Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seinätön paja – verkostotapaaminen 08.03.2012 Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seinätön paja – verkostotapaaminen 08.03.2012 Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja."— Esityksen transkriptio:

1 Seinätön paja – verkostotapaaminen 08.03.2012 Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja OptiMax

2 Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Optima ja OptiMax Tuettu työllistyminen kansainvälisenä menetelmänä. Suomessa Työhönvalmentaja Tuettu työllistyminen prosessina Dokumentaatio Yhteistyötä vai kilpailua?

3 ja Optima järjestää ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille sekä tarjoaa erilaisia palveluja työelämälle. Kuntayhtymällä on vastuu suomenruotsalaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta. Toimimme lähinnä Pietarsaaren seudulla, mutta ammatillisen erityisopetuksen myötä koko suomenruotsalaisessa Suomessa. Optimassa on yhteensä noin 3000 opiskelijaa, joista nuorisopuolella noin 1200. Tammikuun opiskelijamäärät Virallisen laskentapäivän 20.1.2012 mukaiset määrät ovat: Toisen asteen ammatillinen perusopetus: 1119 Ammatillinen erityisopetus: 123 Oppisopimus (perustutkinto): 152 Oppisopimus (ammattitutkinto, erityisammattitutkinto): 225 Opiskelijamäärä on yhteensä 1619. Näistä 111 on yhdistelmäopintojen suorittajia, joista puolestaan 80 suorittaa kaksoistutkintoa.

4 # One Optima paras myös 2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö on arvioinut Optiman myös vuoden 2012 Suomen parhaaksi ammatilliseksi kouluttajaksi. Optima on aiemmin sijoittunut ykköseksi kaksi kertaa, vuosina 2009 ja 2011. Optima kuuluu suurten koulutuksenjärjestäjien ryhmään. Suuria koulutuksenjärjestäjiä on Suomessa 46 kappaletta. Arviointi tehdään vuosittain ja sen avulla päätetään seuraavan vuoden tulokseen perustuva rahoitus

5 ja Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma, 1.2. 2011-31.12.2013 Kansallinen hanke jonka tarkoituksena on torjua nuorison syrjäytymistä rakentamalla siltoja työelämään. Kenelle OptiMax? Erityistä tukea ja ohjausta tarvitseville opiskelijoille ja työnhakijoille. Opettajille, opinto-ohjaajille, opiskelijahuollossa toimiville henkilöille Työpaikkaohjaajille ja yhteistyötahojen henkilökunnalle. Työhönvalmentajille – Työhönvalmentaja koulutus Tuetun työllistymisen menetelmässä ja ohjausta jo valmistuneille työhönvalmentajille. Meidän pitää asettautua uuden nuorisolain vaatimuksiin, kokonaiskoskevaan yhteistyöhön seuraavien tahojen kanssa: KELA, T&E-toimisto, Sosiaalivirasto, nuorisopajat j.n.e.

6 Tuettu työllistyminen kansainvälisenä menetelmänä Supported Employment, Arbete med stöd, Arbeid med bistand Marc Gold, ”try another way” > Marc Gold & Associates, Michael Callahan 1995 menetelmä tuli Suomeen: Trades diploma (Kuntoutussäätiö) ”place and then train” Eurooppalainen kattojärjestö EUSE www.euse.org, (Suomi mukana EUSEn valtuuskunnassa)www.euse.org EUSEn SE- määritelmä “providing support to people with disabilities or other disadvantaged groups to secure and maintain paid employment in the open labour market”.

7 Suomessa: kolme T Palvelu erikoista tukea tarvitseville ihmisille Esim. TYP-toimistot, kunnat ja vakuutusyhtiöt ostavat Tuetun työllistymisen palvelua. TYÖVALMENNUKSEN ERIKOISAMMATTITUTKINTO 2011 Näyttötutkinnon perusteet, Määräys 33/011/2011, ammatillisen toisen asteen oppilaitokset järjestävät jo tänä vuonna valmentatvat koulutukset VATES- säätiö www.vates.fiwww.vates.fi toimii vammaisten ja osatyökykyisten ihmisten yhdenvertaiseksi työllistämiseksi vuonna 1993 perustettu asiantuntijaorganisaatio tarjoaa koulutusta sekä tekee vaikuttamistyötä kehittää työllistymismenetelmiä ylläpitää Kyvyt käyttöön verkostoa, n 500 jäsentä

8 Työhönvalmentaja Tuetun työllistymisen ammattilainen tuntee ja hallitsee tuetun työllistymisen tavoitteet, menetelmät ja tehtäväkokonaisuudet. Hän osaa tukea asiakasta tämän voimavaroista ja toiveista käsin eri viranomaisten, työnantajan ja omaisten muodostamassa verkostossa sekä hallitsee työllistymisprosessin käytännön taitoina. Lisäksi hän suunnittelee ja kehittää työtään varmistaen samalla työn tulosten ja työprosessien laadun.

9 Tuetun työllistymisen eri vaiheet 1. Sitoumus Engagement Introduktion 2. Kartoitus Vocational ProfilingKartläggning 3.Työn etsiminen Job Finding Att söka arbete 4.Työnantajan kanssa yhteistyötä Employer EngagementSamarbete med arbetsgivare 5. Seuranta ja jatkuva tuki On/Off Job Support Uppföljning och fortsatt stöd

10 Sitoumus Engagement Introduktion Työhönvalmentaja esittelee asiakkaalle SE-palvelun kokonaisuudessaan.(informed choice) Asiakas valitsee jos hän hyväksyy vai ei. Jos hyväksyy > sopimus yhteistyöstä ja suostumus kenen kanssa (eri verkostot, tahojen, omaisten) työhönvalmentaja saa olla yhteydyssä työllistymiseen koskevissa asioissa. Siis työhönvalmentaja pitää osata markkinoida tukeaan!

11 Kartoitus Vocational ProfilingKartläggning Työhönvalmentaja kartoittaa asiakkaan taidot, osaamiset ja ottaa huomioon rajoitukset Asiakkan koulutus, taloudellinen tila, asuminen, päihdeongelmat, työaika, millainen työpaikka, //”kerro itsestäsi!” CV Miten/millä tavalla esitän sinut työnantajalle? Minkälaiset odotukset sinulla on sinuun itseesi? Minkälaiset odotukset sinulla on minuun, työhönvalmentajaasi? Luottamus!! EUSE: A Person Centred Planning aspects of the individual’s skills, abilities, strengths and weaknesses

12 Työn etsiminen Job Finding Att söka arbete Työhönvalmentaja pitää osata markkinoida!  työnhakijaa  työhönvalmentajan tuki työnantajalle Soitto, sähköposti, käynti Jotkut työnhakijoista eivät osaa markkinoida itseään työhönvalmentaja toimii asiakkaan luottamuspääomana kunnes asiakas on rakentanut oma pääomansa. Miten tiedän työhönvalmentajana jos työpaikka sopii tälle henkilölle, minkälaista tukea hän tarvitsee siellä työpaikalla? ”kvalificerade gissningar” ”päteviä arvoituksia”- ihmisten kanssa olemme tekemisessä! Arbetsanalys (SIUS, Arbetsförmedlingen i Sverige)Työn erittely Perustuu ICF luokitukseen: International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) WHO:n luokitusperheeseen kuuluva toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitusWHO:ntoimintakyvynterveyden

13 Työnantajan kanssa yhteistyötä Employer Engagement Samarbete med arbetsgivare ”job-matching” – työerittely/arbetsanalysen lähtökohtana Jatkuva henkilökohtainen keskustelu työnantajan kanssa Meidän asiakas ei pärjää kilpailutilanteissa (”first, best and most social”) Tuki sekä työnantajalle (työyhteisölle) että työnhakijalle, huom! Et voi nähdä mitä tapahtuu työpaikalla puhelimitse! Sopimus työharjoittelusta Työhönvalmentaja mukana koulutusvaiheessa, jatkotuki, ”fading” Työsopimus

14 Dokumentaatio Dokumentation Sopimus Tuetun työllistymisen palveluista sekä suostumus asiakkan kanssa. Tulevaisuuden suunnitelma. Työhönvalmentaja kirjoittaa tapahtumista koko prosessin aikana muistion/päiväkirjan jokaisesta SE-vaiheista. (eri systeemit eri organisaatioissa) Tuntimäärän (palvelun ostaja haluaa tietää mitä hän ostaa) Sopimukset työharjoitteluista, työkokeiluista työkkärin kautta Lopuksi palvelun päättyessä lausunto palvelun ostajalle.

15 Yhteistyötä vai kilpailua? Ryhmäkeskustelu: Tuettu työllistyminen työpajan työvälineenä? -työpaikka? opiskelupaikka? Yhteistyötä vai kilpailua?

16 www.optimaedu.fi/optimax anki.sundqvist@optimaedu.fi Puh 044 7215 621


Lataa ppt "Seinätön paja – verkostotapaaminen 08.03.2012 Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google