Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SMART BOARD Interaktiivinen esitystaulu yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri ja liitu! © Laura Viljamaa 2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SMART BOARD Interaktiivinen esitystaulu yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri ja liitu! © Laura Viljamaa 2013."— Esityksen transkriptio:

1 SMART BOARD Interaktiivinen esitystaulu yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri ja liitu! © Laura Viljamaa 2013

2 MITÄ HYÖTYÄ? Opettaja Saa liikkua
Voi valmistella taulutyötään etukäteen Saa hifistellä ja hurmata pienilläkin jutuilla Oppilaat Aktivoituvat Motivoituvat Kiinnittävät huomiota tuntityöskentelyynsä Asia Havainnollistuu monipuolisesti Opiskellaan vuorovaikutteisesti © Laura Viljamaa 2013

3 Hallitset laitetta taululta käsin koskettamalla
Voit piirtää valmiiden esitysten päälle Voit tallentaa ja tulostaa kaikki tuotokset Internetin kuvien, pelien sekä sähköisten oppimateriaalien käyttäminen havainnollisesti ja oppilaslähtöisesti © Laura Viljamaa 2013

4 KÄYTÖSSÄSI OVAT Notebook-ohjelman kuvapankki, taustat, valmiit tehtäväpohjat (Lesson Activity Toolkit) ja muut ominaisuudet Smart Tools Smart Ink © Laura Viljamaa 2013

5 ÄLYTAULU KÄYTTÖÖN! KÄYNNISTÄ painamalla käynnistysnappia kerran.
SAMMUTA painamalla nappia kaksi kertaa. KOHDISTA taulu painamalla taulun jalustan molempia näppäimiä yhtä aikaa ja käy tauluun ilmestyneet kohdistuspisteet läpi. Jos älytaulun kynä ei kirjoita oikeaan kohtaan tai se muuten huomioi kosketusta, KOHDISTA taulu. Paras tapa kohdistukseen on käyttää taulun kynää ja viedä kynä mahdollisimman tarkasti kohdistuspisteen keskikohtaan. © Laura Viljamaa 2013

6 KYNÄT, TAULUSIENI, PAINIKKEET
Kynän nostettuasi voit piirtää myös sormellasi! Jalustan merkkivalo kertoo, mikä kynä on käytössä. Taulusienen edessä on kaksi painiketta: VASEN avaa virtuaalisen näppäimistön OIKEA toimii hiiren kakkospainikkeena © Laura Viljamaa 2013

7 SMART JA DOKUMENTTIKAMERA
Voit havainnollistaa esimerkiksi virkkausta ja näyttää esineitä, kuvia, tekstejä. Voit käyttää Smartin työkaluja kuvan tutkimiseen, esimerkiksi etsiä yksityiskohtia Spotlight-toiminnolla. Voit ottaa valokuvan dokumenttikameralla ja muokata kuvaa miten tahansa ja lisätä siihen mitä tahansa; kuvaa vaikka koko satukirja ennen satuhetkeä. Voit mallintaa työvälineiden käyttöä tai erilaisia tehtäviä esim. täyttämällä tehtäväkirjaa Smartin kynillä. Voit esitellä oppilaiden töitä, tallentaa ne kuvana ja tulostaa ne. Voit tehdä esityksiä ja animaatioita. © Laura Viljamaa 2013

8 3D-KUUTIO Löydät galleriasta 3d-objekteja, joita voit liikutella dokumenttikameran alla 3d-kuutiota apuna käyttäen © Laura Viljamaa 2013

9 SMART TOOLS Löydät Käynnistä-valikosta Smartin työkalut, joita voit käyttää milloin tahansa esim. sähköisten oppimateriaalien kanssa Verho, suurennuslasi, osoitin ja spottivalo Kaappaa kuva suoraan Notebook-ohjelmaan Tallennin, kun haluat kuvata videon taulutyöskentelystäsi © Laura Viljamaa 2013

10 MIKÄ ON SMART NOTEBOOK? Ohjelma, jolla voit tehdä omaa oppimateriaaliasi. Ohjelma, josta löytyy paljon kuvia, työvälineitä ja valmiita tehtäviä, animaatioita ja tehtäväpohjia. Ohjelma, jonka yleensä avaat, kun haluat käyttää ”liitutaulua”. © Laura Viljamaa 2013

11 Osoitteessa http://express.smarttech.com/
Voit tehdä tehtävät etukäteen: Notebook toimii myös ilman Smart boardia. Kun kouluun tulee älytaulu, Notebookin voi ladata vaikka jokaiseen koulun koneeseen. Osoitteessa voit avata ohjelman koneessa, jossa ei ole Notebook-ohjelmaa Valmiita tehtäviä ja vinkkejä: -> Rekisteröidy heti, kun luokkaasi tulee älytaulu! © Laura Viljamaa 2013

12 Työkalupalkin saat siirrettyä alas tai ylös
Painamalla kuvaa (esim. kynät), aukeaa viereen valikko, jossa voit määritellä haluamasi välineen, tyylin, värin, koon Verho on kätevä, se aukeaa joka suunnasta © Laura Viljamaa 2013

13 TYÖKALUT Siirtyminen sivulta toiselle Lisää tai poista sivu Näytön
asetukset Verho OSOITIN Muotoja ja kulmioita, valikko aukeaa viereen Lisää tekstiruutu ja muokkaa fonttia tästä Erilaisia kyniä Viivoja Taulusienen asetukset, voit pyyhkiä myös kädelläsi! Kun haluat liikuttaa objekteja ruudulla, varsinkin esitystilanteessa, muista tämä!!

14 Galleria, Lesson Activity Toolkit Liitteet Sivun tallennus
Dianäkymä Galleria, Lesson Activity Toolkit Liitteet Sivun tallennus Aktiviteetin rakentaja Smart Response Sivuvalikon saa kummalle puolelle tahansa © Laura Viljamaa 2013

15 Taustoja (ruudut, viivastot) Vuorovaikutteisia kuvia
GALLERIASTA LÖYDÄT: Kuvia Taustoja (ruudut, viivastot) Vuorovaikutteisia kuvia eli liikkuvia kuvia, joissa voi olla ääntä Galleriassa on monta kansiollista kuvia aihealueittain. Voit myös etsiä kuvia hakusanalla tästä. Lesson Activity Toolkitin, jossa on valmiita pelipohjia sekä työkaluja interaktiivisten tehtävien tekemiseen.

16 KUVIEN HAKEMINEN JA LISÄÄMINEN
avaa galleria valitse työvälineitä opettajille kirjoita haettava aihe valitse kuva ja raahaa se sivulle Voit kopioida ja liittää kuvia mistä tahansa muualtakin (jos lupa). © Laura Viljamaa 2013

17 Jos haluat, että kuvaa voi liikuttaa kädellä, valitse SALLI SIIRTÄMINEN. Muuten LUKITSE kuva paikalleen. © Laura Viljamaa 2013

18 Jos haluat samanlaisia kuvia monta, KLOONAA
Jos haluat samanlaisia kuvia monta, KLOONAA. Päättymätön kloonaus RYHMITTELE, jos haluat kuvista yhden liikuteltavan joukon. Valitse JÄRJESTYS, kun haluat asettaa, mikä kuvista tulee eteen ja mikä jää taustalle. © Laura Viljamaa 2013

19 OMAN SISÄLLÖN LISÄÄMINEN
Lisää omia kuvia galleriaan tuomalla ne tyhjälle sivulle ja raahaa kansioon Oma sisältö. Vinkki: kuvaa dokumenttikameralla oppikirjan henkilöt, siirrä oppilaiden kuvat kansioon jne. © Laura Viljamaa 2013

20 LESSON ACTIVITY TOOLKIT - valmiita tehtäväpohjia omille tunneille muokattaviksi Sisältää selkeät ohjeet ja esimerkit Tehtäväpohjat Esimerkit kaikkiin tehtäväpohjiin Perinteisiä pelipohjia, Esim. Domino, nopat, pelikortit, ristikko Interaktiiviset tehtävätyökalut, esim. poksahtavat ilmapallot, arvontakoneet, Erilaisia painikkeita ja nappeja, joiden taakse voi laittaa vastauksen

21 VALMIIT TEHTÄVÄPOHJAT
Katso kouluon.netin hyvät ohjeet, hakusana lat Tehtäväpohjat toimivat samalla periaatteella, edit-valikko aukeaa kulmasta ja pelien muokkaaminen on helppoa © Laura Viljamaa 2013

22 OPPILAAT TEKEMÄÄN PELEJÄ!
Oppilaat voivat tehdä pelejä opiskeltavasta asiasta: Asia on osattava, jotta siitä voi tehdä pelin, ja toisten tekemiä pelejä on motivoivaa testata ja pelata! Seuraa hankettamme blogista © Laura Viljamaa 2013

23 Tutustu myös Examples-kansion vinkkeihin!
© Laura Viljamaa 2013

24 SEKALAISIA VINKKEJÄ arvontakone interaktiiviset tehtävät tallennustoiminto verhot tallennin (pitkiin animaatioihin) © Laura Viljamaa 2013

25 ARVONTAKONE Arvo vastausvuorot tai tee ryhmäjaot Smartin omalla arvontakoneella LAT: Tools: Random Word Chooser © Laura Viljamaa 2013

26 ESINEANIMAATIOLLA INTERAKTIIVISIA TEHTÄVIÄ
© Laura Viljamaa 2013

27 KIKKAILE VÄREILLÄ © Laura Viljamaa 2013

28 KÄYTÄ AKTIVITEETIN RAKENTAJAA
© Laura Viljamaa 2013

29 TALLENNUSTOIMINTO lyhyt animaatio mallintaminen palkkio
© Laura Viljamaa 2013

30 © Laura Viljamaa 2013

31 Yksinkertainen animaatio: Valitse kuva. Käynnistä tallennus
Yksinkertainen animaatio: Valitse kuva. Käynnistä tallennus. Liikuta kuvaa. Pysäytä tallennus. Toista, kun haluat. Pientä hauskaa: Paljasta tunnin aihe animaatiolla. (Tässä kuvistyön aihe, ensin tutkimme maalauksia Smartilla.) © Laura Viljamaa 2013

32 KÄYTÄ VERHOA Laita palkkio tai oikea vastaus verhon taakse.
© Laura Viljamaa 2013

33 TALLENNIN pitkiin animaatioihin
© Laura Viljamaa 2013

34 Voit käyttää mitä tahansa kuvia tai esim
Voit käyttää mitä tahansa kuvia tai esim. kuvaamiasi esineitä ja muita valokuvia (dokukameralla toimii) . Voit pysäyttää tallennuksen milloin tahansa ja jatkaa sitä, kun seuraava kohtaus on valmis. Lopetettuasi Smartti tallentaa kaiken (myös äänet!) videomuotoon ja voit katsoa taulutoimintasi yhtenäisenä esityksenä myös sellaisissa koneissa, jossa ei ole Notebook-ohjelmaa. © Laura Viljamaa 2013

35 Kuva animaatiosta ”Marsu ja Eiffel”
Kuva animaatiosta ”Marsu ja Eiffel”. Marsu on tehty muovailuvahasta ja sitten kuvattu dokumenttikameralla Notebookin kautta. Liike ja ääni tallentui yhdellä kertaa videotiedostoon. © Laura Viljamaa 2013


Lataa ppt "SMART BOARD Interaktiivinen esitystaulu yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri ja liitu! © Laura Viljamaa 2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google