25.12.2018
Elinvoimainen asumiskaupunki Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään, tarvitaan yhteinen tavoitetila sekä konkreettisia matkailualan verkoston kehittämistoimenpiteitä - uusia ja tarpeisiin muotoiltuja palveluita, palvelukokonaisuuksia, tahtoa ja osaamista. 25.12.2018
Hämeenlinna matkailun tilastoissa Juha Isosuo 15. 2 Hämeenlinna matkailun tilastoissa Juha Isosuo 15.2.2018 Matkailuseminaari 25.12.2018
Seutuvertailu - Saapuneiden matkailijoiden lukumäärän kehitys Hämeenlinnan seudun matkailijoiden lukumäärät ovat hieman nousseet vuodesta 1995 lähtien. Lukuun ottamatta suurempaa nousua vuosien 2006 – 2008 välillä. Lähde: Visit Finland * Saapumisella tarkoitetaan majoitusliikkeeseen saapunutta vierasta, joka kirjoittautuu majoitusliikkeeseen yöpyäkseen siellä yhden tai useamman yön. Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja. 25.12.2018
131 635 saapunutta matkailijaa vuonna 2017 Kuntavertailu (top-5 vs. Hämeenlinna) - Saapuneiden matkailijoiden lukumäärän kehitys Hämeenlinna kuuluu Suomessa viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon Top-5 131 635 saapunutta matkailijaa vuonna 2017 25.12.2018 Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja. Lähde: Tilastokeskus. Majoitustilasto.
Maakunnat - Yöpymisten lukumäärän kehitys vuosina 1995–2017 Uusimaa ja Lappi erottuvat joukosta. Kanta-Häme on Ahvenanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan kanssa samalla tasolla. Lähde: Visit Finland 25.12.2018
Kuntavertailu (top-5 vs. Hämeenlinna) - Yöpymisten lukumäärä Yöpymisten määrä on Hämeenlinnassa laskenut hieman vuosien saatossa. Tampereella, Helsingissä ja Vantaalla yöpymisten määrä on kasvanut Lähde: Visit Finland Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja. Lähde: Tilastokeskus. Majoitustilasto. 25.12.2018
Matkailun tulovaikutukset Hämeenlinnassa 2014 ja 2015 Linnan Kehitys tilasi TAK Oy:ltä helmikuussa 2017 selvityksen matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista. Matkailu alueelliset tulo- ja työllisyysvaikutukset laskettiin hyödyntämällä useita tilastoja (majoitus, toimipaikat, palkkarakenne, kesämökit, etc.) Matkailijoiden tietyllä alueella käyttämä raha synnyttää välittömiä vaikutuksia. Kun yritykset puolestaan tekevät hankintoja alueella muilta yrityksiltä, syntyy välillisiä vaikutuksia. Matkailijat jättivät vuonna 2015 Hämeenlinnaan kaikkiaan noin 87 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa, eli tämä on seudun välitön matkailutulo. Matkailijoiden arvonlisäverollinen rahankäyttö Hämeenlinnassa oli noin 99,9 miljoonaa euroa. Hämeenlinnan kokonaismatkailutuloksi saadaan 113–125 miljoonaa euroa. Lähde: TAK OY (2017). MATKAILUN TULO- JA TYÖLLISYYSVAIKUTUKSET Hämeenlinna 25.12.2018
KH päätös 12.2.2018 Kaupunginhallitus päättää että matkailuohjelman ohjausryhmään nimetään 12 jäsentä, joista 7 nimetään valtuutetuista. Lisäksi ohjausryhmään kutsutaan 5 jäsentä, jotka edustavat kaupungin elinkeinoyhtiötä, matkailutoimijaa Hämeenlinnasta, matkailutoimijaa Hattulasta tai Janakkalasta ja lisäksi kaksi muuta jäsentä. puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja nimetään em. Valtuutetuista, että kaupunginjohtaja nimeää matkailuohjelmalle esittelijän ja sihteerin virkahenkilöistä. perustaa ohjausryhmätyötä tukevan sparraustiimin matkailualan toimijoista, johon matkailualan toimijat voivat ilmoittautua avoimesti, että matkailuohjelmatyön tukemiseksi ja avoimen toimintamallin edistämiseksi perustetaan yhteinen digitaalinen palaute- ja keskustelukanava, Kaupunginhallitus nimeää ohjausryhmän jäsenet kokouksessaan 19.2.2018. 25.12.2018
Markku Rimpelä
25.12.2018
Mittarit http://188.117.28.87/etuotteet/tavoite/index.php?&client=6 25.12.2018
Hämeenlinnan asema matkailussa yöpymisten näkökulmasta http://www.kuntaranking.fi/matkailu/matkailu2.html 25.12.2018
Ennakkokysely yleiset
Ennakkokysely kohdennetut 25.12.2018 25.12.2018 Ennakkokysely kohdennetut Yhteensä 24 eri kohdetta, mainintoja 49 TOP3: Luontomatkailu Hämeen linna & puisto Keskusta eläväksi Kantola Sibelius-brändi 16
Matkailuorganisaatio 25.12.2018 25.12.2018 Teemat Yhteinen tahtotila Matkailuorganisaatio Suunnitelma 17
Työskentelyperiaatteet 25.12.2018 25.12.2018 Työskentelyperiaatteet Yhdessä tekeminen Avoin vuorovaikutus Tavoitteellisuus 18
HML matkailuohjelma 2018 – 2X Projektiryhmä & Viestintä 25.12.2018 Hämeenlinnan matkailuohjelman laatiminen (road map) STPO-prosessi HML matkailuohjelma 2018 – 2X HML toimintamalli HML tahtotila Toimijat & tapaamiset 15.2 12.4 17.5 BL 13.6 6.3 26.4 31.5 Projektiryhmä & Viestintä Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ohjausryhmä työpajat seminaarit