Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen 6.11.2006 Kuvat: Yrjö Tuunanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen 6.11.2006 Kuvat: Yrjö Tuunanen."— Esityksen transkriptio:

1 Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen 6.11.2006 Kuvat: Yrjö Tuunanen

2 Elina Grundström (toim.): Globalisaation portinvartijat -kirja tutkimuskohteena globalisaation konkreettiset vaikutukset suomalaiseen kaupan alaan - erityisesti kestokulutustavaroiden tuonti haastateltiin yli sataa kaupan alan ammattilaista tarkasteltiin ja vertailtiin suomalaisyrityksiä ja huippumenestyneitä ruotsalaisyrityksiä osa Sitran tutkimushanketta

3 Tuonnin etiikka sosiaalisten riskien minimointia; pyritään takaamaan, ettei tuotteiden valmistuksessa ole rikottu lakeja tai sopimuksia tuotanto-olosuhteiden säännöt määräävät eettiset ohjeistot, ns. code of conductit, nykyisin arkipäivää, mutta sopimusten noudattamisen valvominen haasteellista kansainväliset standardit puuttuvat, esim. yritysten ohjeistojen vertailu mahdotonta eettinen imago tärkeä osa kilpailukykyä kuluttajat haluavat entistä useammin tietää tuotteiden alkuperän

4 Vähittäiskaupan ostotoiminta globalisaatio muuttanut dramaattisesti kaupan toimintaa  yritykset keskittyvät tuottavimpiin toimintoihin, kuten markkinointiin, muut pyritään ulkoistamaan  brändituotteiden valmistamiseen etsitään tehtaita maailmalta  tuotantoketjujen ja –yhteistyön hallinta on valtaa  tuonnin pitäminen omissa käsissä ainut tapa vaikuttaa tuotannon eettisyyteen ja ekologisuuteen suomalaisen kaupan ostopolitiikassa on kehittämisen varaa  tavaraa ostetaan monista eri lähteistä, ei kovin keskitetysti  yhteistyö alihankkijoiden kanssa vähäistä  ostettavien tuotteiden alkuperän varmistaminen vaikeaa

5 Ostamisen evoluutio EPÄMÄÄRÄINEN SHOPPAILU KETJUOSTAMINEN KEHITTYNYT KETJUOSTAMINEN SYSTEMAATTINEN KETJUOSTAMINEN SYVÄ ALIHANKINTAYHTEISTYÖ

6 Ruotsalaisjättien ostaminen on kehittyneenpää Hennes&Mauritz ja Ikea mullistivat ostotoimintansa 90- luvun lopulla => ostaminen lähestyy ns. teollista ostamista yhteistyötä lisätty ja tiivistetty alihankkijoiden kanssa, niiden määrää vähennetty ostotoiminta jaettu kahtia: - Ruotsissa ostopäälliköt, jotka ymmärtävät kuluttajien tarpeet - tuotantomaissa hankintakonttorien verkosto, joissa paikallinen tietämys pyritään varmistamaan tuotteiden sosiaalinen laatu

7 Hankintakonttoriverkoston edut: helpottaa yhteistyön tekemistä alihankkijoiden kanssa - alihankkijoiden ja paikallisen kulttuurin tuntemus, kommunikoinnin helppous - joustaminen jatkuvasti muuttuvissa tarpeissa, esim. pienten erien teettäminen lyhyellä varoitusajalla laadun tarkkailu helpompaa, myös eettisen laadun tarkkailuun panostetaan => omat sosiaalisen laadun tarkkailijat riippumattomat tarkkailijayritykset luotettavimpia

8 Pääjohtopäätös: ammattimainen globaalin ostotoiminnan osaaminen on kriittinen kilpailutekijä kansainvälisessä kaupassa => yhä useammin yrityksen elinehto se vähentää myös huomattavasti alihankintaan liittyviä sosiaalisia riskejä

9 Lähitulevaisuuden trendejä: ostamisen strateginen merkitys kasvaa - ostamisesta ammattimaisempaa, kiristyvä kilpailu pakottaa esim. kiihdyttämään ostotahtia - ostotoiminta tulee entistä läpinäkyvämmäksi, esim. Nike, Puma ja Levi Strauss pienet yritykset yhdistävät voimiaan, esim. ostoyhteistyö lisääntyy uusia järjestelmiä kehitetään tuotteiden eettisen alkuperän varmistamisen helpottamiseksi


Lataa ppt "Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen 6.11.2006 Kuvat: Yrjö Tuunanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google