Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Www.uusyrityskeskus.fi/mikkelin_seutu Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Www.uusyrityskeskus.fi/mikkelin_seutu Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi."— Esityksen transkriptio:

1 www.uusyrityskeskus.fi/mikkelin_seutu Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi

2 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ 26.6.2014Antti Pajatsalo2 Miksi nettisivut yritykselle? •Internet noussut tärkeimmäksi tiedonhakukanavaksi •”You cannot not communicate” Paul Watzlawick •Kustannustehokas tapa markkinoida Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi

3 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Asiakkaan ostoprosessi ja markkinointi Viesti ja vaikuta! 26.6.2014Antti Pajatsalo3 Tarpeen tunnistaminen Informaation etsiminen Vaihtoehtojen arviointi Ostopäätös Tyytyväisyys tyytymättömyys

4 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Suunnittelun lähtökohta •Kultainen kysymys: Mikä on sivuston tavoite? •Esimerkkitavoitteita –Auttaa löytämään yrityksen –Kertoo mitä yritys tekee –Perustelee minkä takia ostaa juuri ko. yritykseltä eikä kilpailijoilta –Myydä tuotteita suoraan verkosta 26.6.2014Antti Pajatsalo4

5 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Millainen on hyvä sivusto •Asiakas löytää sinne helposti •Sivusto luo positiivisen ensivaikutelman •Sivusto on selkeä •Sivusto on toimiva •Sivustolla on asiakasta kiinnostavaa tietoa •Tieto on ajantasaista 26.6.2014Antti Pajatsalo5

6 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Miten hankkia kotisivut? •Tee-se-itse –Itse kun tekee niin saa mitä sattuu tulemaan –Ei välttämättä halvin ratkaisu •Osta ammattilaiselta –Mistä? –Miten paljon maksaa? 21.3.2011Antti Pajatsalo6

7 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Tee-se-itse -toteutus •Vaihtoehtoja –Html-editorilla •Esim. Adobe Dreamweaver •Vaatii osaamista ja aikaa –Web-hotellin kotisivunteko-ohjelmalla •Esim. Parallers SiteBuilder •Yleensä kankeita ja vaikeakäyttöisiä –Kotisivukone.fi •Toimiva ja melko helppokäyttöinen 26.6.2014Antti Pajatsalo7 Kuva: http://www.dummies.comhttp://www.dummies.com

8 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Keneltä kannattaa ostaa? •Mainostoimistot –Mikkelissä esim. •Kixit •Aalto •Mainospihlaja •Haaja & Arvo Design •Nettisivuihin erikoistuneet yritykset –Mikkelissä esim. •Verkkoverstas •Akusolvers 26.6.2014Antti Pajatsalo8

9 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Kriteerejä suunnittelijan valintaan •Miltä palveluntarjoajan omat sivut näyttävät? •Löytyykö palveluntarjoajan sivut Googlesta helposti? •Referenssit? •Tunnettuus? •Organisaation ikä? •Kommunikoinnin nopeus ja laatu? •Hinta? 26.6.2014Antti Pajatsalo9

10 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Sivuston ylläpito •Sivustoa suunnitellessa pitää miettiä myös sen päivitettävyyttä tulevaisuudessa. •Sivuston olisi mielellään oltava päivitettävissä ja muokattavissa milloin tahansa, ilmaiseksi ja ilman teknistä osaamista. •Tämän takia lähes kaikki sivustot rakennetaan ns. julkaisujärjestelmän (CMS, Content Management System) päälle. 26.6.2014Antti Pajatsalo10

11 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Kotisivujen toteutuksen osa-alueita •Tekninen toteutus –Sivuston toiminnallisuus •Kannattaa jättää ammattilaisten murheeksi •Graafinen ilme –Mille sivusto näyttää •Kannattaa teettää ammattilaisella •Sisältö –Mitä sisältöä sivusto tarjoaa •Yleensä yrittäjän itsensä vastuulla 26.6.2014Antti Pajatsalo11

12 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Sisältö •Tyypillisen sivuston sisältö: •Mitä yritys tekee? •Mitä tuotteita yritys tarjoaa? •Miten tuotteita voi ostaa? •Yhteystiedot? 26.6.2014Antti Pajatsalo12

13 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Visuaalinen suunnittelu •Yrityksesi on sitä miltä se näyttää! •Yrityksen visuaalinen ilme –Logo –Värimaailma –Tekstityyppi •Kuvitus –Valokuvat –Kuvapankkikuvat •ELY-keskuksen Designstart-palvelu Antti Pajatsalo 13 Savon Suksistudio Kukka-Aina Hantemusiikki Pajarinhovi

14 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Julkaisujärjestelmän (CMS) valintakriteerejä: •Helppokäyttöisyys •Hinta •Yleisyys •Hakukoneystävällisyys •Toiminnallisuus 26.6.2014Antti Pajatsalo14 Kuva: www.nirmal.com.npwww.nirmal.com.np

15 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Suosittuja julkaisujärjestelmiä (CMS) •Joomla •Drupal •CMS Made Simple •Wordpress 26.6.2014Antti Pajatsalo15

16 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Tyypillisen kotisivuprojektin vaiheet •1. Tarjouspyyntö ja tarjous. •2. Tarjouksen hyväksyminen, tapaaminen ja briiffaus. •3. Visuaalisen ehdotuksen toteuttaminen hyväksyttäväksi. •4. Visuaalisen ehdotuksen. •5. Lopullisen visuaalisen ehdotuksen toimittaminen. •6. Visuaalisen ehdotuksen hyväksyminen. •7. Julkaisujärjestelmän asennus, sivuston palvelintilan avaaminen, verkkotunnuksen varaus. •8. Sisällön syöttäminen. •9. Sivuston julkaisu. Lähde: Jääskeläinen Janne, Verkkopalvelun ostajan opas, Talentum 2010 26.6.2014Antti Pajatsalo16

17 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Hakukoneet •Näkyvyys hakukoneissa ratkaisee sen, onko sivustostasi hyötyä vai ei. •Suomessa Googlella yli 95% markkinaosuus. •Kaksi tapaa näkyä: –Hakukoneoptimointi –Hakukonemainonta 26.6.2014Antti Pajatsalo17

18 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Hakukoneoptimointi •Toimenpiteet joilla sivusto saadaan nousemaan Googlessa mahdollisimman korkealle halutuilla hakusanoilla. •Sivuston suunnittelu hakukoneystävälliseksi –Hakusanojen käyttäminen sivustossa –Selkeä rakenne •Hakusanojen käyttö nettiosoitteessa •Linkitysten määrän lisääminen muilta sivustoilta omalle sivustolle. 26.6.2014Antti Pajatsalo18 Kuva: http://www.ibizclicks.com/seo-services/http://www.ibizclicks.com/seo-services/

19 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Hakukonemainonta •Google Adwords •Maksu Googlelle x.xx€ per klikkaus •Tyypillisesti hinnat Suomessa 0,15-1,5€ •Erittäin kustannustehokas tapa mainostaa •Erinomainen kohdistettavuus 26.6.2014Antti Pajatsalo19

20 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ Tulosseuranta •Statistiikkapalvelut mahdollistavat kävijöiden määrän ja käyttäytymisen seurannan. •Snoobi –Kotimainen –Hyvä asiakaspalvelu –Auttaa myös sivuston kehittämisessä –Hintava •Google Analytics –Ilmainen –Suomenkielinen –Laajat ominaisuudet –Ei palvelua 26.6.2014Antti Pajatsalo20

21 www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu/ 26.6.2014Antti Pajatsalo21 Yhteystiedot Mikkelin Seudun Uusyrityskeskus ry DYNAMO Yrityspalvelukeskus Porrassalmenkatu 29 50100 Mikkeli Yritysneuvoja Antti Pajatsalo 050-350 2055 antti.pajatsalo@uusyrityskeskus.fi www.uusyrityskeskukset.fi/mikkelin_seutu


Lataa ppt "Www.uusyrityskeskus.fi/mikkelin_seutu Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google