Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Costa Concordia Mitä oikein tapahtui? Tuomo Karppinen LARADI, Helsinki, 5.10.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Costa Concordia Mitä oikein tapahtui? Tuomo Karppinen LARADI, Helsinki, 5.10.2012."— Esityksen transkriptio:

1 Costa Concordia Mitä oikein tapahtui? Tuomo Karppinen LARADI, Helsinki, 5.10.2012

2 Lähteet M. Ilus: Muistio Italian esityksestä MSC:ssä 18.5.2012 Italian Maritime Investigative Body on Marine Accidents: MSC 90, London, May 18th 2012 A. Björkman: M/s Costa Concordia incidents January 13-14, 2012. Heiwa Co. Capt. Antonio Di Lieto: Costa Concordia. Anatomy of an organisational accident. Hans J.W.G.M. Houtman: Costa Concordia as organizational accident, a comment Internet, kuvat Wikipediasta Suuri onnettomuus, suuret intressit, perättömiä puheita LARADI, Helsinki, 5.10.2012

3 Olosuhteet Pimeä, 13. tammikuuta 2012 klo 21.45 Tuuli 9 m/s koillisesta, sivuvastainen Nopeus 16 kn, 1 000 m 2 minuutissa Matkustajia 3206, miehistöä 1023, yhteensä 4229 ihmistä Matkustajat illallisella LARADI, Helsinki, 5.10.2012

4 Tapahtumat Alkuperäinen reittisuunnitelma muutettiin muutama tunti ennen onnettomuutta Uudessa suunnitelmassa ”touristic sailing course” läheltä Giglion saarta, 0,5 mpk 10 m syvyyskäyrästä käännös kurssille 334 astetta, etäisyys maahan 0,9 mpk, lähestyminen kurssilla 278 Kartta 1:100 000 ECDIS, paperikartta 1:100 000 ensisijainen LARADI, Helsinki, 5.10.2012

5 Tapahtumat 21.15 Kapteeni komentosillalle, käsiohjaus, käskee pitää kurssin, nuorempi OOW auttamaan ruorimiestä, paljon ihmisiä komentosillalla Kapteeni puhuu puhelimessa 21.37 Aloittaa käännöksen oikealle, maata 1,8 mpk lännessä 21.44 Kääntyy edelleen, Le Score Reef 0,3 mpk, alus 0,5 mpk lounaassa reitiltä 21.45 Kivi näkyy, ”yli oikealle”, ”yli vasemmalle”, pohjakosketus LARADI, Helsinki, 5.10.2012

6

7 Tapahtumat 2 pääkonetta sammuu, nopeus 8,3 kn 21.50 Black-out, hätägeneraattori ei mene verkkoon, laiva UPS:n varassa 22.11 Ajelehtii 0,3 kn lounaaseen, peräsimet yli oikealla, vuoto 4 osastoa, wt-ovi vuotaa 22.40 Hätäilmoitus Inmarsat C 22.58 Melkein lopullisessa karilleajopaikassa LARADI, Helsinki, 5.10.2012

8

9

10 Tapahtumat 23.37 Aluksessa 300 henkeä, 2 h pohja- kosketuksesta 00.41 Kallistuma 80 astetta, vähintään 50 henkeä laivassa 03.44 vähintään 30-40 henkeä laivassa Laskettiin 23/26 pelastusvenettä, 6 lauttaa Löydetty 30 ruumista pääasiassa kannelta 4 peräosasta, 2 kateissa LARADI, Helsinki, 5.10.2012

11

12 Avaintapahtumat Pohjakosketus Evakuointi Kaatuminen LARADI, Helsinki, 5.10.2012

13 Myötävaikuttaneita tekijöitä? Turvatasoja liian vähän tai aukot tasoissa liian suuria Reittisuunnitelma; valmistelu ja seuranta Komentosiltayhteistyö Ylimääräiset ihmiset komentosillalla LARADI, Helsinki, 5.10.2012

14 Reittisuunnitelma Oli tehty aikaisemmin läheltä ajoja osana markkinointia ja matkustajien viihdytystä Nyt ei kysytty erikseen varustamolta Reitti vain 1:100 000 kartalle, ei 1:20 000 tai 1:5 000. Ohjeistus ja käytäntö? Riskit? Vanhempi OOW seurasi tutkakuvaa Ei varoitusta esim. 10 m syvyyskäyrästä Nuoremman OOW:n tehtävänä seurata paperikartalta. Auttoi ruorimiestä LARADI, Helsinki, 5.10.2012

15 Avoimia kysymyksiä Navigointilaitteiden (INS) käyttö ja koulutus siihen BRM-koulutus Navigointilaitteiden toiminta, vrt. Sally Albatross Ohjauslaitteiden toiminta, vrt. Isabella Olivatko wt-ovet kiinni? Miksi kaatui ja miksi oikealle vaikka reikä vasemmalla? LARADI, Helsinki, 5.10.2012


Lataa ppt "Costa Concordia Mitä oikein tapahtui? Tuomo Karppinen LARADI, Helsinki, 5.10.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google