Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yleiskatsaus & lähestymistapa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yleiskatsaus & lähestymistapa"— Esityksen transkriptio:

1 Yleiskatsaus & lähestymistapa
Moduuli 1: Leoklubiohjelma Yleiskatsaus & lähestymistapa Tämä moduuli esittlee leoklubineuvojille leoklubiohjelman historian, taustan, rakenteen ja lähestymistavan. Arvioitu aika: 20 minuuttia + 15 minuutin harjoitus

2 Leoklubien historia 1957 – Ensimmäinen leoklubi perustettiin Glenside lionsklubin toimesta Abingtonissa, Pennsylvanian osavaltiossa USA:ssa 35 lukiolaispojan kanssa. 1964 – Leoklubiohjelmasta tuli virallinen piirin projekti ja se alkoi kasvamaan nopeasti Pennsylvaniassa ja sen lähialueilla. 1967 – Siitä tuli Lions Clubs Internationalin virallinen ohjelma Valmentaja Jim Graver pani leopalloon vauhtia vuonna 1957 ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämä pallo oli pesäpallo. Graver toimi pesäpallovalmentajana Abington High Schoolissa Pennsylvaniassa ja hän oli aktiivinen jäsen Glenside lionsklubissa. William Ernstin, toisen lionjäsenen, avulla ensimmäinen leoklubi perustettiin 5. joulukuuta 1957. Maailman ensimmäisenä leoklubina Abington High Schoolin leoklubi laati leolyhenteen - Leadership, Equality, Opportunity - ja valitsi sitten koulun värit, viininpunaisen ja kullan, leoklubin väreiksi. Myöhemmin Equality-sana muutettiin Experience-sanaksi. Syyskuussa 1967 Lions Clubs Internationalin hallitus otti leoklubiohjelman järjestön viralliseksi ohjelmaksi. Leoklubiohjelma on kasvanut siitä saakka. Ohjelman ydin on yhä paikkakuntien palveleminen ja johtamistaitojen kehittäminen. Lionien tavoin leoklubin jäsenet nauttivat muiden auttamisesta ja positiivisen muutoksen aikaansaamisesta. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

3 L-E-O Motto Leadership: Johtaminen - Leojäsenet kasvattavat taitojaan projektien järjestäjinä ja vertaisryhmiensä motivaattoreina. Experience: Kokemus - He huomaavat kuinka yhteistyö ja yhteistoiminta saavat aikaan muutoksia heidän omissa kotikunnissaan ja ympäri maailmaa. Opportunity: Mahdollisuus - Leot kehittävät positiivisia luonteenpiirteitä ja saavat tunnustusta antamastaan panoksesta. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

4 Miksi leoklubit ovat tärkeitä?
Palvelun avulla nuoret kehittyvät henkilökohtaisesti ja ammatillisesti, pääsevät rakentamaan ystävyyssuhteita ja saavat mahdollisuuden auttaa muita. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

5 Nuorison positiivinen kehittyminen: Leoklubiohjelman lähestymistapa
Positiiviset kokemukset + Positiiviset ihmissuhteet Positiiviset ympäristöt = Nuorison positiivinen kehittyminen Ennen kuin leoklubiohjelmasta alettiin puhua positiivisena nuoriso-ohjelmana, se noudatti samoja periaatteita. Nuorison positiivinen kehitys on sosiaalisia kykyjä painottava lähestymistapa, jossa nuoret otetaan aktiivisesti mukaan paikkakuntien, koulujen, järjestöjen, vertaisryhmien ja perheiden toimintaan tavoilla, jotka ovat: tuottavia ja rakentavia; tunnistaa, käyttää ja laajentaa nuorten vahvuuksia; ja edistää nuorten ihmisten positiivista kehittymistä antamalla mahdollisuuksia, vahvistamalla hyviä ihmissuhteita ja tarjoamalla tukea johtamistaitojen kehittämiseksi. Muut nuorison parissa toimivat mallit käyttävät täysin vastakkaista lähestymistapaa, jossa keskitytään ongelmakäyttäytymiseen ja negatiivisiin vaikutuksiin, joita nuorten tulisi välttää. Positiivinen nuorten kehittäminen tarkoittaa keskittymistä hyviin ominaisuuksiin ja oletuksena on, että nuorisolla on näitä positiivisia ominaisuuksia ja niitä voidaan kehittää entisestään. Lähde: Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

6 Nuorison positiivinen kehittyminen: Ominaisuuksiin perustuva ohjelma
Nuorison positiivinen kehittyminen -ohjelmiin kuuluvat seuraavat periaatteet: Se on tarkoituksenmukaista ja aktiivista. Antaa lisätukea riskialttiin käyttäytymisen ja asenteen estämiseksi. Tunnistaa ja ottaa nuorten hyvät ominaisuudet huomioon ja ymmärretään että nuorisolla on mahdollisuus positiiviseen kasvuun ja kehittymiseen. Antaa nuorisolle mahdollisuuden voida hyvin teini-iässä ja samalla valmistella heitä terveeseen, onnelliseen ja turvalliseen aikuisuuteen. Nuoret ovat itse aktiivisia osallistujia. Aikuiset ehkä luovat rakenteen, mutta he tekevät sen yhteistyössä nuorten kanssa. Nuorisoa kannustetaan kehittämään johtamistaitoja. Nuoret voivat aktiivisesti osallistua, vaikuttaa ja/tai johtaa kaikkia aktiviteetteja. Kasvattaa kansalaisyhteiskuntaan osallistumista - nuoret osallistuvat auttamalla paikkakunnilla. Nuoria arvostetaan ottamalla mukaan kaikki yhteiskunnan osat - koulut, kodit, paikkakuntien jäsenet ja muut. Nuorten positiivinen kehittyminen on sijoitus, jonka paikkakunnan asukkaat tekevät nuorten puolesta. Nuoret ja aikuiset tekevät yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi. Lähde: Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

7 Nuorison positiivinen kehittyminen: Viisi ominaisuutta
Pätevyys Itseluottamus Suhteet Luonne Välittäminen/ myötätunto Nuorten positiivinen kehittyminen rakentuu viiden ominaisuuden varaan. Pätevyys, itseluottamus, suhteet, luonne ja muista välittäminen. (Lerner, et al., 2005). Pätevyys: Positiivinen näkemys omista toimista tietyllä elämänalueella kuten sosiaalisella, akateemisella, oppimiseen, terveyteen ja ammattiin liittyvä. Itseluottamus: Sisäinen käsitys omasta itsearvosta ja itsetunnosta. Suhteet: Positiiviset suhteet ihmisiin ja yhteiskunnan rakenteisiin, jotka heijastuvat suhteissa kavereihin, perheeseen, kouluun ja paikkakuntaan. Luonne: Kunnioitus yhteiskunnan ja kulttuurisia normeja kohtaan, hyvä käytös, käsitys oikeasta ja väärästä sekä rehellisyys. Välittäminen/myötätunto: Kyky tuntea empatiaa muita kohtaan ja välittää heistä. Lähde: Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., et al. (2005). Positive Youth Development, Participation in Community Youth Development Programs, and Community Contributions of Fifth-Grade Adolescents: Findings From the First Wave of 4-H Study of Positive Youth Development. Journal of Early Adolescence, 25 (1), Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

8 Nuorison positiivinen kehittyminen: Kuudes ominaisuus
Osallistuminen Leoklubiohjelma antaa nuorille mahdollisuuden kehittää heidän ominaisuuksiaan ja harjoitella kuudetta ominaisuutta: osallistumista. Osallistuminen oman itsensä, perheen, paikkakunnan ja yhteiskunnan puolesta Lähde: Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., et al. (2005). Nuorten positiivinen kehittyminen, osallistuminen nuorten kehittämisohjelmiin ja viidesluokkalaisten osallistuminen paikkakunnan elämään: Findings From the First Wave of 4-H Study of Positive Youth Development. Journal of Early Adolescence, 25 (1), Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

9 Leoklubiohjelman tavoitteet
Antaa lionsklubeille aktiviteetti, jonka avulla ne voivat palvella toiminta-alueensa nuorisoa. Tarjota maailman nuorille tilaisuus kehittyä ja osallistua, yksin ja yhdessä, paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön vastuuntuntoisina jäseninä. Edistää paikkakunnan nuorten keskuudessa palvelutoimintaa, joka kehittää johtamistaitoa, antaa kokemusta ja tilaisuuksia. Yhdistää jäseniä ystävyyden, toveruuden ja yhteisymmärryksen avulla. Leoklubin sponsoroiminen antaa lionsklubille mahdollisuuden auttaa paikkakunnan nuorisoa, mutta sen lisäksi se antaa uskomattomia mahdollisuuksia nuorisolle kasvaa, oppia, palvella muita ja osallistua yhteiskunnan toimintaan. Katsotaan tarkemmin miten leoklubiin liittyminen auttaa nuorta ihmistä kehittämään eri ominaisuuksia. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

10 Nuorison positiivinen kehittyminen: Hart’s Ladder of Youth Participation
ASKELMA 8 – Nuorten aloittama, päätöksenteko yhdessä aikuisten kanssa ASKELMA 7 – Nuoret aloittavat ja johtavat ASKELMA 6 – Aikuisten aloittama, päätöksenteko yhdessä nuorison kanssa ASKELMA 5 – Heidän kanssaan neuvotellaan ja heille kerrotaan ASKELMA 4 – Heille annetaan tehtävät, mutta kerrotaan RUNG 3 – He ovat vain malleja ASKELMA 2 – He ovat vain koristeita ASKELMA 1 – Manipuloiminen Tässä vaiheessa saatat ajatella, että "Nuorten positiivinen kehittyminen ja leoklubiohjelman tavoitteet kuulostavat hyviltä, mutta mitä tällä on tekemistä minun ja leoklubini kanssa?" Katsotaan tarkemmin Roger Hartin Osallistumisen tikapuuta, jossa annetaan malli miten käyttää nuorten positiivisen kehittymisen periaatteita. Roger Hartin osallistumisen tikapuut ASKELMA 1 – Manipuloiminen: Aikuiset johtavat toimintaa, jossa nuoret tekevät mitä käsketään ilman että he ymmärtävät toiminnan merkitystä. ASKELMA 2 – He ovat vain koristeita: Aikuiset johtavat toimintaa, jossa nuoret ymmärtävät tarkoituksen, mutta he eivät voi vaikuttaa suunnitelmiin. ASKELMA 3 – He ovat vain malleja: Aikuiset johtavat toimintaa ja nuorisolta saatetaan kysyä mielipidettä, mutta heillä on hyvin vähän mahdollisuuksia antaa palautetta. ASKELMA 4 – Heille annetaan tehtävät, mutta kerrotaan: Aikuiset johtavat toimintaa ja nuoriso ymmärtää tarkoituksen, päätöksentekoprosessin ja heillä on rooli. ASKELMA 5 – Heidän kanssaan neuvotellaan ja heille kerrotaan: Aikuiset johtavat toimintaa, jossa nuorisolle kerrotaan ja heiltä kysytään mielipidettä miten heidän panoksensa vaikuttaa aikuisten tekemiin päätöksiin. ASKELMA 6 – Aikuisten aloittama, päätöksenteko yhdessä nuorison kanssa: Aikuisten johtama toiminta, jossa päätöksenteko jaetaan nuorten kanssa. ASKELMA 7 – Nuoret aloittavat ja johtavat: Nuoret johtavat toimintaa ja aikuiset osallistuvat vain vähän. ASKELMA 8 – Nuorten aloittama, päätöksenteko yhdessä aikuisten kanssa: Nuoret johtavat toimintaa, jossa päätöksenteko jaetaan nuorten ja aikuisten välillä ja he ovat tasa-arvoisia. Leoklubin tavoitteena tulisi olla saavuttaa ASKELMA 8, jonka kautta edistetään nuorten positiivista kehittymistä aktiivisen osallistumisen kautta. Lähde: Hart, R. A. (1992). Children's Participation: From Tokenism to Citizenship. Florence, Italy: UNICEF International Child Development Centre. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

11 Nuorison positiivinen kehittyminen: Pienryhmäkeskustelut
Millä kohdalla tikapuita teidän leoklubinne on? Jos ette ole vielä saavuttaneet sitä, mitä teidän tulee tehdä? Arvioitu aika: 15 minuuttia Pienryhmäkeskustelut: 10 minuuttia Ryhmien yhteenvedot: 5 minuuttia Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

12 Leot: Tärkeä osa lionien perhettä
Leot ovat keskeinen osa lionsperhettä. Minkä tahansa perheen tavoin kaikilla jäsenillä on oma tärkeä roolinsa. Me vanhemmat käännymme leojen puoleen hakiessamme inspiraatiota ja apua paikallisyhteisöjemme palvelemisessa. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

13 Leoklubit: Lionsklubien sponsoroimia
LCI:n hallituksen sääntöjen mukaisesti Leoklubit ovat yksi lionsklubien palveluaktiviteetti, ei jäsenkategoria. Leoklubiohjelman neljästä tavoitteesta ensimmäinen on "antaa lionsklubeille mahdollisuus vastata nuorten tarpeisiin heidän omilla paikkakunnillaan." Sen jälkeen kun leoklubiohjelma hyväksyttiin viralliseksi ohjelmaksi vuonna 1967, leoklubiohjelmasta on tullut ainutlaatuinen palveluaktiviteetti, jota kutsumme lionsklubin "sponsoriaktiviteetiksi." Koska leoklubiohjelma on palveluaktiviteetti, leot eivät maksa jäsenmaksuja kansainväliseen päämajaan Sen sijaan sponsoroivaa lionsklubia veloitetaan leoklubin perustamisesta ja ylläpitämisestä. LCI:n antama tunnustus: Koska leoklubit ovat sponsoroituja klubeja, LCI voi hyväksyä ne vain kun niitä sponsoroi lionsklubi. LCI:n ohjelmasäännöt: Mikään lionsklubi ei saa sponsoroida leoklubia muulla tavoin kuin miten on säädetty Leoklubien kansainvälisessä ohjelmassa, jonka Lionsklubien kansainvälinen hallitus on laatinut. Nämä säännöt löytyvät Luvusta XXII LCI:n hallituksen sääntökokoelmassa, joka löytyy LCI:n verkkosivulta Kouluttajat: Katso LCI:n sääntökokoelman lukua XXII, josta löytyvät tarkat yksityiskohdat leoklubeista lionsklubien sponsoroimina klubeina. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

14 “Johtajana läpi elämän” leoklubiohjelman video
Katsotaan seuraavaksi video leoklubiohjelmasta, jossa näytetään miten leot ovat osa lionien perhettä ja miten he tekevät läheistä yhteistyötä sponsorina toimivan lionsklubin jäsenten kanssa. Kouluttajat: Video on noin viiden minuutin mittainen ja se on vain englanniksi. Se voidaan katsoa LCI:n verkkosivulla – tai hakusanalla “Leading for Life video” LCI:n verkkosivulla Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

15 Leoklubit: Sponsoroivan lionsklubin rooli
Sponsoroivan lionsklubin, eli kummiklubin, vastuulla on leoklubin ohjaus ja neuvonta. Toimiessa läheisessä yhteistyössä leojen kanssa lionit varmistavat, että heidän sponsoroimansa leoklubi toimii LCI:n sääntöjen mukaisesti ja hyötyy sen tuomista eduista. Leoklubineuvojalla on tärkeä rooli tässä tehtävässä ja keskustelemme siitä tarkemmin moduulissa 2. Mutta keskitytään nyt sääntöihin, jotka liittyvät sponsorina toimivaan lionsklubiin: Sponsoroivan lionsklubin vastuulla on Lions Clubs Internationalin hyväksymän leoklubin perustaminen, valvonta ja opastus. Koska leoklubit ovat sponsoroituja klubeja, LCI voi hyväksyä ne vain kun niitä sponsoroi lionsklubi. Samassa piirissä sijaitsevan lionsklubin tulee perustaa ja sponsoroida leoklubia. Useampi lionsklubi sponsoroida yhtä leoklubia, mutta vain yksi lionsklubi voidaan merkitä LCI:ssa leoklubin pääsponsoriksi. Ja vaikka koulussa toimiva leoklubin tulee valita opettajakunnan jäsen neuvojaksi, sponsoroivan lionsklubin jäsen tulee silti nimittää toiseksi leoneuvojaksi ja hänen tietonsa tulee lähettää LCI:hin. Kouluttajat: LCI:n hallituksen sääntökokoelman luvussa XXII ja Leoklubiohjelman käsikirjassa (Leo-65A tai Leo-65O) on yksityiskohtaiset ohjeet liittyen sponsoroivan lionsklubin tehtäviin. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

16 Leoklubin perustamisrakenne
Sponsorina toimiva lionsklubi Leoneuvoja Leoklubi Hallitus Hallituksen toimikunnat Leoklubin jäsenet Leoklubin rakenne on hyvin samanlainen kuin lionsklubin lukuun otttamatta sitä että paikallisen lionsklubin tulee sponsoroida leoklubia ja heillä tulee olla leoneuvoja nimitettynä. Joka vuosi leokubin jäsenet valitsevat neljä virkailijaa: leoklubin presidentti, varapresidentti, sihteeri ja rahastonhoitaja. Leoklubin hallitus yhdessä hallituksen toimikuntien kanssa valvoo klubin toimintaa leoneuvojan tuella. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

17 Alpha ja Omega - kaksi ikäryhmää
Alpha-leot ovat iältään vuotiaita. Näissä klubeissa keskitytään nuorten ja varhaisnuorten yksilölliseen ja sosiaaliseen kehittymiseen. Omega-leot ovat iältään vuotiaita. Omega-klubit keskittyvät jäsenten henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Leoklubiohjelma on jaettu kahteen osioon: Alpha ja Omega. Jokaisen leoklubin on ilmoitettava, onko se Alpha- vai Omega-leoklubi. Alpha-leoklubit on suunniteltu vuotiaille nuorille. Näissä klubeissa keskitytään nuorten ja varhaisnuorten yksilölliseen ja sosiaaliseen kehittymiseen. Omega-leoklubit on tarkoitettu vuotiaille nuorille aikuisille. Näissä klubeissa painotetaan nuorten aikuisten henkilökohtaista ja ammattitaitojen kehittymistä. Vaikka nuorilla ja nuorilla aikuisilla on monia yhteisiä piirteitä, nämä kaksi ryhmää ovat hyvin erilaisissa elämänvaihessa ja vaativat sen vuoksi erilaiset aktiviteetit vastaamaan heidän tarpeisiinsa. Teini-ikäiset nuoret ovat valmistautumassa lukiosta tai ammattikoulusta kun taas yli 25-vuotiaat nuoret ovat valmistautumassa yliopistosta ja/tai aloittamassa ensimmäisessä työpaikassa. Näiden erojen vuoksi LCI:n hallitus päätti, että on sopivaa erottaa nämä kaksi ryhmää Alpha- ja Omega-leoiksi eri klubeihin. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

18 Paikkakunnalla toimiva
Leoklubien tyypit Alpha Omega Koulussa toimiva Paikkakunnalla toimiva Paikkakunnalle perustettuun leoklubiin voivat liittyä kaikki sopivat nuoret jotka asuvat paikkakunnalla jossa kummiklubina toimiva lionsklubi sijaitsee. Klubit kokoontuvat sopivassa paikassa ja yksi kummiklubin jäsen toimii leoklubin neuvojana. Kouluun perustettu leoklubi hankkii jäsenensä koulun oppilaiden joukosta. Näihin klubeihin tulee usein valita myös neuvoja opettajakunnasta, esimerkiksi opettaja, opinto-ohjaaja tai muu henkilökunnan jäsen joka toimii koulun ja leoklubin välillä yhteyshenkilönä, avustaen leoklubineuvojana toimivaa lionia. Koulun on sitouduttava leoklubiohjelmassa määriteltyjen vastuiden kantamiseen ja leoklubin on sitouduttava noudattamaan koulun vakuutusmääräyksiä ja muita sääntöjä. Leoklubia koskevat samat koulun määrittelemät säännöt kuin mitä tahansa muuta opiskelijajärjestöä tai muuta lukujärjestyksen ulkopuolista oheistoimintaa. Ennen leoklubin perustamista lionsklubin ja koulun tulee sopia koulun tiloissa sekä sen ulkopuolella tapahtuvia klubiaktiviteetteja koskevista säännöistä. Tärkeää muistaa: Leoklubi voi toimia koulussa tai paikkakunnalla on se sitten Alpha- tai Omega-klubi. Kunkin klubityypin neuvojat toimivat erilaisissa rooleissa ja puhumme siitä moduulissa 2. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

19 Leoklubiohjelman globaali lähestymistapa
Jäsenet: (arviolta 25 jäsentä per leoklubi) Klubit: 6 715 Alpha-klubit 2 965 Omega-klubit 3 750 Maita: 144 LCI on maailman suurin palveluklubiorganisaatio yli 1,35 miljoonalla jäsenellään. Järjestöön kuuluu nyt yli 46 000 lionsklubia noin 210 maassa ja maantieteellisellä alueella. Riippumatta kielestä jota he puhuvat, uskonnosta jota he harjoittavat tai poliittisista näkemyksistään, kaikilla lioneilla on yhteinen tavoite: heikommassa asemassa olevien auttaminen. Leot ovat tärkeä osa lionien kansainvälistä perhettä ja leoklubeja on yli 140 maassa ja maantieteellisellä alueella. LCI:n kansainvälisyys antaa leo- ja lionsklubien jäsenille ainutkertaisen globaalin identititeetin. * Tiedot 30. kesäkuuta 2015. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa

20 Leoklubiohjelman globaali lähestymistapa
10 maata, joissa on eniten leoklubeja: Yhdysvallat Intia Brasilia Italia Malesia Saksa Sri Lanka Bangladesh Nepal Nigeria * Tiedot 30. kesäkuuta 2015. Ohjelman yleiskatsaus & lähestymistapa


Lataa ppt "Yleiskatsaus & lähestymistapa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google