Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Järvet – Asuminen – Joukkoliikenne Vyöhykemalli kaupunkirakenteessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Järvet – Asuminen – Joukkoliikenne Vyöhykemalli kaupunkirakenteessa"— Esityksen transkriptio:

1 Järvet – Asuminen – Joukkoliikenne Vyöhykemalli kaupunkirakenteessa
Rakennemallityön motiiviseminaari Ulla Korhonen kaavoitusosasto

2 1980-luvulla kaupunkirakenne hajaantui
Vuonna 1990 Kuopiossa oli kolme kilpailevaa kasvusuuntaa. Hajaantumista ja henkilöautosidonnai-suutta ei pidetty ongelmana. Leo Kosonen

3 Sormimalli 1993 Hajaantumisen vastapainoksi luotiin kaupunkirakenne-suunnitelman sormimalli, joka suuntautui keskustan ja lähiöiden kehittämiseen. Alettiin puhua jalankulku- ja joukkoliikenne-kaupungin vyöhykkeistä ja niiden kehittämisestä. Sormimalli 2005 KUOPIO Leo Kosonen

4 Vyöhykkeet on tunnistettu ja niiden muutoksia seurataan
Leo Kosonen

5 Sormimalli 2020 Tavoite: Tasapainoinen jalankulku- joukkoliikenne- ja autokaupunki Keinot: Jalankulkukaupunki: Alatori, kävelykeskustan uudistaminen - rännikaduista kävelykatuverkosto jalankulkukaupungin asuntopihoja ym. Jalankulkukaupungin pyöräilyvyöhyke (2 km): täydennysrakentamista ja tehostamista kampusvisio pyöräteiden verkoston parantamista Joukkoliikennekaupunki: Helminauha ja Pihlajalaakso lähiöuudistus ja täydennysrakentaminen - bussiaukiot, palvelut ja pyörätiet yritysalueiden uudistaminen Autokaupunki: liittyminen bussikaupunkiin maankäytön tehokkuus ylimitoitusten välttäminen 1 km 2 km 5 km 10 km Leo Kosonen

6 Kaupunkirakennesuunnitelma 2020
Kv

7 Yleiskaava Kv

8 Sormimalli 2020 Särkilahti Tavoite:
Tasapainoinen jalankulku- joukkoliikenne- ja autokaupunki Joukkoliikennekaupunki: Esimerkkejä: Särkilahti 1 km 2 km 5 km 10 km Leo Kosonen

9 Sormi Särkiniemi ja Särkilahti
Pienen lähiön (2500 as) lähiöuudistus Bussisilta Täydennysrakennusalue (1300 as) KUOPIO Särkilahti Leo Kosonen

10 KUOPIO Särkilahti Monipuolinen asuntotyypistö bussisilta pysäkit
Aukio pysäkit kauppa KUOPIO Särkilahti Leo Kosonen

11 Särkilahti Leo Kosonen

12 Särkilahti Leo Kosonen

13 Bus bridge 20 Pedestrians and cyclists Bus only Särkilahti Bus bridge
Leo Kosonen

14 Särkilahti Leo Kosonen

15 Sormimalli 2020 Saaristokaupunki Tavoite:
Tasapainoinen jalankulku- joukkoliikenne- ja autokaupunki Joukkoliikennekaupunki: Esimerkkejä: Saaristokaupunki Saaristokaupungissa bussikaupunki (Lehtoniemi ja Pirtti) sekä autokaupunki (pientaloalueet) liittyvät toisiinsa ja täydentävät toisiaan. 1 km 2 km 5 km 10 km Leo Kosonen

16 Saaristokaupunki Suurimittaista täydennysrakentamista

17 Sormimalli 2020 KUOPIO Lähiöt ja bussikaupunki
Uutta bussikaupunkia, Saaristokaupungin Lehtoniemi 6000 asukasta KUOPIO Leo Kosonen

18 Saaristokaupunki Keilankanta ja Helmi
Lehtoniemi, eheyttävää uutta bussikaupunkia 6000 asukkaalle Keilankanta ja Helmi Helmi Keilankanta asuntomessualue

19 Bussikaupunginosa Europan 8 KUOPIO Finland Helmi
Saaristokaupungin Lehtoniemi Helmi Europan 8 Lunastetut ehdotukset ja vuoden 2007 workshopin ehdotus KUOPIO Finland Leo Kosonen

20 Saaristokaupunki Saaristokaupunki Helmi
Uudet rantakorttelit luovat edellytyksiä bussi- kaupunginosien toteutumiselle Saaristokaupunki Lehtoniemi Asuntomessualue 2010 Leo Kosonen

21 Saaristokaupunki Lehtoniemi Asuntomessualue 2010 Leo Kosonen

22 Keilankanta Kokonaisvaltainen hankekaavoitus tuotti siltaan liittyvät siltavahtitalot Leo Kosonen

23 Keilankanta Saaristokaupungin keskus
Uutta bussikaupunkia, jossa on kaupunkimainen jalankulkuympäristö Leo Kosonen

24 Keilankanta Plan of Art Hannu Miettinen Hannu Miettinen

25 Saaristokatu Ensimmäinen luonnos 1989 Päätös rakentamisesta 2002
Valmistui 2008 Laivaväylän siirtoon tarvittiin uusi kanava ja korkea silta Valmistuivat 2007 Leo Kosonen

26 Saaristokatu Saaristokatu on matala maisemakatu, joka sivuaa saarten pohjoisrantoja. 50% alueen liikkumiskustan- nuksista ja päästöistä leikkautuu pois.

27 Saaristokatu Matala maisemakatu 40 km/t, materiaalit ympäröivästä luonnosta Leo Kosonen

28 Katutila - taideteokset

29 Transit City Street of Islands

30 Saaristokaupunki KUOPIO 2005 2006 2002 2004 2007 2003
Uutta autokaupunkia, Rautaniemi ja Savolanniemi 2005 2006 2002 2004 2007 2003 KUOPIO Leo Kosonen

31 Saaristokaupunki KUOPIO Uutta autokaupunkia, Rautaniemi
Leo Kosonen

32 Saaristokaupunki Uutta bussi- ja autokaupunkia, Savolanniemi
Kuopio Leo Kosonen Leo Kosonen

33 Sormimalli 2020 Tavoite: Tasapainoinen jalankulku- joukkoliikenne- ja autokaupunki Jalankulkukaupunki: asukasta kilometrin säteellä torista Vuoden 1995 jälkeen jalankulku- kaupunkiin on rakennettu 1800 asuntoa yli 3000 asukkaalle - Alatori, kävelykeskustan uudistaminen - rännikaduista kävelykatuverkosto jalankulkukaupungin asuntopihoja ym. 1 km Leo Kosonen

34 Jalankulkukaupunki ja kävelykeskusta
Jalankulkukaupungin keskellä on kävelykeskusta, joka uudistuu ja laajenee Kävelykeskustan alla on suuri pysäköintilaitos, jota laajennetaan. Pysäköintilaitoksia on myös kävelykeskustan ympärillä. Bussilinjat kohtaavat kävelykeskustassa. KUOPIO Leo Kosonen

35 Kävelykeskusta laajenee ja uudistuu

36 Keskusta Alatori KUOPIO

37 Jalankulkukaupunki Rännikatuverkosto 1776-
Vanhat rännikadut on muutettu kävelykatujen verkostoksi, jonka pituus on yhteensä 10 km Uusia rännikatuja Leo Kosonen

38 Jalankulkukaupunki KUOPIO Finland
Jalankulkukaupunkiin on rakennettu 1800 uutta asuntoa 1/3 uusista asunnoista on tarkoitettu autottomille asuntokunnille. KUOPIO Finland Leo Kosonen

39 Nauhakaupunki KUOPIO Yritysalueet ovat nauhana valtatien varressa.
Leo Kosonen

40 Nauhakaupunki Yritysalueet ovat nauhana valtatien varressa.
Myös uusi rakentaminen liitetään yritysalueiden nauhaan.

41 Suuryksiköitä Citymarket Matkus IKEA + IKANO 2012 Kauppapaikka HERMAN


Lataa ppt "Järvet – Asuminen – Joukkoliikenne Vyöhykemalli kaupunkirakenteessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google