. Asutteko Suomessa, herra Schmitt? 2. Pelaavatko he jalkapalloa? 3. Oletko sinä 14? 5. Onko hän journalisti? 6. Teettekö te myös muita asioita? (…auch andere Sachen) 7. Työskentelevätkö he Saksassa?

Aussprache. Kuuntele ja toista: fährt Käse Mädchen Schäfer  Ä äännetään siis [?]

MIELIPITEEN KYSYMINEN JA ILMAISEMINEN -Wie findest du Badminton spielen? Schwimmen? ins Kino gehen? - Schwimmen ist schön. = Ich finde Schwimmen schön. Musik hören ist blöd. = Ich finde Musik hören blöd. cool, spitze, super, toll, schön, interessant :-I okay, ganz okay  dumm, blöd, doof, langweilig (=pitkäveteinen, tylsä), uninteressant

Kuvittele tykkääväsi jostakin harrastuksesta ja kysy myös parisi mielipidettä siitä. Lukekaa ensin malli ja muunnelkaa sitten alleviivattuja. ins Kino gehen ins Theater gehen Tennis spielen Volleyball spielen im Chor singen Musik hören Schwimmen ************************************************************************************************************************* cool, spitze, super, toll, schön, interessant :-I okay, ganz okay  dumm, blöd, doof, langweilig (=pitkäveteinen, tylsä), uninteressant ********************************************************************************************************************************************************************** * dumm, blöd, doof merkitsevät kaikki tyhmää, typerää. Niitä käytetään myös ihmisestä: Bist du denn dumm? ~ Ootko ihan tyhmä? Sport ist toll! = Ich finde Sport toll! Sport ist toll! = Ich finde Sport toll! Sport macht Spaß! Wie findest du Sport?

Harjoittele viikonpäivät (Wochentage) kpl 4 sanaston lopusta. Wie sagst du auf Deutsch: ”maanantaina, tiistaina jne”?  Am Vastaa kysymyksiin. 1 Wann hat Sandra Training?  Am… 2 Wann hast du Deutsch?  Am… 3 Wann hast du Mathe in der Schule?  Am.. und… 4 Wann hast du Sport in der Schule?  Am…

Taivuta kaikissa persoonissa verbit SCHLAFEN ja FAHREN eli taulukko: SCHLAF/EN nukkua FAHR/EN ajaa, matkustaa ich du er, sie wir ihr sie Sie Vahvat verbit tunnistat sanastosta, koska niiden yksikön 3. muoto on annettu perusmuodon jälkeen. Esim. fahren, er fährt

Lukekaa lauseet pareittain ja kiinnittäkää huomiota verbeihin FAHREN ja SCHLAFEN. Suomentakaa lauseet myös. 1 Ich fahre nach Hause. 2 Fährst du auch nach Hause? 3 Wann fährt Vater nach München? 4 Sandra und Vater fahren am Montag. 5 Jens und Jochen, fahrt ihr auch? 6 Nein, wir fahren nicht. Wir schlafen. 7 Schläfst du schon? 8 Nein, Jochen schläft schon.

Täydennä FAHREN-verbin oikea muoto. Kirjoita numero ja puuttuva sana vihkoosi. 1 Sebastian, wie 1.__ du zur Schule? 2 Ich 2.__ mit dem Motorrad. 3 Paul und Sofie, wie 3.__ ihr zur Schule? 4 Wir 4.__ mit dem Bus. 5 Herr Schneider, wie 5.__ Sie zur Schule? 6 Natürlich mit dem Auto! Aber meine Frau 6.__ mit der U-Bahn (raitiovaunu).

LÄKSY: Kirjoita saksaksi: 1 Matkustan kotiin. 2 Matkustatko sinäkin kotiin? 3 Milloin isä matkustaa Müncheniin? 4 Sandra ja isä matkustavat maanantaina. 5 Jens ja Jochen, matkustatteko tekin? 6 Ei, me emme matkusta. Me nukumme. 7 Nukutko sinä jo? 8 En, Jochen nukkuu jo. Kirjoita seuraavat kysymykset vihkoosi saksaksi: 1 Mikä on Sandran harrastus numero yksi? 2 Milloin hän tanssii? 3 Kuinka monta poikaa ja kuinka monta tyttöä on tanssiryhmässä? 4 Miksi Sandra pitää tanssimisesta? 5 Mitä hän tanssii tänään? 6 Mitä mieltä Sandra on Benistä? 7 Minne hän matkustaa harjoitusten jälkeen? 8 Miksi Sandra matkustaa nopeasti kotiin?