Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuulikki Niemelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä 14.12.2007 Olli Ruohomäki
2
2 Mikä on Opiston Moodleopas Opiston Moodleopas on Kansalais- ja työväenopistojen liiton (KTOL) Moodle-työryhmän tuottama aineisto, jonka tavoitteena on: • Välittää käyttöönottoa tukevaa tietämystä. • Tutustuttaa erilaisiin käyttömahdollisuuksiin. • Esitellä perustoiminnot opiskelijan näkökulmasta. • Antaa pedagogista tukea kurssin muokkaamiseen. • Auttaa tunnistamaan ja välttämään Moodlen käyttöönoton ja käytön sudenkuoppia
3
3 Opiston Moodleoppaan rakenne Kalvosto 1: Johdanto (opettajat, hallinto ja ylläpito) Kalvosto 2: Perustoiminnot (opiskelija) Kalvosto 3: Kurssin muokkaaminen (opettaja) Kalvosto 4: Sudenkuoppia (hallinto ja ylläpito)
4
4 Kalvosto 1: Johdanto (opettajat, hallinto ja ylläpito) Mikä on Moodle Erilaisia käyttötapoja •opetuksessa •hallinnossa
5
5 Mikä on Moodle Opetushallinnon näkökulmasta Moodlen voi määritellä verkkopohjaiseksi oppimisympäristöksi (virtual learning environment VLE). Arkipuheeseen on jo vakiintunut termi oppimisalusta. Maailmalla on kehitetty satoja erilaisia oppimisalustoja, joista Moodle on tällä hetkellä yksi eniten käytetyistä. Teknisestä näkökulmasta Moodlen voi määritellä kurssinhallintajärjestelmäksi (course management system CMS) tai laajemmin sisällönhallintajärjestelmäksi (content management system).
6
6 Mikä on Moodle Sisällönhallintajärjestelmä tarkoittaa tietokantaa, jonka sisältöä voi selata ja muokata internetin kautta. Opiskelijan näkökulmasta oppimisalusta on verkko- oppimisen (e-learning) suunniteltu verkkopalvelu. Opettajan näkökulmasta oppimisalusta on tieto- ja viestintätekniikan avulla luotu verkko-opetuksen toteuttamisen työkalu. Verkko-oppiminen on nykyisen opiskelijan omaa kontrollia ja aktiivisuutta korostavan konstruktivistisen oppimisteorian tuotos.
7
Opiston Moodle-Opas 7 Mikä on Moodle Karkeasti luokiteltuna oppimisalusta koostuu •Oppimateriaaleista (teksti, kuvat, ääni, video, linkit), •Viestintätyökaluista (keskustelufoorumi, chat) •Hallintatyökaluista (käyttäjä- ja kurssihallinto)
8
Opiston Moodle-Opas 8 Erilaisia käyttötapoja Opetuksen toteuttamisessa •Lähiopetuksen tukena •Puhtaan verkko-opetuksen pitopaikkana •Monimuoto-opetuksen verkkoulottuvuutena
9
Monimuoto-opetuksen osana
10
Itseopiskelun tukena
11
11 Erilaisia käyttötapoja Opiston intranet -ratkaisuna •Henkilöstön tiedotuskanavana •Tiedotearkistona, •Lomake- ja logopankkina •Kyselyt ja ilmoittautumislistat •Virtuaalisena opettajanhuoneena •Yhteystietojen hallintajärjestelmänä •Yhteisöllisenä kehittämis- ja keskustelufoorumina
12
Opiston intranet-ratkaisuna
13
13 Erilaisia käyttötapoja Opiston kotisivujen julkaisujärjestelmänä Digikuvapankkina Verkkoilmoittautumisjärjestelmänä Hankkeen tai tiimin e-työympäristönä Ryhmäkalenterina (lomat, koulutukset, kokoukset ym) Digitaalisen oppimateriaalien ja oppimisaihioiden varastona Palaute- ja arviointijärjestelmänä
14
Verkkoilmoittautumisjärjestelmänä
15
Hankkeen e-työympäristönä
16
Oppimateriaalipankkina
17
Verkkosivujen moottorina
18
18 Moodlen erityisyys oppimisalustana Moodle eroaa aiemmin vallalla olleista oppimisalustoista siinä, että se on kehitetty vapaan lähdekoodin (open source) periaatteella. Ohjelmiston voi ladata ilmaiseksi. Käyttöliittymä on monikielinen, joten se sopii myös kansainväliseen toimintaan. Moodlen pääkehittäjä on australialainen Martin Dougiamas, joka tekee Moodle-projektiaan nykyisin päätoimisesti Maailmalle on syntynyt laaja ja innokas käyttäjäyhteisö, joka kehittää ohjelmistoa jatkuvasti
19
19 Esitys päättyy tähän!
20
20 Opiston Moodleoppaan yhteyshenkilöt Olli Ruohomäki, suunnittelijaopettaja, olli@psao.fi, Pohjois- Satakunnan Alueopisto (PSAO), www.psao.fiolli@psao.fiwww.psao.fi Liisa Honka, suunnittelija, lhonka@ktol.fi, Kansalais- ja työväenopistojen Liitto (KTOL), www.ktol.filhonka@ktol.fiwww.ktol.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.