Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vihreä väylä Nina Välimäen 14.12.2011 pidetystä esityksestä tiivistänyt Outi Raatikainen Vihreä väylä –brändin aihiot – näistä jatketaan Koiviston.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vihreä väylä Nina Välimäen 14.12.2011 pidetystä esityksestä tiivistänyt Outi Raatikainen Vihreä väylä –brändin aihiot – näistä jatketaan Koiviston."— Esityksen transkriptio:

1 Vihreä väylä Nina Välimäen pidetystä esityksestä tiivistänyt Outi Raatikainen Vihreä väylä –brändin aihiot – näistä jatketaan Koiviston Seurantalolla Vihreä väylä –hanke Vihreä väylä Jyväskylän ammattikorkeakoulu: Pietarinen Jonna Rauhamäki Siiri Skinnari Loviisa Turunen Tuuli Uusitalo Reetta Välimäki Nina Nina Välimäki

2 Vihreä Väylä Vihreä väylä on yhdistelmä kauniita järvinäköaloja, tontteja idyllisiltä paikoilta, paikallisia yrityksiä ja niiden tuotteita, mielenkiintoisia kohteita sekä aitoja ihmisiä omassa ympäristössään. Seutu on osa perinteistä keskisuomalaista maisemaa, josta erottuvat valtakunnallisestikin arvostetut luonto ja rakennusympäristöt. Yksi alueen tunnusmerkeistä on Keski-Suomen maakuntajärvi Keitele, joka on kuuluisa luonnonhiekkarannoistaan ja kirkkaasta, puhtaasta vedestään. Sen rannalla sijaitsee mm. Konginkangas, joka on Keski-Suomen Vuoden kylä Vihreältä Väylältä löytyy myös Sumiaisten kirkonkylä, jonka suojeltu kylänraitti on kuin vanhasta elokuvasta. Vihreä Väylä tarjoaa hyvää arkea omille asukkaille ja mukavia, unohtumattomia hetkiä vieraille! Nina Välimäki

3 Vihreän väylän nelikenttäanalyysi
Vihreä väylä Vihreän väylän nelikenttäanalyysi VAHVUUDET Luonnon monimuotoisuus, hyvä ajoreitti Puhdas ja turvallinen asuinympäristö Suomalaisuus Maalais, - kulttuuri – ja perinnemaisema Yhteistyö Vihreä Väyläläisillä tiivistä Asialle omistautuneet ihmiset Alueen yrittäjät ystävällistä, välitöntä joukkoa, joka ottaa asiakkaan omakseen Sinisen Tien tunnettuus MAHDOLLISUUDET Matkailun kasvaminen Tunnettavuuden lisääntyminen Brändin vahvistuminen Työpaikkojen lisääntyminen Uusien asukkaiden alueelle saaminen Uusien yritysten perustaminen Tunnettavuuden saaminen matkailu-/ajoreittinä, herättää kiinnostusta ja kasvattaa käyttöä Lentokentän läheinen sijainti HEIKKOUDET Liian samankaltainen muiden matkailuteiden kanssa eli heikot erottuvuustekijät? Rahoitus Yhteen hiileen puhaltaminen takkuilee UHAT Kilpailijat niin Suomessa kuin ulkomaillakin Kiinnostuksen puute Markkinoinnin epäonnistuminen Tulevaisuuden taloudellinen tilanne ja sen vaikutus kotimaan matkailuun

4 Vihreä väylä Asukkaat VAHVUUDET MAHDOLLISUUDET HEIKKOUDET UHAT
Luonnon monimuotoisuus Puhdas ja turvallinen asuinympäristö Suomalaisuus Yhteistyö Vihreä Väyläläisillä tiivistä Asialle omistautuneet ihmiset Aidot ihmiset, yhteisöllisyys Kotiseuturakkaus Paluumuutto MAHDOLLISUUDET Brändin vahvistuminen Tunnettuuden lisääntyminen myös matkailu-/ajoreittinä > herättää kiinnostusta ja kasvattaa käyttöä Työpaikkojen lisääntyminen Uusien asukkaiden alueelle saaminen, paluumuutto Uusien yritysten perustaminen HEIKKOUDET Rahoitus Yhteen hiileen puhaltaminen takkuilee Vähän profiloivia, tunnettuja yrityksiä UHAT Kiinnostuksen puute Markkinoinnin epäonnistuminen Tulevaisuuden taloudellinen tilanne ja sen vaikutus kotimaan matkailuun Väestön ikääntyminen Näköalaton maisemarakentaminen

5 Matkailijat Vihreä väylä VAHVUUDET MAHDOLLISUUDET HEIKKOUDET UHAT
Luonnon monimuotoisuus, hyvä ajoreitti Maalais, - kulttuuri – ja perinnemaisema Yhteistyö Vihreä Väyläläisillä tiivistä Asialle omistautuneet ihmiset Alueen yrittäjät ystävällistä, välitöntä joukkoa, joka ottaa asiakkaan omakseen Sinisen Tien tunnettuus > apua VV:lle Sijainti MAHDOLLISUUDET Tunnettavuuden saaminen matkailu-/ajoreittinä, herättää kiinnostusta ja kasvattaa käyttöä Lentokentän läheinen sijainti Tapahtumatarjonnan kehittyminen Toimijoiden yhteistyö Tuotteistaminen, kaupallistaminen Luonnon ja harrastusmahdollisuuksien hyödyntäminen Matkailutrendit Innovaattorit HEIKKOUDET Liian samankaltainen muiden matkailuteiden kanssa eli heikot erottuvuustekijät? Matkailun konseptit ja tuotteistaminen Tapahtumatarjonta Rahoitus Yhteen hiileen puhaltaminen takkuilee UHAT Kilpailijat niin Suomessa kuin ulkomaillakin Kiinnostuksen puute Markkinoinnin epäonnistuminen Tulevaisuuden taloudellinen tilanne ja sen vaikutus kotimaan matkailuun Rahoituksen tyrehtyminen

6 Vihreän Väylän kilpailutekijät
Vihreä väylä Vihreän Väylän kilpailutekijät Asukkaat Vallitsevat kilpailutekijät Elämänlaatu Helppo arki Yhteisöllisyys ja yhteistyö Aktiivisuus Viihtyisyys Upea luonto Paikalliset ihmiset Puhtaus ja turvallisuus Valitut kilpailuedut ? Matkailijat Ihanteelliset puitteet matkanteolle Matkanteon ilo vaihtelevissa maisemissa Palvelutarjonta elämäntapamatkustajille Saavutettavuus, sijainti Luontoelämykset Harrastusmahdollisuudet Yhteisöllisyys Perinteet Vesistö Ihanteellinen ajoreitti, myös vesistö Palvelutarjonta elämäntapamatkailijoille

7 Vihreä Väylä Vihreä Väylä on veikeä, välitön, luotettava ja puhdas, jonka voi liittää niin tiehen, luontoon kuin alueella toimiviin ihmisiinkin. (esihanke 2009) Nina Välimäki

8 Vihreän Väylän persoonallisuus
YDIN JA PERSOONALLISUUS Vihreän Väylän persoonallisuus Veikeys Huumorintajuinen Hauska Leikkisä Omintakeinen Pilke silmäkulmassa Välittömyys Helppo Mutkaton Ennakkoluuloton Ystävällinen Yhteisöllinen Luotettavuus Perinteisyys Asiakkaan kuunteleminen Vastuullisuus Aitous Paikallisuus Puhtaus Puhdas luonto Vesistö Rauhallisuus ja kiireettömyys Näiden tekijöiden pitäisi välittyä kaikessa Vihreällä Väylällä tapahtuvassa toiminnassa.

9 Vuonna 2009 tehty slogan eli brändilupaus on
KESKEINEN LUPAUS Ydinsanoma Vuonna 2009 tehty slogan eli brändilupaus on ”Veikeä vaihtoehto valtatielle” Silloin ajateltiin vielä Vihreää väylää kapeasti vain tienä ja suunniteltiin matkailutietä. Nina Välimäki

10 Pääbrändi Alabrändit Tuotetaso
Brändihierarkia Vihreä Väylä tarvitsee kattobrändin, joka on seutubrändi – siis paitsi tie myös koko alue ihmisineen, kylineen, yrityksineen kaikkineen. Kattobrändi luo yhtenäisen kehyksen kaikelle Vihreässä Väylässä tapahtuvalle toiminnalle yleisellä tasolla. Sen alla voi toimia useita konkreettisia alabrändejä. ”Kun matka merkitsee” tuote ”Pesäkolo” ”Innoväylä” Pääbrändi Alabrändit Tuotetaso

11 Pysyvässä suhteessa olevat Matkailijat ja liikkujat
Kohderyhmät SIDOSRYHMÄT – keitä brändi koskee? Pysyvässä suhteessa olevat Asukkaat, Etätyöntekijät, Paluumuuttajat, Naapurikyläläiset Matkailijat ja liikkujat Veneilijät, Moottoripyöräilijät, Karavaanarit, Mökkiläiset, Lomailijat, Matkailijat Vapaa-ajan aktiivitoimijat Veneseurat, Kyläyhdistykset, Vapaa-ajan yhdistykset, Eläkeläisyhdistykset, VPK Elinkeinotoimijat Mhy, Metsäyhtiöt, Maamiesseurat, Maatalousyrittäjät, Potentiaaliset yrittäjät, alueen yritykset, Jakokunnat, Maanomistajat Hallinto/ mahdollistajat Vesi- ja viemäriosuuskunnat, Julkinen liikenne, Julkiset palvelut, Kehitysyhtiöt, Kunta/kaupunki, SRK… Nina Välimäki

12 VIHREÄ VÄYLÄ Vihreä Väylä on - Välitön - Veikeä - Luotettava - Puhdas
”Veikeä vaihtoehto valtatielle” Vihreän väylän arvoja ovat -Slow-life -Ympäristön arvostus - Rauhallisuus Vihreän Väylän tavoitteena on vireä ja yhteisöllinen alue. Visio 2015 mukaan Vihreä Väylä tunnistetaan valituissa kohderyhmissä laajemmin kuin vain paikallisesti ja reittiä myös käytetään.

13 Vihreän väylän käsikirja
Vihreä väylä Vihreän väylän käsikirja Tiivistelmä ja työkalu, jonka avulla voi määritellä brändin tärkeimmät elementit. Kun brändin sisältö on päätetty, mainostoimisto viimeistelee käsikirjan kaikkien toimijoiden käyttöön ja luo sen pohjalta mm. Vihreän väylän nettisivut.

14 YDINOIVALLUS Ydinoivallus on… yksinkertainen totuus kuluttajasta. Se luo mahdollisuuden rakentaa brändi, joka eroaa muista. Mitä tapahtuu pinnan alla? Yksinkertainen ja itsestään selvä Liittyy kategorian ongelmiin ja mahdollisuuksiin Täytyy olla hyödynnettävissä uniikilla tavalla Think outside the box!

15 Vihreä väylä havaintoja ja ydinoivalluksia
Jamk–opiskelijat Brändistrategiat HBM S0B1 Nina Välimäki

16 HAVAINNOT Opiskelijat löysivät kymmeniä objektiivisia ja totuudenmukaisia havaintoja. Havainnot perustuivat tilastoihin, aiempiin tutkimuksiin, omaan havainnointiin, trendeihin ja kilpaileviin brändeihin. Havainnot

17 Maaseutu ja Suomen luonto rauhoittavat
HAVAINNOT Luontoon ja luonnonrauhaan liittyvät havainnot Maaseutu ja Suomen luonto rauhoittavat Vihreäväyläläiset arvostavat luontoa Ihmiset ovat väsyneet kilpajuoksuun kellon kanssa Ihmiset haluavat irtiottoa oravanpyörästä Ihmiset haluavat löytää mielenrauhan Alueella on koskematonta luontoa Alueella on luonnonrauhaa Alueella on mahdollisuus kerätä voimia Alue on rauhallista maaseutua Alueella on kaunista luontoa

18 Luonnossa tapahtuviin aktiviteetteihin liittyviä havaintoja
HAVAINNOT Luonnossa tapahtuviin aktiviteetteihin liittyviä havaintoja Vihreäväyläläiset haluavat enemmän yhteisöllistä toimintaa kaiken ikäisille Ihmisiä kiinnostavat yhä enemmän aktiviteetit luonnossa Luonnossa harrastaminen tekee hyvää Yhä useammat ihmiset haluavat hyödyntää luontoa monipuolisemmin vapaa-ajallaan Useat ihmiset haluaisivat kokeilla uusia harrastuksia vuokraamalla välineitä ja testaamalla niitä lähiympäristössä Alueella on paljon harrastusmahdollisuuksia (vaellus, kalastus, hiihto, metsästys, veneily jne.) Alueella on paljon hiihto-, lenkkeily- ja kävelyreittejä Alueella on hyvät kalastusmahdollisuudet –Suomen parhaat kuhavedet Alueella on paljon uimarantoja - luonnonhiekkarantoja Alueella on hyvät vesireitit veneilijöille – Keiteleen kanava Alueella on moottorikelkkauria

19 Ajamiseen/matkustamiseen liittyviä havaintoja
HAVAINNOT Ajamiseen/matkustamiseen liittyviä havaintoja Matkanteko on rutiinia Liikenteessä monilla on kiire Valtatiet ovat tylsiä Bensa on kallista Kirkuvat lapset takapenkillä ärsyttävät Osa matkustajista haluaa keskittyä mukaviin maisemiin Osalla matkustajia ei ole niin kiire ajaa Nelostietä. Osalle matkus-tajista matkan mukavuus ja sisältö on tärkeämpää kuin sen kesto Ajajat kaipaavat vaihtelevaa maastoa Vihreän väylän tien kunto on osin kyseenalainen Alueella on keskeinen sijainti kasvukeskuksien ja 4-tien varrella Suuret huoltoasemaketjut ovat persoonattomia Yhä useammat valitsevat ABC:n sijasta persoonallisemman taukopaikan Ihmiset kaipaavat levähdys- ja picnic-paikkoja Liikenneruuhkat ja törttöilijät ahdistavat Motoristit ajavat erilaisia reittejä ajamisen iloista

20 Historiaan, nostalgiaan ja kulttuuriin liittyviä havaintoja
HAVAINNOT Historiaan, nostalgiaan ja kulttuuriin liittyviä havaintoja Alueella ollaan ylpeitä kotiseudusta Alueella on idyllisiä pienyrityksiä Alue on Suomen kansallismaisemaa Alueella tuntuu ”paluu 50-luvulle” Alueella tuntuu historian havinaa (Ryssänhautoja, jääkauden merkkejä) Alueen pienet kylät ovat lämpöisiä ja tuttavallisia Osa ihmisistä haluaa tutustua Keski-Suomen kulttuurimaisemiin

21 Alueen hiljenemiseen/kehittämiseen liittyviä havaintoja
HAVAINNOT Alueen hiljenemiseen/kehittämiseen liittyviä havaintoja Oman kylän vahva arvostus Kyläläiset toivovat että tarjolla on riittävästi palveluita Ihmisillä on halu kehittää kyliä, esim. asukashankinta Kyläkoulut halutaan säilyttää Kyläläiset haluavat kehittää palveluja perinteitä vaalien Liikenneturvallisuuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota Alueen kylillä on tiivis yhteisö Yhteisöllisyyttä pidetään arvokkaana ja sitä halutaan lisätä mm. kylien yhteistyöllä Kylien asukkailla on jonkin verran erimielisyyksiä/riitoja Vihreä väylä on kasvukaupunkien Jyväskylän ja Äänekosken maaseutualuetta ja Keski-Suomen kasvukäytävän varrella Syrjäiset/pienet kylät ovat autioitumassa Väestörakenne: iäkkäät ja lapsiperheet Alueella on vapaita tontteja Keskitetty tiedottaminen puuttuu

22 Monelle arki on hektistä Elämään halutaan vaihtelua ja yllätyksiä
HAVAINNOT Matkailun kehittämiseen liittyviä havaintoja – trendit, palvelutarjonta Monelle arki on hektistä Elämään halutaan vaihtelua ja yllätyksiä Vapaa-aikaa on rajoitetusti Lähiseutumatkailun on arvostus nousemassa – halvempaa ja eettisempää Matkailussa haetaan eettisempiä ja yksilöllisempiä vaihtoehtoja Lapset ovat eristymässä luonnosta Alueella voi palata perusarvojen äärelle – slow life Alueella on tarjolla lähiruokaa Kotimaassakin voi kokea uutta Alueella on kauniita kirkkoja Alueella on Kuusan kesäteatteri Alueella on Lintulahden karavaanarialue Alueella on Matilanvirran venesatama … ym. tarjontaa

23 ”Haluan irti arjen kiireisyydestä”
YDINOIVALLUS Historiaan, nostalgiaan ja kulttuuriin liittyviä havaintoja ”Haluan kokea nostalgisia tuntemuksia ja päästä takaisin maisemiin, jotka muistuttavat lapsuudestani.” ”Haluan irti arjen kiireisyydestä” ”Kaipaan levähdystaukoa maaseudun rauhassa”

24 Asuinpaikkaan liittyviä ydinoivalluksia
YDINOIVALLUS Asuinpaikkaan liittyviä ydinoivalluksia ”Haluan asua keskellä kaunista luontoa kuitenkin lähellä kaupunkia” ”Olen lopen kyllästynyt tunkkaiseen kaupunkimaisemaan ja ahtaisiin ja kalliisiin kaupunkiasuntoihin – kaipaan pysyvää asuinsijaa kehittyvällä alueella, jossa on tilaa minulle sekä perheelleni.” ”Haluan lapseni tutustuvan luontoon ja oppivan arvostamaan sitä”

25 Matkustamiseen liittyviä ydinoivalluksia
YDINOIVALLUS Matkustamiseen liittyviä ydinoivalluksia ”Haluan ilmeettömän valtatien sijaan ajaa kaunista luontoreittiä” ”Motoristina/veneilijänä/karavaanarina haluan ajaa vaihtoehtoista reittiä ajamisen ilosta ja tavata muita motoristeja reitin varrella” ”En halua aina poiketa samoille persoonattomille huoltoasemille, vaan haluan tukea paikallisia pienyrittäjiä.” ”Minua kyllästyttää isoilla teillä vallitseva kiire ja maisemien yksitoikkoisuus. En halua ajaa vain laput silmillä kohti päämäärää, vaan haluan nähdä ja kokea jotain ainutlaatuista.”

26 Matkailuun liittyviä ydinoivalluksia
”En halua tuhlata aikaani tylsään ajomatkaan, vaan haluan sen sisältävän vaihtelua ja elämyksiä sekä olevan itsessään ainutlaatuinen osa lomaani.” ”Haluan kokea maaseudun puhdasta luontoa ilman turhia ajokilometrejä, lähempänä kuin Lappi” ”Motoristina/veneilijänä/karavaanarina haluan ajaa vaihtoehtoista reittiä ajamisen ilosta ja tavata muita motoristeja reitin varrella” ”Haluan liikkua luonnossa” ”Veneilijänä haluan tankkaus-, kauppa- ja ravintolapalveluita” ”Kaupunkilaisperheiden vanhemmat haluavat lapsensa luonnon-rauhaan tutustumaan elämän perusarvoihin ilman jatkuvaa teknologian läsnäoloa.”

27 Kylien kehittämiseen liittyviä ydinoivalluksia
Kylien kehittämiseen liittyviä ydinoivalluksia ”Haluan tietoa kaikista alueen tapahtumista ja palveluista yhdestä paikasta” ”Haluan hyödyntää juuri Vihreän Väylän alueella olevia palveluita enkä lähteä hakemaan niitä muualta” ”Haluan tiedottamisen ja opastuksen tukevan palveluiden löytämistä”

28 Ydinoivalluksen on oltava…
YDINOIVALLUS Ydinoivalluksen on oltava… Pitkäikäinen Onko se toimiva nyt ja myös tulevaisuudessa? Relevantti Ydinoivallus voi olla kestävä, mutta sen täytyy myös olla relevantti kohderyhmälle. Tunnistettava Onko se tunnistettavissa ja herättää asiakkaasi mielenkiinnon? Hyödynnettävä Inspiroiko se työtiimin työskentelemään sen eteen realisoidakseen innovaatiomahdollisuuden?

29 Brändin taustalla voi olla vain yksi ydinoivallus ja yksi kohderyhmä!

30 -> kohderyhmä? -kaupunkilaiset harrastajat, lapsiperheet…
YDINOIVALLUS ”Kaupunkilaisperheiden vanhemmat haluavat lapsensa luonnonrauhaan tutustumaan elämän perusarvoihin ilman jatkuvaa teknologian läsnäoloa.” ”Motoristina /veneilijänä /karavaanarina haluan ajaa vaihtoehtoista reittiä ajamisen ilosta ja tavata muita motoristeja reitin varrella” ”Haluan kokea maaseudun puhdasta luontoa ilman turhia ajokilometrejä, lähempänä kuin Lappi” -> kohderyhmä? -kaupunkilaiset harrastajat, lapsiperheet…


Lataa ppt "Vihreä väylä Nina Välimäen 14.12.2011 pidetystä esityksestä tiivistänyt Outi Raatikainen Vihreä väylä –brändin aihiot – näistä jatketaan Koiviston."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google