Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning."— Esityksen transkriptio:

1 Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning med hjälp av iPad

2 Lähtökohdat utgångspunkter
Musiikin perusteiden (mupe) pedagogiikan kehittäminen sekä luoda uusien opetusmallien luominen saada musiikin perusteiden opiskelu houkuttelevaksi opetusaineeksi Monet oppilaat eivät näe yhteyttä mupen ja soitonopetuksen vällillä iPad tai vastavat tablettikoneet ovat useassa koulussa arkipäivää En önskan att utveckla pedagogiken och skapa nya former för undervisningen i musikens grunder (MG) En önskan att göra undervisningen i MG mer lockande och intressant Många elever ser inte sambanden mellan teori och praktik Läsplattorna är vardag för eleverna i den vanliga skolan och hemma

3 Tavoitteet målsättning
soitonopetus (pop/jazz) ja mupe nivotaan toisiinsa saumattomasti opetus tapahtuu paperittomasti saadaan kehitettyä musiikin perusteiden pedagogiikka sekä luodaan uusia opetusmalleja saadaan musiikin perusteiden opiskelu houkuttelevaksi opetusaineeksi tuomalla se siihen maailmaan, missä oppilas tällä hetkellä itse on ja elää. opetus ei ole paikkaan sidottu, vaan oppimisvälineet ovat liikuteltavissa ns. mobiililuokka Instrumentundervisningen i pop/jazz musik integreras delvis med MG Undervisningen sker papperlöst Utveckla MG-pedagogiken och testa nya modeller Få undervisningen i MG att bli mer lockande och intressant genom att ta den till den världen som eleverna befinner sig i Undervisningen är inte bunden till ett speciellt undervisningsutrymme utan läsplattorna är mobila

4 Sisältö innehåll Valittiin kuusi mupe - pop/jazz soiton opettajaa ja n 50 oppilasta Hankittiin sopivat laitteet molempiin oppilaitoksiin (iPadejä, Mac tietokone, mobiililaatikko sekä Apple tv) Pedagoginen keskustelu opettajien kanssa jossa käytiin läpi hankeen lähtökohdat sekä tavoitteet Koulutuksia iPadin käytössä sekä ehdotuksia erillaisten appsien käytössä Opettajien oma kokeilu ja käyttö iPadin sekä applikaatioden käytössä Tiedonkeruu Sammanlagt sex MG - pop/jazz lärare valdes ut samt ca 50 av deras elever Inköp av nödvändiga apparater. (iPads, Mac dator, mobillåda samt Apple tv) Pedagogisk diskussion med de utvalda lärarna. Klargöra problemställningarna samt målsättningen för projektet Skolningar i användningen av iPad med instruktioner och vägledning inklusive praktiska förslag angående olika lämpliga applikationer till iPad  Lärarnas egna användning av iPad och de applikationer de fått information om Insamling av information

5 Miten olet käyttänyt ipadiä Hur har du använt ipaden
Sointujen ja intervallien kuuntelu Nuottien nimien opettelu Nuottien kirjoittamisen opettelu Rytmiharjoitusten tekeminen Säestysten laatiminen oppilaalle ja oppilaan kanssa Ääni- ja kuvatallentaminen Intonaatioharjoituksia Musiikkikappaleiden analysoiminen Esim. iReal ohjelman käyttö. Oppilaan soittaminen säestyksen kanssa Melodia sekä rytmidiktaattien tekeminen lyssna på intervall och ackord lärt sig noternas namn lärt sig skriva noter träna på rytmläsning samt ha rytm och pulsövningar med hjälp av metronom gjort ackompanjemang med och till eleven gjort bandningar med eleven, både med ljud och med bild haft intonationsövningar gått igenom musikexempel och diskuterat musikteorin bakom dem spelat med i olika låtar som finns färdigt i t.ex. iReal-programmet gjort melodi- och rytmdiktat

6 tulokset resultat Erityisesti nuorempien oppilaiden kiinnostus mupea kohtaan on kehittynyt Kannoin ennen läppäriä mukanani, mutta iPad kulkee mukana paljon helpommin ja siinä on kaikki tarvittavat toiminnot Play-along funktioiden avulla oppilaiden on helpompi havaita teorian ja käytannön yhteydet 85 % opettajista näki että oppilaiden osaaminen on kehittynyt tämän projektin avulla Oppilaat harjoittelevat enemmän kun materiaali on visuaalisesti kiinnostavaa Framförallt de yngre barnens motivation har ökat i musikens grunder iPaden är behändig och smidig att ha med sig när man byter undervisningsplats Play-along funktioner har gett större möjligheter till att visa på sambanden mellan teori och praktik 85 % av lärarna i projektet ansåg att elevernas kunskapsnivå inom musikens grunder har ökat tack vare integreringen med hjälp av iPad Eleverna tränar mer på övningarna när materialet är visuellt trevligt och inspirerande

7 Tulokset Resultat Opettajat näkevät että opetusmenetelmät ovat parantuneet tämän projektin johdosta Opetusmetodit ovat monipuolistuneet, työkalupakki on isompi Oppilaiden mielipiteet projektista ovat positiivisia Kaikkien oppilaiden mielestä opiskelu iPad avusteisesti on tehnyt mupe-aineesta hauskempaa ja helpommin ymmärettävää Lärarna anser att deras undervisningsmetoder har ändrat sig på ett positivt sätt tack vare det här projektet Undervisningsmetoderna har blivit mångsidigare, verktygen är flera Elevernas åsikter angående projektet är positiva Alla elever tyckte att integreringen med hjälp av iPad har gjort inlärningen roligare och fått svåra och tråkiga saker att verka något lättare.

8 Tuloksia ja tulevaisuus Resultat och framtid
Opettajat tarvitsevat lisää koulutusta iPadin käytössä Opetus iPadin avulla on helpompaa jos oppillaalla on oma iPad. Kotiläksyjä, vuorovaikutus... Jos iPadin käyttö lisääntyy jatkossa pitää miettiä miten laaditaan kokeet. Voisiko joku osa olla applikaatio? MIK ja Kaumo kerää ne aplikaatiot jotka opettajat ovat käyttäneet ja todenneet hyviksi Ohjelmoinnin jatkokoulutusta tarvitaan, jotta voisimme tehdä omia aplikaatioita musiikkioppilaitosten käyttöön Lärarna behöver mer fortbildning i användningen av iPad. Undervisningen med hjälp av iPad är lättare om eleven själv har en iPad. Hemuppgifter, interaktivitet… Om iPadens användning utökas i framtiden bör man också se på hur proven i musikens grunder är uppbyggda. Proven delvis som en applikation? MIK och Kaumo samlar nu in de applikationer som lärarna och eleverna tyckt varit bra och till hjälp för undervisningen Fortbildning i programmering för att skapa egna applikationer som är skräddarsydda för musikinstituten behövs

9 Osallistujat Deltagare
Antti Haataja Mupe, vapaa säestys Kai Pihlström Kitara, mupe Ville Hukkinen lyömäsoittimet Sigurdur Rögnvaldsson Elgitarr / jazzgitarr Teemu Aitoaho Elgitarr Lauri Salokoski Elbas

10 lisätietoja närmare uppgifter
Kauniaisten Musiikkiopisto Satu Roberg Musikinstitutet Kungsvägen Patrik Smulter


Lataa ppt "Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google