Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kuopion seudulla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kuopion seudulla"— Esityksen transkriptio:

1 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kuopion seudulla
Seutu –hankkeen ohjausryhmä Silja Sutinen

2 Seudullinen näkökulma
alueen kilpailukyvyn vahvistaminen maakunnan keskusseudun ”harteilla” seudun kehitys on ollut myönteistä, haasteet kovenevat tarvitaan lisää vauhtia ja vahvuutta vuosien 2000 – 2005 tunnuslukuja väestön kasvu 200 – 700 henkilöä / vuosi työpaikkojen nettolisäys 650 – 1100 / vuosi yritysten palkkasumman kasvu 4 – 6 % / vuosi yritysten liikavaihdon kasvu 3 – 7 % / vuosi

3 Kaupunkipoliittinen näkökulma
Kaupunkiseutujen kehitys kansallisen kilpailukyvyn kehittymisen avain 9 suurimman seudun osuus Suomessa väestöstä yli 52 % ulkomaalaisista lähes 75 % työpaikoista lähes 60 % BKT:sta yli 60 % korkean asteen koulutetuista lähes 70 % t & k –menoista lähes 85 %

4 KUOPION TYÖSSÄKÄYNTILIIKENNE V. 2003
Kuopiossa kävi töissä yhteensä n henkilöä muista kunnista ja kuopiolaisista n kävi töissä Kuopion ulkopuolella (nettopendelöinti n henkilöä) Karttula 127 Leppävirta Siilinjärvi 1180 Juankoski 100 Tuusniemi 44 Nilsiä 76 123 Suonenjoki KUOPIO 3478 353 135 249 500 96 257 Maaninka 39 146 245 Lähde: Tilastokeskus

5 Kuopion seudun työssäkäyntialue
VIEREMÄ KIURUVESI SONKAJÄRVI IISALMI RAUTAVAARA VARPAISJÄRVI LAPINLAHTI PIELAVESI NILSIÄ KEITELE MAANINKA JUANKOSKI TERVO SIILINJÄRVI KAAVI VESANTO KARTTULA TUUSNIEMI KUOPIO RAUTALAMPI SUONENJOKI LEPPÄVIRTA Kyselyn kohdekunnat VARKAUS Kuopioon rajoittuvat kunnat I (PARAS - lain kohdealue, jos rajanaapurit määritelmänä)

6 Kuopion seudulla SEUTU –hanke PARAS -prosessin ”työalusta”
Kuopion seudulla hyvä yhteistyökehitys seutuhallitus, seutustrategia ja -yhteistyö, kärkihankepolitiikka, yhteisiä rakenteita viime vuosina toiminnallinen yhdyskuntarakenne sekä työssäkäynti- ja asiointialue laajentuneet Kuopion kaupunginhallitus kysyi myös seutua laajemmin kuntien näkemyksiä yhteistyöstä

7 Seutusuunnitelman kokoaminen
Kuopion kaupunkiseutusuunnitelma laadintaprosessi oli tiivis kevään 2007 aikana suunnitelma perustuu teemaryhmien esityksiin 6 ryhmää ja niiden esittämät linjaukset seuranta ja arviointi varsinainen suunnitelma on liiteaineistoa, joka toimitettiin vastauslomakkeen mukana, kuten myös teemaryhmien raportit

8 Seutusuunnitelma Kuopion seudun kaupunkiseutusuunnitelma valtioneuvostolle Suunnitelma hyväksyttiin valtuustoissa muutoksitta Varsinaisen vastauslomakkeen liiteaineistona toimitettiin seutusuunnitelma ja teemaryhmien raportit

9 Seudullinen Paras-prosessi/ kevät 2007
Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesä-elokuu Kuopio 20.8. Valtuustoinfo/ Kuopio 2.4. Kuopion kv-sem. 22.5. Valtuustot Mahdolliset Muut valtuustot Maaninka 27.8. Muut kunnat Kuopio slukokous 29.3. Kuopio/ seminaari 30.1. Siilinjärvi (kesäk) Kuopio 6.8. Hallitukset Kuopio/ seminaari 3.5. Karttula (avoinna) Siilinjärvi 4.2. Karttula (kesäk)) Maaninka 14.8. Maaninka 4.2. Kuopio/ seminaari 30.1. Kuopio/ seminaari 3.5. Seutuhallitus 27.2. 13.4. Tarvittaessa 31.5. Kuopio/ seminaari 30.1. Kuopio/ seminaari 3.5. Työvaliokunta 25.1. 14.2. 14.3. 19.4. 15.5. Kuntaliitto/ Helsinki 18.1. Kuopio/ seminaari 30.1. Kuntaliitto/ Kuopio 9.2. Kuntaliitto/ Helsinki ??.3. Kuopio/ seminaari 3.5. Kuntaliitto/ Helsinki .5. Seminaarit Kuopio/ seminaari 30.1. Kuopio/ seminaari 3.5. Teemaryhmien työ organisoitu Yhteiset Tavoitteet sovittu Tavoitteet ja alustavat toimintasuunnitelmat Tarkennetut suunnitelmat Seutusuunnitelman viimeistely Esitykset valtuustoille Teemaryhmät Kuntakohtaisia mahd. huomioita Muut ryhmät/ henkilöstö Kuopio 12.6. Kuopio 1.2. Kuopio 28.3. Kuopio 8.5. Päätökset yhteistyösuunnitelmista ja niiden toimeenpanosta Tavoitteet Työryhmien työ käyntiin 30.1. seminaarin Aineistot ja ohjelma Tilastoaineisto Valmis Välikatsaus hallituksille Suunnitelma Valmis VN:lle Suunnitelman tekninen viilaus

10 Vetäjä/ operatiivinen toiminta
VALMISTELURYHMÄT Vetäjä/ operatiivinen toiminta OHJAUSRYHMÄ Yleiset lähtökohdat/ toimintaympäristö - väestö, ikärak. jne. TYÖRYHMÄT PARAS –lain sisältö Maankäyttö, asuminen, liikenne Palvelut ja henkilöstö Talous ja tukipalvelut Elinkeinopol. edunvalvonta ym. Lapset ja nuoret Työikäiset Vanhukset Viranomais- tehtävät Tekniset palvelut

11 Tulokset ja jatkosuunnittelu
Kukin työryhmä määritteli keskeiset linjaukset sekä sen, miten jatkotoiminta organisoidaan Toimintamallit eroavat ryhmittäin, mutta yhteistä on asioiden konkretisoinnin tarve sekä esitettyjen toteutusmallien saattaminen käytäntöön

12 Keskeisiä linjauksia yhteistyölle
MAL –ryhmältä 10 kohdan ohjelma, sis. mm. Toiminnallisen seudun rakennesuunnitelma Vuorela – Toivala – Ranta-Toivalan –alueen yhteissuunnittelu Kuntien raja-alueiden yhteinen maankäyttö Seudullinen asunto-ohjelmointi ja alueiden käytön toteuttamissuunnittelu Henkilöstö Rekrytointi, Kuhilas, opetushenkilöstön ammatillisen täydennyskoulutuksen laajentaminen muihinkin ryhmiin, työhyvinvointi, TVA, jne.

13 Keskeisiä linjauksia yhteistyölle
Palvelut Päivähoito, ap- ja ip-kerhotoiminta Lastensuojelu Erityisopetus (resurssikeskus) Koulupaikkatarjonta yli kuntarajojen raja-alueilla Vapaa-aikapalveluiden kehittämissuunnitelma Vanhuspalvelut Toiminnan ohjauksen yhtenäistäminen Useita tukipalveluita Viranomaispalveluiden yhteinen tuottaminen

14 Ryhmien jatkotyö Talous- ja tukipalvelut Viranomaispalvelut
Valmisteluryhmät jatkavat virkatyönä Raportointi työvaliokunnalle Viranomaispalvelut Ei erillistä ryhmää, mutta valmistellut ryhmä jatkaa virkatyönä

15 Ryhmien jatkotyö MAL Henkilöstö
Perustetaan maankäyttöryhmä (seutuhallitus) Edustaja palveluryhmiin Raportointi työvaliokunnalle Henkilöstö Ei erillistä ryhmää, mutta valmistellut ryhmä jatkaa virkatyönä

16 Ryhmien jatkotyö Palvelut Lapset ja nuoret Työikäiset ja ikääntyvät
Teemaryhmä jatkaa osana virkatyötä ja organisoi valmisteltavien teemojen tarvitsemat ryhmät, kuten päivähoidon Raportointi seutupalveluryhmälle Työikäiset ja ikääntyvät Teemaryhmä jatkaa osana virkatyötä Vanhuspalveluiden osalta selvitetään seudullisen ryhmän organisointi

17 Ryhmien jatkotyö Ryhmien, joita ei erikseen aseteta, jatkotyöstä vastaavat kunkin kunnan ryhmän yhdyshenkilö Raportoinnista työvaliokunnalle vastaa ryhmä sovittavan mallin mukaisesti 3 kertaa vuodessa Raportin kokoamisesta vastaa seututiimi, mutta se valmistellaan yhdessä kunkin kunnan oman strategian seurannan vastuuhenkilöiden kanssa Työvaliokunta raportoi seutuhallitusta sekä jokaista kuntaa

18 Toteuttamissuunnittelu
organisointi Seutupalveluryhmän roolikeskustelu 7.9. Seudun työvaliokunta 2.10. Seutuhallitus Toimenpiteet Kukin ryhmä huomioi tavoitteet vuodelle 2008 Hyväksyttyjen tavoitteiden mukainen toiminta alkaa 2008 alussa Ensimmäinen raportointi toukokuussa 2008

19 Kehittämistoimenpiteet
Seudun maankäyttötyöryhmän muodostaminen ja vakiinnuttaminen Toiminnallisen seudun rakennesuunnitelma Seudullinen asunto-ohjelmointi ja alueiden käytön toteuttamissuunnitelma Yhteiset suunnittelun työvälineet Kuntien raja-alueiden yhteinen maankäyttö Vuorela-Toivala-Ranta-Toivala-Jännevirta alueen yhteissuunnittelu Maankäyttöpolitiikan harmonisointi Hajarakentamisen pelisäännöt Seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman toteuttaminen Teknisten palvelujen tilaaja-/hankintayhteistyö

20 Suunniteltuja hankkeita
koulutuspalvelut lukioyhteistyö tukipalvelut seudun yhteinen kouluverkostosuunnitelma (kuntien reuna-alueilla) kansalaisopisto terveydenhuolto lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut neuvolatoiminnan keskittäminen seudullisesti yhteisiä terveyspalveluja, esim. silmälääkäri ravitsemussuunnittelu lasten ja nuorten neurologipalvelut kouluterveydenhuollon uudet vaatimukset?

21 Prosessin myönteisiä huomioita
Tarkastelu yhtenäisin perustein (mm. talous, henkilöstö ja useat palvelut) Toisten tuntemisen lisääntyminen Kipukohtien tunnistaminen Valmistelumallin kokemukset (positiiviset) Keskustelufoorumeiden roolit ja tarpeet Pohja syventää seudullista kehitystä jatkossa aikaisempaa nopeammin

22 Millä eväillä eteenpäin?
PARAS -prosessissa onnistuu, jos löytyy rohkeutta johtajuutta kykyä realiteettien tunnistamiseen luottamusta riittävästi aikaa muutoksen toteuttamiseen välillisetkin yhteistyön ”rangaistukset” estettävä sitkeyttä , kärsivällisyyttä ….


Lataa ppt "Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kuopion seudulla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google