Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIEDONHANKINNAN STARTTI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIEDONHANKINNAN STARTTI"— Esityksen transkriptio:

1 TIEDONHANKINNAN STARTTI
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

2 Johdanto Tiedon helppo saatavuus Oletus tiedonhaun helppoudesta
Nykyinen tiedollinen ympäristö vaatii kehittyneitä tiedonhankinnan taitoja Tiedollisen ympäristön moninaisuus Itsenäinen oppiminen edellyttää tiedonhallintaitojen ohjausta Google-sukupolven tiedonhankintataidot

3 Tiedonhankinnan prosessi
Aiheen määrittely Tiedonhaun strategia Tiedon paikantaminen Tiedon käyttö ja lähdekritiikki Tiedonhankinta-prosessin arviointi

4 Mihin tarvitsen tietoa?
MITÄ HALUAN TIETÄÄ? MITÄ AIHEENI, KYSYMYKSENI TAI ONGELMANI PITÄÄ SISÄLLÄÄN? MITÄ TIEDÄN AIHEESTA JO ENTUUDESTAAN? MITÄ MINUN PITÄISI TIETÄÄ VIELÄ LISÄÄ? MITEN RAJAAN AIHEENI? TARVITSENKO TIETEELLISTÄ TIETOA VAI RIITTÄÄKÖ WIKIPEDIA? MISTÄ NÄKÖKULMASTA LÄHESTYN AIHETTA?

5 Haluan tietää suomalaisista siirtolaisista Amerikassa.
Suomalaisia taisi muuttaa sinne aika paljon joskus 1900-luvun alussa. Voisin rajata aihettani vaikka jonkin tietyn U.S.A:n alueen siirtolaisuuteen. Haluan tietää suomalaisista siirtolaisista Amerikassa. Pitäisiköhän tässä jotenkin käsitellä suomalaista identiteettiä, kun essee tulee äikän tunnille. Taisivat muuttaa työn perässä.

6 Mitkä käsitteet kuvaavat aihettani?
siirtolaisuus suomalaiset U.S.A maastamuuttaminen

7 Miellekartta

8 Tiedonhakuun ei kannata rynnätä suinpäin, vaan kannattaa pysähtyä miettimään , millaisin käsittein aihetta voisi kuvailla. Tässä ovat apuna erilaiset asiasanastot ja tesaurukset. Kirjastojen kokoelmatietokannoissa aineiston sisältö on kuvailtu asiasanoin. Sisällönkuvailun tarkoituksena on parantaa hakua ja antaa paremmat mahdollisuudet löytää juuri sitä, mitä haluaa.

9 Käyttämällä asiasanahakua saat paljon kattavamman hakutuloksen.

10 Jos asiasanastoa ei käytettäisi ja haku kohdistuisi vaikka vaan teoksen nimeen jäisi paljon oleellista löytymättä.

11 Jos esimerkiksi olisit hakemassa ympäristökasvatukseen liittyvää aineistoa pelkästään teoksen nimellä, jäisi seuraava teos löytymättä, koska sen nimi ei viittaa suoraan ympäristökasvatukseen.

12

13 Maailmassa on tietoa miljoonista eri aiheista ja me kommunikoimme tiedosta niin monin eri sanoin
Puu Ruukkukasvi Kuljetusväline Leivonnainen Bonsai Kakku Trukki Täytekakku Juoma Pelaaminen Maantiede Nautintoaine Konsolipelit Miten opiskelijalle voi havainnollistaa luokitusta (diat 5-12). Valtiot Tee Xbox

14 Tarvitsemaasi tietoa on vaikea löytää, koska tietoa on niin paljon

15 Kirjastoluokitus tulee apuun …
…ja järjestää kaiken tiedon

16 Kirjastoluokitus jakaa kaiken tiedon kymmeneen pääluokkaan (0-9)

17 Kuinka kirjastoluokitus järjestää tiedon universumin?
Tieto järjestetään hierarkkisesti lähtien liikkeelle laajimmasta aiheesta (luokasta) ja edeten suppeampiin aiheisiin (alaluokkiin). TAIDE ARKKITEHTUURI KULTTUURIRAKENNUKSET ELOKUVATEATTERIT

18 0 YLEISTEOKSET. KIRJA-ALA. KIRJASTOTOIMI YLEINEN KULTTUURIPOLITIIKKA
0 YLEISTEOKSET. KIRJA-ALA. KIRJASTOTOIMI YLEINEN KULTTUURIPOLITIIKKA. JOUKKOTIEDOTUS 1 FILOSOFIA. PSYKOLOGIA. RAJATIETO 2 USKONTO 3 YHTEISKUNTA 4 MAANTIEDE. MATKAT. KANSANTIEDE 5 LUONNONTIETEET. MATEMATIIKKA. LÄÄKETIEDE 6 TEKNIIKKA. TEOLLISUUS. KÄSITYÖ. MAA- JA METSÄTALOUS KOTITALOUS. LIIKETALOUS. LIIKENNE 7 TAITEET. LIIKUNTA 8 KAUNOKIRJALLISUUS. KIRJALLISUUSTIEDE. KIELITIEDE 9 HISTORIA

19 91 Maailman historia. Euroopan historia
91.1 Vanha aika 91.11 Egypti, historia vuoteen 639 j.Kr.

20 Kirjastossa kirjastoluokitus näkyy kirjan selässä
Kirjastoluokitus järjestää kirjat aiheen mukaan 79.8 MÄK Mäkinen; Ollaanko kirkkistä HIN Hinkka; 18 shakkitehtävää SKL Sklansky; Holdem-pokeri 79.91 AUL Aulanko; Sirkustaitojen käsikirja 79.85 SEP Seppänen; Iiro Seppäsen magian maailma 79.81 KUR Kurki-Suonio; Kaikki pelissä 79.8 Pelit. Leikit. Keräily 79.811 Shakki Kortti-pelit 79.85 Taika-temput 79.91 Sirkus 79.81 Pelit

21 Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä verkossa

22 Mistä löydän tarvitsemaani tietoa?
Mikä on paras lähde aihettani varten? Mitä erilaisia tiedonlähteitä on olemassa?

23 Sopivan tiedonlähteen valinta
Tiedonlähteiden valinnassa kannattaa miettiä löytyykö tiedonhankintakanavastasi: Aiheeseesi liittyvää tietoa Sisältääkö se ajallisesti tarpeeksi aineistoa? Onko aineisto tarpeeksi tuoretta, jos aihe sitä vaatii? Onko tiedonhankintakanavassasi kotimaista vai ulkomaista tietoa? Kumpi käy sinulle? Onko tieto luotettavaa? Aineiston kieli Aineiston saatavuus: onko tarvitsemasi aineisto saatavilla ja miten? Oletko ehkä valmis maksamaan siitä vai et? Lähde: Tieteellinen tiedonhaku.

24 Sopivan tiedonlähteen valinta
Mistä löydän kirjoja, videoita ja levyjä? Kirjastojen kokoelmatietokannat, internet Mistä löydän kotimaisen lehtiartikkelin? Artikkelitietokannat: Aleksi, Arto, Kontentti, Suoma Mistä löydän ulkomaisen lehtiartikkelin? Internet, Artikkelitietokannat: Ebsco Mistä löydän tietyn lehden? Kirjastojen kokoelmatietokannat Mistä löydän asiantuntijan? Asiasta vastuussa olevan organisaation sivuilta Mistä löydän tietyn verkkosivun? Hakukone, aihehakemisto Mistä löydän tietyn faktan tai saan yleiskuvan asiasta? Tietosanakirja, käsikirja, sanakirja Mistä löydän tietyn sanan käännöksen? Sanakirja

25 Miten haen tietoa? MILLAISTA HAKUSTRATEGIAA KÄYTÄN ?
MILLAISTA HAKUTEKNIIKKAA KÄYTÄN? MILLAISEN TIEDONHAUN SUUNNITELMAN TEEN? MILLÄ HAKUSANOILLA LÖYDÄN TIETOA?

26 Mikä on hakustrategiani?
NOPEASTI MUUTAMA LÄHDE MAHDOLLISIMMAN KATTAVASTI JA PALJON LISÄÄ SAMANLAISIA

27 Mikä on hakutekniikkani?
RAJAUS KIELEN MUKAAN JULKAISUAJAN MUKAAN JULKAISUTYYPIN MUKAAN

28 Mikä on hakutekniikkani?
** ? # * KATKAISU

29 Mikä on hakutekniikkani?
TAI/OR JA/AND EI/NOT

30 Mikä on hakutekniikkani?
NUORET JA/AND TIEDONHAKU NUORET TAI/OR TIEDONHAKU NUORET AND TIEDONHAKU AND NOT KOULULAISET

31 Mikä on hakutekniikkani?
Fraasihaussa laitetaan lainausmerkit hakusanojen ympärille esim. ”Matti Nykänen”, jotta voitaisiin hakea täsmällistä muotoa eli juuri Matti Nykästä eikä ilman lainausmerkkejä kaikki Matteja ja Nykäsiä. Fraasihaku sopii henkilöhakuun, yritysten, virastojen ja organisaatioiden hakuun, lausahdusten tai sananlaskujen hakuun.

32 Kun alat käyttämään uutta tietokantaa, tarkista seuraavat asiat:
Onko tietokannassa käytössä Boolen haku (AND, OR, NOT)? Onko tietokannassa käytössä katkaisu ja miten se toimii? Onko tietokannassa käytössä edistynyt haku perushaun ohella? Mitä edistynyt haku tarjoaa? Onko esim. asiasana-haku mahdollinen? Onko mahdollisuutta rajoittaa hakua päivämäärällä, erilaisiin tiedostoihin tai kenttiin?

33 OMG HAKU EI TOIMI!! TULOKSIA TULI LIIAN VÄHÄN HAKUTULOKSIA TULI LIIKAA
HAKUTULOKSENI EI KÄSITTELE ETSIMÄÄNI AIHETTA NOLLATULOS

34 Voinko käyttää löytämääni tietoa?
MITÄ TIETOA TODELLA TARVITSEN LÖYTÄMÄSTÄNI? ONKO LÖYTÄMÄNI TIETO LUOTETTAVAA? ONKO LÖYTÄMÄNI TIETO KÄYTTÖKELPOISTA? ONKO TIETO PUOLUEETONTA? ONKO TIEDONTUOTTAJALLA ASIANTUNTEMUSTA? ONKO TIETO AJANTASAISTA? ENTÄPÄ KATTAVUUS?

35 Miten järjestän ja esitän tietoa?
MIKÄ ON KOHDEYLEISÖNI? MITEN KOMMUNIKOIN TIETOA? MITEN ESITÄN LÖYTÄMÄNI TIEDON? MITEN SOVELLAN LÖYTÄMÄÄNI TIETOA?

36 Miten onnistuit tiedonhankinnassa?
Osasitko löytää hyviä tuloksia tuottavia hakusanoja? Osasitko käyttää tietokantoja ja hakukoneita? Oliko sinulla ongelmia tiedonhankinnassa? Miten ratkaisit ne? Löysitkö tarpeeksi käyttökelpoista tietoa? Mitä taitoja sinun tulisi vielä kehittää?

37 Lähteet: Asikainen, Irma & Hemming, Marjatta 2004-; Informaatiolukutaitoa lukio-opetukseen. Halttunen, Kai & Puputti, Marika 2003; Tiedonhaun työkalupakki. Voiko käärme kompastua? Opettajan tiedonhallintataitojen opas. BTJ Kirjastopalvelu. HelMet haltuun –koulutuksen materiaali. HelMet-kirjastojen koulutus Hollanti, Päivi & Mattila, Seija 2006; Tiedonhankinnan perusteet: opettajan opas. Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Sormunen, Eero & Poikela, Esa 2008. Informaatiotutkimus 1. Tiedonhaun perusteet. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. ALA. Järvelin, Kalervo 1995; Tekstitiedonhaku tietokannoista. Opetushallituksen Kenguru-portaali: Kiili, Carita 2008; Internet lukiolaisten tiedonlähteenä tapausesimerkkejä hyvin ja heikosti onnistuneista tiedonhakijoista. Teoksessa Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Sormunen, Eero & Poikela, Esa 2008 Kirjastotuutori. Jyväskylän yliopiston kirjasto. Kompassi. Opas tiedonhallinnan perusteisiin. Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu 2006. Lehto, Anna; Informaatiolukutaidon opintosuunnitelmalla lisää laatua ja vertailtavuutta tutkintoihin Limberg Louise 2003; Att söka information för att lära. En studie av samspel mellan informationssökning och lärande. Lähde esiin. Puputti & Halttunen 2003; Tiedonhaun työkalupakki. Teoksessa Voiko käärme kompastua? – Opettajan tiedonhallintataitojen opas. Tanni, Mikko 2008; Määrätyt oppimistehtävät ja oppilaiden informaatiokäyttäytymisen tekijät. Teoksessa Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Sormunen, Eero & Poikela, Esa 2008 Tiedonhakijan opas. Tampereen kaupunginkirjasto. Yleisiä IL-kursseja Alakohtaisia IL-verkkokursseja


Lataa ppt "TIEDONHANKINNAN STARTTI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google