Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Älykkään liikenteen arkkitehtuuri.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Älykkään liikenteen arkkitehtuuri."— Esityksen transkriptio:

1 Älykkään liikenteen arkkitehtuuri

2 Arkkitehtuurikuvaus ja kehittämissuunnitelma
Liikenne- tietokirjasto Standardit

3 Liikenteen arkkitehtuurikehikko
Tavaraliikenne Henkilöliikenne Tavaraliikenteen telemaattiset palvelut Liikenteen yhteiset telemaattiset palvelut Henkilöliikenteen telemaattiset palvelut Toimitus-ketjun suunnittelu Toimituksen suunnittelu Tiedotus kuljettajalle (autoilijalle) Matkojen yhdistely ja kutsujkl. Tiedostus julkisesta liikenteestä Toimitus-ketjun ohjaus Toimituksen seuranta Häiriön-hallinta Riskikuljetusten hallinta (≈toim.hall) Julkisen liik. häiriön-hallinta Liityntä-pysäköinti Lähetys Vastaanotto Pääsyn säätely Maksun-perintä (väylien käytöstä) Maksun-perintä matkasta Kuljetus Välikäsittely Liikenteen ohjaus Liikenteen valvonta Väylät ja muu infrastruktuuri

4 Tavoitteet kokonaisuudelle
Kuvata: Henkilö- ja tavaraliikenteen telematiikan palvelut Suomessa palveluita tuottavat, välittävät ja käyttävät toimijat sekä niiden väliset suhteet nykyjärjestelmien toiminta ja suhteet todennäköinen tulevaisuudentila kattaen tie-, juna-, lento- ja vesiliikenteen

5 Tavoitteet kokonaisuudelle
Mahdollistaen: Yhteensopivuuden (toiminnallisuus ja tieto) Uusien järjestelmien nopeamman toteutuksen Kustannussäästöjä Paremman järjestelmien luotettavuuden ja joustavuuden Yhteisen kehityssuunnan ja käsitteistöt Vältetään kompleksisuudesta aiheutuvia ongelmia Liiketoimintavaatimusten ja muutosten jäljitettävyyden

6 Arkkitehtuurikuvaus ja kehittämissuunnitelma
Liikenne- tietokirjasto Standardit

7 Arkkitehtuurikuvauksen ja kehittämis- suunnitelman -sisältö
Nyky- järjestelmä Toimintoprosessikuvaus Tavoitetilan järjestelmä ja Looginen arkkitehtuuri

8 Esimerkki prosessikuvauksesta
TAHOT, JOTKA OSIA TOTEUTTAVAT OSIEN ja TAHOJEN VÄLISET YHTEYDET

9 Arkkitehtuurikuvaukset
Tavaraliikenne Henkilöliikenne Tavaraliikenteen telemaattiset palvelut Liikenteen yhteiset telemaattiset palvelut Henkilöliikenteen telemaattiset palvelut Toimitus-ketjun suunnittelu Toimituksen suunnittelu Tiedotus kuljettajalle (autoilijalle) Matkojen yhdistely ja kutsujkl. Tiedostus julkisesta liikenteestä Toimitus-ketjun ohjaus Toimituksen seuranta Häiriön-hallinta Riskikuljetusten hallinta (≈toim.hall) Julkisen liik. häiriön-hallinta Liityntä-pysäköinti Lähetys Vastaanotto Pääsyn säätely Maksun-perintä (väylien käytöstä) Maksun-perintä matkasta Kuljetus Välikäsittely Liikenteen ohjaus Liikenteen valvonta Meriliikenteen telematiikka-arkkitehtuuri (MeriArkki) Tosiaikaisen liikenneinfon Arkkitehtuuri (TosiArkki) Kuvaukset keskeisistä yksittäisisistä palveluista tai toiminnoista ja niiden kansallisista arkkitehtuuriratkaisuista

10 Osa-arkkitehtuurit Tie- ja katuverkon (Digiroad) tietojärjestelmä
Kutsujoukkoliikenne Pelastusajoneuvojen liikennevaloetuudet Joukkoliikenteen reititys- ja aikataulupalvelu (MATKA.FI) Liikennetiedotus digi-TV:ssä Liikennetiedot Yleisradion palveluissa Reaaliaikainen informaatio matkustajille (OULA)

11 Pelkistetty esimerkki kehittämissuunnitelmasta
Karttatiedon ylläpito aikataulu- ja reittitiedon liikenne tiedon tiedon jalostus tieto- palvelun tarjoaminen haku/ vastaanotto SISÄLLÖLTÄÄN YHTENÄISET TIEDOT TIETOJÄRJESTELMIIN PUUTTUU TOTEUTTAJA TARVITAAN STANDARDI RAJAPINTA

12 Arkkitehtuurikuvaus ja kehittämissuunnitelma
Liikenne- tietokirjasto Standardit

13 Liikennetietokirjasto - tavoite
Yhteisesti sovitut rajapinnat liikennetietojen välittämiseen organisaatioiden välillä

14 Liikennetietokirjaston tavoite
yhteisesti sovittu muoto siirrettävälle tiedolle

15 Pelkistetty esimerkki arkkitehtuurin rajapinnoista
toinen prosessi käyttäjä tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja Tie- ja katuverkon tiedot joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito Joukkoliikenteen reitti- ja aikataulu tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito Tieliikenteen tosi- aikainen tiedotus

16 Lopputulokset Tiedon keruu Tiedon ylläpito

17 Lopputulokset

18 Arkkitehtuurikuvaus ja kehittämissuunnitelma
Liikenne- tietokirjasto Standardit

19 STANDARDOINTI - Tavoitteet
Alan tietotason ja ymmärryksen nostaminen Eri lähteistä saatavan tiedon suodatus ja hallittu jakelu Päälinjaukset ja puitteet liikenteen eri sektoreilla tapahtuvalle kehitystyölle Työn tulokset luovat yhtenäisen perustan koko liikennesektorin telematiikkapalveluiden kehittämiselle ja toiminnan tehostamiselle

20 STANDARDIT ENV 13106, PrENV ISO 13777 “DATEX”
ENV 13106, prENV ISO (“DATEX”)ENV :1998. Traffic and Travel Data Dictionary - Part 1: General Definitions, Entities, Attributes. Standardissa määritellään liikenne- ja matkustajainformaation välityksessä käytettävät tietolajit. PrENV 13777:1999. DATEX specifications for data exchange between traffic and travel information centres. Standardi määrittelee liikenne- ja matkustajainformaation välityksen tietomallin, käytettävät tietolajit sekä niiden mahdolliset arvot ja yksiköt. ENV 13106, PrENV ISO 13777 “DATEX”

21 STANDARDOINTITYÖ CEN TC 278 CEN TC 224 CEN TC 226 Cenelec ETSI Edifact
Erilliset foorumit esim. DATEX, TRIDENT Liikennetelematiikan kansallinen järjestelmäarkkitehtuuri. Sovellettavat kansainväliset standardit (LM B17/2000) Osallistuminen kansainväliseen liikennetelematiikan standardointiin (LVM B4/2001) T9-web (

22 Käyttö

23 Käyttäjät Arkkitehtuurin omistajat eli (julkiset) tilaajaorganisaatiot
Alan organisaatiot, jotka toteuttavat liikennetelematiikan palveluja 1 2

24 Omistaja käyttää strategia TelemArk Tämä on tärkeää ja
Tämä tulisi toteuttaa näillä yhteisesti sovituilla ratkaisuilla strategia TelemArk

25 Omistaja käyttää 1 Liikennetelematiikan kehityksen ohjaamiseen
Yksittäisten hankkeiden tärkeyden ja kattavuuden arvioimiseen työn ja rahoituksen ohjaamiseen havaituille painopistealueille 2 hankepäätösten tekoon

26 Alan organisaatiot käyttävät
oman asemansa ja nykyjärjestelmänsä kattavuuden selvittämiseen lähtökohtana oman toiminnan kehittämiselle oma järjestelmäarkkitehtuuri oman järjestelmän kehittäminen 1 2

27 Alan organisaatiot käyttävät

28 Esimerkki käytöstä VAIHE 1: NYKYINEN ASEMA toinen prosessi käyttäjä
tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito

29 Esimerkki käytöstä VAIHE 2: TAVOITE ASEMA toinen prosessi käyttäjä
tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito

30 Esimerkki käytöstä VAIHE 3: YHTEYDET MUIHIN OSAPUOLIIN toinen prosessi
käyttäjä tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito

31 Esimerkki käytöstä PUUTE/ TARVE PUUTE/ TARVE VAIHE 4: TILANNE-
ANALYYSI toinen prosessi käyttäjä tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja PUUTE/ TARVE joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito PUUTE/ TARVE tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito

32 Esimerkki käytöstä Standardi STANDARDI RAJAPINTA STANDARDI RAJAPINTA
VAIHE 5: SOVITTUJEN RATKAISUJEN KÄYTTÖ toinen prosessi käyttäjä tiedon haku/ vastaanotto palvelun tuottaja tiedon käsittely palvelun tarjonta Standardi liikennetiedon ylläpito liikenneinfon tuottaja joukko- liikenneinfon tuottaja reitti ja vuoro tiedon ylläpito STANDARDI RAJAPINTA STANDARDI RAJAPINTA tieverkon tiedon tuottaja tieverkon tiedon ylläpito

33 Esimerkki käytöstä WAN VAIHE 6: ESIMERKKI TIETO- JÄRJESTELMISTÄ
ja MÄÄRITYKSISTÄ location location location location WAN location location location other

34 Yhteenveto Arkkitehtuurin omistajat käytävät älykkään liikenteen kehityksen ja toteutusten ohjaamiseen Palveluja tuottavat organisaatiot käyttävät lähtökohtana palveluiden toteutuksessa


Lataa ppt "Älykkään liikenteen arkkitehtuuri."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google