Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA"— Esityksen transkriptio:

1 LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
Vi bygger upp ett nytt Österbotten Rakennamme uutta Pohjanmaata LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA

2 Till dig som använder dessa bilder
Arvoisa diasarjan käyttäjä Vi är glada att landskapsreformen i Österbotten intresserar dig! I den här bildserien har vi sammanställt material som kan utgöra grunden till din egen bildserie, och som utgår från olika målgrupper: beslutsfattare i kommunerna, personalen och invånarna. Serien ska inte visas i sin helhet till en och samma publik. Det material som är tänkt för specifika målgrupper separeras av mellanblad. Du kan med hjälp av serien sammanställa en helhet som lämpar sig för din målgrupp och lägga till egna sidor där det behövs. Låt oss tillsammans skapa ett ännu starkare Österbotten! Olemme iloisia, että maakuntauudistus Pohjanmaalla kiinnostaa sinua! Tähän diasarjaan on koottu materiaalia esityksen rungoksi eri kohderyhmille: kuntapäättäjille, henkilöstölle ja asukkaille. Diasarjaa ei ole tarkoitettu käytettäväksi kokonaisuudessaan samalle yleisölle. Ensisijaisesti tietylle kohderyhmälle tarkoitetut diat on eroteltu välisivuin. Voit koota tämän diasarjan sivuista omaan tilaisuuteesi sopivan kokonaisuuden ja lisätä tarpeen mukaan omia sivuja esitykseen. Tehdään yhdessä entistäkin vahvempi Pohjanmaa!

3 Allmänt Yleistä

4 Vi bygger upp ett nytt Österbotten Vård- och landskapsreformen är en av de största reformerna som någonsin genomförts i Finland. Den största förändringen innebär att vi i framtiden kommer att ha tre förvaltningsnivåer: stat, landskap och kommuner. I Österbotten ser vi landskapsreformen som en möjlighet till att i brett samarbete och tillsammans med invånarna stärka vårt landskap. Rakennamme uutta Pohjanmaata Sote- ja maakuntauudistus on maamme historian suurimpia hallinnon ja toimintatapojen uudistuksia. Suurin muutos on jako kolmeen hallinnon tasoon - valtioon, maakuntaan ja kuntaan. Täällä Pohjanmaalla näemme uudistuksessa mahdollisuuksia vahvistaa maakuntaa laajassa yhteistyössä ja yhdessä asukkaiden kanssa.

5 Tjänster flyttar in under samma tak Den 1 januari 2020 är Finland indelat i 18 landskap. Bl.a. social- och hälsovårdstjänsterna och andra regionala uppgifter flyttar då in under samma tak. Reformen berör bl.a. kommunerna, sjukvårds- distrikten, social- och hälsovårdens samarbets- områden, räddningsverken, landskapsförbunden, närings-, trafik- och miljöcentralerna och TE- byråerna. Även de nuvarande regionförvaltningsverken slås samman och en del av deras uppgifter flyttas över till de nya landskapen. Palvelut saman katon alle 1. tammikuuta 2020 Suomi jaetaan 18 maakuntaan. Mm. sosiaali- ja terveyspalvelut sekä paljon alueellisia tehtäviä siirretään silloin saman katon alle. Uudistus koskettaa mm. kuntia, sairaanhoitopiirejä, sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueita, pelastuslaitoksia, maakuntaliittoja, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksia sekä TE-toimistoja. Myös nykyiset Aluehallintovirastot yhdistyvät ja osa niiden tehtävistä siirretään maakunnille.

6 VÅR VISION VISIOMME Ditt Österbotten 2020 Det nya landskapet Österbotten lägger grunden för en livskraftig och trygg vardag samt säkerställer smidig och lättillgänglig service på lika villkor för österbottningarna. Sinun Pohjanmaasi 2020 Uusi Pohjanmaan maakunta luo perustan elinvoimaiselle ja turvalliselle arjelle sekä takaa toimivat, yhdenvertaiset ja helposti saavutettavat palvelut maakunnan asukkaille.

7 Palvelut suunnitellaan asukkaiden ja yritysten tarpeiden mukaan
Millaisen Pohjanmaan me haluamme? Palvelut suunnitellaan asukkaiden ja yritysten tarpeiden mukaan Asukkaat ovat yhdenvertaisia asuinpaikasta tai kielestä riippumatta. Vaikutus-mahdollisuudet ovat entistä paremmat. Muutosvisio: Uusi Pohjanmaan maakunta luo perustan elinvoimaiselle ja turvalliselle arjelle sekä takaa toimivat, yhdenvertaiset ja helposti saavutettavat palvelut maakunnan asukkaille. Pohjanmaalla työskentelee osaava henkilöstö yhdessä kuntien ja muiden yhteistyö-kumppaneidemme kanssa – Suomessa ja maailmalla Digitaalisuus auttaa arkea ja on osa toimintaa. Maakunta toimii luotettavasti ja sujuvasti.

8 Tjänster planeras enligt de behov som invånarna och företag har.
Hurudant Österbotten vill vi ha? Tjänster planeras enligt de behov som invånarna och företag har. Invånarna är jämlika oavsett var de bor eller vilket språk de pratar. Möjligheter att påverka är bättre än förr. Förändringsvision: Det nya landskapet Österbotten lägger grunden för en livskraftig och trygg vardag samt säkerställer smidig och lättillgänglig service på lika villkor för österbottningarna. Landskapet Österbotten har en kunnig personal som jobbar tillsammans med kommunerna och andra samarbetspartner i Finland och runtom i världen Digitala möjligheter hjälper i vardagen och är en del av verksamheten. Landskapet fungerar pålitligt och smidigt.

9 NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR KANSALLISET TAVOITTEET
Skillnader i hälsa och välfärd minimeras I framtiden ska skillnaderna i invånarnas hälsa och välfärd vara mindre än de är idag. Hyvinvointi- ja terveyserot minimoidaan Tulevaisuudessa erot asukkaiden hyvinvoinnissa ja terveydessä ovat pienempiä kuin nyt.

10 NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR KANSALLISET TAVOITTEET
Kundens behov som utgångspunkt Servicekedjorna inom social- och hälsovården formas med kundens behov som utgångspunkt. Asiakkaan tarpeet lähtökohtana Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjut muotoillaan asiakkaan tarpeiden mukaan.

11 € € € NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR KANSALLISET TAVOITTEET
Kostnadseffektivitet Förvaltningen och serviceproduktionen ska organiseras på ett mer kostnadseffektivt sätt för att spara statens pengar. Samtidigt förenklas finansieringen av den offentliga sektorn. Kustannustehokkuus Hallinto ja palvelutuotanto järjestetään kustannustehokkaammin valtion varojen säästymiseksi. Samalla julkishallinnon rahoitus yksinkertaistuu. € € €

12 √ NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR KANSALLISET TAVOITTEET
Valfrihet Reformen ska ge dig större möjligheter att själv välja varifrån du skaffar de tjänster du behöver. Valinnanvapaus Uudistus antaa sinulle suuremman vapauden valita palveluntarjoajasi. Yritys A Bolag B Yritys C Bolag D

13 1 NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR KANSALLISET TAVOITTEET
Landskapsval och initiativ Landskapsreformen ger invånarna större möjligheter än tidigare att påverka beslutsfattandet i Österbotten. I landskapsvalet väljs de personer som sitter med i landskapsfullmäktige. Som invånare kan du även ge förslag på t.ex. hur landskapets verksamhet kunde utvecklas. Landskapsfullmäktige kommer även att ha ansvaret för att säkerställa att invånarna kan påverka landskapets verksamhet på olika sätt. Maakuntavaalit ja aloitteet Maakuntauudistus antaa asukkaille mahdollisuuden vaikuttaa entistä enemmän päätöksentekoon Pohjanmaalla. Maakuntavaaleissa valitaan maakunta- valtuuston jäsenet. Asukkaana voit myös tehdä ehdotuksia esimerkiksi maakunnan toiminnan kehittämisestä. Maakuntavaltuuston vastuulla on jatkossa myös asukkaiden monimuotoisten vaikuttamis- mahdollisuuksien varmistaminen. 1

14 Det nya landskapet Österbotten Från och med 1. 1
Det nya landskapet Österbotten Från och med har en ny organisation ansvaret för många olika uppgifter som tidigare sköttes av t.ex. kommunen, landskapsförbundet eller på ett av de statliga verken. Organisationen uppstår i ett samarbete mellan aktörer i hela Österbotten, och alla parter bidrar med sina egna styrkor. Uusi Pohjanmaan maakunta Vuoden 2020 alusta uudella organisaatiolla on vastuu laajasta kirjosta eri tehtäviä, joita aikaisemmin hoiti esimerkiksi kunta, maakunnan liitto tai valtion virasto. Organisaatio rakennetaan koko Pohjanmaan yhteistyönä hyödyntäen jokaisen toimijan vahvuuksia.

15 Kommunikation & deltagande Viestintä & osallistuminen

16 Verkossa Lue uudistuksesta Pohjanmaalla osoitteessa 2020.pohjanmaa.fi
På webben Läs om reformen i Österbotten på 2020.osterbotten.fi

17 Osallistu somessa Haluatko ilmaista mielipiteesi uudistuksesta
Osallistu somessa Haluatko ilmaista mielipiteesi uudistuksesta? Onko sinulla kysymys alueellisille muutosjohtajille? Käytä viestissäsi tageja #sinunpohjanmaasi tai #Pohjanmaa2020 Valtakunnalliset tunnukset ovat mm. #maakuntauudistus #sote2020 #sote Delta via sociala medier Vill du tycka till om reformen? Har du en fråga att ställa till våra regionala förändringsledare? Tagga ditt budskap med #dittösterbotten eller #Österbotten2020 De nationella taggarna är bl.a. #maakuntauudistus #sote2020 #sote

18 Österbottens förbund – Pohjanmaan liitto
2020.pohjanmaa.fi 2020.osterbotten.fi Alueuudistus.fi Regionreformen.fi Österbottens förbund – Pohjanmaan liitto Youtube: Ditt Österbotten – Sinun Pohjanmaasi #SinunPohjanmaasi, #maakuntauudistus, #sote #DittÖsterbotten, #landskapsreformen, #vårdreformen

19 Tuo uutissyöte sivuston 2020. pohjanmaa
Tuo uutissyöte sivuston 2020.pohjanmaa.fi Ajankohtaista-palstalta Tuo syöte verkkosivulle tai intranet-sivulle: viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/RSS Ta in nyhetsflödet från Aktuellt på 2020.osterbotten.fi Placera in flödet på en webbplats eller ett intranät: kommunikation/nyheter-och- pressmeddelanden/rss

20 Bildmaterial för webben Vi har tagit fram ett flertal olika banners på finska och svenska. Du kan ladda ner dem här och använda dem på webben och i sociala medier då du hänvisar till reformen och dess webbplats 2020.osterbotten.fi. Ladda ner dem här Kuvia verkkoon Olemme luoneet useita eri bannereita, joita voit käyttää, kun verkossa tai sosiaalisessa mediassa viittaat uudistukseen ja sivustoon 2020.pohjanmaa.fi. Lataa ne täältä

21 Landskapsreformens färger Maakuntauudistuksen värit
I kommunikationen använder vi oss av färgerna orange, grön och lila. Färgerna symboliserar energi och kreativitet, harmoni och inspiration. Maakuntauudistuksen viestinnässä käytämme väreinä oranssia, vihreää ja violettia. Värit symboloivat energiaa ja luovuutta, harmoniaa ja inspiraatiota. R: 242, G: 150, B: #f2961d R: 146, G: 179, B: #92b32c R: 151, G: 3, B: #970370

22 Kontaktuppgifter Har du frågor om beredningen av reformen
Kontaktuppgifter Har du frågor om beredningen av reformen? Våra förändringsledare svarar gärna på frågor! Kontaktuppgifter hittar du här. På webbplatsen 2020.osterbotten.fi kan du svara på en enkät, ge respons och berätta din åsikt. Yhteystiedot Onko sinulla kysymyksiä uudistuksen valmistelusta? Muutosjohtajamme vastaavat mielellään kysymyksiin! Löydät yhteystiedot täältä pohjanmaa.fi-sivulla voit vastata kyselyyn, antaa palautetta ja kertoa mielipiteesi. ? ? ?

23 Kalla fakta – vad vet vi nu? Kovaa faktaa – mitä tiedämme nyt?

24 Landskapets uppgifter från 1.1.2020
social- och hälsovården räddningsväsendet landskapsförbundens uppgifter regionala utvecklingsuppgifter arbets- och näringstjänster trafiksystemplanering landsbygdsutveckling och avbytartjänster miljö- och hälsoskydd styrning och planering av områdesanvändningen främjande av den regionala identiteten och kulturen övriga uppgifter som bestäms genom lag Maakunnan tehtävät alkaen sosiaali- ja terveydenhuolto pelastustoimi maakuntien liittojen tehtävät aluekehittäminen työ- ja elinkeinopalvelut liikennejärjestelmien suunnittelu maaseudun kehittäminen ja lomituspalvelut ympäristöterveydenhuolto alueidenkäytön ohjaus ja suunnittelu maakunnallisen identiteetin ja kulttuurin edistäminen maakunnalle lain perusteella annettavat muut tehtävät

25 Kommunens uppgifter från 1.1.2020 kompetens och bildning
Källa/Lähde: FM/VM Kommunens uppgifter från kompetens och bildning främjande av hälsa och välfärd motion och kultur ungdomsarbete lokal näringslivspolitik markanvändning och byggnation lokalt deltagande Kunnan tehtävät alkaen osaaminen ja sivistys terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen liikunta ja kulttuuri nuorisotyö paikallinen elinkeinopolitiikka maankäyttö ja rakentaminen paikallinen osallistuminen

26 Arbetsfördelning mellan kommun, landskap och stat
kompetens och bildning främjande av hälsa och välfärd kultur, motion och fritid ungdomsarbete lokal näringslivspolitik markanvändning och byggnation lokalt deltagande social- och hälsovård räddningsväsendet arbets- och näringstjänster dvs. tillväxttjänster miljö- och hälsoskydd regional utveckling styrning av områdesanvändningen och landskapsplanläggning trafiksystemplanering och regional kollektivtrafikplanering landsbygdsutveckling och avbytartjänster främjande av den regionala identiteten och kulturen Landskap Stat upprätthålla och utveckla rättsstaten trygga och utvärdera de grundläggande rättigheterna säkerhetsuppgifter riksomfattande och internationella uppgifter allmän intressebevakning

27 Työnjako kunnan, maakunnan ja valtion välillä
Kunnat osaaminen ja sivistys terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen liikunta, kulttuuri ja vapaa-aika nuorisotoimi paikallinen elinkeinopolitiikka maankäyttö ja rakentaminen paikallinen osallistaminen Maakunnat sosiaali- ja terveydenhuolto pelastustoimi työ- ja elinkeinopalvelut eli kasvupalvelut miljö- och hälsoskydd aluekehittäminen alueiden käytön ohjaus ja maakuntakaavoitus liikennejärjestelmäsuunnittelu ja joukkoliikenteen alueellinen suunnittelu maaseudun kehittäminen ja lomituspalvelut maakunnallisen identiteetin ja kulttuurin edistäminen Valtio oikeusvaltion ylläpito ja kehitys perusoikeuksien turvaaminen ja arviointi turvallisuustehtävät valtakunnalliset ja kansainväliset tehtävät yleinen edunvalvonta

28 Tre riksomfattande servicecenter
Kolme valtakunnallista palvelukeskusta Staten har planer på att grunda tre servicecenter för att stöda verksamheten i landskapen. Centren ägs av landskapen och de ska förse landskapen med centraliserade stödtjänster. Varje servicecenter har en egen utredare som ansvarar för beredningen. Valtion suunnitelmien mukaan maakunnille perustetaan kolme palvelukeskusta. Ne ovat maakuntien yhdessä omistamia yhtiöitä, jotka huolehtivat tukipalveluista keskitetysti. Jokaisella palvelukeskuksella on oma selvitys-henkilönsä, joka on vastuussa valmistelusta. Ekonomi- och personalförvaltning Talous- ja henkilöstöhallinto Lokal- och fastighetsförvaltning Toimitila- ja kiinteistöhallinto Informations- och kommunikationsteknik ICT-palvelukeskus

29 Alla ska ha tillgång till social- och hälsovårdstjänster på lika grunder
Tasavertaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kaikille Landskapet har ansvar för att organisera social- och hälsovården så, att alla har lika tillgång till den. Social- och hälsovårdens tjänster kommer inte att flyttas in under den nya organisationen i deras nuvarande form. Målet är att koppla samman tjänster som stöder varandra, och på så sätt bättre ta i beaktande helhetsbilden hos den som behöver vård. Maakunnan vastuulla palveluiden järjestäjänä on taata palveluiden yhdenvertainen saatavuus. Sosiaali- ja terveyspalveluita ei siirretä uuteen maakuntaan sellaisenaan. Tavoitteena on yhdistää toisiaan tukevat palvelut niin, että apua tarvitsevan ihmisen kokonaistilanne tulee paremmin huomioiduksi.

30 Egendomsarrangemangen ska inte ha resultateffekt i kommunen.
Källa/Lähde: FM/VM Kommunernas egendom Den egendom som landskapen behöver för sin verksamhet säkras genom överlåtelse och uthyrning. De lagstadgade samkommunernas egendom och skyldigheter samt kommunernas lösöre överlåts till landskapen utan ersättning. Kommunernas byggnader överlåts inte, däremot hyr landskapen dem för en övergångstid. Egendomsarrangemangen ska inte ha resultateffekt i kommunen. Kuntien omaisuus Maakunnan toimintaansa tarvitsema omaisuus turvataan omaisuuden siirrolla ja vuokraamalla. Lakisääteisten kuntayhtymien varat ja velvoitteet sekä kuntien irtain omaisuus siirtyvät maakunnille vastikkeetta. Kuntien rakennukset eivät siirry, vaan maakunnat vuokraavat toimitilat siirtymäkauden ajaksi. Omaisuusjärjestelyt toteutetaan siten, ettei niillä ole tulosvaikutusta kunnissa.

31 € € € Finansiering av landskapen Maakuntien rahoitus
Verksamheten i det nya landskapet Österbotten finansieras av staten. Österbotten bestämmer hur pengarna används. Finansieringen för 2020 baseras på kostnaderna under de föregående åren. Finansieringen ändras stegvis till så kallad behovsbaserad finansiering. Den påverkas av t.ex. hälsan och åldersstrukturen hos landskapets invånare. Klient- och användaravgifter tas ut för servicen. Staten kan bevilja landskapet tilläggsfinansiering, lån eller statsgarantier. Uuden Pohjanmaan toiminta rahoitetaan valtion rahoituksena. Pohjanmaa päättää itsenäisesti rahoituksen käytöstä. Vuoden 2020 rahoitus määräytyy aiempien vuosien kustannusten perusteella. Rahoitus muuttuu vaiheittain nk. tarveperusteiseksi. Rahoituksen määrään vaikuttavat mm. alueen asukkaiden sairastavuus ja ikärakenne. Palveluissa on lisäksi asiakas- ja käyttömaksuja. Valtio voi myöntää maakunnalle lisärahoitusta, lainaa tai valtiontakauksia. € € € Hallituksen esitysluonnos laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa

32 Följ det riksomfattande reformarbetet
Seuraa uudistuksen etenemistä valtakunnallisesti Riktlinjer för reformens olika verksamhets- områden kan läsas i den riksomfattande Färdplanen. Den uppdateras regelbundet och ger dig på så sätt aktuell information om teman som intresserar just dig. Färdplanen finns än så länge enbart på finska. Tiedot eri toimialojen linjauksista ja ohjeistuksista löydät kootusti Tiekartasta. Tiekarttaa päivitetään jatkuvasti, joten löydät sieltä ajankohtaisimman tiedon juuri sinua kiinnostavasta teemasta.

33 Så här bereds reformen i Österbotten Näin uudistusta valmistellaan Pohjanmaalla

34 Beredning av landskapsreformen i Österbotten
Referensgrupp 1 representant/kommun Representanter för personalen Temporärförvaltningen PERSONALEN I DET NYA LANDSKAPET Temporärt beredningsorgan Forum för kommun- och stadsdirektörer Personalgruppen sakkunniga Tema- och arbetsgrupper informatör Spetsprojekt Förändringsagenter stödtjänster Invånaren, intressenter Kommunikationsgrupp Stöd av nuvarande organisationer kommunikationsnätverk

35 Väliaikainen valmistelutoimielin Kunnan- ja kaupunginjohtajien foorumi
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjanmaalla Viiteryhmä Kuntien nimeämät edustajat (1/kunta) Henkilöstön edustajat Väliaikaishallinto UUDEN MAAKUNNAN HENKILÖSTÖ Väliaikainen valmistelutoimielin Kunnan- ja kaupunginjohtajien foorumi Henkilöstöryhmä asiantuntijat teema- ja työryhmät tiedottaja Kärkihankkeet Muutosagentit tukipalvelut Väliaikaishallinnon kokoonpanoon voi tutustua uudistuksen kotisivuilla 2019.pohjanmaa.fi Henkilöstöllä on edustus viiteryhmässä, eri teemaryhmissä on substanssiasiantuntijoita ja lisäksi perustetaan yhteistoimintaelin Viestintärinki, jonka kautta levitetään tietoa – Yhteinen ohje työyhteisöviestintään, jotta saataisiin mahdollisimman tasapuolisesti tietoa kaikille, jotka sitä tarvitsevat Asukkaat, sidosryhmät Viestintäryhmä Nykyisten organisaatioiden tuki Viestintärinki

36 Så här framskrider reformen Näin uudistus etenee
Landskapsval Maakuntavaalit Förberedelser Esivalmistelu 6/2017 Beredning vid myndigheter Viranomais-valmistelua 12/2018 Landskapet börjar fatta beslut och organisera sig Päätöksenteko ja järjestäytyminen alkaa Landskapen inleder sin egentliga verksamhet Maakunnat aloittavat varsinaisen toimintansa

37 Ny tidtabell för reformen Uudistuksen uusi aikataulu
Planering av det nya landskapets verksamhet fortsätter Uuden maakunnan toiminnan suunnittelu jatkuu Beredning av det nya landskapets strategi börjar Uuden maakunnan strategian valmistelu alkaa Utlåtande om valfrihetslagen Lausunto valinnanvapauslakiin Temporära beredningsorganet börjar sitt arbete officiellt Väliaikainen valmistelutoimielin aloittaa virallisesti 8/17 9/17 10/19 11/17 12/17 1/18 2/18 3/18 4/18 5/18 6/18 Lagarna antas Lait hyväksytään Regeringens proposition till valfrihetslag bereds vid social- och hälsovårdsministeriet Valinnanvapauslakiesitystä valmistellaan STM:ssä Färdig / Valmis Hur påverkar utlåtanden lagförslaget? Ändringar och finslipning Miten lausunnot vaikuttavat lakiesitykseen? Muutokset ja viimeistely Behandlingen av valfrihetslagen börjar i riksdagen Valinnanvapauslain käsittely eduskunnassa alkaa Lagarna träder i kraft Lait astuvat voimaan Den nationella beredningen fortsätter, till exempel simulering av landskapets ekonomi Valtakunnallinen valmistelu jatkuu, esim. maakunnan talouden simulointi

38 Ny tidtabell för reformen Uudistuksen uusi aikataulu
Planering av det nya landskapets verksamhet fortsätter Uuden maakunnan toiminnan suunnittelu jatkuu Landskaps-fullmäktige och landskapet organiserar sig Maakuntavaltuusto ja maakunta järjestäytyvät Beslutsfattandet börjar i landskapet: Strategi, budget, organisering, produktion… Maakunnan päätöksenteko alkaa: Strategia, talousarvio, järjestäminen ja tuotanto… Det nya landskapet inleder sin verksamhet Uusi maakunta aloittaa toimintansa Landskapsval Maakuntavaalit Slutlig utredning av personalen Lopullinen selvitys siirtyvästä henkilöstöstä 7-9/18 10/18 11-12/18 1/19 2-4/19 5-7/19 8-9/2019 10-11/19 12/19 Den nationella beredningen fortsätter, till exempel simulering av landskapets ekonomi Valtakunnallinen valmistelu jatkuu, esim. maakunnan talouden simulointi

39 Maakuntastrategia Landskapsstrategi
Beredningen av strategin började hösten Utkastet till strategin överlåts till den nya landskapsfullmäktige på vårvintern 2019. Landskapets servicestrategi och servicelöfte ingår också i strategin. I strategin beaktas Främjande av välmående bland invånare Linjedragningar om hur service ska organiseras och produceras Landskapens lagstadgade målsättningar för service Utveckling av region, markanvändning, kvalitet av livsmiljön och näringsliv Ägarpolitik Personalpolitik Möjligheter att delta och påverka som invånare Strategian valmistelu alkoi syksyllä Strategialuonnos annetaan uudelle maakuntavaltuustolle kevättalvella 2019. Strategia sisältää myös maakunnan palvelustrategian ja -lupauksen. Strategiassa otetaan huomioon Asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen Palveluiden järjestämisen ja tuottamisen linjaukset Maakunnan lakisääteiset palvelutavoitteet Alueiden, alueiden käytön, elinympäristön laadun ja elinkeinojen kehittäminen Omistajapolitiikka Henkilöstöpolitiikka Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet

40 Beredning av landskapsstrategi Maakuntastrategian valmistelu
Nuläget -ekonomi -verksamhetsmiljö Nykytila -talous Toimintaympäristö Ändringar -ekonomi -verksamhetsmiljö Muutokset -talous -toimintaympäristö Värderingar Arvot Strategiska målsättningar och servicelöften Social- och hälsovård Tillväxttjänster Regional utveckling Utveckling av landsbygden Miljöhälsovård Markanvändning, naturresurser och trafik Säkerhet och beredskap Toimialakohtaiset strategiset tavoitteet ja palvelulupaukset Sosiaali- ja terveydenhuolto Kasvupalvelut Aluekehittäminen Maaseudun kehittäminen ympäristöterveydenhuolto Maankäyttö, luonnonvarat ja liikenne Turvallisuus ja varautuminen Linjedragningar om förvaltning Ägarpolitik Personalpolitik Möjligheter att delta och påverka som invånare Hallinnolliset linjaukset Omistajapolitiikka Henkilöstöpolitiikka Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet Österbottens vision ”Hurudant landskap vill vi bygga?” Pohjanmaan visio ”Minkälaista Pohjanmaata haluamme rakentaa?”

41 Landskapets strategi Maakunnan strategia
Beredning av strategi-processen. Utarbetning av planen för deltagande och bedömning Beredning av strategiska målsättningar för landskapets brancher Konsekvens-bedömning Nya landskaps-fullmäktige deltar i beredningen av strategin Beredning av visionen och målsättningarna Personalen och invånarna deltar Landskapets strategi färdig Det nya landskapet verkar enligt strategin Höst2017 Syksy 2017 Vår 2019 Kevät 2019 8-9/2017 2018 8-9/2019 Uusi maakunta toimii strategian mukaisesti Strategia-prosessin valmistelu Osallistumis- ja arviointi-suunnitelman laadinta Strategisten tavoitteiden valmistelu maakunnan toimialoille Vaikutusten arviointi Vision ja tavoitteiden valmistelu Henkilöstö ja asukkaat osallistuvat Uusi maakunta-valtuusto osallistuu strategian valmisteluun Maakunnan strategia valmis

42 Beredningsarbetet till sommaren 2017 Valmistelu kesään 2017 mennessä
Beskrivningar av nuläget och preliminära utredningar är färdiga. Planeringen av hur uppgifterna ska organiserats är på gång. Planeringen av samarbetet och gränsytor är på gång. Regionala bolag byggs upp bolag för ekonomi- och personalförvaltning bolag för stödtjänster Olika utlåtanden om lagförslag har bearbetats i samarbete och ur det nya landskapets synvinkel. Förändringsledarna Varpu Rajaniemi, Jukka Kentala och Göran Honga har lett reformen Sju temagrupper, elva arbetsgrupper för vårdreformen samt olika myndigheter, förtroendevalda och personalen har jobbat tillsammans med reformen. En kommunikationsgrupp har hand om reformens kommunikation. Nykytilan kuvaukset ja esiselvitykset ovat valmiit Tehtävien järjestämisen suunnittelu on käynnissä Yhteistyön ja rajapintojen suunnittelu on käynnissä Alueellisten yhtiöiden perustaminen on käynnissä Talous- ja henkilöstöhallinnon yhtiö Tukipalveluyhtiö Lausuntoja lakiluonnoksiin on valmisteltu yhteistyössä uuden maakunnan näkökulmasta. Uudistusta ovat johtaneet muutosjohtajat Varpu Rajaniemi, Jukka Kentala ja Göran Honga Työtä on tehty 7 teemaryhmässä, 11 sote-työryhmässä sekä yhteistyössä viranomaisten, luottamushenkilöiden ja henkilöstön kanssa. Uudistuksen viestinnästä pitää huolta viestintäryhmä.

43 Du kan påverka! Voit vaikuttaa!
Över 100 personer deltog i seminariet Ditt Österbotten i december 2016. Över 200 personer har svarat på enkäten på webbplatsen 2019.osterbotten.fi Nästan 300 personer deltog förändringsledarnas landskapsturné våren i Kaskö, Pedersöre, Vörå och Vasa. Invånarna har sagt sin åsikt bland annat via kundrespons och enkäter. Erfarenhetsexperter har deltagit i beredningen. En plan för deltagande i landskapsreformen blir klar hösten 2017. Läs mera om reformen på reformens hemsida osterbotten.fi, följ med Österbottens förbund på sociala medier och på Youtube- kanalen Ditt Österbotten – Sinun Pohjanmaasi. Yli 100 henkilöä osallistui Sinun Pohjanmaasi – seminaariin joulukuussa 2016. Yli 200 henkilöä on vastannut kyselyyn sivustolla pohjanmaa.fi Lähes 300 henkilöä osallistui muutosjohtajien maakuntakiertueelle keväällä 2017 Kaskisissa, Pedersöressä, Vöyrillä ja Vaasassa. Asukkaat ovat kertoneet mielipiteensä mm. asiakaspalautteiden ja kyselyiden avulla. Valmisteluun on osallistunut kokemusasiantuntijoita. Maakuntauudistuksen osallistumissuunnitelma valmistuu syksyllä 2017. Lisää tietoa saat seuraamalla uudistuksen kotisivua pohjanmaa.fi, Pohjanmaan liiton sosiaalista mediaa sekä Youtube-kanavaa Ditt Österbotten – Sinun Pohjanmaasi

44 De leder reformen i Österbotten He johtavat uudistusta Pohjanmaalla
Kaj Suomela Ordförande för det temporära beredningsorganet Väliaikaisen valmistelutoimielimen puheenjohtaja Varpu Rajaniemi Förändringsledare för landskapsreformen Maakuntauudistuksen muutosjohtaja Jukka Kentala Förändringsledare för vårdreformen Sote-uudistuksen muutosjohtaja Marina Kinnunen Förändringsledare för vårdreformen Sote-uudistuksen muutosjohtaja

45 Ett temporärt beredningsorgan Det temporära beredningsorganet samlades för första gången i maj Beredningsorganet är en grupp av sakkunniga. Dess medlemmar är tjänsteinnehavare från olika organisationer. Gruppens verksamhet börjar officiellt då landskapslagen träder i kraft, som det nu ser ut den 1 juni När nya landskapsfullmäktige väljs tillsätter det en landskapsstyrelse, som sedan övertar beslutanderätten. Väliaikainen valmistelutoimielin Väliaikainen valmistelutoimielin kokoontui ensimmäisen kerran toukokuussa Valmistelutoimielin on asiantuntijaryhmä, joka koostuu eri organisaatioiden viranhaltijoista. Ryhmän toiminta alkaa virallisesti, kun maakuntaa koskevat lait astuvat voimaan näillä näkymin Kun ensimmäinen, uusi maakuntavaltuusto on valittu, nimittää se maakuntahallituksen, jolle päätösvalta siirtyy.

46 År 2019 Beslutsfattare för det nya landskapet väljs i landskapsval i oktober De börjar sitt förtroendeuppdrag den 1 januari Landskapet har ett år på sig att genomföra planer så att landskapet kan sköta uppgifterna som överförs till det och organisera service som ska erbjudas invånarna den 1 januari 2020. Vuonna 2019 Maakunnan päättäjät valitaan maakuntavaaleissa lokakuussa He aloittavat luottamustehtävässään Maakunnalla on vuosi aikaa viedä suunnitelmat toteutukseen niin, että maakunta voi hoitaa sille siirrettävät tehtävät ja järjestää asukkaille tarjottavat palvelut

47 Bolag för ekonomi- och personalförvaltning i Österbotten Pohjanmaan talous- ja henkilöstöpalveluyhtiö De nya landskapen har skyldighet att använda service som ett nationellt servicecenter producerar. Bolaget som grundas i Österbotten kommer att bli en del av servicecentrets konsortium. Landskapet och kommunerna som äger en del av bolaget kan köpa tjänster av bolaget utan att konkurrensutsätta anskaffningen (in- house) Lösningen är ett sätt att försäkra att arbetsplatser och tjänster finns kvar i Österbotten. Bolaget grundas under år 2017. Verksamheten börjar 2018 så att bolaget i början av 2019 står redo att betjäna sina kunder. Uusilla maakunnilla on velvollisuus käyttää valtakunnallisen palvelukeskuksen palveluita. Pohjanmaan yhtiö tulee olemaan osa valtakunnallisen palvelukeskuksen konsortiota. Maakunta ja yhtiötä omistavat kunnat saisivat ostaa palvelut yhtiöltä ilman kilpailutusta (in-house) Ratkaisun avulla halutaan turvata työpaikkoja ja palveluita Pohjanmaalla. Yhtiö perustetaan vuoden 2017 aikana Toiminta alkaa vuonna 2018 siten, että vuoden 2019 alussa se on valmis palvelemaan asiakkaitaan.

48 Stödtjänsterna i Österbotten
Tukipalvelut Pohjanmaalla Ett bolag för stödtjänster (städning, matservice, fastighetsservice) planeras. Det nya landskapet och österbottniska kommuner skulle äga bolaget tillsammans. Arrangemanget gör det möjligt att samma enhet producerar service för både det nya landskapet och kommunerna. Alla kommuner i Österbotten har möjlighet att bli delägare i bolaget. Bolaget ska vara ett sk. in-house-bolag vilket betyder att ägarna kan köpa tjänster av bolaget utan att konkurrensutsätta. Teknisille tukipalveluille (siivous, ruokahuolto, kiinteistöhuolto) suunnitellaan yhtiötä, jonka omistaisivat Pohjanmaan maakunta ja Pohjanmaan kunnat. Mahdollistaa sen, että sama yksikkö myy palveluita sekä kuntien että maakunnan toimintoihin (esim. yhteinen keittiö) Kaikilla alueen kunnilla mahdollisuus ryhtyä yhtiön osaomistajaksi. Yhtiö toimii omistajilleen in-house-yhtiönä, jolloin palveluita voi ostaa ilman kilpailutusta.

49 för landskapsreformen
Näringar, arbetskraft och regional utveckling Landsbygd och miljöhälsovård Mark-användning, naturresurser och trafik Säkerhet och beredskap Förvaltning, ekonomi, lokaler och avtal Temagrupperna för landskapsreformen

50 Maakuntauudistuksen teemaryhmät Elinkeinot, työvoima ja aluekehitys
Maaseutu ja ympäristö-terveyden-huolto Maankäyttö, luonnonvarat ja liikenne Turvallisuus ja varautuminen Hallinto-palvelut, talous, tilat ja sopimukset Maakuntauudistuksen teemaryhmät

51 Serviceteman i social- och hälsovårdens arbetsgrupper
Barn & familjer Stödservice Unga vuxna & personer i arbetsför ålder Seniorer Handikapp  Utbildning & forskning Funktions-förmåga & rehabilitering Behov av omedelbar hjälp Öppenvård & mottagning Mentalvård & missbruk Vård på sjukhus & bädd-avdelning Serviceteman i social- och hälsovårdens arbetsgrupper

52 Sosiaali- ja terveydenhuollon työryhmien palveluteemat
Lapset & perheet Tukipalvelut Nuoret aikuiset & työikäiset Ikäihmiset Vammaiset  Koulutus & tutkimus Toimintakyky & kuntoutus Välittömän avun tarve Avohoito & vastaanotto Mielen-terveys & päihteet Sairaala- & vuodeosasto-hoito Sosiaali- ja terveydenhuollon työryhmien palveluteemat

53 För personalen Henkilöstölle

54 Personalen har en viktig roll i reformen För personalen är reformen en stor omställning. Många frågor kan vara obesvarade ännu när mållinjen skymtar. Du kanske är orolig över ditt jobb eller kanske inte ens vet vem som är din arbetsgivare i början av Det är därför oerhört viktigt att allt reformarbete görs så transparent som möjligt , i en involverande anda och med stor förståelse för att frågorna är många. Henkilöstö on tärkeä osa uudistusta Henkilöstölle uudistus on suuri muutos. Vielä siinä vaiheessa, kun maaliviiva häämöttää, saattaa moni kysymys odottaa vastausta. Saatat olla huolissasi oman työpaikkasi puolesta tai et edes tiedä, mille työnantajalle työskentelet vuoden 2020 alussa. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että kaikki muutostyö on mahdollisimman avointa, että sitä tehdään osallistavassa hengessä ja ymmärtäen, että moni kaipaa kysymyksiinsä vastauksia.

55 Personalens ställning i reformen Henkilöstön asema uudistuksessa
De anställda övergår till den nya arbetsgivaren enligt principer för överlåtelse av rörelse. I Österbotten gäller övergången ca anställda och i hela landet ca anställda. Största delen av personalen övergår till landskapet eller landskapets affärsverk. En del av personalen övergår till ett bolag för personal- och ekonomiförvaltning eller ett bolag för stödfunktioner. Landskapet och kommunerna i området äger bolagen tillsammans. De anställdas rättigheter och skyldigheter ändras inte. De nuvarande tjänste- och arbetskollektivavtalen är i kraft till avtalsperiodens slut. Samordningen av personalens löner i det nya landskapet bereds i en av de riksomfattande beredningsgrupperna. Visstidsanställda övergår också till den nya arbetsgivaren för den kvarstående anställningen. Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen periaattein vanhoina työntekijöinä. Siirto koskee Pohjanmaalla n työntekijää, valtakunnallisesti n työntekijää Suurin osa henkilöstöstä siirtyy maakunnan tai maakunnan liikelaitoksen palvelukseen. Osa henkilöstöstä siirtyy talous- ja henkilöstöhallinnon tai tukipalveluiden yhtiöihin, jotka omistavat maakunta ja alueen kunnat. Henkilöstöä koskevat oikeudet ja velvollisuudet säilyvät. Nykyiset työ- ja virkaehtosopimukset ovat voimassa sopimuskauden loppuun. Uuden maakunnan henkilöstön palkkojen yhteensovittamista työstetään valtakunnallisessa työryhmässä. Määräaikaisessa palvelussuhteessa oleva henkilöstö siirtyy uuden työnantajan palvelukseen palvelussuhteensa keston ajaksi.

56 Personalen deltar i reformen Henkilöstö osallistuu uudistukseen
Personalens representanter är med i referensgruppen för reformen. Personalgruppen är en forum för gemensam diskussion. Gruppen har en omfattande representation från olika organisationer. Personalinfon ordnas för alla anställda som berörs av landskapsreformen. Inspelningarna finns på Youtube på kanalen Ditt Österbotten – Sinun Pohjanmaasi. På 2020.osterbotten.fi kan du svara på en enkät och säga din åsikt. Här kan du lägga till länken till kanaler för deltagande i din egen organisation! Henkilöstön edustajat ovat mukana uudistuksen viiteryhmässä. Henkilöstöryhmä on foorumi yhteiselle keskustelulle. Siinä on laaja edustus eri organisaatioista. Koko maakuntauudistuksen koskettamalle henkilökunnalle järjestetään henkilöstöinfoja, joiden tallenteet ovat katsottavissa Youtubessa Ditt Österbotten – Sinun Pohjanmaasi - kanavalla pohjanmaa.fi-sivulla voit vastata kyselyyn ja kertoa mielipiteesi. Lisää tähän oman organisaatiosi sisäinen vaikutuskanava!

57 Mihin henkilöstö siirtyy? Vart flyttar personalen?
Järjestäminen/Ordnande Tuotanto/produktion Tukipalvelut/stödtjänster Maakunta Viranomais- ja kehittämistehtäviä Järjestämisvastuu Landskapet Myndighets- och utvecklingsuppgifter Ansvaret för ordnande Maakunnan liikelaitos Erikoissairaanhoito sekä sosiaalihuolto Landskapets affärsverk Specialsjukvård och socialvård Maakunnan liikelaitos Pelastus ja turvallisuus Landskapets affärsverk Räddning och säkerhet Maakunnan ja kuntien yhtiö: Talous- ja henkilöstöhallinto sekä ICT-palvelut Landskapets och kommunernas bolag: Ekonomi- och personalförvaltning samt ICT-tjänster Maakunnan yhtiö: perusterveydenhoito, suunhoito, sosiaalineuvonta Landskapets bolag: Primärhälsovård, munvård, socialrådgivning ? Maakunnan ja kuntien yhtiö: Tukipalvelut (Esim. siivous, ruokahuolto, kiinteistöhuolto Landskapets och kommunernas bolag: Stödtjänster (t.ex. städning, matservice, fastighetsservice) ? OBS! Personalen ska inte koncentreras till Vasa, utan funktionerna ska även i fortsättningen finnas runtom i landskapet! Maakunnan yhtiö: Kasvupalvelut Landskapets bolag: Tillväxttjänster Valtakunnalliset palvelukeskukset: Kiinteistöt, ICT ja talous- ja henkilöstöhallinto Nationella servicecenter: Fastigheter, ICT och ekonomi- och personalförvaltning HUOM! Henkilöstöä ei keskitetä Vaasaan, vaan jatkossakin toimintoja on ympäri maakuntaa!

58 50 % -principen 50 % periaate
Personen flyttas om minst 50 % av personens arbetsuppgifter hör till de uppgifter som flyttas till landskapet. Samma princip gäller för både statsanställda och de som jobbar inom kommunalsektorn. Enligt en nationell princip flyttas personen till det landskap dit minst 50 % av arbetsuppgifterna riktas. Utgångspunkt i omorganiseringen av centraliserade uppgifter är att minimera behovet att flytta personal från en ort till en annan. 50 % periaate Henkilö siirtyy, jos hänen tehtävistään vähintään 50 % muodostuu maakunnalle siirtyvistä tehtävistä. Periaatetta noudatetaan sekä valtiolla työskenteleviin että kuntasektorilla työskenteleviin. Valtakunnallisen yleissäännön mukaan henkilö siirtyy siihen maakuntaan, jonka alueelle enemmistö työpanoksesta kohdistuu. Lähtökohtana keskitettyjen toimintojen uudelleenjärjestelyssä on, että henkilöstön siirtymiset paikkakunnalta toiselle minimoidaan.

59 För invånarna Asukkaille

60 Asukkaat vaikuttavat Pohjanmaalla
Asukas vaikuttaa: Suorat vaalit Maakunnalliset kansalaisaloitteet Neuvoa antava kansanäänestys Keskustelu- ja kuulemistilaisuudet Nuorisovaltuusto Vanhusneuvosto Vammaisneuvosto Vähemmistökielen vaikuttamiselin Kuka päättää arkesi asioista? Miksi et asettuisi itse ehdolle? Päättäjät valitaan maakuntavaaleissa lokakuussa 2018 59 valtuutettua 1

61 Invånarna påverkar i Österbotten
Direkt val Initiativrätt Rådgivande folkomröstning Diskussions- och samrådsmöten Ungdomsfullmäktige Äldreråd Råd för personer med funktions-nedsättning Påverkningsorgan för den språkliga minoriteten Vem bestämmer om din vardag? Varför inte själv ställa upp som kandidat? Beslutsfattarna väljs i landskapsval i oktober 2018 59 ledamöter 1

62 Invånarna har möjlighet att påverka
För invånarna ter sig reformen på många olika sätt. En del följer den mer, andra mindre. En del vill vara med och påverka, andra känner sig inte så berörda av saken. Därför är det viktigt att det finns information tillgänglig, att den är tydlig, och att den fokuserar på två frågor: Vilka effekter har reformen på livet i Österbotten? Hur kan man vara med och påverka det nya landskapet? Asukkailla on mahdollisuus vaikuttaa Asukkaille uudistus näyttäytyy eri tavoin. Toiset seuraavat sen etenemistä enemmän kuin toiset. Joku haluaa olla mukana vaikuttamassa, joku toinen ei koe, että uudistus koskettaisi juuri häntä. Tästä syystä on tärkeää, että tietoa on tarjolla, että se on selkeää ja että se vastaa varsinkin kahteen kysymykseen: Miten uudistus vaikuttaa elämään Pohjanmaalla? Miten voi olla mukana vaikuttamassa uuteen maakuntaan?

63 Du har rätt till ett bra liv Ett av reformens mål är att du ska ha tillgång till de vårdtjänster som du behöver – när du behöver dem. I framtiden ska du också ha större frihet att själv välja varifrån du skaffar de tjänster du behöver. En viktig del av reformen är att säkerställa att alla invånare i Österbotten har möjlighet att få fungerande service på lika grunder oberoende av ort eller språk. Sinulla on oikeus hyvään elämään Uudistuksen yksi tavoite on se, että saat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita silloin, kun niitä tarvitset. Tulevaisuudessa voit myös itse vapaammin valita palveluntarjoajasi. Yksi tärkeä työ uudistuksessa on varmistaa, että kaikilla Pohjanmaan asukkailla on yhdenvertaiset mahdollisuudet saada toimivia palveluita asuinpaikasta tai kielestä riippumatta.

64 Fler möjligheter att påverka År 2020 ska finländarna ha större möjligheter att påverka sitt samhälle än de har nu. För oss i Österbotten är det en viktig del av reformen. Paremmat vaikutusmahdollisuudet Vuonna 2020 suomalaisilla on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskuntaansa kuin nyt. Meille Pohjanmaalla se on tärkeä osa uudistusta.

65 Vad är hemligheten bakom välmåendet i Österbotten?
Mikä on Pohjanmaan hyvinvoinnin salaisuus? evinnerlig optimism Työpaikat, asumisolosuhteet, palvelut, opiskelumahdollisuudet, kulttuuritekijät ja tietenkin ihmiset eli asukkaat. Meri, meren läheisyys, sopivan kokoiset kaupungit maakunnan sisällä. Här finns ännu rätt sunda värderingar och en djupt rotad humanism. språkkunnigt landskap Företagsamhet Kaksikielisyys on Pohjanmaan rikkaus! Lisäksi kaunis luonto, saaristo muun muassa. flitiga, kloka mänskor Kansainvälinen ja osaava Kehittyvä ja monikulttuurinen maakunta Mångsidigt med arbetsplatser. Bra förbindelser med omvärlden. monikielisyys, kontaktit, yritteliäisyys, sisu Luonto ja sen moninaisuus, avoimuus ja turvallisuus Teknologi, exportidustri, skärgård, kultur Österbotten har många företagare. Människorna är öppna för förändringar, vi-andan finns. Man är beredd att hjälpa där det behövs Vad tycker du? Että alueella ollaan innovatiivisia, täällä on monia kansalaisuuksia ja puhutaan paljon eri kieliä. Mitä sinä ajattelet? Tvåspråkigheten. Naturen och närheten till havet Företagarandan, envisheten, framtidsvisioner. Vi är multikulturella och mer öppna för omvärlden. Positiivinen ja eteenpäin menevä asenne framåtsträvande tankesätt

66 Säg din åsikt och påverka Var med och påverka det nya landskapet
Säg din åsikt och påverka Var med och påverka det nya landskapet! Svara på vår enkät på webbplatsen 2020.osterbotten.fi! Där kan du ge respons, komma med idéer eller ställa frågor. Vad tycker du är det viktigaste i ett livskraftigt landskap? Kerro mielipiteesi ja vaikuta Osallistu uuden maakunnan rakentamiseen! Vastaamalla kyselyymme sivustolla 2020.pohjanmaa.fi voit antaa palautetta, ideoida tai esittää kysymyksiä. Mikä sinusta on kaikkein tärkeintä elinvoimaisessa maakunnassa?

67 Lokala mål För att lyckas måste en så här stor reform bygga också på lokala mål. Hur skulle du utveckla din egen kommun? Paikallisia tavoitteita Onnistuakseen näin suuren uudistuksen tulee perustua paikallisiin tavoitteisiin. Miten sinä kehittäisit omaa kuntaasi?

68 Tack för att du är med! Vi bygger tillsammans ett nytt, livskraftigt Österbotten! Kiitos, kun olet mukana! Rakennamme yhdessä uuden, elinvoimaisen Pohjanmaan maakunnan!

69 Briefly in English

70 Ostrobothnia 2020: A new, stronger region
The regions in Finland are changing. As of 1 January 2020 the structure of the regional organisations will be different as the organisation of healthcare and social services along with other regional services are transferred to counties. Here in Ostrobothnia we see the reform as a possibility to build an even stronger region than before - a task we'd like to do together with the inhabitants. The health, social services and regional government reform is one of the biggest administrative and operational overhauls in Finland. The re-organisation of the regional and municipal tasks impacts the jobs of hundreds of thousands of people and affects the services of every citizen in the country. It also has an effect on the financial resources, steering and taxation of healthcare and social welfare services. On a regional level the organisation responsible for the reform is the Regional Council of Ostrobothnia.

71 What about the services?
As an inhabitant you will get the service you need at any of the organisations involved also during the re-organisation process.

72 ? ? ? More information in Finnish and Swedish
You can read more about the reform in Ostrobothnia in Finnish and Swedish on 2020.osterbotten.fi. For more general information in English, please have a look at the reform's official site alueuudistus.fi. ? ? ?

73 Tack - Kiitos! Läs mer om reformen i Österbotten på 2020.osterbotten.fi Lue lisää uudistuksesta Pohjanmaalla osoitteessa 2020.pohjanmaa.fi


Lataa ppt "LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google