Linja-autopalot turvallisuusriskinä SFS 5997 tiedotustilaisuus
Mediasta tuttua… Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä2 Bussi ilmiliekeissä Jyväskylässä - "Suuret lieskat löivät" Iltasanomat HS
Linja-autopalojen määrä Vuosi Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Kaikki yhteensä * Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä3 * v 2013: mennessä 2012: 64 paloa, 19 x x 1 (kuski) vaarassa ja 34:ssä yhteensä 626 ihmistä 2013: 44 paloa, 14 x x 1 21:ssä yhteensä 321 yhteensä 108 paloa yhteensä 967 ihmistä kuitenkin vain 1 loukkaantunut
Suuronnettomuuden vaara Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä4 Karkkila Turun Sanomat
Karkkila ma paikkainen linja-auto täynnä (3 – 81 v) 2.”Black-out” (sähkökeskuksessa oikosulku) 3.Palon nopea eteneminen (9 min ilmiliekeissä) 4.Lisälämmittimien asennus 5.Tekniikan paloturvallisuus (paineilmaputket) 6.Materiaalien paloturvallisuus (vanheneminen) 7.Ensisammutuslaitteet ja valmius 8.Palon ilmaisimet ja sammutusjärjestelmät 9.Evakuointi ja hätäpoistumistiet Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä5
Tutkimuksia •VTT: Linja-autojen paloturvallisuus Suomessa 2000–2009VTT: • 2012_-_loppuraporttihttp:// 2012_-_loppuraportti Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä6
Tyyppihyväksyntävaatimukset 1.UN/ECE 118 (mm materiaalien paloturv.) 2.UN/ECE 107 (mm ovat, ikkunat, hätäpoistumistiet jne.) Sweden: Kansallinen sammutinvaatimus (1248/ a §) Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä7
Linja-autojen keski-ikä Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä8 Mikko Saavola
Kiitos Juha Valtonen / Linja-autopalot turvallisuusriskinä9