Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria"— Esityksen transkriptio:

1 Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria
ti klo HU206 to klo HU206 ti klo HU206 to klo HU206 ti klo HU206 to 4.4. klo HU206 ti 9.4. klo HU206 to klo HU206 ti klo HU206 to klo HU206 ti klo HU206 tentti: ti 7.5. klo HU206

2 luentorunko 12.3. tapahtumahistoriallinen katsaus autonomian aikaan yliopistolaitos autonomian aikana luvun alun johtavat aatteet: uushumanismi ja romantiikka fennomania liberalismi / svekomania 4.4. historiankirjoitus autonomian aikana 9.4. kansanrunouden tutkimus suomen kielen tutkimus ja kehittäminen teologia kansanliikkeiden synty poliittinen aktivoituminen 1900-luvun alussa

3 oheislukemisto Karl-Erik Michelsen: Viides sääty, s. 75-207
Anto Leikola: Naurun biologiaa, s Zachris Topelius: Onko Suomen kansalla historiaa?

4 Muuta lukemista Matti Klinge: Helsingin yliopisto 1640-1990, 2. osa.
Suomen tieteenhistoria 1 Suomen kulttuurihistoria 3 (2003)

5 Suomen valloitus venäläiset aloittivat hyökkäyksen helmikuussa 1808
venäläiset valloittivat Turun Venäjän keisarin julistus; kohdistettu säätyläisiin Suomen viranomaiset nopeasti yhteistyöhön; ei luotettu Ruotsin haluun eikä kykyyn puolustaa Suomea aatelisto myös myötämielinen; paljon yhteistä Venäjän aateliston kanssa papisto Jacob Tengströmin johdolla myöntyväinen Turun akatemia alistui tilanteeseen

6 Porvoon valtiopäivät maaliskuussa 1809 säädyt koolle Porvooseen
Suomessa voimassa Ruotsin vallan aikaiset säädökset vuoden 1772 hallitusmuoto yhdistys- ja vakuuskirja (1789) Suomea koskevat asiat esiteltävä suoraan keisarille venäläisen virkamiesten ohi kiista valtiopäivien todellisesta luonteesta: Porvoossa luotiin perusta Suomen valtiolliselle olemassaololle valtiopäivät pelkkä juhlallinen seremonia; siellä tehdyt lupaukset eivät sitoneet myöhempiä hallitsijoita

7 Yhteiskunnalliset olot autonomian alussa
Pyhä allianssi (1815): Venäjä, Itävalta, Preussi taattiin Napoleonin edeltänyt poliittinen tilanne Euroopassa yhteiskuntarauhan säilyttäminen 1812 Venäjän ja Ruotsin välille rauha Ruotsi tunnusti Suomen kuuluvan Venäjälle Suomen hallinto hoidettiin virkamiesvoimin keisarin asetukset virkamiehet suurelta osin alempaa aatelia venäläiset halusivat ehkäistä kumouksellisen toiminnan ulkomaisten lehtien sensuuri ja ulkomaanmatkojen rajoitukset elinkeinoelämän tukeminen rahastojen avulla

8 Nikolai I:n Suomen politiikka
dekabristikapina 1825 Puolan valtiopäivät koolle 1830 → Nikolai I viralta Puolan kuninkaana → Nikolai I ei ollut halukas kokeilemaan samaa muualla Nikolain aika rauhan ja tasaisen taloudellisen kehityksen aikaa Suomesta muodostui oma taloudellinen alue 1840 Ruotsin valuutta pois käytöstä, oma raha 1860 tekstiiliteollisuus nousuun 1840-luvulla 1841 puuvillan tuontia helpotettiin

9 Liikenneyhteyksien kehitys
1844 ryhdyttiin rakentamaan Saimaan kanavaa; valmistui vuonna 1856 yhdisti järvi-Suomen Venäjän markkinoille ja ulkomaille ulkomaankaupan painopiste siirtyi Pohjanlahden rannikolta Viipuriin yhteydet Ruotsiin vähenivät rautatie: Helsinki–Hämeenlinna yhteydet sisä-Suomesta etelärannikolle hyödynsi suomalaisuutta ja lisäsi säätykiertoa höyrylaivaliikenne 1840-luvun alussa matkustajaliikenne Pietari-Helsinki-Turku tavaraliikenteessä purjelaivat säilyttivät asemansa 1800-luvun lopulle → Suomi tipahti kehityksestä

10 Yhteiskunnallinen kriisi 1840-luvulla
tilanne Keski-Euroopassa levoton 1846 Ranskassa vallankumousyritys 1846 Puolassa kapina Suomessa lakkautettiin pari lehteä ja kiellettiin jäsenyys salaseuroissa 1848 Euroopan ”hullu vuosi” vallankumous ´Pariisissa vallankumousaalto vyöryi yli Euroopan, mm. Wienissä ja Berliinissä Upsalassa skandinaavinen juhla kritisoitiin Venäjän konservatismia → Helsingin yliopiston opettajilta ja opiskelijoilta kiellettiin ulkomaanmatkat Floran-päivän juhlat Helsingissä osoitti suomalaisten uskollisuutta Venäjälle

11 Krimin sota 1853-1856 ensimmäinen suursota Wienin kongresin jälkeen
Venäjä vastaan Ranska, Englanti, Turkki ja Sardinia kyse Turkin salmien hallinnasta; näkyvänä syynä Venäjän halu suojella Turkin alueen kreikkalaiskatolilaisia sodan painopiste Mustallamerellä; Sevastopolin piiritys englantilainen laivasto Itämerellä Bomarsundin linnoituksen valtaus Viaporin pommitus elokuussa 1855 Pohjanlahden satamien vahingoittaminen taloudelliset tappiot huomattavat Suomen kauppalaivaston menetykset 60%

12 Aleksanteri II:n uudistuspolitiikka
Krimin sodan jälkeinen aika uudistusten aikaa koko valtakunnassa maaorjuus lakkautettiin 1861 Venäjä halusi lähentyä Ranskaa ja tämä edellytti olojen liberalisointia 1863 Puolan kapina → loppu uudistuksille slavofiilia nousuun 1857 Suomen asian komitea uudelleen toimintaan valtiopäivät koolle keväällä 1863 säätypohjalla aluksi joka viides vuosi, 1880-luvulta lähtien joka kolmas vuosi

13 Taloudellinen kehitys 1800-luvun jälkipuolella
nälkävuodet 8 % väestöstä kuoli kuolleisuus keskittyi Hämeeseen ja Pohjois-Savoon osoitti maanviljelyvaltaisen talouden haavoittuvuuden muuttoliike elinkeinovapaus 1879 naiset enemmistönä: kaupunkeihin palveluammatteihin ja teollisuuteen kaupungistuminen 1860-luvulta lähtien työväestön ja uuden keskiluokan voimakas kasvu muuttoliikkeen suunnat Kaakkois-Suomesta Viipuriin ja Pietariin Keski-Suomesta Helsinkiin ja muualle etelärannikolle Pohjanmaalta Amerikkaan

14 Taloudellinen kehitys 1800-luvun jälkipuolella
merkantilistisesta talouspolitiikasta luovuttiin 1857 höyrysahojen perustaminen vapaaksi 1861 Englannin suojatullit sahatavaralle pois Länsi-Euroopan voimakas teollistuminen lisäsi puutavaran kysyntää 1850-luvulla kehitettiin puuhiokkeen valistusmenetelmä, puu lumpun tilalle paperin raaka-aineena 1870-luvulla selluloosan valmistusmenetelmä 1860-luvulla ensimmäiset puuhiomot Suomeen 1880 ensimmäinen selluloosatehdas Valkeakoskelle varhainen paperin vienti kokonaan Venäjälle myös muuta teollisuutta: tekstiili, rauta, laivanrakennus, keramiikka, nahka

15 I sortokausi Venäjällä nationalismi voimistui koko ajan: slavofiilia, panslavismi Suomen erityisasema herätti närkästystä pyrkimyksiä Suomen venäläistämiseen Nikolai II valtaistuimelle 1894 → panslavismin vaikutus voimistui Nikolai Bobrikov Suomen kenraalikuvernööriksi helmikuun manifesti 1899 valtakunnallisia asioita koskeva päätöksenteko valtakunnallisiin elimiin Bobrikovin voimakkaat venäläistämistoimet asevelvollisuuslaki 1901 herätti voimakkaan reaktion Suomessa myöntyväisyyssuunta ja perustuslaillinen suunta suuri adressi 1902 kutsuntalakko → asevelvollisuuslaki peruttiin suomalaisten osalta 1904 Eugen Schauman ampui Bobrikovin

16 Venäjän-Japanin sota ja suurlakko
Venäjä kärsi murskatappion Verisunnuntai: tammikuussa 1905 työläisten mielenosoitus Pietarissa Talvipalatsin edessä; ihmistä kuoli suurlakko → olot vapautuivat Suomessa opiskelijoiden ja työväen kaarteja Viaporin kapina eduskuntauudistus 1906 yksikamarinen eduskunta yleinen ja yhtäläinen äänioikeus 24 vuotta täyttäneille

17 II sortokausi 1909 Frans Albert Seyn kenraali- kuvernööriksi
1910 laki yleisvaltakunnallisesta lainsäädännöstä 1912 yhdenvertaisuuslaki herätti vastustusta; useat virkamiehet eivät toteuttaneet lakia → karkotuksia Siperiaan

18 Turun Akatemian organisaatio
hallitsija kansleri varakansleri rehtori pieni konsistori konsistori lääke- tieteellinen tdk teologinen tdk oikeus- tieteellinen tdk filosofinen tdk

19 Turun akatemian professorit
Teologinen tiedekunta I teologian professori II teologian professori III teologian professori Lääketieteellinen tiedekunta lääketieteen professori anatomian, kirurgian ja eläinlääketieteen professori (1778) Oikeustieteellinen tiedekunta oikeustieteen professori Filosofinen tiedekunta moraalifilosofian, valtio-opin ja historian professori kaunopuheisuuden professori logiikan ja runouden professori fysiikan ja kasviopin professori matematiikan professori pyhien kielten professori runouden professori ( ) talousopin professori (1747) kemian professori 1755

20 Humboldtilainen yliopistoihanne
Wilhelm von Humboldt ( ) Humboldtin ajatukset otettiin käyttöön Berliinin yliopistossa 1810 keskeiset periaatteet: tutkimuksen, opetuksen ja opiskelun tulee olla vapaita, autonomisia tutkimus, opetus ja opiskelu kuuluvat erottamattomasti yhteen sivistyksellinen koulutus on ensisijaista suhteessa ammatilliseen koulutukseen

21 Uudet yliopistoaatteet
uuden tiedon tuottaminen keskeistä; tieteellinen toiminta osaksi opetusta yliopisto osaksi kouluhierarkiaa: ylioppilastutkinto (das Abiturium) korostettiin asioiden suuria yhteyksiä, filosofiaa sekä intellektuaalista ja moraalista viisaus tuomittiin hajanaiset pikkutiedot ja mekanistinen maailmanjärjestys nämä ajatukset tulivat Venäjän kautta Suomeen; uudistukset otettiin käyttöön vähitellen

22 Muutokset yliopistossa 1810-luvun alussa
6 professuuria 1 teologiseen 1 oikeustieteelliseen 1 lääketieteelliseen historian ja moraalifilosofian oppituoli jaettiin pyhien kielten oppituoli Kreikan ja itämaisen kulttuuri professuureiksi oppihistorian professuuri 9 uutta apulaista määrärahoihin lisäystä: palkankorotukset ja lisää stipendejä yliopiston talous osaksi valtionbudjettia

23 Yliopisto Helsinkiin Helsingistä pääkaupunki 1812; senaatti Helsinkiin 1819 strateginen syy: yliopisto kauemmaksi Ruotsista virkamieskoulutuksessa yhteys virastoihin tärkeää yliopiston siirto perustui ajatukseen, että yliopisto tuli olla pääkaupungissa Turun palo vauriot akatemian rakennuksissa kohtuulliset: kirjasto tuhoutui yliopiston siirto kivutonta: porkkanana raha

24 Uusi aktiivisuus Suomen autonomia aktivoi opiskelijoita
1815 perustettiin Selma-förbundet Aura, jonka lehti Aura  Mnemosyne kirjallisia vaikutteita romantiikasta 1817 ensimmäiset mielenosoitukset  nopeuttivat uusien sääntöjen laadintaa

25 Vuoden 1828 statuutit I yliopiston hallinnon uudelleen järjestäminen
Venäjän kruununperillinen kansleriksi sijaiskansleriksi keskushallinnon virkamies kiinteä yhteys kirkkoon katkesi opiskelijoiden valvontaa tiukennettiin erityinen opinto- ja kurikomissio uudet professuurit kirjattiin statuutteihin, nyt oppituoleja yhteensä 21; samalla oppituolien aloja tarkennettiin: teologia: dogmatiikka, eksegetiikka, kirkkohistoria, teologinen moraali oikeustiede: roomalaisen ja Venäjän lainoppi, Suomen lainoppi, valtio- ja kansainoikeus ja kansallistalous lisäksi venäjän kielen ylimääräinen professuuri uusien virkojen haltijoille rahapalkka

26 Vuoden 1828 statuutit II tieteiden eriytyminen
1817 keisarillinen asetus oikeuslaitokseen ja muihin siviilihallinnon virkoihin valmistavista tutkinnoista maanmittaritutkinto oikeustutkinto: senaatin oikeusosaston ja oikeuslaitoksen virkoihin kameraalitutkinto: senaatin talousosaston ja sen alaisten laitosten virkoihin sekä verohallinnon virkoihin vuoritutkinto: vuorihallinnon virkoihin korkeampi tutkinto: valtiosihteeriviraston virkoihin Pietarissa. Antoi lisäksi saman pätevyyden kuin oikeus- ja kameraalitutkinto 1800-luvun kuluessa eriytettiin myös lääketieteellinen koulutus, pappiskoulutus, opettajainvalmistus, farmasiaopetus sekä maa- ja metsätieteellinen opetus kaikille yhteinen filosofisen tiedekunnan opetus poistui

27 Vuoden 1828 statuutit III tohtorin arvo myös filosofiseen tiedekuntaan ja tohtorista oppiarvo väitökset tutkimukselliselle pohjalle luentokieliksi ruotsi ja venäjä yliopistoon kirjoittautumisehtoja tarkennettiin

28 Opiskelijaradikalismi
1840-luvun alusta opiskelijaliikehdintää ympäri Eurooppaa kirjoituksissa kritisoitiin kansallisten vähemmistöjen sortoa skandinavismi 1848 Floran päivän juhla tarkoitus kanavoida vallankumouksellinen innostus nationalismiksi Pacius & Runeberg: Maamme laulu Fredrik Cygnaeus: ylistyspuhe isänmaalle ja kansleri- suurruhtinaalle jälkikäteen propagandaselostuksia tilaisuudesta opiskelijoiden mielenilmaukset kuitenkin jatkuivat

29 Vuoden 1852 statuutit konsistorin jäsenmäärää rajoitettiin
osakunnat lakkautettiin opiskelijoille univormupakko lukion todistus pakolliseksi ylioppilastutkinto Helsingissä, pääsykoe yliopistoon

30 Yliopistoon pääsy Turun Akatemiassa filosofisen tiedekunnan dekaani tenttasi pyrkijän koulutiedot 1828 erityinen valiokunta koulutodituksella hakeva: kaikki kouluaineet yksityisoppilas: uskonto ja kirkkohistoria, logiikka ja moraali, aritmetiikka ja geometria, historia ja maantiede, latina tai jokin uusi kieli 1830-luvulla vaatimuksia kiristettiin  ylioppilastehtaat 1852 ylioppilastutkinto Helsingissä, pääsykoe yliopistoon äidinkielen kirjallinen koe ja käännös ruotsista tai äidinkielestä suullinen koe muissa aineissa erilliset sisäänpääsykokeet 1930-luvulta lähtien

31 Naiset yliopistoon Maria Tschetschulin Emma Åström
1870 kauppaneuvos Tschetschulin anoi tyttärelleen lupaa ylioppilastutkintoon 1873 Emma Åström sai saman luvan; 1882 maisteriksi vapautus sukupuolesta 1901 naisille vapaa opiskeluoikeus 1927 Alma Söderhjelm Åbo Akademin professoriksi Maria Tschetschulin Emma Åström

32 Uushumanismi I Herculaneum 1713, kaivaukset 1737
Johann Winckelmann: kaivaukset Roomassa antiikki konkreettisesti läsnä Johann Gesner ( ), Göttingenin yliopiston professori antiikkia ei tule jäljitellä, vaan sitä pitää ymmärtää

33 Uushumanismi II humanismi uushumanismi antiikin jäljittely
paluu menneeseen kulta-aikaan pimeän keskiajan unohtaminen esikuvana Rooma uushumanismi antiikkiin ei paluuta antiikista moraalisia esikuvia esikuvana Kreikka

34 Uushumanismi III 1760-luvulla myssyt valtaan
merkantilismista siirryttiin fysiokratismiin fysiokratismi: perustuotanto, erityisesti maatalous keskeiseksi, säästäväisyys ja yksinkertaisuus; ihanteet antiikista yleellisyystavaroille korkea verot Kustaa III:n aikana ( ) yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei ollut suotavaa harmittomammat tutkimusaiheet suosioon

35 Uushumanismi IV Henrik Gabriel Porthan (1739-1804)
Sigfrid Porthan ( ) Matthias Calonius ( ) kielitiede, historia, taidehistoria uudenlainen pedagoginen visio: latinan ulkoa opettelemisesta sen luovaan käyttöön ja ymmärtämiseen latinalaisista teksteistä esikuvia hyveelliselle ja kohtuulliselle elämälle

36 Uushumanismi 1800-luvulla
poliittinen jako Euroopassa konservatiivinen itä (Venäjä, Itävalta, Preussi) liberaali länsi (Ranska, Englanti, Skandinavia) aatteellisesti: uushumanismi ↔ romantiikka uushumanismi: kansalliset korostukset yhdistettynä antiikin esteettisiin ja moraalisiin arvoihin kurinalaisuus, selkeys, ennakoitavuus uushumanismi ilmeni arkkitehtuurissa, kirjallisuudessa ja kuvataiteissa

37 Helsingin uudelleenrakentaminen
Venäjällä empire-uusklassinen tyyli: rapattu tiilirakennus värit: keltainen, vihreä, harmaa pienet yksityiskohdat puusta kiveä matkien pylväspääty ja päätykolmio Helsinki paloi 1808 → uusi asemakaava 1812: Johan Albrekt Ehrenström ( ) keskusta rakennettiin kivestä keisarillinen residenssi, senaatti, kuvernöörin talo, kasarmi, luterilainen ja ortodoksikirkko vierekkäin keskustaa hallitsee julkiset rakennukset väljä ruutukaava; puistoalueet (paloturvallisuus) Senaatintori keskeiseksi paikaksi

38 Senaatintori symboloi suurruhtinaskuntaa
keskeiset mahdit edustettuna: kirkko, senaatti, yliopisto, esivalta (päävartio) muotosymboliikkaa pylväistöissä varsinaisena arkkitehtina Carl Ludvig Engel suunnitellut rakennuksia ja asemakaavoja ympäri Suomea

39 Klassisismi kirjallisuudessa
Johan Ludvig Runeberg kaunopuheisuuden dosentti (klassilliset kielet) 1831 Helsingfors Lyceum 1837 Porvoon gymnaasin Rooman kirjallisuuden lehtori 1842 Porvoon gymnaasin Kreikan kirjallisuuden lehtori runouden vaikutteet antiikista (muoto ja aatemaailma) Dikter (1830), Hirvenhiihtäjät (1832), Hanna (1836), Vänrikki Stoolin tarina (1848) kansa nöyrää, lainkuuliaista, uskollista, jumalaapelkäävää sivistyneistö kansan huoltaja

40 Valistuksen kritiikki
valistus selitti kaiken järkiperäisesti → tieto ja usko erillään toisistaan; tunteelle ei sijaa David Hume: uskontokritiikki: uskonnolliset ihmeet kyseenalaisiksi empirismikritiikki: emme voi olla varmoja havainnoistamme; emme tiedä varmasti, mikä on syy ja mikä seuraus, mikä substanssi ja mikä sen väliaikainen ominaisuus Immanuel Kant ( ): saamme tietoa vain siitä, mitä aistimme → tietomme ulkomaailmasta, oliosta sinänsä, on rajallista Johann Gottlieb Fichte ( ) emme voi olla varmoja olion sinänsä olemassaolosta maailma on se, mitä aistimme transsendentaalinen idealismi

41 Romantiikka syntyi Saksassa reaktiona valistukselle
romantiikka ei merkinnyt rationalismista luopumista, vaan uskosta tieteen ja järjen kaikkivoipaisuuteen romantiikka kytkeytyi keskiluokan nousuun pietismi ja herrnhutilaisuus valmistivat tietä romantiikalle henkilökohtaiseen uskonkokemukseen perustuva uskonnollisuus pyrkimys irtautua kirkon ja valtion kontrollista romantiikan ydinjoukko akateemisen koulutuksen saaneet virkamiehet ja papisto yhteiskunnan byrokratisoituminen levitti romantiikkaa ja yleensäkin sivistystä

42 Turun romantiikka Turussa 1810-luvulla
opiskelijoiden ja nuorten tutkijoiden heterogeeninen liike alkoi kansanrunouden keruusta, laajeni historian ja kielitieteen alueelle kaksi erilaista korostusta: taiteellis-kirjallinen kansallismielinen

43 Turun romantiikan edustajia
K.A. Gottlund A.J. Sjögren A.I. Arwidsson Kirjallinen suuntaus: Abraham Poppius, Reinhold von Becker, Zacharias Topelius (vanh.), Gustaf Renvall Kansallismielinen suuntaus: J.J. Tengström, J.G. Linsén, E.G. Ehrström

44 nationalismi muotoutunut 1800-luvun alussa
kansa ja valtio samaistuvat keskenään ideaali kuva kansakunnasta, jota vielä ei ole yhtenäisenä olemassa kansakunta = kansakunta on historiallisesti kehittynyt, kielen, alueen, talouselämän ja kulttuuriyhteisössä julkitulevan psykologisen ilmiasun määrittämä pysyvä yhteisö nationalismi edellyttää kansallisen tietoisuuden heräämistä herääminen tapahtuu yleensä jonkin ylemmän sosiaaliryhmän keskuudessa, ja kansallinen tietoisuus tavoittaa viimeisenä työläiset ja talonpojat

45 nationalismi kansallisen liikkeen vaiheet
kulttuurinen, kirjallinen ja folkloristinen vaihe kansallisen aatteen edelläkävijät ja militantit joukkokannatuksen vaihe (Miroslav Hroch) natinalismin perusedellytyksenä yhteinen historiallinen, alueellinen, kielellinen tai kulttuurinen pohja

46 suomalaisuus 1700-luvulla
rahvas puhui suomea ja sillä oli oma kulttuuri säätyläiset puhuivat ruotsia ja olivat kulttuurisesti integroituneita Ruotsiin ja sitä kautta ranskalaiseen vaikutukseen Suomi ei ollut yksiselitteisesti oma kokonaisuus edes hallinnollisesti nationalismia ei esiintynyt

47 Suomi autonomian alussa
kulttuurisiteet Ruotsiin säilyivät kiinteinä säätyläisten kielenä säilyi ruotsi sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet Ruotsiin säilyivät kaupankäynti vilkasta Ruotsiin Ruotsi 1800-luvun alussa 1809 Bernadotte-suku Ruotsin valtaistuimelle uusi valtiomuoto: rajoitettu kuninkaan valta monikielisestä suurvallasta pienehköksi yksikieliseksi kansallisvaltioksi kulttuuri-identiteetin etsiminen → romantiikka

48 Turun romantiikka fennomanian esiasteena
edusti nationalismin ensimmäistä vaihetta Turun romantiikka keskittyi kulttuuriseen, kirjalliseen ja folkloristiseen toimintaan kansanrunojen keruu ja suomen kielen tutkiminen saksalainen Burschenschaft-liike: poliittinen opiskelijaliike, julisti kansallista tasa-arvoa ja poliittista liberalismia 1821 opiskelijat anomuskirjeellä vaativat suomen kielen aseman parantamista; viranomaiset reagoivat nopeasti radikaalin kansallisuusajattelun edustajia A.I. Arwidsson ja A.E. Afzelius

49 Adolf Ivar Arwidsson (1791-1858)
ensimmäinen suomalainen kansallinen herättäjä lehtikirjoittelua: suomen kielen ja kulttuurin erityispiirteitä tulee voimistaa ja ei tule jäljitellä muukalaisuutta Suomen asema suurruhtinaskuntana on epätyydyttävä Åbo Morgonblad 1821 1822 erotettiin yliopistosta 1823 Ruotsiin, töihin valtionarkistoon suomalaisten ei tule hävetä juuriaan, ei edes säätyläisten laajat väestökerrokset tuli aktivoida kansalliseen ajatteluun äidinkieli tärkeä oman identiteetin kannalta Arwidsson ei esittänyt Suomen suomenkielistämistä: myös suomenruotsalaisten kotimaa oli Suomi.

50 Anders Afzelius (1779-1850) yleisen lainopin professori
opiskelijoiden puolestapuhuja 1819 levottomuuksien aikana liitettiin Israel Hwasserin murhayritykseen erotettiin yliopistosta 1822 karkotettuna Itä-Siperiassa 1837 lähtien Liivinmaalla

51 Suomalaisuus Turun romantiikan jälkeen
kansarunouden keruu jatkui osakunnissa 1840-luvulla Joukahainen, jossa opiskelijoiden kansatieteellisiä kirjoituksia viipurilaisessa osakunnassa radikaalimpi toiminta julkaistiin ranskalaisia yhteiskuntakriittisiä romaaneja ja novelleja 1849 oma yhdistys, jota ei laillistettu viranomaiset puuttuivat asiaan

52 Uusi sukupolvi Helsingissä uusi opiskelijasukupolvi
johtajina J.V. Snellman, Fredrik Cygnaeus, Zachris Topelius Lauantaiseura Helsingfors Morgonblad J.V.Snellman F.Cygnaeus Z.Topelius J.J.Nervander J.L.Runeberg

53 Johan Vilhelm Snellman (1806-1881)
pohjalaista pappis- ja virkamiessukua filosofian dosentti 1835 pohjoispohjalaisen osakunnan kuraattori sukset ristiin yliopiston johdon kanssa Saksaan ja Ruotsiin osallistui Ruotsissa lehtikirjoitteluun Suomen valtiollisesta asemasta 1840 Saima, Maamiehen ystäwä sivistyneistö tulee kansallistaa, kansa tulee sivistää suomi kulttuurikieleksi

54 Zachris Topelius (1818-1898) pohjalaista säätyläissukua
toimitti Helsingfors tidningar -lehteä historiallisia jatkokertomuksia; Välskärin kertomukset 1854 Suomen historian ylimääräinen professori kansallisuusperiaate nivoutui yhteen alamaisen kuuliaisuuden kanssa hallitsijan ja kansan suhde Jumalan säätämä kritisoi hallitsevaa ja omistavaa luokkaa eläinsuojelu: Toukokuunyhdistykset 1870 filantropia: Helsingin rouvasväenyhdistys työväenkysymys: Kommunismens vagga

55 En gata. Hamburg. London. Wien. Paris. Kväll. Mörker. Storm
En gata. Hamburg? London? Wien? Paris? Kväll. Mörker. Storm. Den stora spegelrutan av en butik för alla läckerheter från jordens hav och länder, klart belyst. Allt dukas upp för vandrarns lystna blick, allt doftar lust, allt skiner välbehag. Stig in! Förnimmer du ej Herrens ord: "Jag hungrade, och du gav mig att äta" ... — Ja, med ett tillägg: ät, om du har guld!   Längst in i detta rika paradis framskymta skuggor, sträckta i divanen vid berg av ostron, hummer och champagne. Men utanför stå, halvt i gatans mörker och halvt förbländade av rutans dager, vid dennas ena hörn en svulten usling, i trasor klädd, och vid det andra hörnet en fattig mor med ett förhungrat barn.   Du, som därinne sitter mätt vid bägarn, driv bort dem, om de lystet stirra in! Skjut ned dem med kartescher, om de sträcka sin magra hand mot dina läckerheter och säga till dig: egendom är stöld!

56 hegeliläisyyden vaikutus
Hegelillä maailmanhenki keskeinen historiaa liikuttava tekijä; kansanhenki vain sen osa J.V. Snellman korosti kansanhengen merkitystä kansallisuus historiaa liikuttava voima kansallisvaltio: yksi kansa, yksi kieli kansallisuuden korkein aste on oma valtio suhtautui varauksellisesti koko kansan sivistämiseen; kansa ei vielä ollut valmis siihen

57 Kolmas sukupolvi Y. Koskinen A. Meurman F. Perander

58 Yrjö Koskinen (1830-1903) pohjalaista pappissukua
1863 yleisen historian professori aateloitiin 1884: Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen 1870-luvulla suomalaisen puolueen kiistaton johtaja hyväksyi Snellmanin kansallisuusajattelun, mutta lisäsi päämääräksi kansalaisvapauden toteutumisen kansa lakien ja vallan oikeuttaja; valta kuului viime kädessä kansalle kansa tuli sivistää ja luoda uusi sivistyneistö Suomi tuli muuttaa suomenkieliseksi

59 Agathon Meurman (1826-1909) varakasta hämäläistä talonpoikaissukua
Liuskialan kartanon omistaja nuoruudessa kannatti radikaalia fennomaniaa, mutta maltillistui korosti kristillisiä arvoja; kirkolla keskeinen rooli kansan sivistämisessä vastusti kulttuuriliberalismia ja uusia aatteita vastusti liiallisia uudistuksia

60 Frithiof Perander (1838-1885) pohjalaista pappissukua
käytännöllisen filosofian professori erikoistui antiikin sivistyksen ja klassillisten kielten tutkimiseen näki kielikysymyksen sosiaalisena kysymyksenä yhteiskunnassa luokkien välinen konflikti lähes väistämätön ensin nousee uusi porvaristo, sitten työväenluokka tulevaisuus kuuluu työväestölle uusille luokille piti antaa vaikutusvaltaa yhteiskunnassa vaikutteet vasemmistohegeliläisiltä (L.Feuerbach, K.Marx)

61 Fennomania fennomaanien vastaboolina valtiopäivillä liberaalit, jonka kannatus aatelis- ja porvarissäädyssä fennomaanien kannatuksen pohjana suomenkielinen talonpoikaisto ja papisto liberaalit eivät olleet kiinnostuneita kielikysymyksestä → fennomaanit pystyivät ajamaan kielipolitiikkaansa Snellman senaattoriksi 1863 1863 kieliasetus: suomen kielelle sama asema kuin ruotsilla. 1870 svekomaanien järjestäytyminen, rekrytoi joukkoonsa suuren osan liberaaleja

62 skandinavismi Götiska Samfundet: muinaiset gööttiläiset arvot ja hyveet kunniaan pyrkimys skandinaaviseen yhteistyöhön 1800-luvun alussa kulttuuriyhteistyötä opiskelijat aktiivisia 1850-luvulla ja 1860-luvun alussa poliittista lähentymistä 1863 Preussi ja Itävalta hyökkäsivät Tanskaan kaapatakseen Schleswigin Ruotsi pysytteli sivussa → skandinavismi poliittisena toimintaperiaatteena loppui 1900-luvun alussa nousi uudelleen pinnalle 62

63 Liberaalit korostivat taloudellista ja yhteiskunnallista vapautta
eivät vastustaneet kansallisia tavoitteita eivätkä suomen kielen aseman parantamista vastustivat säätyjakoon perustuvaa hallintoa kuten myös fennomaanit tekivät liberalismi sai laajempaa kannatusta 1800-luvun puolivälissä, kun kansalaisvapauksia rajoitettiin 1861 Helsingfors Dagblad tavoitteena yksilökeskeinen yhteiskunta, jossa olisi ilmaisu- uskonnon-, elinkeino- ja kokoontumisvapaus kielikysymys ei ollut keskeinen ongelma 63

64 Anders Chydenius (1833-1896) vanhaa pohjalaista pappissukua
historiallis-kielitieteellisen tiedekunnan lehden toimittaja välit huonot yliopiston johdon kanssa 1½ vuoden karkotus Venäjän vastaisten puheiden takia 1862 Helsingfors Dagbladin toimittajaksi, myöhemmin päätoimittajana 1863 perusti liberaalisen Litterär Tidskriftin kannatti kansallisuusaatteen ajamista kieli ei ole tärkeä tekijä; kielen vaihtaminen ei ole välttämättä tuhoisaa kansallisuudelle ei saa pakottaa kielikysymyksissä kulttuurivaikutteita tuli etsiä mieluummin lännestä kuin idästä 64

65 Carl Säve (1812-1876) gotlantilainen kielitieteilijä
tutki ruotsin murteita, myös Suomen alueella ruotsin kieli tuli säilyttää Suomessa ruotsalainen kansallistietoisuus tulee herättää Suomessa professorina Upsalassa; vaikutti useisiin siellä opiskelleihin suomalaisiin 65

66 August Sohlman (1824-1874) Aftonbladetin päätoimittaja
skandinavismin äänitorvi ruotsalaiset vähemmistönä Suomessa, mutta heidän ansiotaan on Suomen olemassaolo ruotsalaiset olivat ristiretkien myötä yhdistäneet hajanaiset suomalaiset heimot suomalaiset eräs mitättömimmistä kansoista suomalaiset alakuloisen sävyisiä, hitaita ja alistuvia ei ajatuksen selkeyttä, toimintakykyä eikä käytännöllisyyttä ruotsalaiset tuupanneet suomalaiset kehityksen tielle suomalaisilla ei omaa alkuperäistä kulttuuria suomen kieli alhaisella tasolla → Suomi tarvitsee tulevaisuudessa ruotsalaisten apua ja ohjausta → Itsenäinen Suomi mahdottomuus; reaaliunioni Ruotsin kanssa tai itsehallinnollinen yksikkö. 66

67 Peter Andreas Munch (1810-1863)
Oslon yliopiston historian professori erityisalana Pohjoismaiden varhaishistoria Suomen kansa liian vähäinen hallitsemaan niin suurta aluetta suomalaisilla ei ole riittävän vahvaa kulttuuria itsenäistymisen edellytykseksi ruotsalaiset Suomen alkuperäisiä asukkaita; siksi heillä on omistusoikeus maahan suomalaiset olivat raakalaisasteella ennen ristiretkiä Suomen mahdollisuus säilyä on Venäjästä irtautuminen ja liittyminen Ruotsiin 67

68 Axel Olof Freudenthal (1836-1911)
ruotsalaisuuden perustaja ruotsin kielen ja kirjallisuuden professori opiskeli Upsalassa Carl Säven oppilaana uusmaalaisen osakunnan puheenjohtaja, kuraattori ja inspehtori keräsi ympärilleen ruotsinmielisen opiskelijaryhmän, joka muodosti svekomanian ydinjoukon ajoi kulttuurisvekomaanista linjaa: ruotsalaisen kulttuurin ja ruotsin kielen ylläpito tärkeää. Suomen ja ruotsin kielen tulee elää sopusoinnussa rinnakkain suomenkieliset ja ruotsinkieliset eri kansaa suomenruotsalaisen kulttuurin ja suomenruotsin murteiden kartoitus; myös ruotsinkielisellä maaseudulla 68

69 Carl Gustaf Estlander (1834-1910)
estetiikan ja nykykansain kirjallisuuden professori maltillinen svekomaani ruotsin kielen sulkeminen pois kulttuurielämästä heikentäisi koko kansaa ja horjuttaisi koko yhteiskuntaa vastusti kielellistä vastakkainasettelua 1876 Finsk Tidskrift 1885 Svenska Litteratursällskapet i Finland 69

70 Vikingen uusmaalaisen osakunnan opiskelijoiden vuonna 1870 perustama aatteellinen lehti muodostui svekomaanien äänenkannattajaksi reaktio fennomaanien koulupolitiikkaa vastaan aluksi vaativat ruotsinkielisille tasa-arvoista asemaa koulutuksessa kehittyi aggressiivisemmaksi ruotsalaisen hegemonian ajajaksi lehden kirjoittelu noudatteli Ruotsissa esitettyjä näkemyksiä suomalaisten primitiivisyydestä ja ruotsalaisten erinomaisuudesta. 70

71 Koulutuskiista Fennomania Svekomania kansa sivistettävä
omavarainen talous nationalismi 1874 Kansanvalistusseura Svekomania talouden kehittäminen vaihdanta ja vapaakauppa kansainvälisyys 1875 Taideteollisuusyhdistys 71

72 Taideteollisuus svekomaanit (C.G. Estlander): fennomaanit:
suomalaiset tuotteet esteettisesti mauttomia Suomen pitää viedä pitkälle jalostettuja tuotteita ulkomaille esteettisyys nostaa työn arvostusta, ja mahdollistaa työmiehen taistella pääomaa ja koneita vastaan Suomeen tuli perustaa taideteollinen koulutus fennomaanit: taideteollisuus tukee teollisuuden intressejä ja on liian materialistista tulee pyrkiä omavaraisuuteen ja asemien turvaamiseen tärkeintä kansan kokonaisvaltainen sivistäminen → kansakoulu teollisuus aiheuttaa sosiaalisia ongelmia ja edistää sosialismia taiteella on itseisarvo 72

73 Koulutusjärjestelmä svekomaanit / liberaalit: fennomaanit:
vaativat reaalikoulujärjestelmää, jossa käytännöllisillä aineilla keskeinen sija vastustivat perinnäisklassista sivistysihannetta uusien kielten hallinta tärkeää fennomaanit: reaalikoulu sitoo suomenkieliset alempaan koulutukseen kannattivat klassispainotteista suomenkielistä koulua, joka yhdenmukainen kaikille ja tähtäsi yliopistoon kaikille mahdollisuus sosiaaliseen nousuun 73

74 kotiseuturuotsalaisuus
suomenruotsalaiset ovat oma kansallisuus heillä on oikeus omaan asuinalueeseensa maaseudun ja erityisesti pohjalaisten suuntaus kulttuuriruotsalaisuus Suomea asuttaa yksi kansa, joka puhuu kahta kieltä ruotsalainen kulttuuri on tärkeä koko Suomelle. Siksi sitä on suojeltava sivistyneistön ja akateemisten kaupunkilaisten suuntaus ruotsin kieli ja suomenruotsalainen kulttuuri ovat eräänlainen säätymerkki ruotsalaistuneet liberaalit yhteinen tavoite ruotsalaisuuden ja ruotsin kielen säilyttäminen ja suomalaistumisen pysäyttäminen 74


Lataa ppt "Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google