Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu"— Esityksen transkriptio:

1 ADOBE CONNECT PRO – KOKEILUJA KIELTEN OPETUKSESSA Esimerkkejä venäjän ja englannin kielestä
FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu Puolalanmäen lukio

2 Kielten opetuksen kehittämistä sosiaalisen median suuntaan
VUO – venäjän uudet oppimisympäristöt Opetushallitus: ”Oppimisympäristöajattelun tavoitteena on sitoa oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva oppiminen kiinteästi opetussuunnitelmiin, monipuolistaa opetusta ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä siten, että ne tukevat oppimista, joka tapahtuu koulujen ja oppilaitosten fyysisen toimintaympäristön ulkopuolella.”

3 VUO – Venäjän uudet oppimisympäristöt
Hankkeen tavoitteena on tuoda uudenlaisia aktivoivia ja motivoivia opiskelumenetelmiä venäjän opetukseen sekä laajentaa perinteisen luokkaopetuksen käsitettä Oppilaat itse tekevät, tuottavat ja ovat yhteistyössä opiskeltavan kielen puhujiin

4 PARTNERIKOULUTOIMINTA: VIERAITA PIETARISTA JA OPINTOMATKOJA PIETARIIN
Kulttuurien kohtaaminen, kontaktit kohdekielen puhujiin

5 TILANNEOPETUSTA JA TYÖPAJOJA PIETARISSA
Todelliset kontaktit opiskeltavaa kieltä puhuviin ja aidot kielenkäyttötilanteet edistävät oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä sekä opettavat ymmärtämään kohdekielen kulttuuria perinteistä opetusta paremmin.

6 Uutta: opiskeltavan kielen puhujat voidaan ”tuoda luokkaan” erilaisten teknisten apuvälineiden avulla Uusien teknologioiden avulla turkulaiset ja muualla Suomessa venäjää opiskelevat sekä pietarilaiset koululaiset ja lukiolaiset voivat kertoa itsestään, nähdä toisensa, keskustella ja tehdä yhteisiä projekteja. Eri ikäisten oppilaiden kanssa (luokat 1-9 ja lukio) on käytetty videoneuvottelua ja/tai Skypea.  Kirjalliseen viestintään tottuneiden isompien oppilaiden kanssa on käytetty Magazine Factory-verkkolehteä (blogit) yhteisissä oppimistehtävissä.

7 Ilmaiset työvälineet, ”heti käyttöön”:
Sähköposti Skype Verkkolehti – Magazine Factory Blogit Facebook Second Life Ilmaiset työvälineet, vaativat palvelimen: Keskustelukanavat – phpbb Moodle-oppimisalusta Maksulliset työvälineet: Videoneuvottelujärjestelmät, esim. Adoben ConnectPro

8 ACP:n laitteistoa Ohjelman lisenssi - riittää kun toisella on 
Tavallisessa luokkaopetustilanteessa: Dataprojektori, tietokone (mielellään kiinteä verkkoyhteys) ja web-kamera Kokousmikrofoni – ClearChat 150 Toisessa päässä: Jos ryhmä osallistuu – dataprojektori, tietokone ja kokousmikrofoni (ja web-kamera) Jos yksi puhuja – headset (ja web-kamera) Tietokoneluokassa: headsetit ja web-kamerat kaikille (tai pareille)

9 SUURIN MULLISTUS: ETÄYHTEYDET JA ADOBEN CONNECT PRO
OPETUSTUOKIOT TURKU -> PIETARI PIETARI -> TURKU

10 OPPILAIDEN TAPAAMISET TOISTEN SUOMALAISTEN VENÄJÄN LUKIJOIDEN TAPAAMINEN PUOLALA – HELSINGIN SYK
8. ja 9. luokan oppilaat kertoivat itsestään ja haastattelivat toisiaan

11 8. ja 9. luokan VKK tunneilla TURKULAISTEN JA PIETARILAISTEN TAPAAMISET Autonomian juhlinta Turussa ja Pietarin museot

12 Turkulaiset lukiolaiset tutustuivat pietarilaisiin opiskelijoihin ennen opintomatkaa
Pietarilaiset opiskelijat esittäytyivät venäjäksi ja näyttivät oman lempipaikanPietarissa

13 Uutta alkamassa: Puolalan koulun englannin kieliluokkien yhteistyö Hollantiin – Pontes Lyceum in Goes Our class – powerpoint presentation Oppilaiden esittäytyminen ACP:llä Teknisiä testejä alkavalla viikolla Oppilaiden yhteys ennen joulua Haasteena isot ryhmät Puolala 7a – 26 oppilasta, Goes - 30 oppilasta

14

15 ETÄTAPAAMISTEN HAASTEITA
Suunnittelu - online-opetusta: ajat pitää sopia etukäteen Aikataulujen yhteensopivuus: erilaiset loma-ajat, oppituntien ajankohdat lukujärjestyksessä Testaa yhteydet etukäteen osallistujien kanssa! Samalla laitteistokokoonpanolla! Ryhmäopetuksessa oltava hyvä kokousmikrofoni – ClearChat 150 Ehdoton hiljaisuus luokassa, kaikki kuuluu Kuuluvuus voi olla ”epätasainen”: joskus pätkii, joskus kaikuu Puheen oltava hitaampaa kuin luokassa – oppilaiden vaikea tottua hitaaseen puherytmiin Puhu selvästi ja pidä selvä tauko kun repliikki loppuu Opettajat toimivat keskustelun puheenjohtajana Ei näe opiskelijoiden reaktioita

16 SKYPELLÄKIN ONNISTUU:
Ilmaiset puhelut - kv-toiminta Työryhmien työskentely Pienryhmä, jossa 1+4 osallistujaa: ääni ja/tai video Chatti Tiedoston lähettäminen Luento – tarvitaan kuva! Pari- tai pienryhmäkeskustelut eri aiheista Verkkokurssilla monet luokkaopetuksen suulliset tehtävät, esim. Kolmen ryhmässä numerot A B C Pari- tai ryhmätyönä kellonajat

17 Entä sosiaalinen media?
Facebook Kielten opiskeluun sopivia sovelluksia: Russian Audio Word a Day, Russian Gifts Venäjä-aiheisia yhteisöjä: Suomi-Venäjä-Seura, Умом Россию не понять Teaching English | British Council Haluatko perustaa oman? Ryska på svenska, Русская тусовка Miksi? Kuvien jakaminen, linkkien ja videoiden jakaminen, tapahtumista tiedottaminen (lukio)

18 Entä sosiaalinen media?
Second Life Introduction to Second Life Educational uses of Second Life

19 Yhteystiedot: Anne Lindholm anne-tellervo.lindholm@turku.fi
Skype: anne_lindholm_turku


Lataa ppt "FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google