Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu fi wwww. amk. fi www

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu fi wwww. amk. fi www"— Esityksen transkriptio:

1 Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu amk@amk. fi wwww. amk. fi www
Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu wwww.amk.fi VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

2 Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu
Mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) yhteistyösopimus 11/2001 avattiin vahva verkostoituminen ja sitoutuminen tuotantorenkaita 50 (yht. 450 henkilöä) vuosina 2004 – 2006 Verkostoyhteistyö pedagogiikka tekijänoikeussopimukset tutkimus- ja tuotekehitys verkkokoulutuksen laatu koulutustuotanto tuotantorenkaissa tekninen ympäristö sähköiset asiointipalvelut Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK-kehittämisyksikkö Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset ja mm. strategialinjaukset

3 Mikä on Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu?
Virtuaaliammattikorkeakoulu on Suomen ammattikorkeakoulujen muodostama yhteistyöverkosto. Yhteistyön tavoitteena on kehittää, tuottaa ja tarjota kansainvälisesti tunnettuja, korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita ja joustaviin opintoihin tähtääviä koulutuskokonaisuuksia. Koulutustarjonta ja palvelut hyödyntävät monipuolisesti erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa. (VirtuaaliAMK:n strategia 2003 – 2006).

4 www.amk.fi –portaali (www.virtualyh.fi, www.oncampus.fi)
VirtuaaliAMK:n verkostotoiminnan näkyvin ilmentyvä Kanava informaation jakeluun ja vastaanottoon Ammatillisen yhteistyön foorumi (mm. opettajat, verkostotoiminnan kehittäjät) Tukee ja toteuttaa verkostoyhteistyötä, sisällöntuotantoa, opiskelijoiden sähköistä asiointia, tiedotusta, markkinointia ja kansainvälistymistä Erilaisia räätälöityjä palveluja eri kohderyhmille single sign on –periaatteella kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti) Ammattikorkeakoulujen tutkinto-opetusvaatimusten mukainen koulutustarjonta yhdestä pisteestä eOpintopalvelut – koulutustarjonta, opiskelijan sähköinen asiointi (haku opintojaksoille, hakuprosessin seuranta ja hyväksynnän saaminen), AMK:jen hallintohenkilöstön, eVirkailijoiden ja tarjonnan ylläpitäjien asiointi (mm. hakemusten käsittely, puollot ja hyväksynnät) eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö Portaalissa 7171 rekisteröitynyttä käyttäjää (tilanne toukokuussa 2005) VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

5 VirtuaaliAMK-verkoston hyötyjä ammattikorkeakouluille
Virtuaalinen organisoituminen auttaa oleellisten heikkojen signaalien suodattamisessa antaa uusia, innovatiivisia mahdollisuuksia auttaa uudistumaan luo kilpailuvoimaa (M.Grönroos: Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota) Organisaatiot tarvitsevat verkostoja, verkostossa on voimaa Saadaan kokemuksia yhteistyöstä ja opitaan toimimaan verkostoissa ja luomaan uusia verkostoja, verkostoidutaan yli organisaatiorajojen Yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus opitaan hyödyntämään uusinta tieto- ja viestintäteknologiaa Asiantuntijuuden jakaminen Mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen, opetuksen monipuolistamiseen ja tiedon joustavaan hyödyntämiseen Ilmaista oppimateriaalia hyödynnettäväksi ja opettajien oman opetuksen tueksi (yhtenä esimerkkinä Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opintokokonaisuus) VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

6 VirtuaaliAMK:n ja AMK-kirjastojen yhteistyö
Mallinnetaan ja testataan ammattikorkeakoulukirjastojen ja Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteistyömuotoja (mm. materiaalintuotanto, metatieto, tiedonhankintaosuudet verkko-opintojaksoissa) Tehostetaan ammattikorkeakoulukirjastojen hankkimien verkkoaineistojen käyttöä Virtuaaliammattikorkeakoulussa (näkyvyys portaalissa, helppo löytyvyys ja käytettävyys) Selvitetään uusien verkkokirjastopalvelujen toteuttamismahdollisuuksia sekä aineistojen etäkäyttöön liittyviä kysymyksiä

7 VirtuaaliAMK-yhteistyössä useita eri osahankkeita, mm.:
Verkkopedagogiikka ja tutkimus Hankkeen tavoitteet kohdistuvat pedagogiseen tukeen tuotantorenkaille ja tutkimustoiminnan käynnistämiseen Tarkoitus kytkeä VirtuaaliAMK:n sisällöntuotantoon ja tuotantorengastoimintaan verkkopedagoginen tutkimus- ja kehitystyö Laadunarviointi VirtuaaliAMK:n ja Virtuaaliyliopiston laatuyhteistyön tuloksena yhteiset laatukriteetrit verkon yli jaettavalle materiaalille sekä laadunarviointityökalu (perustuu OPM:n koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelmassa 2004 – 2006 määriteltyihin tavoitteisiin)

8 www.amk.fi, www.virtualyh.fi, www.oncampus.fi – Big picture
Single sign on –palvelut kertakirjautumisella eTuotantoympäristö Materiaalitietokanta/ metatieto eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut eOpiskeluympäristö Mobiilipalveluita Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Koulutustarjonta yhdestä pisteestä VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

9 Tuotantorengastoiminta – ammattikorkeakoulujen yhteinen koulutustuotanto oppimisaihiopohjaisesti
Mittavassa koulutustuotantohankkeessa 2004 – 2006 mukana 30 ammattikorkeakoulua Rakennettu toimintamalli valtakunnalliselle verkkokoulutustuotannolle Tuotetaan interaktiivisia ja uudelleenkäytettäviä oppimisaihiopohjaisia koulutussisältöjä ammattikorkeakoulujen kaikille koulutusaloille Tuotetut aihiot ja aineistot käyvät läpi tuotteistus- ja laadunvarmistusprosessin Toteutetaan pääosin läänien myöntämällä ESR-rahoituksella Myös rahoituksen osalta toimitaan verkostossa: ESR1-tukialueeseen kuuluvat Lapin ja Itä-Suomen läänit, ESR3-tukialue kattaa muun Suomen Rahoittajina mukana myös opetusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Kansanterveyslaitos

10 49 sisällöntuotantorengasta, n. 450 jäsentä
Renkaiden esittelysivut osoitteessa: ( > koulutus > ESR-HANKE 04 – 06 > Renkaat 04 – 06) Tavoitteena vuoden 2006 loppuun mennessä tuottaa vähintään 750 opintopisteen verran oppimisaihioita hyödyntäviä koulutuskokonaisuuksia ammattikorkeakoulujen käyttöön Tähän mennessä tuotettuihin opintojaksoihin ja oppimisaihioihin voit tutustua osoitteessa:

11 Oppimisaihiot – elämyksellistä hypermediaa ja uudelleenkäytettävää aineistoa
VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

12 Oppimisaihiot – tuotantoprosessin vaiheet
VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

13 Oppimisaihiopohjainen tuotanto
Opintojakso2 Opintojakso1 Markkinointi- materiaali Koulutustuotanto - portaalin työkaluilla RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut Materiaali- tietokanta Laatu Siirrettävyys Yhteensopivuus Alustariippumattomuus Päivitettävyys Saatavuus Materiaalipankki Metatieto VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

14 Esimerkki oppimisaihiosta
VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

15 Virtuaalimaatila Virtuaalikylä
Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä

16 eTuotantoympäristö VirtuaaliAMK-yhteistyössä rakennettu eTuotantoympäristö tarjoaa tuottajille työkalut opintojaksojen ja -kokonaisuuksien tekemiseen Materiaalipankki toimii aineistojen tallennus- ja varastointipaikkana Opintojaksoeditorilla voi koostaa opintojaksoja ja -kokonaisuuksia Aineistoihin liitettävä metatieto helpottaa aineistojen identifiointia ja löydettävyyttä eTuotantoympäristön avulla pystytään hallinnoimaan koko tuotantoprosessia Tavoitteena pedagogisesti jalostetut, motivoivat ja innostavat sisällöt Oppimateriaalien ja alustojen yhteensovittaminen perustuu yhteisesti hyväksyttyihin standardeihin (xml-standardi)

17 Yhteinen materiaalipankki tarjoaa yhteiskäyttöön tuotetut aihiot helposti saataville
VirtuaaliAMK-seminaari, , Mikkeli

18 www.amk.fi - laadukkaat sisällöt ja yhden pisteen opiskelupalvelut
:n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X Materiaali- tietokanta Metatieto Materiaalipankki Opintojakso X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut

19 Tekijänoikeussopimukset koulutustuotannossa
Tekijänoikeussopimukset varmistavat, että tuotantorengastoiminnassa tuotetut koulutustuotteet ovat kaikkien ammattikorkeakoulujen vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä vuoden 2006 jälkeen. Sopimukset Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteishankkeissa tuotettujen oppimateriaalien käyttöoikeuksista, työntekijän valmistaman aineiston käyttämisestä, ulkopuolisen tekijän kanssa aineiston valmistamisesta ja käyttämisestä, valmiin oppimateriaalin ja sen käyttöoikeuksien luovuttamisesta sekä tietokoneavusteisen opetuksen säännöt

20 1. Luodaan hakemistorakenteet
Tuotanto- ja opiskeluprosessi: 1. Vaihe: Aineistot tuotetaan ja tallennetaan materiaalipankkiin 1. Luodaan hakemistorakenteet 2. Laaditaan sisällöt Aineistojen päivityksestä pitää sopia verkostossa 3. Tallennetaan metatieto Kuvia, tekstejä, taulukoita, tehtäviä jne

21 2. Vaihe: Opintojaksot koostetaan opintojaksoeditorilla
1. Luodaan opintojakson rakenne 2. Kytketään materiaalipankin sisällöt Aineistoista voidaan tehdä monia vaihtoehtoisia kokonaisuuksia

22 3. Vaihe: eOpintopalvelut - Opintojaksot laitetaan tarjolle portaaliin
eVirkailija vie opintojakson tarjolle eOpintotoimistoon Opintojen tarjontaan laittamisesta pitää sopia verkoston kesken

23 4. Vaihe: Tässä yhteydessä määritellään opintojaksojen vastuuopettajat, toteusajat ja hinnat
Hinnoittelu, suositus 50 – 150 euroa/opintoviikko/opiskelija Opinnot hinnoitellaan toteuttaja-amk:ssa, voidaan käyttää myös sopimushintaa

24 5. Vaihe: Opiskelijat hakevat opintojaksolle (sähköinen asiointi)
Opiskelija voi hakea opintojaksolle Hakemus käsitellään opiskelijan omassa sekä koulutusta tarjoavassa amk:ssa

25 6. Vaihe: Opiskelijat saavat tiedon opintojaksolle hyväksymisestä
Opiskelija hyväksytään opintojaksolle Hakemus käsitellään omassa sekä koulutusta tarjoavassa amk:ssa: - lähettävä (kotiAMK) AMK puoltaa - vastaanottava (järjestävä AMK) AMK hyväksyy

26 7. Vaihe: Opiskelijat opiskelevat, esimerkkinä Moodlen näkymä
Opiskelijat opiskelevat ohjatusti; käyttävät tuotettuja aineistoja, tekevät tehtäviä jne.. Eri toteutuksissa hyödynnetään yhdessä tuotettuja aineistoja. Materiaali- tietokanta Oppimisalustana käytetään amk:n omaa alustaa Materiaalipankki

27 8. Vaihe: Suorituksen merkitseminen
Esimerkkinä Hamk:n WinhaWille Opintosuoritukset kirjataan opiskelijan tietoihin koti-AMK:n opiskeluhallintajärjestelmään

28 Koko prosessi X-AMK opiskelu-AMK (järjestäjä-AMK) Y-AMK koti-AMK
X-AMK tarjonnan ylläpitäjä Y-AMK opiskelija Y-AMK koti-AMK Y-AMK eVirkailija hyväksyy/ ei hyväksy hakee opintojaksolle puoltaa/ ei puolla tarjonta portaaliin X-AMK eVirkailija opintojakson käsikirjoitus ja tuottaminen opintojakso portaaliin Haku opinto- jaksolle Koti-AMK:n käsittely max. 1 viikko opiskelu-AMK:n osallistujat opintojaksolle X-AMK opiskelu-AMK (järjestäjä-AMK) opiskelu s e u r a haku alkaa haku päättyy Koko prosessi

29 Tulevaisuus ja haasteita
Verkkopalveluiden välinen yhteistoiminta lisääntyy (Interoperability) Mobiili oppiminen: sama monimuotoinen sisältö eri päätelaitteissa, esim. digi-TV, kännykkä Semanttinen web Langattomuus ja langattomuuden varaan rakentuvat palvelut Todellinen ajasta ja paikasta riippumattomuus Formaalin oppimisen rinnalle informaali oppiminen Elinikäinen oppiminen


Lataa ppt "Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu fi wwww. amk. fi www"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google