Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pelin käynnistäminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pelin käynnistäminen."— Esityksen transkriptio:

1 Pelin käynnistäminen

2 Kokeile ensi itse! Testaa peliä ensin itse ystävien, perheenjäsenten tai kollegojen kanssa Lue myös Yrityksen ohje ja Pankin ohje Kun pelin alkuun pääsee, se ei ole Monopolia vaikeampi… mutta Monopolikin lähtee käyntiin helpommin, jos mukana on joku, joka on pelannut sitä aikaisemmin

3 Varaa pelisessiota varten:
Pareittain pelaamiseen yksi pelipakkaus 4–7 oppilasta kohden ja yksin pelaamiseen yksi pelipakkaus 2–4 oppilasta kohden Jokaiselle yritykselle kappaleen yrityksen ohjetta ja tililomaketta, sekä jokaiselle pankille pankin pelialustan ja pankin ohjeen. Kaikilla on hyvä olla lista mahdollisista päätöksistä. Riittävästi aikaa! Jos peliä varten on vain yksi kaksoistunti, suositamme että valitset etukäteen pankkeina toimivat oppilaat perehdytät heidät erikseen sääntöihin tai pyydät kokeilemaan peliä keskenään etukäteen käyt läpi pelisäännöt ja keskeisen sanaston etukäteen

4 Pelin jälkeen Jos pelistä jäi kysyttävää tai kommentteja, laitathan viestiä sivuston kautta! Näin autat muita opettajia, jotka myöhemmin kokeilevat peliä. Parhaat kenkäbisnespelaajat kutsutaan kerran vuodessa turnaukseen pelin kotikonnuille Etelä-Pohjanmaalle. Ilmoita siis parhaiten pelanneet oppilaasi ja heidän tuloksensa osoitteeseen

5 Säännöt lyhyesti Näillä dioilla kuvataan lyhyesti pelin perussäännöt.

6 Yritys ja pelilauta Pelissä yritys = yksi pelaaja tai pelaajapari
Jokainen yritys on kenkätehdas, jolla on 10 vakituista työntekijää Peli alkaa sinisestä Vuositili-ruudusta Laudalla edetään 4-sivuista noppaa heittäen Nopan luvusta riippumatta Tuotot-ruutuun pysähdytään odottamaan, kunnes muutkin laudalla pelaavat yritykset ehtivät siihen Kun laudalla osuu Seuraus- tai Tuuri-ruutuun, tulee nostaa päällimmäinen kortti ruudun osoittamasta pakasta ja toimia sen mukaan

7 Pankki ja pelin alku Kaikki maksut pelissä saadaan pankilta tai maksetaan pankille, ellei nostetussa kortissa erikseen toisin sanota Jokainen yritys saa pelin alussa yhteensä € pelirahaa € on yrityksen omaa rahaa € on yrityksen lainaamaa rahaa Jokainen yritys saa myös 12 satunnaisesti valittua Päätöskorttia Yritys maksaa heti Päätöskorteissa mainitut summat pankille. Poikkeus: Lisätyöntekijä-kortista ei tarvitse maksaa heti, sillä kaikki palkat maksetaan vasta Maksut-ruudussa

8 Tuuri ja seuraukset Tuuri-kortti nostetaan aina Tuuri-ruudussa. Tuuria on hyvää ja huonoa, eikä se riipu siitä mitä yritys on tehnyt Seuraus-kortti nostetaan aina Seuraus-ruudussa. Seurauksia on hyviä ja huonoja, ja ne kohdistuvat yritykseen sen mukaan, minkälaisia päätöksiä yritys on tehnyt. Kun nostat Seuraus-kortin, lue se ääneen ja tarkista, onko yritykselläsi mainittu seurauskortti. HUOMAA että seurauksia on neljää eri lajia: investoinnit, markkinointi, henkilöstö ja muut päätökset. Muista nostaa kortti oikeasta pakasta!

9 Päätökset! Vaikka jotkut päätökset tehdään valmiiksi alussa (12 korttia), voit aina laudan kulmaan saavuttuasi tehdä lisää päätöksiä Osa päätöksistä on voimassa pelin loppuun asti (punainen raita), osa päätöksistä täytyy uusia vuosittain(sininen raita, uusitaan Vuositili-ruudussa). Useimmat päätökset ovat voimassa, kunnes Seuraus-ruudussa joudut palauttamaan päätöskortin pankille Päätöksiä on neljää eri lajia kuten seurauksiakin Lisätyöntekijästä ei tarvitse maksaa heti, vaan samalla kun maksetaan vakituisenkin henkilöstön palkat. Lisätyöntekijän voi irtisanoa aina Välitili- tai Vuositili-ruudussa. Et voi antaa pois tai ’myydä’ pankille tehtyjä päätöksiä

10 Investoinnit (päätökset)
Investointi hinta Voimassaolo koneinvestointi 20 000 € pelin loppuun (punainen viiva) tiedonhallintajärjestelmä 10 000 € ulkomaille laajentaminen 6 000 € kenkäsuunnittelija (Huom! Kertakorvaus, ei palkkaa.) kunnes palautuu pankille lisäerä raaka-ainetta 5 000 € osakesijoitus 4 000 € Tässä ja kolmessa seuraavassa diassa kuvataan eri päätökset. Jos aika on tiukalla, jätä nämä diat väliin ja kehota oppilaita tutustumaan päätöslistaan.

11 Markkinointi (päätökset)
Markkinointitoimenpiteet hinta Voimassaolo televisiomainonta 7 000 € kunnes palautuu pankille messutapahtuma 4 000 € tienvarsimainonta 3 000 € mainoskirje lehtimainonta radiomainonta 2 000 € urheiluseuran sponsorointi 1 000 € / vuosi uusittava (sininen viiva) musiikkifestivaalien sponsorointi luonnonsäätiön sponsorointi

12 Henkilöstö (päätökset)
hinta Voimassaolo lisätyövoiman rekrytointi Yritys voi rekrytoida 1-3 henkeä lisää Palkka maksetaan Maksut-ruudussa, ei heti. Irtisanoa voi Välitili- ja Vuositili- ruuduissa Vain lisätyöntekijöitä voi irtisanoa, vakituista henkilökuntaa ei. 2 000 € / 3kk / lisätyöntekijä kunnes irtisanotaan ympäristökoulutus 6 000 € pelin loppuun (punainen viiva) laatukoulutus virkistystapahtuma 3 000 € uusittava (sininen viiva)

13 Muut päätökset Muut päätökset hinta Voimassaolo
kuljetusten ulkoistaminen 6 000 € pelin loppuun (punainen viiva) palovakuutus 1 500 € /vuosi uusittava (sininen viiva) vesivahinkovakuutus varkausvakuutus kuljetusvakuutus yritysyhteisöön liittyminen 1 000 € / vuosi lisävarasto

14 Tuotot ja Maksut Kun tulet Tuotot-ruutuun, pysähdy. Odota kunnes muutkin yritykset ovat ehtineet sinne. Sitten heitätte vuorotellen noppaa vuosineljänneksen tuotoista. Pankki maksaa yrityksellesi nopan lukeman mukaan – €. Kun rahat on saatu pankilta, kaikki siirtyvät yhdessä Maksut-ruutuun. Maksa tässä pankille 3 000 € lainan lyhennystä 500 € lainan korkoa € vakituisen henkilöstön palkkoja JOS yrityksellä on yksi tai useampia lisätyöntekijäkortteja, maksa vielä € lisää jokaista lisätyöntekijää kohti

15 Välitili ja tililomake
Kun maksut on maksettu pankille, kaikki siirtyvät Välitili-ruutuun Tässä yritys voi tehdä päätöksiä. Tarkista mitä päätöskortteja yrityksellä jo on, ja mieti mitä yrityksenne vielä tarvitsisi. Päätöksiä voi tehdä yhden tai useampia. Yritys voi tehdä minkä vain päätöksen, jonka päätöskortti on vielä pankilla, ja johon yrityksen rahat riittävät. Kun päätökset on tehty, laske yrityksen rahat ja kirjaa summa tililomakkeen kohtaan ”Käteistä” Vähennä summasta jäljellä olevan lainan määrä (val- miiksi lomakkeessa) ja kirjaa erotus kohtaan ”Tulos” Sitten voitkin jatkaa matkaa noppaa heittäen uudelle vuosineljännekselle!

16 Lama ja Nousukausi Laudalla on kaksi erikoisruutua, Lama ja Nousukausi. Kun mikä tahansa yritys osuu Lama-ruutuun, kaikkien laudalla pelaavien yritysten on maksettava pankille €. Kun mikä tahansa yritys osuu Nousukausi-ruutuun, pankki maksaa kaikille laudalla pelaaville yrityksille € Näin toimitaan joka kerta kun jokin yritys osuu Lamaan tai Nousukauteen

17 Konkurssi vai huipputulos?
Yritys joutuu konkurssiin, kun sen rahat eivät riitä maksuihin Maksut-ruudussa tai Lama-ruudussa Peli päättyy kun Laudalla on vain yksi konkurssin välttänyt yritys tai tullaan kolmannen kerran Vuositili-ruutuun. Parhaan tuloksen tehnyt yritys voittaa pelin. Pelin päättämiseen voidaan soveltaa myös erilaista sääntöä (esim. pelataan kaksi täyttä kierrosta tai peli loppuu tiettyyn kellon aikaan).

18 Hauskoja hetkiä KenkäBisneksen parissa!


Lataa ppt "Pelin käynnistäminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google