Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
ITSM –järjestelmä ja prosessit
Käyttäjätukipäivä ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
2
Sisältö: PalHan ja projektin esittely
Palveluluettelo ja kategorisointi Uusittuja prosesseja Konfigurointi: yhden tietomallin malli Hyväksymistestaus Koekäyttö Muut yksiköt: UAF ja OPN Hankinta: Efecte ESM, ESS, Gateway Aikataulut Uutta ja vanhaa - yhteenveto Järjestelmän esittely ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
3
Projekti: Juri, (+PalHa) Jani L, Teija, Tarja, Marko, Viljami
Testaajat: Juha M, Mari, (Pekka S, Toni M, Harri L, Mikko S, Tero S, Juho R) Pääkäyttäjät: Teija Talvitie ja Jani Lehtilä Projekti alkoi keväällä 2013 Hankintapäätös eli rahat käteen vuoden loppu? Päättyy keväällä 2016 Järjestelmä ”valmis” 2017? ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
4
palveluluettelo JA Kategorisointi
Jukka Toivolan vetämä palveluluettelo –projekti toimii koko uudistuksen pohjana ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
5
leipä ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
6
HUOM! Häiriöillä ja palvelupyynnöillä eri kategoriat
Kategorisointi HUOM! Häiriöillä ja palvelupyynnöillä eri kategoriat ITIL:n mukaiset määritelmät: Häiriö, insidentti: Suunnittelematon IT-palvelun keskeytys tai IT-palvelun laadun laskeminen. Suomeksi: Joku on joskus toiminut ja on nyt rikki. Palvelupyyntö: Käyttäjän muodollinen pyyntö jonkin toimittamiseksi - esimerkiksi pyyntö saada tietoa tai neuvontaa, salasanan resetointi tai uuden käyttäjän työasema-asennus. ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
7
Ja tältä se näyttää ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
8
Ideana toimenpidetaso…
Esimerkki häiriö ja palvelupyyntö –kategorioista: Häiriö: Palvelupyyntö: ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
9
Uusia prosesseja Systeemi –statukset:
Ei voi itse valita (ei voi edes piilottaa) Tiketit ensin tilaan ”Uusi” ”Ratkaistu” tiketti menee 2 vkossa tilaan suljettu – asiakas tai tukihenkilö ei voi enää avata ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
10
status uusi - Suljettu ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
11
Yhden tietomallin malli
Konfigurointi Yhden tietomallin malli Tarkoittaa sitä että kaikkien yksiköiden tiedot samalla tietomallilla Tehtiin siis valinta, joka johtaa tiettyihin kompromisseihin. ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
12
Konfigurointi -allekirjoitukset, ryhmät, henkilöt, automatiikat, prosessit, automaattiviestit, kategoriat jne…. -samaan aikaan siirretty vanhasta ja mietitty uusia -Efectelle toimitettu materiaali: ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
13
Hyväksymistestaus Mari N ja Juha M koordinoivat n. 10 kpl testaajia, ml pääkäyttäjät ja PalHa -integraatiot jotka mukana: käyttäjätiedot konetiedot autentikointi Todennetaan että vaatimukset toteutuvat hyväksytään/hylätään (käydään läpi vaatimus-excel: ) ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
14
https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=158502882
Koekäyttö -alkaa kun hyväksymistestaus on riittävän ”kypsä” (n. 1kk testauksen aloituksen jälkeen) -tavoitteena laajempi ja tarkempi toimivuus jotta voidaan varmistaa järjestelmän jouheva siirtymä tuotantokäyttöön (n. 3kk max) ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
15
Koekäyttötiimit: Koekäyttötiimit: -KOKO TIKE koekäyttää eli kaikista
tiimeistä vähintään 1 hlö + esimies, miel. 2-3 Järjestelmään tehdään kaikki puhelimitse tulevat sekä käsin tehdyt tiketit Ei virallista ohjeistusta kuinka tiimien tulee toimia eli tehkää mitä haluatte, mutta tiketit hoidetaan. Tiedätte itse parhaiten Tikettejä ei kuitenkaan saa siirtää järjestelmästä toiseen! Kyseessä ei ole vapaaehtoinen harjoitus; jokainen tiimi tarvitaan mukaan jotta varmistetaan että kaikki tiketit tulevat hoidettua! ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
16
Muut yksiköt: -mukana jo koekäytössä UAF OPN
edelleen paljon muitakin kiinnostuneita: Tila kirjasto ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
17
Efecte ITSM Järjestelmä koostuu kolmesta osasta: ESM, ESS, (Gateway)
Tiketöintijärjestelmä ESM (Efecte Service Management) ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
18
ESS (Efecte Self Service): https://help-test.it.helsinki.fi/ssc/
Tuote suunniteltu ensisijaisesti hankintakanavaksi Rajoittunut (toistaiseksi) Vahvasti mukana tuotekehityksessä ”roadmap” Vaatii kirjautumisen ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
19
Efecte Gateway: https://gate-test.it.helsinki.fi/
Ei vaadi kirjautumista Tikettikommentointi ”toimii” ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
20
Aikataulut I vaihe -23.11 koekäyttäjäkoulutukset (aamupv/iltapv)
-koulutus 2.12 tehokäyttäjäkoulutus -hyväksymistestaus 11/2015 -koekäyttö 12/2015 – 2/2016 II vaihe -alkukevät 2016 -koekäyttö & tuotanto kevät 2016 -lisäkoulutuksia tulossa kevään aikana ”deadline on viimeinen päivämäärä sille että sen voi vielä siirtää” j.lehtilä, SD2015 ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
21
Uutta ja vanhaa -statukset (prosessi) UUSI sekä ratkaistu (-> suljettu!) -helppo tehdä omia näkymiä -selkeät worklog ja ratkaisukentät -toimii kaikilla selaimilla ja mobiililla, myös etänä -ei vaadi mitään asennuksia -helppo tehdä graafisia raportteja Known issues & features -ei vaadi win2003 serveriä ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
22
Summa summarum Vaikea konfiguroida, ei (ainakaan vielä) taivu kaikkeen mitä halusimme mutta toisaalta: Helppo käyttää ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
23
Järjestelmän esittely
ITSM esittely - Efecte ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
24
Out of the box –efecte -13 käsin täytettävää kenttää
-sekava, käytettävyys(?), karmaiseva -´nuff said ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
25
Pääkäyttäjä – Tukihenkilö
ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
26
Tukihenkilön näkymä ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
27
tikettilistaus leipä ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
28
Perustiketti -katselu
ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
29
Perustiketti -muokkaa
ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
30
Worklog - kommentointi
ITSM –esitys Jani Lehtilä / PalHa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.