Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Mikä ihmeen objekti?.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
alles Gute zum Geburtstag!
Lektion 10 Wetten, dass ….
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen 3 wir, sprechen 4 er, lesen 5 ihr, sehen 6 du, geben

Schröderin perhe on aamiaisella. Sijoittakaa annetut verbit oikeassa muodossa ja lukekaa keskustelut. 1 essen – So, wir jetzt. Sarah und Katharina, was ihr? – Ich Joghurt und Sarah bestimmt ein Ei, oder? – Ja, und du, Mutti, was du? – Ein Brötchen. 2 nehmen – Was du, Christian? – Ich Kaffee und Anton Tee. Und ihr? ihr auch Tee? – Ja, bitte.

3 geben – Mutti, du mir, bitte, Zucker? – Hier, bitte schön. Und was ich dir (sinulle), Anton? – Honig, bitte. 4 lesen – Vati, was du? – Ich die Lübecker Nachrichten. Muistathan: - Tarjottaessa ”ole hyvä” = bitte tai bitte schön. - Myös pyydettäessä jotakin käytetään sanaa bitte: Kaffee, bitte! (vrt. engl. Coffee, please!) - Kyllä kiitos! = Ja, bitte! tai Ja, gern. (vrt. engl. Yes, please!) - Ei kiitos!= Nein, danke! tai Danke!

möchte = haluaisi ich du er, sie wir ihr sie Sie Suomentakaa MÖCHTE-ilmaisut: 1 Was möchtest du? 2 Ich möchte gern Tee. 3 Und was möchtet ihr? 4 Wir möchten gern Milch. 5 Frau Jung möchte gern Kaffee mit Milch, ohne Zucker. 6 Möchten Sie auch Kaffee, herr Beckenbauer? 7 Ja, bitte!

Kirjoita vihkoon MÖCHTE-verbin oikea muoto. Numero ja sana riittää! Lukekaa keskustelu lopuksi parin kanssa. – Was 1.___ du trinken? – Ich 2.___ nichts trinken. Gibt es etwas zu essen? – Ich und Vater, wir 3.___ erst um sieben Uhr essen. Wir bekommen Besuch. – Um sieben kommt „der Alte“ im Fernsehen. 4.___ ihr denn nicht den Krimi sehen? – Wir 5. ___ schon, aber Tante Helga und Onkel Heinrich 6. ___ auch essen.

Taivuttakaa parin kanssa suullisesti vuorotellen ääneen verbit: 1. SPIELEN (pelata, soittaa; SÄÄNNÖLLINEN!) 2. HABEN (omistaa) ja SEIN (olla) 3. SCHLAFEN (nukkua) JA FAHREN (matkustaa) 4. ESSEN (syödä), GEBEN (antaa) SPRECHEN (puhua) ja TREFFEN (tavata) 5. NEHMEN (ottaa), LESEN (lukea) ja SEHEN (nähdä) 6. MÖCHTE (haluaisi) Korjaa parisi taivutukset, jos tarvitsee! Ole tarkka ja kannustava kuuntelija

Alkukeskustelua: - Guten Morgen! Hast du gut geschlafen? - Ja, sehr gut./ Nein, ich bin noch hundemüde. Und du? Tarjoat / kysyt, mitä toinen haluaisi: - Was möchtest du, bitte? / Was nimmst du, bitte? - Was möchtest du trinken? Was möchtest du essen? - Trinkst du Kaffee oder Tee? - Isst du Brot oder ein Brötchen? Vastaat tarjoukseen: - Ja, bitte. = Ja, gern. - Nein, danke. - Mit …, ohne …

Pyydät jotain: - Gibst du mir mal …, bitte. - Ich möchte …, bitte. Ojennat ja kiität: - Hier, bitte (schön). - Danke (schön). Aterioinnin aikana: - Isst du noch… / Trinkst du noch (vielä)… - Möchtest du noch… / Nimmst du noch… - Ja, bitte. / Nein, danke. - Schmeckt es? - Ja, sehr gut. / Ja, lecker (herkullista).

Harjoitelkaa pareittain/pienessä ryhmässä aamiaiskeskustelu. Käyttäkää vihjeitä apuna. Keskustelut esitetään lopuksi. Aamutervehdykset ja voinnin kysely Hyvää huomenta! Nukuitko hyvin? Hyvää huomenta! En, väsynyt / Kyllä, oikein hyvin. Entä sinä? Juomien tarjoaminen ja valinta Teetä vai kahvia?  …, kiitos. Sokeria/ Maitoa? Mehua? Kyllä kiitos. / Ei kiitos. Syömisten tarjoaminen, pyytäminen ja valinta Otatko…? Kyllä kiitos / Ei kiitos Haluaisitko…? Annatko…? Vielä/Lisää…? Saisinko…? Maistuuko…? Muistathan: - Tarjottaessa ole hyvä = bitte tai bitte schön. - Myös pyydettäessä jotakin käytetään sanaa bitte: Kaffee, bitte! (vrt. engl. Coffee, please!) - Kyllä kiitos! = Ja, bitte! tai Ja, gern. (vrt. engl. Yes, please!) - Ei kiitos!= Nein, danke! tai Danke!

Kirjoita lauseet vihkoosi saksaksi. 1 Mitä haluaisit? 2 Haluaisin mielelläni teetä. 3 Mitä te haluaisitte? 4 Me haluaisimme maitoa. 5 Rouva Jung haluaisi kahvia. 6 Haluaisitteko te kahvia, herra Fischer? 7 Kyllä, kiitos!

Tee sanoista lauseita vihkoosi saksaksi. *Kohteliaissa pyynnöissä intonaatio nousee lauseen lopussa ylös: Kann ich das Brot haben, bitte? Kann ich die Butter haben, bitte? sämpylä tai syödä tänään jo kylläinen haluaisi ilman

Schreib auf Deutsch: 1 Nukuitko hyvin? 2 Mitä haluaisit? 3 Kupillinen kahvia ilman sokeria, kiitos. 4 Otatko leipää? – Kyllä, kiitos. 5 Annatko juustoa? – Tässä, ole hyvä.