Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU"— Esityksen transkriptio:

1 VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU
Heidi Mattila

2 Esityksen sisältö Johdatus aiheeseen Autojen tekniikka
Autojen taloudellisuus Autojen käytettävyys Yhteenveto

3 Johdatus aiheeseen

4 Johdatus aiheeseen

5 Autojen tekniikka Polttokennoauto Sähköauto
Yhteneväinen moottoritekniikka, sähkömoottori Polttokennoauto Sähköauto Sähköntuotanto polttokennoissa Yleisin kennotyyppi ajoneuvoissa PEM-kenno eli kiinteä polymeerikenno Käyttövoimanlähteenä vety, kemiallinen energia → sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde n. 500 km Sähkövirta moottorille ladattavasta akustosta Yleisin akkutyyppi litiumioniakku Käyttövoimanlähteenä sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde –200 km Ajonaikaiset päästöt molemmilla nolla

6 Työn esimerkkimallit Polttokennoauto Toyota Mirai
Polttokennon teho 114 kW Veroton hinta Euroopassa 60– euroa Sähköauto Tesla Motors Model S Sähköakku 60 kWh Veroton hinta Suomessa 70– euroa 60 kWh akku

7 Esimerkkimallien tekninen vertailu

8 Autojen taloudellisuus
Yhteneväistä korkeat hankintakustannukset kuluttajille Polttokennoauto Sähköauto Erityiskustannuksia tuovat polttokennot Tulevaisuudessa luultavasti edullisempia, 37 €/kW → 29,5 €/kW Ajokustannukset mahdollisesti alenevat tulevaisuudessa Nykyinen arvio noin 0,07 €/km Suurin yksittäinen kustannus akusto Litiumioniakkujen tulevaisuuden hintakehitys, €/kWh → 230 €/kWh Edulliset ajokustannukset Arvio noin 0,02 €/km Latauspistokkeiden asennus kotiin

9 Autojen käytettävyys Polttokennoauto Sähköauto
Etuja (ajonaikainen) päästöttömyys ja hiljaisuus Polttokennoauto Sähköauto Vetyinfrastruktuuri (myös vetyautoille) laajasti kehittymätön, jotkut alueet paremmin katettu Keski-Eurooppa, Yhdysvaltojen itä- ja länsirannikko, Japani ja Korea Vety varastoidaan useimmiten kaasumaisena ja tankataan käyttäen joko 350 tai 700 baarin painetta kesto n. 3 min Sähköverkko hyvin kattava, ei tarvetta suurelle inframuutokselle Lataus mahdollista hitaalla (koti)latauksella, peruslatauksella sekä pikalatauksella Latauksen kesto lataustavasta riippuen 30 min – useita tunteja Akkujen vaihto? Euroopassa vetyasemia tällä hetkellä noin 80 kpl, sähköautojen latausasemia n kpl

10 Yhteenveto Autoilla yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia
Tekniikan pitää kehittyä ja hintojen laskea, jotta vaihtoehtoiset ajoneuvot yleistyisivät

11 Lähteet Kaikki esityksessä käytetyt lähteet ovat samoja kuin kandidaatintyössä käyttämäni lähteet

12 Kiitos! Kysymyksiä, kommentteja?


Lataa ppt "VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google