Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

GARTNER CONSULTING This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "GARTNER CONSULTING This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the."— Esityksen transkriptio:

1 GARTNER CONSULTING This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the intended Gartner audience or other authorized recipients. This presentation may contain information that is confidential, proprietary or otherwise legally protected, and it may not be further copied, distributed or publicly displayed without the express written permission of Gartner, Inc. or its affiliates. © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. Karkea määrittelymalli sidosryhmäkeskusteluita varten Kansallinen tulorekisteri

2 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 1 Tapaamisen tavoite ja rakenne Yhteinen johdanto-osuus Kansallisen tulorekisterin taustat, tavoitteet ja riskit Hankekuvaus ja aikataulu Tulorekisterin yleiskuva: osa-alueet ja rajaukset Keskustelu sidosryhmän toiminnasta ja tarpeista Tulorekisteriin liittyen Edellisen perusteella syvennytään tarpeen mukaan Toiminnalliset osa-alueet ja tarpeet Tietosisältötarpeet Toteutuksen liittyvät periaatteet tms.

3 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 2 Kansallisen tulorekisterin taustat ja tavoitteet Tulorekisterin taustalla on Real Time Economy ohjelma (2012), jossa yhtenä kehityspolkuna esitettiin palkka- ja etuustiedon ilmoittamiseen liittyvää kehitystä ja tehostamista. Sama tarve oli myös mukana ICT 2015-työryhmän suosituksissa 21 polkua kitkattomaan Suomeen (2013). Kansallisen tulorekisterin päätavoitteet ovat: Palkka- ja muiden tulotietojen maksajien raportointitaakan merkittävä vähentyminen (yhdellä ilmoituksella pystyy hoitamaan palkanmaksuun liittyvät viranomaisvelvoitteet) Tietojen hyödyntäjien prosessien tehostaminen, nopeuttaminen sekä kahdenvälisistä tietoluovutuksista luopuminen Hankkeen ensimmäisenä tehtävänä on laatia rekisterin toiminnasta karkea määrittelymalli, joka kuvaa ratkaisua ja siihen liittyviä tietovirtoja. Määrittelymallin avulla hyväksytetään hankkeen rajaukset ja keskeiset toiminnot. Hyväksynnän jälkeen käynnistetään varsinainen määrittely ja kilpailutuksen suunnittelu. Karkea määrittely tarkentaa myös hankkeen tulevat tehtävät ja aikataulut hankesuunnitelmaan.

4 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 3 TAUSTAA: Palkanlaskentaan liittyvä ilmoittaminen on merkittävä rasite yrityksille Palkanlaskija laatii palkkalaskelman Työnantaja Palkka-aineisto toimitetaan palkanlaskentaan Palkanlaskija laskee palkat palkanmaksu- päivittäin Tilitoimiston arkisto Palkansaaja Maksut Raportointi Tiedonvälitystä sidosryhmien välillä Kuva: RTE-Hanke, 2011-2012 Palkanlaskennassa laaditaan erillisiä ilmoituksia kuukausittain, kausittain ja vuosittain Verohal- linto Kausivero- ilmoitus Työnantaja- suoritusten tilitys Vuosi- ilmoitukset Kela Sairaus- päiväraha- hakemus Työnantajan maksama palkka TyEL- vakuutus- yhtiöt Kuukausi- ansioilmoitus Vuosiansio- ilmoitus JA Alkamis- /päättymis- ilmoitukset Tapatur- mavakuu- tusyhtiöt Vuosi- ilmoitus palkoista Ilmoitus tapaturmasta Työttö- myyskas-sat Palkka- todistukset Palkka- laskelmat EK Tuntipalkka- tilastot Kuukausi- palkka- tilastot Työaikatie- dustelut Tilasto- keskus Työssäkäyn- titilastot Palkka- tiedustelu /tp Palkka- tiedustelu /kkp Työvoima- kustan- nukset Ammatti yhdistyk-set Jäsenmak- sutilitys Ulosotto- virastot Ulosotto- tilitys Muut

5 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 4 Tavoitetilassa tieto ilmoitetaan kerran ja hyödynnetään moneen tarpeeseen

6 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 5 Tulorekisterin toteuttamiseen liittyviä hyötyjä ja riskejä HYÖTYJÄ Tiedon tuottamisen hyötyjä Palkkatietojen moninkertainen raportointivelvollisuus poistuu Raportoitavien tulotietojen sisältö yhdenmukaistuu Raportointivelvollisuuksien yhdistäminen ja formaation vakioiminen mahdollistaa nykyistä suuremman automaation tiedon tuottamisessa ja ilmoittamisessa Tietovirtaprosessin hyötyjä Raportoinnin ajantasaisuus paranee ja tietovirtojen luotettavuutta voidaan parantaa keskittämisen, yhdenmukaistamisen ja automaation myötä Korjausten tekeminen helpottuu kun korjauksetkin voivat tulla suoraan palkkahallinnon järjestelmistä samaa automaatiota hyödyntäen Tiedon hyödyntämisen hyötyjä Moninkertainen tulotiedon vastaanottaminen ja tiedonhallinta sekä siihen liittyvä laadunvarmistus ja ilmoitusvalvonta poistuvat Reaaliaikaisia tulotietoja hyödyntävien palveluiden rakentaminen tulee mahdolliseksi kun ei olla riippuvaisia esim. ilmoittamisen vuosisyklistä Prosessiin ja viranomaispäätöksiin liittyvä läpinäkyvyys paranee kun kansalainen pystyy itse seuraamaan ajan tasalla olevaa tietoa itsestään Nykyistä tarkempi ja ajantasaisempi tietopohja voidaan hyödyntää harmaan talouden torjunnassa RISKEJÄ Kustannukset lisääntyvät Tiedon tuottajat joutuvat investoimaan muutoksiin tietojen tuottamiseksi tulorekisteriin Tiedon hyödyntäjien puolella joudutaan muuttamaan prosesseja ja järjestelmiä Raportoinnin tietosisältö Tietosisällöstä tulee niin laaja, että sen tuottamista ei voida automatisoida yritysten palkkahallinnossa Tietosisällöstä tulee niin suppea, ettei se vastaa hyödyntäjien tarvetta eikä siten korvaa riittävästi nykyisiä ilmoituksia Syntyy rinnakkaisia ratkaisuja Tulorekisteriin raportointia ei oteta (tai ei pystytä ottamaan) käyttöön, vaan tiedon tuottajat jatkavat nykyistä ilmoittamista Syntyy päällekkäistä työtä ja tiedon tuottajat joutuvat toimimaan samanaikaisesti nykytilan ja uuden mallin mukaan, koska joku hyödyntäjä ei pysty liittymään Tulorekisteriin Tietoturva ja yksityisyyden suoja Tulorekisterin suunniteltu hyödyntäminen ei toteuta tietoturvan ja yksityisyyden suojan vaatimuksia

7 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 6 Hankekuvaus Hankkeen käytännön toteutuksesta vastaavat VM ja Verohallinto yhdessä, koska Verohallinto on nimetty tulevan rekisterin vastuuviranomaiseksi. Hankkeen aikataulu Hankkeen järjestäytyminen 10-12/2014 Rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimus- määrittely sekä hankinnan valmistelu 1/2015- 2/2016 Hankintaprosessi 12/2015-6/2016 Rekisterin määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus 8/2016-12/2018 Rekisterin I käyttöönotto 1.1.2019 alkaen Rekisterin II käyttöönotto 1.1.2020 alkaen Hankkeen tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa tulo- ja muita tietoja yksilötasolla sisältävä kattava ja keskitetty kansallinen tietokanta, johon tiedot ilmoitetaan Reaaliaikaisesti Maksukohtaisesti Yhteisesti hyväksyttyjen vakioitujen standardien mukaisesti Hanke vastaa tulorekisterin ja sen tarvitsemien liittymäpalveluiden määrittelystä, suunnittelusta, toteutuksesta ja testauksesta. Hankkeen tehtävänä on myös valmistella rekisterin käyttöönoton edellyttämät lainsäädännön muutokset. Hanke ei vastaa tulorekisterin käyttöönoton johdosta sidosryhmien omiin tietojärjestelmiin tarvittavien muutosten määrittelystä, suunnittelusta, toteutuksesta ja testauksesta..

8 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 7 Ratkaisun ylläpito Tulorekisterin osa-alueet Tietovaranto Ilmoittamisen valvonta Ilmoittamis- palvelut Arkistointi Tiedon hyödyntämis- palvelut Työnantajat -säännölliset -satunnaiset -yksityishenkilöt Kela Työeläkeyhtiöt Työttömyyskassat Vakuutusyhtiöt Tulotiedon tuottajia: Kela Kuntien sosiaalitoimi Verohallinto Työttömyyskassat TVR Työeläkelaitokset Tapaturmavakuutusyhtiöt Tilastokeskus EK Tutkimuslaitokset Kansalainen Lisäksi voi olla muita, joilla on oikeus hyödyntää tulorekisterin tietoja omassa toiminnassa. Tulotiedon hyödyntäjiä Hyödyntämisen käyttöliittymät Ilmoittamisen käyttöliittymät Tulorekisteri: Ratkaisun tekninen ylläpito, valvonta ja lokitus, jne. Tietovirta perustoteutuksessa yhteen suuntaan (esim. tuloihin perustuva ennakonpidätys% ei palaudu Verohallinnolta yrityksiin tätä kanavaa pitkin)

9 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 8 Tietosisällön rajaus (2019 – 2020 käyttöönotot) Tulorekisterin ensimmäinen käyttöönotto kattaa seuraavan tietosisällön: -Kaikki palkkasuoritukset sekä niihin liittyvien verojen ja maksujen tiedot -Eläkkeiden ja muiden etuuksien maksatustiedot -Ennakonpidätyksen alaiset työkorvaukset -Kansainväliset palkanmaksut, siltä osin kun ilmoittajilla nykyisinkin on velvollisuus ilmoittaa tiedot suomalaisille viranomaisille Hyödyntäjien tarpeet ja prosessien tehostaminen Ilmoittajan hallinnollisen taakan vähentäminen Tietosisällön suhteen täytyy löytyä tasapaino

10 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 9 Rajausten ulkopuolella oleva tietosisältö (2019 – 2020 käyttöönotot) Rekisterin suunnittelussa ja toteutuksessa pyritään huomioimaan seuraavien tietojen liittäminen tulorekisteriin myöhemmin, mutta ne eivät ole mukana ensimmäisessä totetuksessa: -Pääomatuloa olevat suoritukset (osingot, korot, luovutusvoitot, yms) -Yel / Myel työtulotiedot työeläkeyhtiöiltä -Julkiset tuet ja apurahat -Vähennystiedot -Yritystoiminnan ja maatalouden tulot -Valmistuneen verotuksen tiedot -Ennakonpidätysprosentti Tulorekisterin ulkopuolella kokonaan: -Eläke- ja etuuspäätösten päätöstiedot -Yritysten tilinpäätöstiedot -Eri sidosryhmien rahaliikenteen valvonta -Varallisuustiedot -Ennen 1.1.2019 maksettujen suoritusten tiedot

11 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 10 Tietovaranto LÄHTÖKOHTA Tiedot saadaan rekisteriin palkkakirjanpidosta ym. järjestelmistä tarkasti eriteltynä ”raakadatana”. KUVAUS: Tietovarannossa on taustatietoja ja tulotietoja. Tulotietoon liittyy aina suorituksen maksaja ja saaja, suorituksen peruste, sekä aika- ja paikkatiedot. Maksaja ja saaja tunnistetaan lähtökohtaisesti henkilötunnuksen ja Y-tunnuksen avulla. Tulon tai suorituksen peruste on tärkeä tieto tiedon hyödyntäjien valvontaprosesseissa, jotta jokainen hyödyntäjä pystyy rakentamaan valvonnan säännöt oikean tiedon pohjalta. Tietovarannossa voi olla erillinen osuus, josta tiedot luovutetaan hyödyntäjille, jotta pystytään takaamaan riittävä suorituskyky ja tietoturva. Maksaja Peruste Maksunsaaja Aika ja paikka Summa Yksinkertaistettu käsitemalli:

12 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 11 Tulotietojen vastaanottopalvelu LÄHTÖKOHTA Tiedon tuottajien hallinnollisen taakan vähentäminen. Ilmoittaminen tapahtuu pääosin automaattisesti palkanmaksun tai muun suorituksen maksamisen yhteydessä. KUVAUS: Tietojen tuottajan kannalta yksinkertainen ja mahdollisimman automaattinen tietojen toimittaminen yhdellä kerralla kaikille tietoa tarvitseville. Käytössä on yksi formaatti tietojen tuottamiseen, joka tulee tulokoodistosta. Vakioitu muoto koskee myös virheellisten tietojen korjaamista. Tarjotaan palvelu, jossa voi lähettää taustaohjelmistoissa muodostuneen tiedoston. Tarjotaan pienille tai satunnaisille tiedon tuottajille mahdollisuus ilmoittaa käyttöliittymän tai verkkolomakepalvelun kautta. Ilmoituspalvelu voi vastaanottaa myös ilmoituksia siitä ettei palkkasuorituksia ole maksettu tietyllä ajanjaksolla. Paperi-ilmoittamista ei sallita. Tietojen vastaanotto 24/7 toiminnassa. Tietojen toimittaja pystytään tunnistamaan. Tietojen toimittaminen toisen tahon puolesta mahdollista. Tarjotaan palvelu, jossa lähetettävän aineiston voi tarkastaa ennen tietojen toimittamista. Ilmoitusten vastaanotossa valvotaan saapuvien tietojen laatu. Tarkastetaan tietojen pakollisuus, tietojen pituudet ja merkistöt sekä mm. maksajan ja saajan asiakastunnuksen oikeellisuus.

13 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 12 Taustatietojen vastaanottopalvelut (YTJ, VTJ, muut rekisterit ja asiakastietokannat) LÄHTÖKOHTA Hyödynnetään muita perusrekistereitä – varmistetaan asiakastunnusten oikeellisuus tietojen vastaanotossa ja hyödyntämisessä. KUVAUS Tiedon tuottajan ja suorituksensaajan perustiedot tuodaan oikeudellisen muodon perusteella Väestötietojärjestelmästä tai Yritystietojärjestelmästä. Ilmoitusvalvontaa tarvitaan perustietoja kuten rekisteri säännöllistä työnantajista. RATKAISTAVAT ASIAT: Ongelmana niiden asiakkaiden tunnistaminen, joilla ei ole käytössä suomalaista asiakastunnusta. Mitä muita asiakastunnuksia hyödyntäjät tarvitsevat/käyttävät? Voiko yhdellä henkilöllä/yrityksellä olla useampia asiakastunnuksia? Tunnusten muutosten hallinta huolehdittava. Keinoasiakastunnusten käyttäminen aiheuttanee ongelmia tietojen hyödyntämisessä. Miten toimitaan, jos tietojen toimittajalta puuttuu tarvittava kausitieto tietoja annettaessa? Hyödyntäjien rekisteröintivelvoitteet/rekisterit, joita voi hyödyntää ilmoitusvalvonnassa? Saadaanko valmiiksi ylläpidettyä tietoa asiakkaiden osoitteista, edustajista, sähköpostiosoitteista ja puhelinnumeroista?

14 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 13 Ilmoittamisen käyttöliittymät LÄHTÖKOHTA Automaattisen ilmoittamisen rinnalle tarjotaan tietojen tuottajille mahdollisuutta toimittaa tietoja tulorekisteriin käyttöliittymän kautta. KUVAUS Pienille ja satunnaisille ilmoittajille käyttöliittymäpohjainen ilmoittaminen voi olla integroitua prosessia helpompi Nykyiset palvelut, kuten palkka.fi, voidaan liittää tulorekisteriin tuottamaan tulokoodiston mukaista tietoa. Vastaavat yksityiset palveluntarjoajat voivat liittää omia palveluitaan tulorekisteriin Verkkolomakemahdollisuus Käyttöliittymäpohjaiset palvelut hyödyntävät samaa formaattia, tulokoodistoa ja tarkistuskomponenttia. Kansallinen palvelunäkymä voi olla yksi kanava, jossa tarjotaan ilmoittamispalvelu ja tietojen katselunäkymä. Sähköinen asiointi vaatii asiakkaan tunnistamisen. Tietojen toimittaja voi valtuuttaa jonkun toisen antamaan tiedot puolestaan.

15 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 14 Tekninen operointi ja ylläpito LÄHTÖKOHTA Verohallinto tulorekisteriviranomaisena vastaa rekisterin ja siihen liittyvien palveluiden toiminnasta, tiedon oikeellisuudesta, laadusta ja jäljitettävyydestä sekä tietoturvasta. KUVAUS Tarvitaan välineitä, joiden avulla monitoroidaan prosessin toimivuutta, puututaan häiriö- ja virhetilanteisiin sekä tehdään raportteja ja analyysejä. Tulorekisteri ylläpitää aineistokirjanpitoa (tiedonsiirtoloki) saapuneista tietoeristä rekisterin käyttölokia sekä tietojen katselu- ja päivityslokia tietojen aikaleimoja sekä huolehtii tietojen jäljitettävyydestä Tiedon tuottaja saa kuittauksen, kun tiedot on vastaanotettu ja vastaavasti tiedon tuottajalle toimitetaan tieto aineistovirheistä. Tulorekisterin toimintaprosessia seurataan tilastojen ja raporttien avulla. Tulorekisterissä tiedon laadun ja oikeellisuuden hallinta voi sisältää Formaattitarkistuksia, eli varmistetaan että ilmoitus on teknisesti oikein Loogisuustarkistuksia, eli tarkistetaan että ilmoituksen sisältö on looginen suhteessa mm. ilmoittajan tilanteeseen ja ilmoitushistoriaan Molempien osalta laadunvarmistuksen ja poikkeamiin reagointi tulee olla pitkälle automatisoitua Tulorekisterin toiminta edellyttää massakäsittelyä

16 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 15 LÄHTÖKOHTA: Tulorekisteriviranomainen valvoo, että tulorekisterissä on oikeat ja riittävät tiedot. KUVAUS: Tiedon tuottajien velvollisuudet määrittävät, kenen tulee toimittaa ja mitä tietoa. Valvonnassa tarvitaan monia tietoja mm. julkisia rekisteritietoja (mm. säännöllinen työnantaja) muita hyödyntäjien käyttämiä tietoja, joista selviää ilmoittamisvelvollisuus tulorekisteriin saapuneet tiedot ja niihin liittyvät aikaleimat Yhteydenotto tietojen toimittajaan, jotta rekisteriin saadaan oikeat ja riittävät tiedot. Jos tietoja ei saada tai ne saadaan myöhässä, tulee määrätä sanktio ja valvoa sen maksamista. Viestinvaihto suunniteltava, kun puute tai virhe huomataan hyödyntäjän valvonnassa. Viestinvaihto suunniteltava, kun kansalainen huomaa puutteen tai virheen omissa tiedoissaan. Ilmoittamisen valvonta

17 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 16 Tulotietojen hyödyntämispalvelut (useita vakiopalveluita + tarvekohtaisia) LÄHTÖKOHTA Tulorekisteri tarjoaa rajapinnan kautta tulotietoja hyödyntäjien tarpeisiin, mutta tulkinta tulojen suoritusten vaikutuksista on kunkin hyödyntäjän omissa prosessissa ja järjestelmissä. Tulorekisteriin luodaan vakioituja palveluita, jos tietotarpeet ovat samoja eri hyödyntäjillä. Sidosryhmäkohtaista räätälöityä palvelua toteutetaan, jos se on perusteltua. KUVAUS Tulorekisteri luovuttaa tietoja vain niille, joilla on oikeus tiedot saada. Ratkaisussa tulee olla riittävän joustavat kyvykkyydet käyttöoikeuksien ja valtuutusten hallintaan. Tietojen hyödyntäjä laatii tietojen valvontasäännöt omista tarpeistaan ja hyödyntää saatua tietoa omissa prosesseissaan sillä tavalla, mihin se on oikeutettu. Tietojen hyödyntäminen voi olla säännöllistä tai ad-hoc (esim. asiakaspalvelutilanteessa) Tietoja voidaan hyödyntää transaktiotasolla tai summa tasolla Kaikki yrityksen x kautena y maksamat s palkat Henkilön x kautena y ansaitsemat palkat Tietojen hyödyntäjäorganisaatiot tulee tunnistaa ja hyödyntäjäorganisaatiot huolehtivat omien käyttäjiensä luvituksista ja lokien ylläpidosta.

18 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 17 Hyödyntämisen käyttöliittymät LÄHTÖKOHTA: Tarjotaan hyödyntäjille käyttöliittymän kautta mahdollisuus tarkastella tulorekisterin tietoja. Käyttöliittymän kautta hyödyntäminen perustuu samoihin hyödyntämisen palveluihin kun integroitu tietojen hyödyntäminen. KUVAUS Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kansallisen palveluarkkitehtuurin palvelunäkymää. Tietojen hyödyntäjä tulee tunnistaa ja palvelunäkymässä näytetään vain ne tiedot, joihin hyödyntäjä on oikeutettu. Kansalainen tulonsaajana pääsee katsomaan itseään koskevia tietoja tai voi valtuuttaa toisen henkilön katsomaan tietoja hänen puolesta. Kansalainen tulonsaajana voi lähettää palvelusta tiedot kolmannelle taholle esim. pankille.

19 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 18 Arkistointi LÄHTÖKOHTA Tulorekisteri-hankkeessa laaditaan tiedonohjaussuunnitelma. Pyritään hyödyntämään yhteisiä ratkaisuja arkistoinnin toteutuksessa. KUVAUS Tiedonohjaussuunnitelma sisältää saapuvat ja lähtevät tiedot. Tietojen tuhoamisesta määräaikojen jälkeen tulee huolehtia. RATKAISTAVIA KYSYMYKSIÄ: Onko tulossa viitearkkitehtuuri arkistoinnille? Onko tulossa kansallinen arkistointiratkaisu? Mitä teknisiä yhteisiä ratkaisuja on tarjolla? Tietojen hyödyntäjien tarve saada tietoja käyttöön? Miten pitkät säilytysajat tarvitaan?

20 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 19 Kansallisen palveluarkkitehtuurin hyödyntäminen LÄHTÖKOHTA Tulorekisteri hyödyntää Kansallista palveluarkkitehtuuria. KUVAUS Tunnistautuminen, roolit ja valtuudet nojautuvat kansallisiin ratkaisuihin. Kansallisen palvelunäkymän hyödyntäminen on ensisijainen ratkaisumalli tiedon hyödyntämisen käyttöliittymiä varten. Palveluväylä soveltuu erityisesti tulorekisterin ja tiedon hyödyntäjien väliseen tiedonvaihtoon. Tiedon tuottajien ja tulorekisterin väliseen yhteyteen täytyy varmistaa ettei tule lisää kompleksisuutta tai lisäinvestointitarpeita palveluväylään liittymisestä. Myös palveluväylän soveltuvuus tiedon volyymiin ja massailmoitusten vastaanottamiseen täytyy arvioida. Tekniset osuudet tiedonsiirrossa kuten yhteinen varmennepolitiikka ja yhteensopivuuden malli hyödyntää tulorekisteriä.

21 Internal | © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. 20 Tulorekisteriin liittyvät suunnitteluperiaatteet Kaikkeen tulo- ja etuustietoon keskitetty kansallinen rekisteri, johon tiedot toimittamalla tiedon tuottajat voivat täyttää kaikki palkkatietoon liittyvät raportointivelvollisuudet yhdellä ilmoituksella. Korkea automaatioaste sekä tiedon tuottamisessa että hyödyntämisessä on onnistumisen edellytys. Tiedonkeruu lähteellä; reaaliaikainen, automaattinen, 24/7 toimiva maksukohtainen tiedonkeruu muodostaa valtaosan ilmoituksien volyymistä. Rekisteri noudattaa julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuriperiaatteita ja tietoturvaohjeita, sekä hyödyntää kansallista palveluarkkitehtuuria siinä missä se soveltuu hankkeen tarpeisiin ja aikatauluun. Rekisterillä tulee olla poikkeuksellisen hyvä jatkolaajennettavuus, koska tietosisältöä mahdollisesti laajennettaisiin. Kerätään tietoja vain 1.1.2019 jälkeen maksetuista suorituksista (vanhoja tulotietoja ei siirretä / konvertoida). Kaikesta tiedosta, sekä sen toimittamiseen ja hyödyntämiseen jää aikaleimat, lokit ja audit trail. Hanke ei kehitä tiedon tuottajien, hyödyntäjien tai muiden sidosryhmien prosesseja tai järjestelmiä. Tiedon toimittamiseen tarjotaan kuitenkin tulokoodiston formaatin tarkistuspalvelu. Ilmainen käyttäminen (ilmoittaminen ja ainakin yhteisten palveluiden ja käyttöliittymien hyödyntäminen on maksutonta, mahdolliset hyödyntäjäkohtaisesti räätälöitävät osuudet auki).

22 GARTNER CONSULTING This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the intended Gartner audience or other authorized recipients. This presentation may contain information that is confidential, proprietary or otherwise legally protected, and it may not be further copied, distributed or publicly displayed without the express written permission of Gartner, Inc. or its affiliates. © 2013 Gartner, Inc. and/or its affiliates. All rights reserved. Keskustelua ja kysymyksiä


Lataa ppt "GARTNER CONSULTING This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google