Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Multimediasuunnittelu
Erkki Rämö ”Digitaalinen media”, s
2
Multimediaohjelmien käyttökohteita
opetusohjelmat kulttuuri- ja taideteokset viihdeohjelmat ja pelit dokumentointi edutainment markkinointi ja yritysviestintä.
3
Multimediatuotannon työryhmä (1)
Tuottaja/projektipäällikkö Tuottaja vastaa rahoituksen hankkimisesta, sopimusneuvotteluista ja budjetoinnista.Hän kokoaa työryhmän ja tekee tuotantoaikataulut. Tuottaja toimii projektinvetäjänä sekä kantaa vastuun projektin onnistumisesta. Taiteellinen johtaja Taiteellinen johtaja (Art Director) toimii tuotannon taiteellisena johtajana sekä suunnittelijana. Hän vastaa multimedian tyyliin vaikuttavista asioista.
4
Multimediatuotannon työryhmä (1)
Käsikirjoittaja/suunnittelija Käsikirjoittaja suunnittelee multimedian sisällön. Hänen tehtävänään on miettiä, miten halutut asiat kerrotaan multimedian keinoin. Käsikirjoittaja määrittelee rakenteen sekä valitsee käytettävän aineiston
5
Multimediatuotannon työryhmä (2)
Äänisuunnittelija/äänittäjä Äänisuunnittelija vastaa mediatuotannon äänisuunnittelusta, äänenkäsittelystä ja äänittämisestä. Äänisuunnittelija työskentelee yhdessä muusikoiden kanssa sekä vastaa myös videotuotannon äänistä. Videokuvaaja/editoija Videokuvaaja kuvaa ja käsittelee videokuvaa multimedian vaatimusten mukaan.
6
Multimediatuotannon työryhmä (2)
Graafikko Graafikko suunnittelee ja toteuttaa erilaiset graafiset elementit Käyttöliittymäsuunnittelija Käyttöliittymäsuunnittelija vastaa käyttöliittymän suunnittelusta, ideoinnista jatuotannollisesta toteutumisesta. Animaattori Animaattori vastaa piirros- ja tietokoneanimaation tuottamisesta.
7
Multimediatuotannon työryhmä (3)
3D-graafikko 3D-graafikon vastuualueena on kolmiulotteisten kappaleiden, animaatioiden ja kuvien mallintaminen. Mediamateriaalin käsittelijä Mediamateriaalin käsittelijän toimenkuvaan kuuluu tallennusformaattien ja värisyvyyden ja -palettien muuntaminen multimedia- ja verkkotuotantoon sopiviksi.
8
Multimediatuotannon työryhmä (3)
Kuvankäsittelijä Kuvankäsittelijä vastaa pääsääntöisesti digitaalisen kuvamateriaalin valmistuksesta ja käsittelystä. Kuvatoimittaja/kuvaaja Kuvatoimittaja työskentelee käsikirjoittajan ja taiteellisen johtajan kanssa vastaten kuvamateriaalin toimittamisesta sekä hankkimisesta.
9
Multimediatuotannon työryhmä (4)
Koostaja Koostajan tehtävänä on rakentaa eri mediaelementeistä rakenteen mukainen yhtenäinen teos. Koostajan työtehtävään kuuluu myös ohjelmointi.
10
Multimediatuotannon työryhmä (4)
Ohjelmoija/ohjelmistosuunnittelija Ohjelmoija vastaa multimediatuotteen ohjelmoinnista, tietokantasovelluksista ja teknisestä toteutuksesta. Myyntihenkilö/yhteyshenkilö Myyntihenkilö hoitaa asiakassuhdetta ja vastaa asiakkaalle tiedottamisesta
11
Tarjouksen asiasisältö
• tarjouksen kohde • mitä tarjoukseen sisältyy • mitä tarjoukseen ei sisälly • aikataulu • vastuut • tarjouksen hinta • maksuehdot • tarjouksen voimassaoloaika.
12
Suunnitteludokumentit
• synopsis • asiakäsikirjoitus • tuotantokäsikirjoitus • rakennesuunnitelma • kustannusarvio • aikataulu • käyttöliittymäsuunnitelma • sopimukset • tuotantosuunnitelma.
13
Synopsis (1) • Miksi multimediatuote tehdään?
• Mikä on multimediatuotteen tavoite? • Kuinka tuotetta käytetään (käyttötarkoitus)? • Kenelle se tehdään? • Mikä on tuotteen sisältö? • Mikä on sisällön rakenne? • Millainen tuote on? Miltä se näyttää ja kuulostaa? • Kuinka sisältö kerrotaan?
14
Synopsis (2) Lisäksi tarpeen mukaan mainittava: • alustava aikataulu
• kustannusarvio • tekniset määritykset • tuotteen jakelu loppukäyttäjille. Liitteeksi tehdään: • suunnitelma käyttöliittymästä • rakennesuunnitelma.
15
Asiakäsikirjoituksen tehtävät
• valmiin sovelluksen hahmottaminen • työryhmän sisäinen kommunikointi • tilaajan kanssa kommunikointi • tuotannollinen perusta.
16
Asiakäsikirjoituksen sisältö
• rakenne • mediavalinnat • toiminnallisuus • visuaalisuus • kertojaäänien sisällöt • audiovisuaalinen materiaali • informaatiosisältö.
17
Asiakäsikirjoituksen pohjalta suunnitellaan:
• käyttöliittymä • visuaalinen yleisilme • äänimaailma • videoiden ja animaatioiden käyttö • valokuvien käyttö • tietoliikenneominaisuudet • tekniset määritykset • käytettävät ohjelmat. • käyttöliittymä • visuaalinen yleisilme • äänimaailma • videoiden ja animaatioiden käyttö • valokuvien käyttö • tietoliikenneominaisuudet • tekniset määritykset • käytettävät ohjelmat.
18
Esimerkki asiakäsikirjoituksesta
Ruutu 7: Volvon uuden automallin esittely 1. Grafiikka Kuva Volvon uudesta S70 mallista. Taulukko teknisistä ominaisuuksista. 2. Otsikko Volvoon voit luottaa. 3. Teksti Volvo on uuden ajan auto, jossa yhdistyvät turvallisuus ja tilavuus. Uuden Volvon varusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, ilmatyynyt, ilmastointi ja laadukas cd-soitin. Ostamalla uuden Volvon olet mukana uudenlaisen autoilun maailmassa. 4. Ääni Kertojaääni: ”Volvo S70 suojelee kuljettajaa ja matkustajia erittäin tehokkaasti useimmissa kolaritilanteissa. Uusi Volvo S70 sai sekä Euro-NCAP:n törmäystestissä että sivutörmäystestissä viisi tähteä.” 5. Video Videokuvakkeesta ruudulle avautuu video, jossa esitellään ABS-jarrujen ja ilmatyynyn toimintaa.
19
Tuotantosuunnitelma on selvitys:
• mediamateriaalin tuotantoprosesseista • aikatauluista • työryhmästä ja vastuualueista • projektin seurannasta ja dokumentoinnista • sovelluksen teknisestä käyttöympäristöstä • sovelluksen testauksesta • valmiin sovelluksen jakelusta ja markkinoinnista.
20
Tuotantokäsikirjoitus
Toimii työohjeena projektiin osallistuville henkilöille. Tiedot teknisestä toteutuksesta, visuaalisuudesta, toiminnallisuudesta ja rakenteesta. Määritykset sovelluksessa käytetyistä tekniikoista sekä tiedostomuodoista. Ohjeet, miten valmistetaan mediamateriaali ja koostetaan materiaalista teknisesti toimiva kokonaisuus. Määritellään esim. videoruudun koko, tiedostomuoto pakkaustapoineen sekä lähdemateriaali, jotta videokoostaja kykenee tuottamaan koostovaiheessa tarvittavan videotiedoston.
22
Tuotantokäsikirjoitus: Teknisiä määrityksiä
• käyttöjärjestelmävaatimukset • laitteistovaatimukset • ohjelmistovaatimukset • näyttöresoluutio • videotiedostojen pakkaus • äänitiedostojen formaatit • kuvien tiedostomuodot ja värisyydet • tietoliikennevaatimukset.
23
Tuotantokäsikirjoitus: Tuotannollisia määrityksiä
• materiaalin varmuuskopiointi • materiaalin sijainti työryhmän verkossa • työhön käytettävät ohjelmistoversiot.
24
Tuotantosopimus Sopijaosapuolet Toimitusehdot Vastuuhenkilöt
Sopimuksen kohde Tekijänoikeudet Toimitusehdot Takuu ja päivitykset Aikataulu Hinta
25
Toimitusehdot • Tilauksen yksilöinti • Toimitus ja sen hyväksyminen
• Viivästymiset • Oikeudet • Vastuut
26
Aikataulu janakaaviona
27
Työajan ja kustannusten jakautuminen
28
Esimerkki kustannusarviosta(1)
29
Esimerkki kustannusarviosta(2)
30
Esimerkki kustannusarviosta(3)
31
Multimedian rakenne Lineaarinen rakenne Kalanruotorakenne
Puumainen rakenne Verkostorakenne Matriisirakenne Pyramidi- l. labyrinttirakenne
32
Lineaarinen rakenne
33
Kalanruotorakenne
34
Puumainen rakenne
35
Verkostorakenne Verkostomaisessa rakenteessa jokainen yksittäinen elementti sisältää useita etenemisvaihtoehtoja. Käyttäjä pääsee liikkumaan sovelluksessa täysin vapaasti haluamaansa suuntaan Käyttäjä voi eksyä tai hän ei löydä haluamaansa tietoa. Verkostorakenteen yhteydessä on syytä olla lisättynä hakemisto tai hakupalvelu. Internet kokonaisuutena lienee paras esimerkki verkostorakenteesta.
36
Matriisirakenne
37
Pyramidi- l. labyrinttirakenne
38
Pyramidi- l. labyrinttirakenne
39
Tuotantovaihe Materiaalin kartoitus Mediamateriaalin tuotanto
Koostaminen Testaus Jakelu
40
Käyttöliittymä(1) Toiminnallisuuden lisäksi huomiota myös visuaaliseen suunnitteluun. Sivun ulkoasu ja käytetyt symbolit kertovat käyttäjälle mahdollisista toiminnoista. Selkeä, esteettinen ulkoasu helpottaa sovelluksen käyttöä. Tietokonesovelluksissa on totuttu näkemään tiettyjä symboleja, joilla on oma merkityksensä.
41
Käyttöliittymä(2) Esimerkiksi vasemmalle osoittava nuoli tarkoittaa liikkumista taaksepäin ja oikealle osoittava nuoli liikkumista eteenpäin. Videon katseluohjelmien käyttönappuloissa on omat kansainväliset symbolinsa. Valikoissa ja painikkeissa käytettyjen tekstien tulee olla myös selkeitä ja tyyliin sopivia.
42
Käyttöliittymä(3) Värien käytöllä voidaan kertoa myös asioita ja luoda tunnelmaa. Aktiivisia toimintoja voidaan korostaa tai käyttäjän huomiota johdatella värien avulla. (
43
Käyttöliittymä(4) Graafisen käyttöliittymän suunnittelussa on oltava mukana sekä visuaalista että ohjelmointiosaamista. Käyttöliittymän toimivuutta tulee myös testata useaan otteeseen, jotta pienimmätkin yksityiskohdat saadaan toimimaan.
44
Käytettävyys Käytettävyys on käyttöliittymän laadun mitta, kun arvioidaan käyttöliittymää käyttäjän näkökulmasta. Tietokoneohjelmien ja www-sivujen käytettävyyttä arvioidaan käytettävyystestein, joissa koehenkilöt suorittavat tehtäviä sovelluksella. : artikkeleita ja esimerkkejä käytettävyydestä.
45
Käyttöliittymäsuunnittelu
Millaisessa tilanteessa sovellusta käytetään? Minkä ikäiselle henkilölle sovellus on tarkoitettu? Miten kauan aikaa sovelluksen käytön opettelu saa viedä? Miten monipuoliset liikkumismahdollisuudet käyttäjälle annetaan?
46
Visuaalinen suunnittelu(1)
Visuaalinen suunnittelu on osa käyttöliittymän suunnittelua. Tilaustöissä, joissa asiakkaana on yritys tai organisaatio, visuaalisen suunnittelun lähtökohdaksi otetaan tilaajan liikemerkki ja sen värimaailma.
47
Esimerkki
48
Visuaalinen suunnittelu(2)
Monilla yrityksillä on myös oma graafinen ohjeisto, jossa on määritelty yrityksen värimaailma, typografia ja sommittelun periaatteet. (
49
Esimerkki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.