Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Ahonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Oulun yliopisto •Perustettu 1958 •6 tiedekuntaa •16 000 opiskelijaa •2800 työntekijää •Kokonaisrahoitus 237 M€ •Suomen suurimpia ja monitieteisimpiä yliopistoja
3
Oulun yliopisto 2011 •Perustutkinnot 1314 •Tohtorintutkinnot 182 •Julkaisut 3223 -Tieteelliset julkaisut 2523 •53 keksintöilmoitusta, 4 patenttihakemusta
4
YLIOPISTOKOLLEGIO Pj. Juha Jaako HALLITUS Pj. Hans Söderlund KOULUTUSNEUVOSTO REHTORI Lauri Lajunen HALLINTOPALVELUT Hallintojohtaja Hannu Pietilä MONIALAISET TUTKIMUS- KESKUKSET Biocenter Oulu Infotech Thule-instituutti TIEDEKUNNAT Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Luonnontieteellinen tiedekunta Lääketieteellinen tiedekunta Taloustieteiden tiedekunta Teknillinen tiedekunta ERILLISET LAITOKSET Kajaanin yliopisto- keskus Kirjasto Koe-eläinkeskus Mikroskopian ja nano- teknologian keskus Sodankylän geofysiikan observatorio Täydentävien opintojen keskus Koulutusrehtori Olli Silvén YHTEISTYÖKESKUKSET/ -OHJELMAT CEMIS CHT CIE MAI Nordic Mining School Oulun Eteläisen instituutti PrintoCent Ympäristö ja energia JOHTORYHMÄ Tutkimusrehtor i Taina Pihlajaniemi TUTKIMUSNEUVOSTO OULUN YLIOPISTON TUTKIJAKOULU Tohtoriohjelmat Kv. maisteriohjelmat TUTKIMUSYKSIKÖT CCMR CWC Giellagas-instituutti Lapsen kielen tutkimusyksikkö Oulu Mining School Terästutkimuskeskus YKSIKÖT Laitokset Osastot Organisaatio
5
Henkilöstö (htv) Harjoittelukoulujen htv:t eivät sisälly kuvioon
6
Linnanmaan pääkampus - 5 tiedekuntaa -Infotech Oulu -Thule-instituutti -Giellagas-instituutti -Martti Ahtisaari Instituutti -Centre for Wireless Communications (CWC) -Centre for Internet Excellence (CIE) -Terästutkimuskeskus(Casr) -Mikroskopian ja nanoteknologian keskus -Oulu Mining School -Täydentävien opintojen keskus Arkkitehtuurin osasto (kaupunkikeskusta) Kontinkankaan kampus - Lääketieteellinen tiedekunta - Biocenter Oulu - Kliinisen tutkimuksen keskus (CRC) - Welltech Oulu Kajaanin yliopistokeskus - Mittaus- ja tietojärjestelmien tutkimuskeskus (CEMIS) - Aikuis- ja täydennyskoulutus- palvelut (AIKOPA) Kampukset
7
Oulun yliopisto on kansainvälinen tutkimus- ja koulutusyhteisö, jonka tehtävänä on edistää tulevaisuuden uutta osaamista, hyvinvointia ja sivistystä.
8
Arvot ja toimintatapa Yhteisöllisyys, Edelläkävijyys, Kumppanuus Olemme edelläkävijöitä. Etsimme rohkeasti ja ennakkoluulottomasti uusia toimintatapoja, tieteellisiä avauksia ja innovaatioita. Tavoitteenamme on kehityksen kärki. Toimimme aktiivisesti kansainvälisessä tiedeverkostossa, mikä on uusiutumisemme perusta. Syvennämme tieteidenvälistä keskustelua ja yhteistyötä sekä tutkimuksen ja koulutuksen välistä yhteyttä. Panostamme tiedeyhteisön hyvinvointiin, keskinäiseen arvonantoon ja vuoropuheluun.
9
Monitieteistä tutkimusta •Tutkimusta 70 tieteenalalla •Neljä tutkimuksen painoalaa: - biotieteet ja terveys - informaatioteknologia - kulttuurinen identiteetti ja vuorovaikutus - ympäristö, luonnonvarat ja materiaalit •Kehittämisaloja: kaivos- ja vuoriala, terästutkimus, liiketoiminta ja talous, tutkimusperustainen opettajankoulutus
10
Arkki- tehtuuri Kaivos- ja vuoriala Teräs- tutkimus Liike- toiminta ja talous Tutkimus- perustainen opettajankoulutus Ympäristö, luonnonvarat ja materiaalit Kulttuurinen identiteetti ja vuorovaikutus Informaatio- teknologia Biotieteet ja terveys Tieteellinen profiili
11
Ympäristö, luonnonvarat ja materiaalit • Ympäristöön, luonnonvaroihin ja energiatalouteen liittyvät kysymykset • Kaivos- ja vuoriala • Materiaalitieteelliset ilmiöt, aineen ominaisuudet ja käyttäytyminen, katalyytit sekä uusien materiaalien kehittäminen • Mallintaminen ja laskennallinen tiede Kaivos- ja vuoriala Terästutkimus • Uusien terästen valmistaminen, ominaisuuksien kehittäminen ja optimointi Arkkitehtuuri Biotieteet ja terveys • Side- ja tukikudostutkimus • Sydän- ja verisuonisairauksien tutkimus • Rakennepohjainen entsymologia ja metaboliatutkimus • Geenit ja ympäristö Kulttuurinen identiteetti ja vuorovaikutus • Kulttuurien vuorovaikutus • Kieli, kasvatus ja vuorovaikutus Tutkimusperustainen opettajankoulutus • Oppimisen ja kasvatuksellisen vuorovaikutuksen tutkimushankkeet • Globalisaatio ja kansainvälinen opettajankoulutus Liiketoiminta ja talous • Liiketoimintaverkostot, -mallit ja -suhteet • Yrityksen kasvu ja taloudelliset ohjausmekanismit • Kestävä taloudellinen kehitys Informaatioteknologia • Konenäkö ja läsnä-älyn teknologiat • Langaton viestintä • Nopea elektroniikka ja fotoniikka • Lääketieteen tekniikka • Tietojärjestelmät ja ohjelmistot
12
Biotieteet ja terveys •Side- ja tukikudostutkimus •Sydän- ja verisuonisairauksien tutkimus •Rakennepohjainen entsymologia ja metaboliatutkimus •Geenit ja ympäristö
13
•Konenäkö ja läsnä-älyn teknologiat •Langaton viestintä •Nopea elektroniikka ja fotoniikka •Lääketieteen tekniikka •Tietojärjestelmät ja ohjelmistot Informaatioteknologia
14
Ympäristö, luonnonvarat ja materiaalit •Ympäristöön, luonnonvaroihin ja energiatalouteen liittyvät kysymykset •Materiaalitieteelliset ilmiöt, aineen ominaisuudet ja käyttäytyminen, katalyytit sekä uusien materiaalien kehittäminen •Mallintaminen ja laskennallinen tiede
15
Kulttuurinen identiteetti ja vuorovaikutus •Kulttuurien vuorovaikutus •Kieli, kasvatus ja vuorovaikutus
16
Innovaatiotoiminta Johtoryhmä Oulun kaupunki OAMK Oulun yliopisto VTT Techno- polis Työvaliokunta Center of Internet Excellence CIE Centre of Excellence in Health and Technology CHT Martti Ahtisaari Institute MAI Innovaatiokeskukset/-keskittymät Innovation Centers of Excellence Centre for Environment and Energy CEE Center of Printed Intelligence PrintoCent
17
Koulutusalat opiskelijat •humanistinen 2 210 •kasvatustieteellinen 1 799 •luonnontieteellinen 3 905 •lääketieteellinen 1 090 •hammaslääketieteellinen 323 •terveystieteet 391 •kauppatieteellinen 1 701 •teknillistieteellinen 3 882 •Koulutusohjelmia yhteensä 49 •Kv-maisteriohjelmia 17 •Suomenkielisiä maisteriohjelmia 7 •Täydennyskoulutuksessa 3872 opiskelijaa •Avoimessa yliopistossa 3424 opiskelijaa 20 paikkakunnalla
18
Opiskelijat 2006-2011
19
Suoritetut perustutkinnot 2006–2011 * * v. 2008 tutkintopiikki johtuu vanhan tutkintojärjestelmän siirtymäkauden päättymisestä useilla koulutusaloilla
20
Suoritetut tohtorintutkinnot 2006–2011
21
Kansainvälisyys •Kahdenvälinen yhteistyösopimus 60 ulkomaisen yliopiston kanssa •Erasmus-verkosto: n. 520 sopimusta ja n. 350 kumppanikorkeakoulua 30 maassa •1300 ulkomaista työntekijää ja opiskelijaa - 223 ulkomaista opettajaa ja tutkijaa - 663 ulkomaista perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa - 400 vaihto-opiskelijaa - 8 FiDiPro-professoria
22
Saapuvat vaihto-opiskelijat Yhteensä 400 Lisäksi: 5: Australia, Sri Lanka 3: Intia, Peru 2: Brasilia, Iran, Latvia, Marokko, Namibia, Slovenia, Ruotsi, Ukraina 1: Kanada, Taiwan, Etiopia, Kreikka, Indonesia, Irlanti, Luxemburg, Malesia, Pakistan, Senegal, Etelä-Afrikka, Sveitsi, Syyria, Thaimaa, Tansania
23
Lähtevät vaihto-opiskelijat Lisäksi: 4: Kreikka, Unkari, Sveitsi 3: Viro, Islanti, Intia, Meksiko, Venäjä, Tansania 2: Botswana, Kypros, Irlanti, Kenia, Malta, Pakistan, Slovenia, Etelä-Afrikka, Turkki 1: Kamerun, Liettua, Nepal, Peru, Puola, Portugal, Vietnam, Tadzikistan, Ukraina, Uruguay Muut: 2 Yhteensä 350
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.