Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveysalan verkoston ja järjestöjen seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveysalan verkoston ja järjestöjen seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Terveysalan verkoston ja järjestöjen seminaari 9.9.2019
Salla Seppänen Verkoston puheenjohtaja Koulutusvastuujohtaja

2 SOTELIKA verkosto: Mervi Vidgrén pj
ARENE ry Tapio Varmola pj Petri Lempinen tj OKM STM, VN Järjestöt OKM STM, VN Järjestöt SOTELIKA verkosto: Mervi Vidgrén pj Sosaalialan verkosto: Markku Koivisto pj Terveysalan verkosto: Salla Seppänen pj Kuntoutuksen osaamiskeskittymä/ JAMK Metropolia Järjestöt Järjestöt ft, tt, jt., nap. osteop. kunt.ohj jne. Sosionomi Bio, rtg, shg, optometr. Eh, kä, terv.hoitaja Hammast. Geronomi Lokka Koulutusvastuut/ tutkinto-ohjelmien kouluttajaverkostot Salla Seppänen

3 Katri Ryttyläinen-Korhonen, XAMK (siht.) Pirjo Huovila, Saimia
Työvaliokunta kaudelle 2017– 2019 / Vahvistettu verkostokokouksessa Amk:t Varsinainen jäsen Varajäsen HAMK, LAMK, Laurea Leena Lampinen, HAMK XAMK, Saimia Katri Ryttyläinen-Korhonen, XAMK (siht.) Pirjo Huovila, Saimia KAMK, Karelia, Savonia Salla Seppänen, Savonia (pj.) Jaana Kemppainen, KAMK Lapin amk, OAMK Eija Jumisko, Lapin AMK TAMK, JAMK Mirja Immonen, JAMK Lea Yli-Koivisto, TAMK Centria, SeAMK, VAMK Taina Viiala, SeAmk Novia, SAMK, Turku Amk Eva Matintupa, Novia Arcada, DIAK, Metropolia Amk Annukka Armanto, DIAK Eivor Wallinvirta, Arcada S. Seppänen

4 https://www. is. fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006222447
Julkaistu: :05 Suomalaistutkimus osoittaa, että osallistuminen ylempiin amk-tutkintoihin johtaa keskimäärin korkeampaan ansiotasoon. Tutkimuksen perusteella ylemmän amk-tutkinnon tuotto on korkeimmillaan sosiaali- ja terveysalalla. Viisi vuotta opintojen aloittamisen jälkeen ylempi amk-tutkinto lisää alalla työskentelevän henkilön palkkatuloja 3 646 eurolla vuodessa.

5 Ajankohtaista Valintakoeuudistus -> opiskelijavalinnat 2019
Kehittäminen tutkinto-ohjelmissa Rahoitusmalli-> jatkuvan oppimisen haasteet Sote ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta - hanke

6 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke (2017-2019)
Todistusvalintojen kehittäminen Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Muiden osaamisperustaisten valintatapojen kehittäminen Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoja kehitetään Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimassa kehittämishankkeessa. Kaikki ammattikorkeakoulut ovat mukana hankkeessa.​​ Kyseessä on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama korkeakoulutuksen kehittämishanke.​

7 AMK-valintakoe on ammattikorkeakoulujen yhteinen omalla kannettavalla tietokoneella tehtävä digitaalinen valintakoe, joka otetaan käyttöön syksyn 2019 yhteishaussa AMK-valintakoe järjestetään ajalla (2 tilaisuutta/pv). Seuraavat alat käyttävät AMK-valintakoetta​ Humanistinen ala ja kasvatusala​ Liiketalouden ja tietojenkäsittelyn ala​ Luonnonvara-ala​ Matkailu-, ravitsemis- ja talousala​ Merenkulun ala​ Sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoito-ala​ Tekniikan ala​ Kulttuuriala ei pääsääntöisesti ole mukana AMK-valintakokeessa​ AMK-valintakokeessa mukana olevat hakukohteet​ ja aloituspaikat sekä eri ammattikorkeakouluissa järjestettävät valintakoetilaisuudet on koottu Ammattikorkeakouluun.fi –sivustolle Hakukohteissa, jotka käyttävät AMK-valintakoetta, ei AMK-valintakokeen lisäksi järjestetä soveltuvuuskoetta syksyn 2019 yhteishaussa.

8 Hakija ilmoittautuu ​ AMK-valintakokeeseen Opintopolku
Hakija ilmoittautuu ​ AMK-valintakokeeseen Opintopolku.fi -palvelussa yhteishaun hakulomakkeella​ Hakija voi suorittaa AMK-valintakokeen missä tahansa ammattikorkeakoulussa, joka käyttää AMK-valintakoetta Hakija valitsee kokeen paikan ja ajan tarjolla olevista vaihtoehdoista​ Tarjolla olevat paikat​ ja ajat (klikkaa linkki) Jokainen ammattikorkeakoulu tarjoaa tietyn määrän suorituspaikkoja.

9 AMK-valintakokeessa arvioidaan valmiuksia ammattikorkeakouluopintoihin
AMK-valintakokeeseen ei ole ennakkomateriaalia tai -tehtäviä​ Valintakokeen sisältö määräytyy hakukohteiden mukaan​ Yhdellä suorituskerralla hakija suorittaa kaikki ne osiot, jotka kuuluvat hänen hakukohteisiinsa

10 AMK-valintakokeen ohjeet hakijoille
Hakijan tulee tutustua ohjeisiin ennen AMK-valintakoetta Kaikki hakijoille suunnattu tieto ja ohjeet AMK-valintakokeesta on koottu Ammattikorkeakouluun.fi –sivuston AMK-valintakoe –sivulle

11 Syksyn 2019 valintakokeen osiot
3t 15min 3t 2,5t Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

12 Opintopolku.fi –palvelu
Opiskelijavalintoihin liittyvien sivustojen sisältö suhteessa toisiinsa   Ammattikorkeakouluun.fi Opintopolku.fi –palvelu Ammattikorkeakoulujen omat verkkosivut Tietoa ammattikorkeakouluun hakemisesta ja ohjaus Opintopolku.fi -palveluun Ammattikorkeakoulujen suomen- ja ruotsinkielisten tutkintojen opiskelijavalintojen tieto ja ohjeet Ammattikorkeakouluopiskelu ja AMK-tutkinnot yleinen kuvaus Ammattikorkeakoulujen tapahtumat hakijoille ja opinto-ohjaajille Ammattikorkeakoulujen opinto-ohjaukseen suunnattu yhteinen materiaali Hakijapalveluiden yhteystiedot Ammattikorkeakoulujen hakukohteet ja tarkemmat kuvaukset Haku ammattikorkeakouluopintoihin Avoin AMK YAMK-tutkinnot Vieraskieliset koulutukset Ammatilliset opettajakorkeakoulut Erikoistumiskoulutus ammattikorkeakouluissa Täydennyskoulutus Ohjaus Ammattikorkeakouluun.fi Tarkemmat tiedot ammattikorkeakoulun tarjoamista koulutuksista Opinto-ohjaajalle suunnattu sivu

13 OKM erityisavustus päätökset 29.3. 2018 Sote hankkeet
Päähakijakorkeakoulu Hanke (nimi ja tiivistelmä) Avustus Kajaanin Ammattikorkeakoulu Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen koulutuksen monialainen ja työelämälähtöinen kehittäminen Laurea- ammattikorkeakoulu SOTE-PEDA 24/7 Savonia- ammattikorkeakoulu Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen S.Seppänen

14 https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/

15 Sairaanhoitaja koulutukseen lisäaloituspaikkoja
Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt myöntää yhteensä noin 5 miljoonaa euroa sairaanhoitajakoulutuksen aloitusmäärien lisäämiseen vuoden 2020 opiskelijavalinnoissa. 15 amkia euroa/ aloituspaikka

16 Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Käynnissä kansallinen osaamisen arvioinnin kehittäminen. Osaamisen arvioinnin perustana ovat vuonna 2019 European Dental Hygienists Federation (EDHF) vahvistamat suuhygienistin osaamisalueet (4) ja niihin liittyvät kompetenssit. Osaamisen arviointi pilotoidaan keväällä 2019 Savoniassa ja Metropoliassa. Tarkoitus, että kaikissa kouluttavissa amk:ssa on sama mittari arviointiin ja näytön voi tehdä 180 op suorittanut opiskelija. Moodle-tentti; myöhemmin jatketaan suunnittelua yhteisiin kliinisiin näyttöihin.

17 Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Bioanalyytikko/ röntgenhoitaja kliininen asiantuntija (YAMK) syksyllä 2018 alkanut konsortiototeutus; mukana Metropolia, Tamk, Novia ja  Oulu. BioDigi-hanke ( ) Ammatillisten aineiden opintojaksojen tuottaminen digitaaliseen oppimisympäristöön (EDX) englanniksi; mukana kaikki bioanalyytikkoja kouluttavat amk:t BioNord-pohjoismainen NordPlus-verkosto; mukana Suomesta Turku, Tampere, Metropolia ja Novia lisäksi useita bioanalyytikkoja kouluttavia oppilaitoksia Tanskasta, Ruotsista, Norjasta, Islannista ja Virosta. Pääpaino liikkuvuudessa.

18 Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Mukana Bioanalyytikko/ röntgenhoitaja kliininen asiantuntija (YAMK) syksyllä 2018 alkaneessa konsortiototeutuksessa, mukana kaikki röntgenhoitajia kouluttavat ammattikorkeakoulut Syksy 2019 toteutuu Savonian, Turku-amk ja Novian yhteistyönä Moduuli III Developing patient care and safety 5 ETCS Säteilyturvallisuuvastaava 5 op koulutuksessa, koulutuksen toteutuksen pilotointi nyt syksyllä 2019

19 Kuntoutuksen osaamiskeskittymä 27.8.2019
Kuntoutuksen kokonaisuudistu ja Sote-uudistus Tarkastella laajasti, koko koulutusjärjestelmä ja tutkintorakenteet (osaamisen jatkumot toinen aste ja SOTE-alan muut korkeakoulututkinnot), TKI-toiminta, kansainvälisyys ja koulutusvienti. Yhteistyö! Paikallinen, alueellinen ja valtakunnallinen EHDOTUS: osaamiskeskittymän toimijat laativat yhdessä suunnitelman siitä, kuinka verkostomaisella yhteistyöllä vastataan kehittämishaasteisiin. Tiekartta yhteistyölle?

20 TERVEYSALAN HARJOITTELUJEN JA OPISKELIJAOHJAUKSEN LAATUSUOSITUKSET
AMMATTIKORKEAKOULUISSA - Tilannekatsausta Terveysalan koulutuksen verkosto Laatusuositus-työryhmän puolesta Merja Jokelainen TtT, lehtori Savonia-ammattikorkeakoulu

21 Työryhmä: Merja Jokelainen (Savonia) Eija Jumisko (Lapin AMK)
Kuva: pixabay.com Työryhmä: Merja Jokelainen (Savonia) Eija Jumisko (Lapin AMK) Anne Kylmälä (XAMK) Jaana Ritsilä (JAMK) Pirkko Suua (OAMK) Kirsi Lehtola (VAMK) Lisen Kullas-Nyman (NOVIA)

22 Työryhmä on työstänyt laatusuosituksia lukuvuoden aikana -> Alustavat laatusuositukset (Luonnosversio 1) saatiin valmiiksi toukokuulla 2019 Laatusuositusten luonnosversio 1 on ollut kommentti-kierroksella amk:ien harjoitteluhenkilöstöllä, ValOpen / työelämän edustajilla sekä opiskelijoiden / opisk. yhdistysten edustajilla ajalla – Alustavista laatusuosituksista saatiin erittäin runsaasti palautteita, joita on arvioitu ja muokattu luonnosversiota 2 Laatusuositusten luonnosversion 2 kommenttikierros toteutetaan syksyn 2019 aikana kohdennettuna erityisesti amk:ien terveysalan opiskelijoille ja johdon edustajille Laatusuositukset työstetään valmiiksi mennessä. Laatusuositusten tiedotus ja jalkauttaminen tapahtuu keväällä 2020.

23

24 Erikoistumiskoulutukset
Haavahoidon asiantuntija 30 op (koordinoi Savonia AMK) Hygieniahoitaja 30 op (koordinoi Arcada) Syöpäpotilaan moniammatillinen hoitoketju 30 op (koordinoi Savonia AMK) Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta 30 op (koordinoi Lapin AMK) Moniammatillinen kotikuntoutus (koordinoi JAMK) Palliatiivisen hoitotyön erikoistumiskoulutus (KAMK 30 op)

25 Etäratkaisut kuntoutuksessa 30 op (koordinoi JAMK/ Metropolia)
Sosio-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten osallisuuden vahvistaminen ja tukeminen 30 op (varhaiskasvatustyö) (koordinoi XAMK) Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus 30 op (koordinoi TAMK) Lastensuojelu 30 op (koordinoi DIAK) Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä 30 op (koordinoi Karelia) Monikulttuurisuuden asiantuntijan erikoistumiskoulutus 40 op (Turun yliopisto ja DIAK)

26 Rahoitusta saatu- alkamassa
Aivoterveysosaamisen kehittäminen- moniammatillinen erikoistumiskoulutus, 30 op koordinoi Savonia ) Asiakas- ja palveluohjaus 30 op, (DIAK koordinoi)

27 Päivi Tikkanen Erityisasiantuntija, projektinjohtaja Savonia amk
SOTETIE Sote-alan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta – ESR Pohjois-Pohjanmaan Ely € Päivi Tikkanen Erityisasiantuntija, projektinjohtaja Savonia amk

28 Hankkeen toteuttajat 16 korkeakoulua 30 toimijaa
Savonia-ammattikorkeakoulu oy (hankkeen hallinnoija ja koordinoija) Diakonia-ammattikorkeakoulu oy Hämeen ammattikorkeakoulu oy Itä-Suomen yliopisto Jyväskylän ammattikorkeakoulu oy Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu oy Kajaanin ammattikorkeakoulu oy Lapin ammattikorkeakoulu Laurea-ammattikorkeakoulu Metropolia ammattikorkeakoulu oy Satakunnan ammattikorkeakoulu oy Tampereen ammattikorkeakoulu oy Turun ammattikorkeakoulu oyj Oy Vaasan ammattikorkeakoulu Yskeshögskolan Arcada Ab Ab Yrkehögskolan Novia 16 korkeakoulua 30 toimijaa Yhteensä 250 kk työaikaa

29 Hankkeen tavoite Hankkeen päätavoitteena on edistää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työelämän muutosten edellyttämän osaamisen päivittämistä ja uudistamista jatkuvan oppimisen tiekartan avulla Osatavoitteena on: Määrittää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille yhteisten osaamisten sisältökuvaukset. Luoda sote-alan yhteisen osaamisen arviointimenetelmiä yksilön ja työyhteisön osaamisen arviointiin. Koota jo olemassa olevasta sosiaali- ja terveysalan verkko-opintotarjonnasta ne opinnot, jotka vastaavat sote-alan ammattilaisten yhteisiin osaamisiin valtakunnalliselle digialustalle Suunnitella asiakas- ja palveluohjausosaamisen monialainen koulutuskokonaisuus huomioiden osaamistarpeet. Koulutuskokonaisuus pilotoidaan. Muodostaa sote alan yhteisen osaamisen arvioinnin ja kootun korkeakoulujen OpenSOTEstudies verkko-opintotarjonnasta sähköinen sote-ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta. Kehittää työelämälähtöinen sote- alan ammatillisten erikoistumiskoulutusten, ketterän kehittämisen malli, jossa tunnistetaan työelämän osaamisen vajeet ja vastataan niihin.

30 Hankkeen ohjausryhmä Nimi Asema Organisaatio Marjo Huovinen-Tervo Hallintoylihoitaja Kainuun sote Sari Mäkinen Ylilääkäri, vastuualuejohtaja Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, PTH yksikkö Heikki Tikkanen Professori UEF, lääketieteen laitos Tuula Tuominen Toimitusjohtaja Pikassos Oy Juha Kurtti Tutkimuspäällikkö Tehy ry Jarmo Talvitie Asiantuntija Hyvinvointialan liitto Anne Knaapi Johtaja, varapääsihteeri Soste ry Tarja Kauppila Johtaja Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (ISO) Heljä Lundgren-Laine Johtajaylihoitaja Keski-Suomen keskussairaala Salla Seppänen Koulutusvastuujohtaja Savonia-ammattikorkeakoulu oy Sanna Hirsivaara Opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö ? Sosiaali- ja terveysministeriö Henri Helander Rahoitusasiantuntija Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (rahoittajan edustaja) Ohjausryhmä kokoontuu hankkeen alussa ja maksatuskauden päätyttyä 3x vuodessa Esittelijänä projektinjohtaja Päivi Tikkanen ja tarvittaessa vastuuammattikorkeakoulut

31 Tulossa Terveysalan verkoston seminaari , HKI Jatkuva oppiminen Harjoittelun kehittäminen

32 amkterveysala. wordpress.com


Lataa ppt "Terveysalan verkoston ja järjestöjen seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google