Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

 Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: " Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista."— Esityksen transkriptio:

1

2  Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista koulutusta? - amatöörit - tiedottajat– tutkijat

3  Perustaminen  Toiminta = tuotanto  Omistus  Tulos ja annattavuus  Ihmiset: johto ja työntekijät  Kuva: Kalevan arkisto Oulun 375-vuotismarkkinat

4  Kronologia rakentuu yrityksen omista lähtökohdista  Deskription tasolta päästään ylös vertailemalla, kysymällä, tarkastelemalla asiaa (tuoreesta) näkökulmasta, analysoimalla ilmiötä ja asettamalla se kontekstiin  Lähdekriittinen tutkimus alkuperäislähteistä

5  Tilinpäätös - 1870-luku vedenjakajana - tasetta osattava lukea  Salassapito  Tilastollinen aineisto  Lainsäädäntö tavallistakin enemmän määrittää tekemistä  Yrityksistä ulkopuolisille aineistoa

6 Ei näin Vaan näin  Pelkkä deskriptio = historiatieteelle vierasta kronikointia = historiikin kirjoittamista = vain tapahtumia, nimiä ja vuosilukuja = ei nähdä syitä ja seurauksia = ei kontekstualisoida  Analyysi - vaatii kysymyksen- asettelua - Vaatii perehtymistä alkuperäis- (arkisto)lähteisiin - Käsitteellinen tietämys

7  Yrityksen oma arkisto  Piiri- ja keskusjärjestöjen arkistot  Sanomalehdet (myös kertovaa ainesta)  Haastattelut  Valokuvat  Alan erikoislehdet  Kaupparekisteri (1896) (KA ja maistraatit)  ELKA (Elinkeinoelämän keskusarkisto)  Lääninhallituksen arkisto

8  Jorma Ahvenainen, ”Yrityshistorian kirjoittaminen” Vuodelta 1994! Edelleen myydään.


Lataa ppt " Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google