Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,"— Esityksen transkriptio:

1 Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio, Virpi Remahl, Aija Saari

2 Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen Jokaisella liikkujalla on jonkinlaisia erityispiirteitä (mm. taitotaso, sosiaaliset taidot, toimintakyvyn rajoitukset, psyykkiset ominaisuudet jne.) Taitava ohjaaja ja valmentaja ottaa jo suunnittelussa huomioon yksilöiden erilaisuuden. Tärkeää on kiinnittää huomiota myös siihen, miten itse toimii erilaisten ryhmien ja yksilöiden kanssa. Ohjaajan on helpompi muuttaa omaa toimintaansa kuin muuttaa kaikkia ohjattavia – lajitaitojen lisäksi ohjaajan kannattaa kiinnittää huomiota ohjaamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan. 17.1.20092

3 Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret Näiden vinkkien tarkoituksena on madaltaa kynnystä lähteä ohjaamaan erityistä tukea tarvitsevien liikkujien ryhmää. Jokainen ohjaaja kohtaa joskus erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren – joskus jopa tietämättään… Vinkit soveltuvat kaikille, sillä soveltavan liikunnan ohjaaminen on ”ihan tavallista” ohjaamista. Jokainen meistä voi kehittyä! 17.1.20093

4 Vinkkejä ohjaamiseen 1. Puhu vähän, näytä paljon! Konkretisoi, anna esimerkki. Ole rauhallinen, selkeä ja etene johdonmukaisesti. Tutustuta kaikki lapset tilaan. Pidä liikuntatila / ympäristö samana, pidä harjoituksen rakenne samana, hyödynnä rutiinit Anna aikaa oppimiselle, paljon kertausta Opeta palasina osa kerrallaan, lähde liikkeelle ydinasiasta.

5 Vinkkejä ohjaamiseen 2. Lasten osallistuminen: - kannusta lapset työskentelemään yhdessä - kuuntele lasten ideoita - sovi yhteiset pelisäännöt Roolimallit ja käänteinen integraatio: - vammaisurheilun huiput vierailuille - vammaisurheilun pelit kaikille - kokeile pyörätuoli- ja aistiratoja, vatsalautapelejä jne.

6 Vinkkejä ohjaamiseen 3. Opettele nimet, kutsu aina lasta / nuorta nimellä. Puhu suoraan liikkujalle, älä avustajalle tai vanhemmalle. Kysy ensin tarvitseeko liikkuja apua. Kysy miten autetaan ja auta vasta sitten. Puhu lapsen / nuoren ikätason mukaisesti. Apuvälineet ovat osa henkilön yksityistä tilaa, älä ripusta pyörätuoliin pusseja tms.

7 Vinkkejä ohjaamiseen 4. Kun sovellat, älä ylisovella! Pidä pelin idea samana! Hyvä etukäteissuunnittelu vapauttaa toimimaan joustavasti. Soveltamisen jälkeenkin pelin / leikin on oltava haastavaa kaikille. Säilytä ohjauksen punainen lanka. Pyri tekemään soveltamisesta tilapäistä (apukeino oppimiseen). Anna sovelluspelille oikea nimi.

8 Lähteet Erityistä tukea tarvitseva lapsi liikunnassa. Kouluttajien materiaali. Liikuntaa Kaikille Lapsille –hanke (2002-2008). 8


Lataa ppt "Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google