Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toimitusjohtaja Aki Ojanen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toimitusjohtaja Aki Ojanen"— Esityksen transkriptio:

1 Toimitusjohtaja Aki Ojanen
Aspo ei pelkää Venäjää Toimitusjohtaja Aki Ojanen

2 Aspon strategia Aspo on monialayhtiö, joka omistaa ja kehittää liiketoimintojaan ja rakennettaan ilman ennalta määriteltyä aikataulua. Liiketoiminnat palvelevat B-to-B -asiakkaita. Toimii Pohjois-Euroopassa ja kasvumarkkinoilla. Keskittyy kauppaan ja logistiikkaan. Kokonaisuus tuottaa Aspon arvon. Kauppa seminaari 2

3 ASPO ESL Shipping Leipurin Telko Teollisuuden merikuljetukset
Kaukomarkkinat Aspon tytäryrityksiä yhdistää tavoite olla toimialansa markkinajohtaja toimiminen vahvaa erikoisosaamista vaativilla liiketoiminta-alueilla  keskeinen asema asiakkaidensa arvoketjuissa  vaativien B2B-asiakkaiden palveleminen  vahva läsnäolo idän kasvumarkkinoilla Teollisuuden merikuljetukset ja palvelut Elintarviketeolli- suuden raaka- aineet ja laitteet Teollisuuden raaka-aineet ja palvelut Energia- tehokkuutta ja laitteita Kauppa seminaari 3

4 Aspon liikevaihto 2001–2010 M€ * Jatkuvat toiminnot
Kauppa seminaari 4

5 Aspon etabloituminen kasvumarkkinoilla
Valko-Venäjä Tanska Norja Puola Kiina Kazakstan Ukraina Venäjä Viro Ruotsi Latvia Liettua 1995 1996 1997 2003 2004 2007 2008 2010 Kauppa seminaari 5

6 Aspon toimipisteet 2010 (lisätään pisteet)
BKT:n kasvu 2014 Valko-Venäjä 6,9 Kiina 9,5 Tanska 2,3 Viro 4,0 Suomi 2,8 Latvia Liettua Norja 2,1 Puola Venäjä 5,0 Ruotsi 3,9 Ukraina 5,8 BKT:n kasvu 2016 Kiina 9,5 Valko-Venäjä 5,0 Latvia 4,0 Ukraina Liettua 3,8 Venäjä Viro Puola 3,6 Ruotsi 2,5 Norja 2,1 Suomi 2,0 Tanska 1,9 Yhtiökokous Kauppa seminaari 6 6 Lähde: IMF

7 Lähdeaineisto: Rosstat
Venäjän BKT:n jakautuminen alueille v. 2009 Pietari 5 % Muu Luoteisvenäjä 6 % Moskova 22 % Muu Keski-Venäjä 13 % Volgan alue 15 % Uralin alue 14 % Kaukoitä 5 % Siperia 11 % Etelä-Venäjä 6 % Pohjois-Kaukasia 3 % Kauppa seminaari Kauppa seminaari Lähdeaineisto: Rosstat

8 Suomen ja Venäjän välinen kauppa 2001–2011
Lähde: Tullihallitus Kauppa seminaari 8

9 Venäjän osuus Suomen tuonnista ja viennistä 2002–2011 (1–3)
Lähde: Tullihallitus Kauppa seminaari 9

10 Vienti Venäjälle tavararyhmittäin 2011 (1–6)
Viennin arvo Venäjälle v (1-6) oli 2,42 mrd. euroa (+27 %) Kauppa seminaari 10

11 Tuonnin arvo Venäjältä v. 2011 (1-6) oli 5,83 mrd. euroa (+43 %)
Tuonti Venäjältä tavararyhmittäin 2011 (1–6) Osuus tuonnista ja arvon muutos edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon (%) Lähde: Tullihallitus Tuonnin arvo Venäjältä v (1-6) oli 5,83 mrd. euroa (+43 %) Kauppa seminaari 11

12 YLE Uutiset Kauppa seminaari 12

13 Case: Muuttaa ruokakulttuuria
Raaka-aineet yleisesti saatavilla. Paljon toimijoita. Leipomoteollisuus perustuu joko vanhoihin NL:n aikaisiin yksityistettyihin leipomoihin tai uusinvestointeihin. Leipomot toimivat alueellisesti. Teollisuus kansallista, kansalliset makutottumukset. Leipä on ollut peruselintarvike ja oleellinen osa kansallista selviämistarinaa. Kauppa seminaari 13

14 Case: Muuttaa ruokakulttuuria
Väestön vaurastuminen muuttaa ruokailutottumuksia. Tuoreus, kuohkeus, maku, rakenne, näkö. Irtoleivästä monipuoliseen pakattuun, viipaloituun valintamahdollisuuteen. Vehnän lisäksi uusia vaihtoehtoja. Suomessa kansainvälisesti monipuolinen leipäkulttuuri. Vaurastuminen muuttaa kaupan rakennetta. Hypermarketit (kassoja 150 kpl!) vaativat monipuolisen leipätiskin ja hypermarket-leivonnan. Erikoisosaaminen Suomessa – ruis, kaura, lyhyet sarjat. Leipomot ovat sekä leipureita että kondiittoreita. Kauppa seminaari 14

15 Venäjän vähittäiskaupan kasvu
Kauppa seminaari 15

16 Konsultaatio- ja reseptiikkapalvelut
Leipurin leipomokonsultit ovat asiakkaiden käytettävissä niin leipomiseen liittyvissä perusasioissa kuin reseptiikan kehitystyössä. Kauppa seminaari 16

17 Koeleipomo myynnin ytimenä
Ytimenä koeleipomo elintarvikeyliopiston tiloissa (Moskova, Pietari, Novosibirsk, Ekaterinburg) Koulutusta Testausta yhdessä Uusien tuotteiden kehittämistä Globaalit parhaat päämiehet (tuotekehitys, reseptiikka, hintakilpailukyky, valuutat). Päämiesten sitoutuminen yhteiseen toimintaan. Oma branding-tuote noin 20 % liikevaihdosta. Tehokas Itämerilogistiikka; päävarastot, jakeluvarastot, selkeät logistiset mittarit ja johtaminen. Vahva luottamuksellinen asiakastyö. Kauppa seminaari 17

18 Liikevaihto Venäjä, Ukraina + muut IVY-maat
Milj. euro Kauppa seminaari

19 Venäjällä toimimisen ytimenä
Johdon valinta Henkilökunnan rekrytointi Henkilökunnan koulutus Henkilöstön palkinta Reilu ja tasapuolinen johtaminen Mahdollisuus urakehitykseen Venäläiselle henkilökunnalle oltava mahdollista kaikki organisaatiopositiot (ei lasikattoja). Emoyhtiön pitää luoda painetta kasvaa – ei kyseenalaistaa kasvua. Kauppa seminaari 19

20 Venäjällä toimimisen ytimenä
Pitkäjänteisyys ja kestävyys. Takana jo useita kriisejä. Paikallinen osaaminen arvossa. Miten suomalainen osaaminen voidaan muuntaa menestykseksi Venäjällä? Kannattavuus kunnossa. Osingot emoyhtiöön. Kunnossa oleva tase suojaa valuuttojen heilahtelulta. Suomalainen yhtiö – Venäjä on kotimarkkina. Leipurin johto vahvasti läsnä asiakastyössä. Aspon palkinta ja etenemismahdollisuudet avoimesti saatavilla (tulovero 13 %). Joillekin yhtiöille paras Venäjästrategia on olla menemättä Venäjälle! Kauppa seminaari 20

21 Kiitos!


Lataa ppt "Toimitusjohtaja Aki Ojanen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google