Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Keskustele kaverin kanssa:
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
Suomi 2A
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Felix pyytää apuasi osatakseen pukeutua tämän päivän säähän
Guten Tag, Felix! Hallo, Franzi! Hallo, Kinder!
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
A B C D E F G H I J K L M M N O P Q R S T U V W X Y Z (Ä Ö Ü ß)
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt ist sie? 6.Was ist ihr Hobby? (ihr=hänen (tyttö)) 7. Wer ist Mikkos Schwester? 8. Wie alt ist sie? 9. Was macht sie gern? 10. Wer ist Mikkos Bruder? 11. Wie alt ist er? 12. Was ist sein Hobby? (sein=hänen (poika))

Tee vihkoosi otsikot ja kerää niiden alle adjektiiveja tekstistä 3. Lisää myös muita jo osaamiasi adjektiiveja. Kirjoita sanat sekä suomeksi että saksaksi. ADJEKTIIVEJA POSITIIVISIA NEGATIIVISIA MUITA siisti, upea, huono energinen mahtava, surkea urheilullinen erinomainen, musikaalinen hyvä, todella hyvä

Valitkaa laatikosta sopivat sanat lauseisiin. Lukekaa koko lause ääneen. 1 Meine ___ liebt Musik. 2 Manchmal ___ sie schwimmen. 3 Ich finde sie ___ cool. 4 Mein __ spielt Fußball. 5 Er trainiert ___. 6 Er __ oft Spaghetti. jeden Tag geht Bruder kocht Mutter richtig

Kirjoita vähintään viisi omaa lausetta, joissa käytät seuraavia sanoja. Tee ainakin kaksi kysymystä. siskotehdä ruokaa pelata olla jotain mieltä uidarakastaa tanssia mennä joskususein siskotehdä ruokaa pelata olla jotain mieltä uidarakastaa tanssia mennä joskususein

Kirjoita sanat vihkoosi (kpl 3): 1 erittäin 2 kännykkä 3 myös 4 valokuvaaja 5 toimittaja (nainen) 6 moottoripyörä 7 sulkapallo 8 energinen 9 musikaalinen 10 jo

Lisätkää kysymyssanat ja esittäkää kysymykset vuorotellen. 1 ____ heißt Mikkos Vater? 2 ____ arbeitet Gisela? 3 ____ sind Sandras Hobbys? 4 ____ alt ist Tobias? 5 ____ hasst Königin?

Kirjoita verbit saksaksi ja erota niistä verbin vartalot. kuulla = tehdä = pelata = harjoitella = asua = Valitse verbeistä kaksi ja taivuta ne vihkoosi kaikissa persoonissa. Minä Sinä Hän/hän (tyttö, poika) Me Te He Te (teitittely)

find/en olla jotain mieltä; löytää ich finde E helpottaa ääntämistä, kun verbin *du findest vartalo loppuu –D tai –T. *er/sie/es findet wir finden *ihr findet Taivuta FINDEN-verbin mallin mukaan sie finden ARBEITEN ja WARTEN. Sie finden ich *du *er/sie Wir *ihr sie Sie

HAB/EN = olla jollakin, omistaa ichwir duihr er, siesie Sie

Tee parisi kanssa suullisesti lauseita. Ottakaa joka laatikosta sanoja. Ich Du Mein Vater Meine Tante Meine Lehrerin ihr Gabi und Günter Sie Ich Du Mein Vater Meine Tante Meine Lehrerin ihr Gabi und Günter Sie haben (taivuta!) ein Handy eine Katze Hobbys einen Computer ein Auto ein Buch einen Hund Freunde

Franz utelee Heikelta kaikenlaista. Täydennä vihjeiden mukaan. Franz: Hallo! Wer ___ __? (sinä olet) Heike: ___ ____ Heike. (Minä olen) Franz: _____ _____ Geschwister? (Onko sinulla) Heike: Ja, ____ ______ einen Bruder. (minulla on) ___ ___ schon 18. (Hän on) Franz: ____ ___ ein Auto? (Onko teillä) Heike: Ja, ___ ____ ein Auto, (meillä on) und mein Bruder ____ (on) ein Motorrad. Das ____ eine BMW! (on) Franz: Wo _____ deine Eltern? (ovat) Heike: Sie arbeiten gerade.

HUOM!!! Läksyt ensi kerraksi ovat seuraavat kolme diaa. Lisäksi harjoitellaan kappaleen 3 sanat.

Täydennä haben-verbillä. Numero ja puuttuva sana riittävät. - 1) ____du eine Schwester? - Nein, aber ich 2) ______ einen Bruder. Klaus 3) ____ viele Freunde. - 4) ______ ihr jetzt Sport? - Nein, wir 5) _____ jetzt Musik. - 6) ____ Kathrin und Heike viele Hobbys? - Nein, sie 7) ____ nur ein Hobby, Badminton. - Herr Steiner, 8) ____ Sie ein Motorrad? - Nein, ich 9) _____ ein Auto. Aber meine Frau 10) ____ ein Motorrad!

Huomaa ero minä olen ja minulla on -ilmaisujen välillä. Kumpi lause on järkevämpi, A vai B? Tutki lauseita suullisesti. 1a. Ich bin eine Katze1b. Ich habe eine Katze. 2a. Du bist ein Hund.2b. Du hast einen Hund. 3a. Die Rose ist eine Blume.3b. Die Rose hat eine Blume. Valitse lauseeseen annetuista verbeistä oikeampi. Kirjoita numero ja puuttuva sana. 1. Wir____ ein Haus in Lahti.sind/haben 2. Ich ____ eine Katze, Sissi.bin/habe 3. Sissi ___ witzig (hauska).ist/hat 4. Sissi ___ einen Ball.ist/hat 5. ____ du auch eine Katze?bist/Hast

Kirjoita vihkoosi saksaksi. Käytä haben-verbiä. 1 Onko sinulla paljon ystäviä? 2 Kyllä, ja minulla on myös kolme siskoa. 3 Onko teillä harrastuksia? 4 Minulla on kaksi harrastusta, tennis ja uiminen. 5 Hänellä on yksi harrastus, skeittaus.