Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1."— Esityksen transkriptio:

1 Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1

2 Aineistoesseen piirteitä  Laajahko (noin 500 sanaa)  Aineiston tiivis esittely oman tekstin alkupuolella  Aineksia ja tietoja paljon myös kirjoittajalta  Kiinteässä suhteessa pohjatekstiin  Sisältää viittauksia aineistoon  Ehyt oma kokonaisuus  Otsikoitu ja jaettu kappaleisiin Lue Särmästä s. 394-395! Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2

3 Aineiston käyttö  Toteava lukija: esittelee ja toistaa aineistoa omin sanoin, ei osaa tehdä päätelmiä tai arviota  Taitava lukija: osaa lisäksi eritellä lukemaansa, soveltaa sitä uusiin yhteyksiin, arvioida, tuntea ja ottaa kantaa Sari Toivakka, Kauhavan lukio 3

4 Aineistoon viittaaminen  1. kerralla: kirjoittaja, tekstilaji, otsikko, ilmestymisaika ja – paikka  Myöhemmin: kirjoittajan sukunimi tai tekstilaji Älä viittaa koskaan etunimellä! Huomaa kirjoittajien nimien oikea kirjoitusasu! Sari Toivakka, Kauhavan lukio 4

5 Ensimmäinen viittaus Mervi Melasniemi esittelee soijan monia käyttötapoja artikkelissaan ”Papua soijasta ” (Helsingin Sanomat, 3.4.2014). TAI Mervi Melasniemi kertoo soijan monikäyttöisyydestä elintarvikkeena Helsingin Sanomien artikkelissaan ”Papua soijasta” 3.4.2014.  Sisältää pohjatekstin täydelliset perustiedot: kirjoittaja, tekstilaji, julkaisupaikka, julkaisuaika, otsikko ja aihe.  Julkaisupaikan ja -ajan voi joko laittaa sulkujen sisään virkkeen loppuun tai upottaa ne virkkeen sisään. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 5

6 Lähteenä nettiteksti - viittaustekniikka Kirjailija Jari Tervo ottaa blogissaan ”Seitsemänsataatuhatta rasistia” (http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_seitse mansataatuhatta_rasistia/8265770, luettu 24.9.2015) kantaa kuumaan pakolaiskysymykseen. Hän - -http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_seitse mansataatuhatta_rasistia/8265770 Sari Toivakka, Kauhavan lukio 6

7 Myöhemmin tekstissä Epäsuora esitys: Pohjatekstiä selostetaan omin sanoin. 1. Että-rakenne Melasniemi kertoo, että soija on sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. 2. Lauseenvastike: Predikaatin muoto muuttuu; myös muut sanat voivat muuttua. Melasniemi kertoo soijan olevan sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 7

8 Myöhemmin tekstissä: erilaisia tapoja viitata Suora sitaatti: Pohjatekstiä lainataan sanasta sanaan. -Mitään ei muuteta. -Muista suoran lainauksen välimerkit. -Käytä tekstissä korkeintaan kaksi kertaa. Jos suoria lainauksia on paljon, teksti on raskasta lukea. "Soija on kasvissyöjän perusmuonaa, mutta se sopii mainiosti muillekin”, Melasniemi toteaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 8

9 Arvioi katkelmaa – miten kirjoittaja lukee ja viittaa? Ismo Alangon sanoittama laulu ”Kun Suomi putos puusta” (1990) on kuvausta Suomen ja suomalaisten matkasta maalta kaupunkiin, kotikylästä Eurooppaan, pulavuosien vähälihaisten patojen ääreltä pizzabuffettiin. Alanko vertaa laulussaan mennyttä Suomea ja loputtomalta tuntuneen taloudellisen kasvun jälkeisen laman järkyttämää Suomea. Ero tuntuu valtavalta, varsinkin kun muutoksia on kärjistetty ja koko kehityskultu mahdutettu yhteen lauluun. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 9

10 Onko kaikki kunnossa? Pidän tieteiskirjallisuudesta sen takia, että se on niin uskomattoman monimuotoista. Tehtävänannossa annetut esimerkit kuvaavat pääasiassa scifin teknologista puolta, mutta on se paljon muutakin. Se ei ole pelkkää teknologiaa vaan kirjoittajan tajunnanvirtaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 10

11 Onko kaikki kunnossa? Salvador Dalin maalaus ”Muiston pysyvyys” on kuin ihmisen mieli itse. Siinä on tasaisia, vankkoja ja pysyviä elementtejä, mutta myös sekasortoisuutta, vääristyneisyyttä ja käsittämättömyyttä. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 11

12 Onko kaikki kunnossa? ”Itsetunto menee, kun suomalainen lapsi aloittaa koulun. Esimerkiksi Amerikassa ei nujerreta lapsen luontaista uteliaisuutta”, sanoo ohjaaja Irina Krohn Mielenterveys- lehden haastattelussa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 12

13 Viittausharjoitus Valitse jokin aineistotehtävä ja kirjoita tekstijakso, jossa esittelet pohjatekstisi napakasti ja oikein sekä kommentoit sitä jotenkin. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 13

14 Puntaroin aineistoesseetä Lue lukiolaisen aineistokirjoitus. Tutki: - Viittaustekniikkaa - Lukemisen syvyyttä - Aineiston käytön määrää Sari Toivakka, Kauhavan lukio 14

15 Aineistoesseen ongelmia  Pohjatekstin ohitus  Pohjatekstin paloitteleminen – vain osia käyttöön  Kritiikitön suhtautuminen pohjatekstiin  Pohjatekstin tulkinnan vajavuus tai keskeneräisyys  Pohjatekstin puutteellinen esittely  Epätarkoituksenmukainen referointi Sari Toivakka, Kauhavan lukio 15


Lataa ppt "Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google