Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattiin opiskelevia nuoria aktivoimassa: Let’s Move It -interventiotutkimus Nelli Hankonen, dosentti, VTT Helsingin yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattiin opiskelevia nuoria aktivoimassa: Let’s Move It -interventiotutkimus Nelli Hankonen, dosentti, VTT Helsingin yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Ammattiin opiskelevia nuoria aktivoimassa: Let’s Move It -interventiotutkimus
Nelli Hankonen, dosentti, VTT Helsingin yliopisto

2 ONGELMA Nuoret eivät ole koskaan liikkuneet näin vähän
Vähäinen liikunta uhkaa nuorten hyvinvointia ja työkykyä Vaikuttaviksi osoitettuja ratkaisuja ei vielä ole (Hynynen ym. 2015) Hynynen, S-T., van Stralen, M., Sniehotta, F., Araujo-Soares, V., Hardeman, W., Chinapaw, M., Vasankari, T. & Hankonen, N. (2015). A systematic review of school-based interventions targeting physical activity and sedentary behavior among older adolescents. International Review of Sport and Exercise Psychology (arvioitavana).

3 Alle tunnin viikossa liikkuvia on eniten ammattioppilaitoksissa
Vain puolet amistytöistä harrastaa enemmän kuin tunnin liikuntaa / vko Noin 55% amispojista harrastaa enemmän kuin tunnin liikuntaa / vko Ero lukiolaisiin noin 20 %-yksikköä!

4 RATKAISU? Tulee olla kustannuksiltaan hallittu upotettavissa olemassaoleviin rakenteisiin kohderyhmän ja kontekstin arkeen soveltuva käyttökelpoinen ja hyväksyttävä kohderyhmän saavuttava  Näyttöön perustuva moni-komponenttinen, kouluperustainen ohjelma liikkumisen edistämiseksi

5 ONGELMAA RATKAISEMAAN
Helsingin yliopiston tiimi, tukenaan: KÄYTTÄYTYMISEN MUUTOKSEN ASIANTUNTIJAT Newcastlen yliopisto Cambridgen yliopisto LIIKUNNAN JA HYVINVOINNIN ASIANTUNTIJAT UKK-Instituutti LIKES THL LIIKUNNAN OPETTAJAT Jyväskylän yliopisto, Opettajien täydennyskoulutus Liikunnan ja terveystiedon opettajien liitto ry AMMATTIIN OPISKELEVIEN TH-JÄRJESTÖT Saku ry Ehyt ry Nuori liikkuvaksi ja hyvinvoivaksi OPISKELIJA- PANEELI Rahoitus: Opetus- ja kulttuuriministeriö Sosiaali- ja terveysministeriö

6 VISIO Tieteellinen näyttö kv-tutkimuksista Hyvät käytännöt Suomesta Oppilai-tosten palaute Kesäkuussa 2014: meillä on huolelliseen etukäteistyöhön perustuva interventio-ohjelma, joka on pilotissa osoittautunut opiskelijoiden ja opettajien kannalta toimivaksi ja suosituksi Vuonna 2017: olemme voineet osoittaa satunnaistetussa vertailuasetelmassa, että ohjelmaan osallistuneet nuoret keskimäärin lisäävät enemmän fyysistä aktiivisuutta paitsi lyhyessä seurannassa, myös pysyvästi Vuonna 2020: ohjelma on levitetty suomalaisiin ammatillisiin oppilaitoksiin ja saavuttaa jokaisen ammattiin opiskelevan nuoren VISIO esitetty ohjausryhmän kokouksessa v. 2013

7 Toteutuskelpoisuuden varmistus  Monitasoinen, laadukas ohjelma
-intervention tausta Toteutuskelpoisuuden varmistus  Monitasoinen, laadukas ohjelma Hyvät käytännöt ja uudet ideat Kohde-ryhmän tutkiminen Kirjallisuuskatsaukset, teoriaym-märrys Campbell, M et al. (2000). MRC framework for designing and evaluating complex interventions. British Medical Journal 321: 694–696.

8 2 0 1 2 2 0 1 3 2 0 1 4 2 0 1 4 – 1 7 KIRJALLISUUSKATSAUKSET
N T E R V O S U L ALKUPERÄISTUTKIMUSTA Systemaattinen katsaus: Liikuntainterventioiden vaikuttamiskeinot Katsaus: Itsemääräämisteoria nuorten liikunnan edistämisessä Katsaus: Osallistamisstrategiat interventiokehityksessä Ryväs-satunnais-tettu vaikuttavuus-tutkimus (RCT) Toteu-tuskelpoi-suus-tutkimus Yksilöhaastattelut & IPA Kirjoituskilpailu & narratiivinen analyysi SOLE/ALiAS Survey: Tarvearviointi (n=765) Koulutason tarvearviointi SIDOSRYHMÄYHTEISTYÖ Fokusryhmä-haastattelut Keskustelut, kouluvierailut Opettaja-survey Henkilökunta-survey, n=375 Sidosryhmistä koostuva asiantuntijaryhmä Opiskelijapaneeli

9 Let’s Move It -OHJELMAN VAHVUUDET:
Pohjalla systemaattinen käyttäytymisen analyysi Näyttöön perustuvat käyttäytymiseen vaikuttamisen menetelmät Yhteiskehitys (co-creation) ja esitestaus yhdessä kohderyhmän kanssa Toimivien käytäntöjen paketointi Monelle tasolle suuntautuva interventio Sidosryhmät mukana alusta asti Vaiheittainen kehittäminen, vaikuttavuuden arviointi kenttäkokeessa

10 KÄYTTÄYTYMISEN MUUTOKSEN YLEINEN MALLI
Kyvyt Motivaatio Käyttäytyminen Mahdollisuudet Michie, S., van Stralen, M., & West, R. (2011) The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation Science, 6(1), 42.

11 OHJELMAKOKONAISUUS Mahdollisuudet Motivaatio Kyvyt Käyttäytyminen
OPPORTUNITY Mahdollisuudet ISTUMISENVÄHENTÄMIS-OHJELMA OPETTAJILLE 3. LIIKUNTA-TARJONTA Kyvyt MOTIVATION Motivaatio CAPABILITY Koulun tilojen hyödyntäminen Lähiympäristön mahdollisuudet 1. RYHMÄOHJELMA OPISKELIJOILLE 6 viikoittaista tapaamista 2. AKTIIVISEMMAT OPPITUNNIT Kotitreenivideot Internet-resurssit Julistekampanja BEHAVIOUR Käyttäytyminen Hankonen, N., Hynynen, S. & Laine, H. (2014). Lisää liikuntaa opiskelevan nuoren arkeen – Miten rakentaa teoriaan ja tutkimusnäyttöön perustuva interventio? Liikunta & Tiede 51 (4), 51–57.

12 PROOF OF CONCEPT ”Tää ohjelma oli virkistävä, koska useimmat kurssit on aika semmosii luennollisii, niin sit on kiva päästä tekee jotain ja oppiikki asiasta.” Opiskelija, 17v ”Tosi mukavaa, sai tehä ja kokeilla ja just tota suunnitelman tekoo, koska mulla toi urheilu on jäänyt niin on kiva yrittää päästä siihen mukaan taas ja suunnitella vähän pienemmis määrin sellasii realistisii suunnitelmii, että siihen voi vaikuttaa.” Opiskelija, 17v. ”Helpottaa omaa työtä ja tuo vaihtelua työhön.” Opettaja Satunnaistettuun pilottitutkimukseen osallistui yhteensä 43 ammattiin opiskelevaa nuorta ja 16 opettajaa, joiden opetukseen sisältyy paljon pulpetissa istumista. Let’s Move It Feasibility study 2014 (Trial Registration: ISRCTN )

13 RATKAISEEKO ONGELMAN? Satunnaistettu tutkimus selvittää v. 2015-2017 :
Onko interventio- ja verrokkiryhmiin arvottujen oppilaiden liikkuminen erilaista vuoden kuluttua interventiosta? Millaiset motivaatio- ja sosiaalipsykologiset prosessit selittävät tulokset? Tavoitteena saavuttaa n. 70 oppilasryhmää, yhteensä 1700 oppilasta.

14 LISÄTIETOJA:

15 Yhteistyökumppanit Punk Helsinki Newcastle Kunnossa Kaiken Ikää
Nelli Hankonen (Principal Investigator) Projektikoordinaattorit, tutkijat ja tutkimusavustajat: Sini Hynynen Hanna Laine Elisa Kaaja Mikko Annala Matti Heino Niko Nummela Johanna Nurmi Emilia Kujala Anna Aistrich Pauliina Muinonen Annika Skogster Verena Kortelainen Petja Sjö Katariina Köykkä Noora Hagman Nella Heiskanen Opiskelijat, opettajat, asiantuntijaryhmä, tieteellinen ohjausryhmä Opettajia ja opiskelijoita (mm. Winnova, Pori; Omnia, Espoo; Keuda, Kerava) Punk Helsinki Newcastle University Kunnossa Kaiken Ikää -ohjelma Rahoitus: OKM (Liikuntatieteelliset projektit), THL (Terveyden edistämisen määräraha),

16 Julkaisuja 2013–2015 (1/2) Tieteelliset ja muut artikkelit
Liimakka, Jallinoja & Hankonen (2013) Liikutaan ja/vai hengaillaan? liikunta ja kaverit ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten elämänkokonaisuudessa. Liikunta & Tiede 50 (6), 32–39. Aistrich & Absetz. Osallistavalla otteella nuoret kumppaneiksi terveyden edistämisen tutkimuksessa. (2013) Liikunta & Tiede; 6, 8-15. Hynynen & Hankonen (2015). Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Kasvatus. Hynynen, S-T.; van Stralen, M., Sniehotta, F., Araujo-Soares, V., Hardeman, W., Chinapaw, M., Vasankari, T. & Hankonen, N. (2014). A systematic review of school-based interventions targeting physical activity and sedentary behavior among older adolescents. International Review of Sport and Exercise Psychology (arvioitavana). Hankonen, N., Hynynen, S. & Laine, H. (2014). Lisää liikuntaa opiskelevan nuoren arkeen – Miten rakentaa teoriaan ja tutkimusnäyttöön perustuva interventio? Liikunta & Tiede 51 (4), 51–57. Konferenssiesitelmät Hynynen et al. (2014) A systematic review of school-based interventions targeting physical activity and sedentary behavior among older adolescents. Oral presentation at the 28th, EHPS, Austria. Hynynen et al. (2014) A systematic review of school-based interventions targeting physical activity and sedentary behaviour among adolescents. Poster presented at the 4th conference of HEPA Europe, Helsinki, Finland. Hynynen et al. (2013). Intervention kehittäminen ammattiin opiskelevien liikunnan edistämiseksi: kohderyhmän tarvekartoitus. Oral poster presentation at Jyväskylän liikuntatieteenpäivät, Liikuntatieteellinen seura, Finland. Hynynen et al (2013). Needs assessment for a school-based intervention to promote physical activity among vocational school students. Poster presented at the Annual Meeting of the International Society for Behavioral Nutrition and Physical Activity, Ghent, Belgium. Laine et al. (2014). Acceptability of candidate intervention strategies to reduce students´ sitting: A mixed-methods study with college teachers. Oral presentation at the International Congress of Behavioral Medicine, Groningen, Netherlands.

17 Julkaisuja 2013–2015 (2/2) Oppaat ja manuaalit (tutkimusperustaiset interventiomateriaalit) Hynynen, S-T., Kaaja, E. & Hankonen, N. (2015). Let’s Move It -opiskelijaohjelman ohjaajan käsikirja. Hynynen, S-T., Kaaja, E. & Hankonen, N. (2015). Let’s Move It – opiskelijan työkirja. Laine, H., Hankonen, N., Kujala, J. & Absetz, P. (2015) Let’s Move It -työkalupakki oppituntien aktivointiin ja istumisen vähentämiseen: Opas ohjelmaoppilaitosten käyttöön Laine, H. & Hankonen, N. (2015). Let’s Move It -opettajaohjelman ohjaajan käsikirja ja materiaalit. Pro gradu -työt Nurmi, J. (2014). Adolescents’ physical activity: The role of autonomous motivation and self-regulation techniques. Muinonen, P. (2014). Onko itsekontrolli yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen? Itsekontrollin välittyminen suunnitellun toiminnan teorian kautta nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Paajanen-Taube, K. (2014). Liikuntasuhteen muutokset keskiasteen opiskelijoiden kilpailukirjoituksissa. Rehnström, K. (2015, tekeillä). Psykologiset tekijät ja sedentaarisuus. Nelimarkka, A. (2015, tekeillä). Miten Let’s Move It –oppituntien viestejä tulkittiin, mitä opiskelijat oppivat? Nummela, N. (2015, tekeillä). Persoonallisuus, motivaatio ja liikunta. Heino, M. (2015, tekeillä). Muistutustekstiviestien vaikutus nuorten kiihtyvyysanturimittaukseen.


Lataa ppt "Ammattiin opiskelevia nuoria aktivoimassa: Let’s Move It -interventiotutkimus Nelli Hankonen, dosentti, VTT Helsingin yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google