Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan"— Esityksen transkriptio:

1 Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan
Tapani Kojonsaari Työ- ja elinkeinoministeriö

2 Työttömien alle 25-vuotiaiden nuorten virta yli 3kk työttömyyteen

3 Alle 25 v. työttömät koulutuksen mukaan
Syyskuu 2014 Syyskuu 2015 Muutos Koulutus yhteensä 41 715 44 961 7,7 % Perusaste 9 190 8 809 -4,4 % Keskiaste (pl. YO) 20 272 26 702 31,7 % Ylioppilastutkinto 5 843 6 214 6,3 % Korkea-aste 1 855 1 964 5,8 % Tutkijan koulutus 15 10 - Tuntematon 1 393 1 262

4 Työttömyyden keskimääräinen kesto viikoissa

5 Peruskoulupohjaisten työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien 20-29-vuotiaiden nuorten määrä

6 Havaintoja nuorisotakuun toteutumisesta
Nuoriin, heidän palvelutarpeisiinsa ja palvelujen kehittämiseen kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota Toimijoiden välinen ja sisäinen yhteistyö on tehostunut nuorisotakuun myötä. Talouden haastava tilanne on lisännyt nuorten työttömyyttä, mutta nuorten määrä TE-palveluissa on kasvanut ja alueilla on panostettu nuorten palveluohjaukseen. Vaikka nuorisotakuun toteutus on käynnistynyt varsin epätasaisesti eri alueilla, on nuorisotakuu nostettu useilla paikkakunnilla ja seuduilla poliittisella tasolla keskeiseksi painopisteeksi → parhaiten nuorisotakuu on käynnistynyt alueilla, joilla yhteistyörakenteet ovat olleet toiminnassa entuudestaan

7 Havaintoja nuorisotakuun toteutumisesta
Nuorisotakuun tuoman lisärahoituksen myötä etsivää nuorisotyötä tehdään nyt maan laajuisesti → etsivän nuorisotyön tavoittamien nuorten määrä on kasvanut → yhä useampi nuori saa myös pitempiaikaista tukea etsivältä nuorisotyöltä Koulutustakuun vuoksi entistä useampi perusopetuksen päättänyt nuori on siirtynyt eteenpäin joko suoraan toiselle asteelle, perusopetuksen lisäopetukseen tai valmentavaan opetukseen Nuorten aikuisten osaamisohjelma on toistaiseksi saavuttanut opiskelijamääräiset tavoitteensa oppisopimusmuotoista koulutusta lukuun ottamatta → entistä useampi vuotias nuori saa suoritettua toisen asteen tutkinnon

8 Kärkihanke 6: Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan
Tavoite: Tuetaan nuorten elämänhallintaa, opintopolkujen rakentumista ja työllistymistä. Syvennetään yhteistyötä nuorten tukemisessa Kootaan hyvät toimintatavat hyödynnettäväksi valtakunnallisesti.

9 Toimintaperiaatteita:
Tuetaan alle 29-vuotiaiden nuorten elämänhallintaa pitkäjänteisesti, koko yhteiskuntaan vaikuttaen. Integroidaan nuorisotakuun toimintamalli (matalan kynnyksen palvelut, ennaltaehkäisevä monialainen yhteistyö ja public, private, people partnership -toimintaperiaate) tiiviisti osaksi eri viranomaisten perustoimintaa ja -palveluita. Seurataan ja arvioidaan nuorille suunnattujen palvelujen vaikuttavuutta, riittävyyttä ja saavutettavuutta ja tehdään aloitteita lainsäädännön kehittämiseksi, normien purkamiseksi ja palvelujen joustavoittamiseksi. Toimintamallissa korostuu viranomaisten, elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin välinen yhteistyö sekä nuorten aktiivinen osallistuminen palvelujen kehittämiseen.

10 Toimenpide 1: Kehitetään nuorisotakuusta malli, jossa vastuu yhdellä taholla (yhteisötakuu) - Budjettimääräraha yhteensä 5 milj. euroa vuosina 2016 – Ohjaamot ESR-rahoituksella Kehitetään nuorisotakuusta malli, jossa vastuu tukea tarvitsevasta nuoresta on yhdellä taholla esim. Ohjaamolla ja laajennetaan Ohjaamotoimintamalli koko maahan. Vahvistetaan etsivää nuorisotyötä. Syvennetään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välistä yhteistyötä nuorten tukemisessa. Otetaan käyttöön nuorisotakuun parhaat elementit ja laajennetaan ne maanlaajuisiksi.

11 Ohjaamot nuorisotakuun toteuttajina
Nuorisotakuun perustana poikkihallinnollinen yhteistyö ja Public-Private-People-Partnership –periaate → myös Ohjaamoissa keskeistä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin sekä nuorten välisen kumppanuuden rakentaminen Ohjaamo-toiminta tukee nuorisotakuun toimeenpanoa Valtakunnallisen ESR-toiminnan tavoitteena kehittää toimintaa nuorten työllistymisen ja koulutukseen kiinnittymisen edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi → kehittämiskohteina mm. Ohjaamo-malli ja nettiohjaus Ohjaamoilla tiivis kytkös VM:n nuorisotakuu-kuntakokeiluihin, joita toteutetaan vuosina seuraavilla paikkakunnilla: Forssa, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Keski-Uudenmaan erityisselvitysalueen kunnat (Hyvinkää, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula), Kouvola, Lahti,Lappeenranta-Imatra-Lemi-Luumäki-Savitaipale-Taipalsaari-Parikkala-Rautjärvi-Ruokolahti-kuntayhtymä, Oulu, Rovaniemi ja Vantaa

12 Toimenpide 2: Kaikille peruskoulun päättäville nuorille taataan koulutuspaikka yhteensä 1 milj. euroa vuosina Kaikille peruskoulun päättäville taataan koulutuspaikka.

13 Toimenpide 3: Vahvistetaan nuorten sosiaali‐ ja terveyspalveluita, mielenterveyspalveluita sekä taataan kuntoutuspaikat yhteensä 4 milj. euroa vuosina Kehitetään ja vahvistetaan erityisesti nuorten toimintakykyä arvioivia ja psykososiaalisia voimavaroja vahvistavia ryhmä- ja yhteisötoimintoja sekä yksilövalmennusta

14 Toimenpide 4: Vahvistetaan työnetsijätoimintaa ja kehitetään nuorten palkkatukea ja Sanssi ‐ korttia työntekoon kannustavampaan suuntaan. ei erillistä rahoitusta Alennetaan vastavalmistuneiden ja ammatillisen koulutuksen käyneiden työllistymiskynnystä palkkatuella Hankitaan yrittäjiksi aikoville nuorten yrittäjyyspajoja. Hankitaan palveluja yksilölliseen ohjaukseen, valmennukseen, osaamisen arviointiin ja työnetsintään. Digitalisoidaan ohjauspalveluja

15 TE-hallinto hallitusohjelmassa
TE-toimistojen tehtäväksi kirkastetaan työnvälitystoiminta. Julkisen työnvälityksen vuoropuhelua ja yhteistyötä työnantajayritysten kanssa vahvistetaan. Selvitetään työvoimapalveluiden siirto resursseineen vaikeimmin työllistyvien osalta kuntien vastuulle työssäkäyntialueittain, Tanskan mallin mukaisesti. Voimavarat ja työllistämisvastuu yhdistetään, mikä tekee nopean työllistämisen kunnille taloudellisesti houkuttelevaksi. Yksityisten työvoimapalveluiden roolia erityisesti helpoimmin työllistyvien palveluissa lisätään. Työvoimahallinnossa otetaan käyttöön tulokseen perustuvia johtamis- ja palkkausjärjestelmiä, joiden mittaristona toimii muun muassa vakinaisten työsuhteiden solmimisen määrä. Työvoimahallinnon aktivointipanosten tehokkaan kohdentamisen varmistamiseksi tieteelliselle vaikuttavuustutkimukselle turvataan riittävät resurssit.

16 Koordinaatio Vastuuministeriö: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Nuorisotakuu -kärkihankkeen työryhmä: kerää tietoa ja kuvauksia sekä kuulee nuorten palvelujen toteutuksen arjen rakenteissa toimivia ihmisiä, nuorten palvelujen toimivuudesta ja opinto- ja työllisyyspolkujen rakentumisesta lainsäädännön kehittämiseksi, normien purkamiseksi, palvelujen joustavoittamiseksi; seuraa, arvioi ja ohjaa kärkihankkeen toteutusta ja tekee ed. perustuen muutosesityksiä; tukee toimenpiteiden kehittämistyötä sekä hyvien toimintamallien levittämis- ja juurruttamistyötä; Työryhmän sihteeristö: valmistelee kärkihanketta koskevat asiat työryhmälle

17 Kiitos!


Lataa ppt "Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google