Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaija Hakala Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Miksi näitä kirjoitetaan? Status Juhla(vuosi) Pelko tiedon menettämisesta Markkinointi, matkailu Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista koulutusta? - amatöörit - tiedottajat– tutkijat
3
Perustaminen Toiminta = tuotanto Omistus Tulos ja annattavuus Ihmiset: johto ja työntekijät Kuva: Kalevan arkisto Oulun 375-vuotismarkkinat
4
Kronologia rakentuu yrityksen omista lähtökohdista Deskription tasolta päästään ylös vertailemalla, kysymällä, tarkastelemalla asiaa (tuoreesta) näkökulmasta, analysoimalla ilmiötä ja asettamalla se kontekstiin Lähdekriittinen tutkimus alkuperäislähteistä
5
Tilinpäätös - 1870-luku vedenjakajana - tasetta osattava lukea Salassapito Tilastollinen aineisto Lainsäädäntö tavallistakin enemmän määrittää tekemistä Yrityksistä ulkopuolisille aineistoa
6
Ei näin Vaan näin Pelkkä deskriptio = historiatieteelle vierasta kronikointia = historiikin kirjoittamista = vain tapahtumia, nimiä ja vuosilukuja = ei nähdä syitä ja seurauksia = ei kontekstualisoida Analyysi - vaatii kysymyksen- asettelua - Vaatii perehtymistä alkuperäis- (arkisto)lähteisiin - Käsitteellinen tietämys
7
Yrityksen oma arkisto Piiri- ja keskusjärjestöjen arkistot Sanomalehdet (myös kertovaa ainesta) Haastattelut Valokuvat Alan erikoislehdet Kaupparekisteri (1896) (KA ja maistraatit) ELKA (Elinkeinoelämän keskusarkisto) Lääninhallituksen arkisto
8
Jorma Ahvenainen, ”Yrityshistorian kirjoittaminen” Vuodelta 1994! Edelleen myydään.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.