Metapsykologia nyt! -miitti ravintola Torni Ritarikabinetti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokantakehitys kiinteäksi osaksi modernia ohjelmistokehitystä Vesa Tikkanen |
Advertisements

1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Apuverbien tehtävä on auttaa
COURSE 1 In Touch (Wsoy). RULES RULES Please, don’t be late! If the door is closed, don't bother! Please, don’t be late! If the door is closed, don't.
Abikertaus Adjektiivit ja adverbit. Let’s practise! Jack on parhaiten tunnettu jalkapalloilijana. Hän on kaikkein paras! Jack is best known as a footballer.
Yhden- mukainen ja virtualisoitu Prosessien mukaan mallinnettu Palvelu- keskeinen Käyttäjä- läheinen Ihmiset, Prosessit, Teknologia PerusStandardoituEdistynytDynaaminen.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
End-User Needs and Contextual Design Katja Konkka and Satu Kalliokulju
EBMeDS - Evidence Based Medicine electronic Decision Support Kortteisto Tiina Jousimaa Jukkapekka, Komulainen Jorma, Kunnamo Ilkka, Mäkelä Marjukka, Mäntyranta.
A solution for flexible bicycle transportation
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mustajoki and Hämäläinen Decision analysis by interval SMART/SWING / 1 Decision analysis by interval.
IML FINNISH LEVEL 1. * Steve is staying with friends in Joensuu. He has been invited to Pekka and Leena’s summerhouse. Steve and Pekka are making arrangements.
Fuzzy Pay-off Method for Real Option Valuation Sumean tuoton menetelmä reaalioption arvon laskemiseen Dr. Mikael Collan IAMSR, ÅA.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
ICT4D in teacher training - Tieto- ja viestintätekniikkaa kehitysmaan opettajankoulutuksessa Mikko Vesisenaho Faculty of Education.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Creating methodologic al tools for wp2-wp4 Workpackage 1 UPDATE.
Getting on Thursday Chapter 8 Grammar  verbi + ing (kestomuoto, gerundi) ja verbi + infinitiivi eli perusmuoto saattavat merkitä aivan eri.
Oil spills and international legislation Tapani Salmenhaara, KyAMK
Getting on Thursday Chapter 8 Grammar  verbi + ing (kestomuoto, gerundi) ja verbi + infinitiivi eli perusmuoto saattavat merkitä aivan eri.
Monien mahdollisuuksien OpinOvi – Avataan se yhdessä. Two different projects funded by ESF Varsinais-Suomen OpinOvi –project is implemented in co- operation.
Hallituksen esitys uudeksi yliopistolaiksi tulee eduskunnan käsittelyyn Yliopistolaisten keskuudessa lakiesitystä vastustetaan laajalti. Kritiikki.
Development Association Sepra as Sub-regional Developer in Finland Hungary, 17th November, 2010 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa.
BE DO HAVE CAN WILL MAY SHALL MUST WOULD COULD MIGHT SHOULD OUGHT TO HAD BETTER USDED TO DARE NEED.
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
Mat Decision Making and Problem Solving
IML LEVEL 1 FINNISH Tervetuloa!. Tavoite Introduce new words for transport and traffic signs Role-play Review directions Learn how to hire a car.
Application of the AR2NL system for reporting association rules in Finnish Emilia Ylirinne Tampere University of Technology.
Typescript Lenard Gunda, Fujitsu. Lenard Gunda Arkkitehti Fujitsu Finland
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Infinitiivi + to-partikkeli
Interrogative sentences
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Yhdessätekemistä yli rajojen
Introduction to decision analysis
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Structured Teaching Teacher Professional Development
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
The Game Due: Wednesday, July 21st.
1. Topic proposal forms for FOA 4 2. PSA group scoring
Implementing a System for Intentional Concurrency in Jikes RVM
Editor Updates (Draft 1.01)
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
“ENGAGE” IN THE GOSPEL I Thessalonians 2:1-8;13;19-20
Developing a Passion for the Unchurched
What is Ethics?.
Rule of Law as General Principle of Public International Law
Flood Research Quick update on FP7 developments
The Indian act pg. 137.
Copyright Pearson Prentice Hall
NoodleTools: How to Cite
Chapter 4: Demand Section 1
STEAM :Science, Technology Engineering,
Globalization.
Apostrophes 14 October, 2019 When should apostrophes be used?
Community Structure and Biodiversity
What will humans look like in 100 years?
Project Title By Design and format everything as you see fit. Make it look visually appealing, professional and easy to understand. Don't get too crazy.
Discipleship: An Introduction to Systematic Theology and Apologetics
Esityksen transkriptio:

Metapsykologia nyt! -miitti 14.6. 2014 ravintola Torni Ritarikabinetti Vesa Talvitie Metapsykologia nyt! -miitti 14.6. 2014 ravintola Torni Ritarikabinetti

Metapsykologian määritelmiä psykoanalyysin ulkopuolella Sanaa käytetty tunnetusti ensimmäistä kertaa 1868, psykoanalyysin ulkopuolella käyttö vähäistä ja merkitys vakiintumaton. Määritelmiä: The study of mental processes and the mind-body relationship, beyond what can be studied experimentally. (Oxford Dictionaries) Speculative thought dealing with concepts extending beyond the limits of psychology as an empirical science. (Random House Kernerman Webster's College Dictionary) Philosophical inquiry or theory supplementing the empirical science of psychology. Metapsychology deals with aspects of the mind that cannot be evaluated on the basis of objective or empirical evidence.(The American Heritage® Dictionary of the English Language) 1. The study of philosophical questions, such as the relation between mind and body, that go beyond the laws of experimental psychology 2. Any attempt to state the general laws of psychology 3. Another word for parapsychology” (Collins English Dictionary)

peruskysymykset Miksi metapsykologista katsantoa tarvitaan? Mihin metapsykologia on vastaus? Mistä tiedetään mikä on hyvää ja mikä huonoa metapsykologiaa? Pitäisikö psykoanalyyttisen metapsykologian olla hyväksyttävä myös psykoanalyysin ulkopuolella, vai onko se ”oma juttu”? Mihin ja miksi tällaista omaa juttua tarvitaan jos muutkaan ei tarvii?

METAPSYKOLOGIAN OSAT FREUDIN MUKAAN Freud suggested "that when we have succeded in describing a psychical process in its dynamic, topographical and economic aspects, we should speak of it as a metapsychological presentation" (1915e, p. 181)...Freud also suggested adding a fourth viewpoint, the genetic, to the first three, which are structural. (Roussillon) NEUROTIEDE EKONOMINEN ASPEKTI TOPOGRAFINEN ASPEKTI GENEETINEN ASPEKTI DYNAAMINEN ASPEKTI Freudille metapsykologia muodosti linkin neurofysiologiaan ja siten luonnontieteeseen. Kun viettienergian (ekonominen aspekti) ja mentaalisen tiedostamattoman (topografinen aspekti) olemassaolo on heikkojen perusteiden kantimissa, ja kun kytkentä neurotieteeseen on siten erittäin hämärä, voiko metapsykologia olla mitään kovin merkittävää?

METAPSYKOLOGIAN OSAT RAPAPORTIN MUKAAN NEUROTIEDE TOPO GRAFINEN PERSPEKTIIVI EKONOMINEN PERSPEKTIIVI DYNAAMINEN PERSPEKTIIVI GENEETTINEN PERSPEKTIIVI ADAPTIIVINEN PERSPEKTIIVI

Jatkokysymykset Millä perusteella määritetään a) montako osaa metapsykologiassa on/pitäisi olla, ja b) mitä osat ovat? Koskeeko metapsykologia kaikkia psykologisia ilmiöitä – lahjakkuutta shakissa, havaintoilluusioita, lyhyen muistin kapasiteettia? Ilmeisestikään ei? Onko metapsykologian ilmiökenttä psyykkiset oireet? Jos kyllä, niin psykoanalyytinen metapsykologia pitäisi päteä myös esim. kognitiivisen psykoterapian suhteen. Miksei päde? Kun kognitiivisen psykoterapian edustajat eivät hyväksy metapsykologiaa, niin rajautuuko sen relevanssi vain psykoanalyysiin? Mikä metapsykologia on jos se pätee vain psykoanalyysin kohdalla? Miksi psykoanalyysi kaipaa metapsykologiaa vaikka muut eivät? Vai kaipaavatko ne, tai pitäisikö kaivata?

Entä jos metapsykologia on yhteismitattomia kielipelejä? Ovatko metapsykologian osat – mitä ne kenenkin metapsykologiassa ovatkin – yhteismitattomia kielipelejä? Kysymykseen on vaikea vastata ”ei”. Kielipelien näkökulmasta vaikuttaisi seuraavan että a) metapsykologia ei koskaan voi muodostaa solidia kokonaisuutta, b) ei voida määritellä kuinka monta osaa kuuluu metapsykologiaan, d) osia voi olla lukemattomia, e) ei voida määritellä mitä osien kuuluu olla. Tämä murentaa koko meta-näkökulmaidean – tottakai mihin tahansa ilmiöön voi ottaa useita näkökulmia; ei ole perustetta että jotain näkökulmien kompositiota olisi asianmukaista kutsua metapsykologiasta. Näin ollen ”metapsykologia” tarkoittaa itseasiassa ”Sigismundin/Davidin/Benjaminin/Vesa suosikkiteoriat psykoanalyysin alueella”.

ÅGELIN POIKIEN (B. RUBINSTEIN & V. TALVITIE) METAPSYKOLOGIA Metapsykologia ymmärretän laajemmin sub-persoonallisen tason hahmotustapana. ”Ilman tällaista hahmotustapaa terapia on vain sanoilla leikittelyä” (B. R.). Freudin metapsykologia auttaa hahmottamaan kuinka homma pyörii – kuitenkin tässä auttaa yhtä lailla Kleinilainen tai Jungilainen metapsykologia. (B. R.) Viettienergiaa sen enempää kuin mentaalista tiedostamatonta ei ole olemassa Po termit ovat abstraktioita kompleksisten neurofysiologisten järjestelmien toiminnasta. Niiden avulla neurofysiologiset prosessit mentalisoidaan tai kvasimentalisoidaan tjsp ja tällä tavoin valmistetaan terapeutille työkaluja (jotta tämä voisi olla mentalisoimassa asiakkaansa käyttäytymistä) Metapsykologia toimii siis vain terapeutin työkaluna (sikäli kuin toimii terapeutin työkaluna), se on instrumentalistinen, l. käytännön toiminnan tavoitteesta oikeutuksensa saava teoria. Käytännön tavoiteesta irrallaan metapsykologiassa on vaikea nähdä mieltä – on vaikea kuvitella miten se palvelisi tieteellistä selittämistä.

International Dictionary of Psychoanalysis | 2005 | METAPSYCHOLOGY The concept of metapsychology was created by Freud to refer to the most theoretical and abstract elements of psychoanalysis. It consists of a set of laws, principles, and fundamental concepts used to represent and describe the operation of the mental apparatus in three fundamental structural aspects: dynamic, topographical, and economic. The term itself appeared early in Freud's work and is found in a letter to Wilhelm Fliess. It was most likely coined by analogy with the philosophical term "metaphysics," which Freud proposed to "transform . . . into a metapsychology" (1901b, p. 259). The meaning of the concept was gradually refined, and in 1915 Freud attempted to provide a systematic metapsychological description of his current model of psychic structure. The "witch," as he liked to call this metapsychological description, consisted of a set of principles (like the pleasure-unpleasure principle) and hypotheses (such as hypotheses about repression and the unconscious) that presented the functioning of the mind and the processes responsible for its organization as a coherent and intelligible whole. Freud suggested "that when we have succeded in describing a psychical process in its dynamic, topographical and economic aspects, we should speak of it as a metapsychological presentation" (1915e, p. 181). The economic viewpoint considers the psychic apparatus as crisscrossed by forces that tend toward resolution. The dynamic viewpoint examines how those forces are constructed and how they negotiate mutual conflicts. The topographical viewpoint assumes that we can describe the psychic apparatus as a space where different areas can be delimited (conscious, preconscious, unconscious), these being governed by laws and intersected by specific processes (unconscious primary processes and preconscious secondary processes). These three viewpoints in combination can present these processes in light of how they are cathected, the role they play in mental organization, and the effect they have on the course of psychic events. Freud also suggested adding a fourth viewpoint, the genetic, to the first three, which are structural. Freud's proposal, admittedly never fully developed in his work, was given little consideration in French psychoanalysis. But especially in America, writers such as Ernst Kris, Rudolph M. Loewenstein, and Heinz Hartmann have incorporated the notion into ego Psychology. Other authors feel that the three structural viewpoints should be contrasted with a historical viewpoint, which, though not "genetic" in the strict sense, comprises the notion that the psychic processes undergo historical development and organization...

The overall organization of Freud's metapsychology underwent a change of direction in 1920 with the movement "beyond the pleasure principle" to a compulsion to repeat. This turning-point of 1920 led to a "second topography." This new system, also known as the "structural model," does not overlap with the earlier arrangement of conscious, preconscious, and unconscious point by point. Instead, it divides the psychic apparatus into ego, superego, and id. This topographical change entailed a theoretical reorganization so broad that it may be considered a "second metapsychology." Some authors maintain that the introduction in 1937 of the process of splitting introduced a "third metapsychology." A dialectic existed in Freud's work between metapsychology and clinical practice: the identification of new clinical facts would bring about a corresponding evolution in metapsychology, and this in turn had an affect on theoretical- clinical description. Although the foundations of metapsychology are well established, there is no reason to believe that it is incapable of change and enrichment from advances in clinical knowledge, just as it may evolve through metapsychological research papers. Metapsychology is the most fundamental component of psychoanalytic theory, the component that consolidates the most essential elements of a psychoanalytic conception of mental functioning. This is what makes it a metapsychology, that is, a second-level psychology with direct bearing on the processes that govern individual psychologies, a theory that enables us to account for specific clinical variations, using general and universal principles and processes. By abstractly describing processes of ordering, classification, displacement, and condensation (the transformations of psychic reality), metapsychology overcomes the paradox of a theory applied to itself. It defines a process of theorization that, in its movement and mutations, successfully averts the risk of self- validation that its reflexivity might bring about. Early twenty-first century debates with detractors who refuse to grant metapsychology the status of a rigorous theory and with some psychoanalysts who claim to be able to do without "the witch" and her claims in their daily clinical work center around this fundamental theoretical status. But to reject the status of metapsychology within psychoanalysis amounts to eliminating the most fundamental element of its contribution to depth psychology Roussillon, Ren . "Metapsychology." International Dictionary of Psychoanalysis. 2005. Retrieved June 08, 2014 from Encyclopedia.com: http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3435300895.html