Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet"— Esityksen transkriptio:

1 MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet SiTEC (innovative Technologies for an Engaging Classroom) Tila- ja kalusteratkaisut

2 MUUTTUVA OPPIMAISEMA Muuttuva oppimaisema- hankkeen aihealueena on koulusuunnittelu tilojen ja kalusteiden osalta sekä uusien opetuksen tarpeita huomioivien innovatiivisten teknologioiden suunnittelu ja testaaminen opetuksessa. Koulurakentamisen suunnittelu kytketään yhteen strategisen koulutussuunnittelun ja pedagogiikan kehittämisen kanssa. Taustalla on jatkuva tulevaisuuden oppimaisemien visiointi (vrt. valmis, annettu visio tulevaisuuden koulusta).

3 MUUTTUVA OPPIMAISEMA SiTEC Tila- ja kalusteratkaisut
SiTec – hankkeen Suomen osuuden koordinaattori edustaa Suomea yhdessä Opetushallituksen kanssa 16 maata kattavassa laajassa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa. Koordinaattori organisoi ja johtaa hankkeessa kehitettävien uusinta teknologiaa hyödyntävien pedagogisten mallien Suomessa ja osallistuu esipilotointiin ja kehittämistyöhön. Pilotoinnissa on mukana sekä suomen- että ruotsinkielisiä kouluja. Varsinaiset pilotoivat koulut nimetään myöhemmin. Koordinaattorin tehtäviin kuuluu tiedon kerääminen, raportointi ja tiedottaminen hankkeen sisällä, Opetushallitukselle ja kansallisesti eri verkkopalveluissa, oppaina ja tiedotteina. Koordinaattori vastaa pilotoivien koulujen koulutuksen suunnittelusta ja järjestämisestä Opetushallituksen ohjauksessa ja osallistuu hankkeen tulosten. Hankkeen tuottaman tiedon ja palvelujen tulee olla saatavissa myös ruotsinkielisenä. Koordinaattori osallistuu koko hankkeen ja erikseen sovittavien osa-alueiden kansainvälisiin kokouksiin ja muihin hankkeen järjestämiin kansainvälisiin tapahtumiin. Koordinointihankkeen tehtävänä on oppimisympäristöhankkeissa syntyvien pedagogis-teknisten innovaatioiden mallintaminen ja levittäminen. Koordinointialueen hankeverkoston kokoaminen oppimaisemien kehittämishankkeista. Koordinointialuetta koskevan kehittämis- ja hanketyön suunnittelu, johtaminen ja sisällöllinen ohjaus Koordinointialueeseen liittyvien teknologis-pedagogisten käytäntöjen kokoaminen ja mallintaminen (raportit, oppaat, tms. julkaisut, oppimateriaalit jne.) sekä niiden aktiivinen levittämistyö valtakunnallisesti ja kansainvälisesti Opetushallituksen ohjauksessa Yhteistyö muiden koordinoivien hankkeiden, Opetushallituksen ja muiden yhteistyötahojen kanssa Koordinointialueen sisäinen ja ulkoinen viestintä (verkko, esitteet yms.) Koulutustilaisuuksien, seminaarien yms. järjestäminen sekä osallistuminen vastaaviin tilaisuuksiin Suomessa ja ulkomailla. Koordinointialueen kehittämistyöhön liittyvien selvitysten, tutkimusten ja/tai arviointien seuraaminen ja tuottaminen

4 iTEC- koordinointihanke
European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE FULAB+ Promethean+2yliopistoa+ICOD UK CNDP FR DGIDC PT UVIGO ES CTIE CH MONE TR MAK IL KM AT EDUC LLC ELFA SK ITC LT TLF EE SiTEC AALTO+ OPH+ eNORSSI FI Smart DE UNI-C DK NCIE NO ANSAS IT

5 iTEC- koordinointihanke
Pilotointi norsseissa ja kenttäkouluissa

6 MUUTTUVA OPPIMAISEMA SiTEC (210 000 €)
Valtionavustukset oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen ( ) Opetushallitus asettaa uudelleen haettaviksi valtion vuoden 2010 talousarvioon sisältyvästä määrärahasta erityiset valtionavustukset oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen. -koordinointihanke (tila- ja kalusteratkaisut) -yhteiseurooppalaisen iTEC- hankeen (Innovative Technologies for an EngagingClassroom) Suomen osuuden koordinointihanke Oulun normaalikoulu/ eNorssi hakee molempia koordinaatiohankkeita ( ) Rahoituspäätös varmistuu SiTEC ( €) Oppimaisema muutoksessa ( €)

7 Hankkeen avulla tavoiteltavat konkreettiset tulokset
Suomi pääsee hyödyntämään yhteiseurooppalaisen oppimisen kehittämishankkeen tuloksia. Pedagogisten innovaatioiden huomioiminen koulusuunnittelussa nousee. Uusin kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, tila- ja laiteratkaisuihin, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan. Opettajien täydennyskoulutus saa uuden toimintamallin. Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan yhtenäiseen havainnollistavaan monimediaaliseen tietokantaan Pedagogisten innovaatioiden ja sulautettujen / ubiikkien järjestelmien huomioiminen koulusuunnittelussa nousee Hankkeen aikana opetustila- ja kalusteratkaisuista kerätty kirjallisuus, asiantuntijarekisteri, kokeilu- ja kehittämistoimintakuvaukset toimivat osana aihepiiriin täydennyskoulutusta

8 Muuttuva oppimaisema- hankkeen toimintaverkosto
Muuttuva oppimaisema – hankkeessa Oulun normaalikoulu hakijana toteuttaa koordinoinnin, mutta hankkeessa hyödynnetään harjoittelukoulujen tiivistä asiantuntija- ja kouluttajaverkostoa eNorssia.  Verkoston järjestämä täydennyskoulutus muodostaa luontevan jatkumon opettajien peruskoulutukselle joko pitkäkestoisina tai lyhytkestoisina ohjelmina. Opettajien koulutuksessa hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa sekä ajankohtaista tutkimustietoa ja toimintamalleja.

9 Muuttuva oppimaisema- hankkeen toimintaorganisaatio
Markku Lang; projektikoordinaattori Pasi Kurttila; koulutusvastaava Heikki Happonen; opetustila- asiantuntija Mikko Ripatti Mikko Horila Jarmo Mustikka Oulun normaalikoulun oppimisympäristötiimi Eri harjoittelukoulujen muuttuva oppimaisema- hankkeen yhdyshenkilöt (TVT- yhdyshenkilöt aluksi) Opetushallituksen edustajat Aalto yliopisto

10 Pedagogisten ilmiöiden tutkiminen Tietokannan hahmottelua
Muuttuva oppimaisema- hankkeen aikataulu SiTEC Tila ja kaluste Pedagogisten ilmiöiden tutkiminen Esipilotointi (ONK) Pilotointi (norssit +n. 10 koulua) Tietokannan hahmottelua Julkaisualustan kokeilua Julkaisualustan avaaminen Syksy 2010 Kevät 2011 Syksy 2011

11


Lataa ppt "MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google