1.Change of approach procedure on 22L 2.CDO at Helsinki-Vantaa 3.Engine run-ups at Helsinki-Vantaa 4.Renovation of RWY04R/22L in summer Helicopter noise – to include or not into annual calculations 6.Utti airport and parachute flights 7.Decision by Trafi on operating restrictions at Helsinki-Vantaa Noise issues - Finavia 2
Approach procedure 22L
NYT > Keravan melumittari
Measurements at 6,3 NM before THR 6 ~2 dB difference FAP 3100 FAP ft <> 2000 ft -> 2 dB quieter! The reason: NOT the height but speed and configuration! FA-Y, Tuomo Linnanto
Speed profiles of A320 on 22L FA-Y, Tuomo Linnanto Aerodynanic noise ~ 5-6 exponent of air speed
CDO at Helsinki-Vantaa
9
10
Engine run-ups and noise
Sijainti Ympäristöyksikkö, ympäristöinsinööri Tuomo Leskelä The final site The old site
13
14 18,5m 104m 70,1m >70,1m (!)
Renovations during summer 2015
RWY1 renovation
RWY1 renovation
3D-kuvan katsomissuunta Kerava Martin- laakso Helsingin keskusta
Asutus 3D-esityksenä katsottuna Klaukkalan takaa kohti lentoasemaa 7 Ympäristövaikutukset ja niiden hallinta Pk-seudun ja Uudenmaan asutus Martin- laakso Kerava Helsingin keskusta
Asutus 3D-esityksenä katsottuna Klaukkalan takaa kohti lentoasemaa 7 Ympäristövaikutukset ja niiden hallinta Pk-seudun ja Uudenmaan asutus
22 August – opening the RWY1 with temporarily more operations
Helicopter noise – to include or not into annual calculations
Utti Airport 25
26
27
Decision by Trafi on operating restrictions at Helsinki-Vantaa
Kiitos