Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n=17 31-44 v n=63 Yli 45.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n=17 31-44 v n=63 Yli 45."— Esityksen transkriptio:

1 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n=17 31-44 v n=63 Yli 45 v n=40 Yhteensä n=120 Lisääntynyt ammatillinen vastuu 41 (7)29 (18)20 (8)28 (33) Uusia työtehtäviä41 (7)25 (16)13 (5)23 (28) Kesk. työnjohdon kanssa opitun soveltamisesta työpaikalla 18 (3)19 (12)20 (8)19 (23) Paremmat mahd. saada työtä toiselta työnant. 12 (2)22 (14)17 (7)19 (23) Korkeampi palkka12 (2)11 (7)1 (2)9 (11) Lisäänt. vastuu hlöstöstä18 (3)2 (1)10 (4)7 (8) Uudenl. asema työpaikalla18 (3)6 (4)-6 (7) Siirto toiseen yksikköön6 (1)-1 (2)2 (3)

2 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 2 Ammatillisen osaamisen lähteet, % (N=47) KoulutusKokemusHenkilökoht. ominaisuudet Alle 30 v.21,949,428,7 31-44 v.27,842,829,3 Yli 45 v.22,248,529,4 Yhteensä24,646,229,2

3 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 3 Ammatill. kompetenssi omaan työhön 2 v eteenpäin ikäryhmittäin ja koko aineistossa Koko aineisto % 40-44 v % 45-49 v %50-54 v. % Pystyn tekemään vaativampiakin teht. 28343215 Tehtävät vast. osaamista 40313756 Joitakin tietoja ja taitoja pitäisi kehittää 24282421 Tarvitsen jonkin verran lisäkoulutusta 7777 Tarvitsen perus- koulutusta ammattiini ---1 Yhteensä100 N=(328)(124)(105)(95)

4 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 4 Ikäihmisten yliopisto.. Mahdollistaa tieteellisen tiedon ja elämänkokemuksen vuoropuhelua Mahdollistaa sukupolvien välistä vuoropuhelua Tarjoaa taustatietoa ajankohtaisille asioille Ravistaa ajattelumalleja Syventää elämänkatsomusta Suo väylän ikäihmisten ajatuksille, julkaisuille ja mielipiteille

5 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 5 Mahdollistaa yhteiskunnalliseen arvokeskusteluun osallistumista Ravistaa vanhuskuvaa Vaikuttaa ikäihmisen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun Luo mahdollisuuksia perinteensiirtoon ja uudenlaiseen oppimiskulttuuriin Mahdollistaa myös opettajan oppimisprosessin Ikäihmisten yliopisto..

6 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 6 Oppiminen myöhemmässä elämänvaiheessa Ikääntyminen ei välttämättä vaikuta negatiivisesti älylliseen kykenevyyteen (Gunby, 1994) Jos henkilö ei kärsi jostain sairaudesta, ei välttämättä havaita mitään suurempaa älyllistä rappeutumista (Gunby 1994) Aivojen älyllinen harjoittaminen ja treenaaminen saattaa jopa parantaa järjenjuoksua, jos henkilöllä ei ole minkäänlaista heikentävää tautia (Belsky 1990, Schaie ja Willis 1996) Älyllinen rappeutuminen on vähäistä ennen 80 v. (Schaie 1994)

7 Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 7 Avainmuuttujat nostavat sitä todennäköisyyttä, että henkinen kykenevyys säilyy vielä vanhemmalla iällä. Näihin muuttujiin lasketaan korkeampi toimeentulo, keskitasoa korkeampi koulutustausta, kroonisten sairauksien puuttuminen, monitahoista suoritustaitoa vaativa työ, hyvät lukutavat, jatkuva koulutus ja ammatillisten järjestöjen toimintaan osallistuminen (Schaie 1994) Älyllinen rappeutuminen myöhemmässä elämänvaiheessa voidaan estää osallistumalla koulutusohjelmiin ja harjoituksiin (Schaie 1994; Willis ja Nesselroade 1990) Oppiminen myöhemmässä elämänvaiheessa


Lataa ppt "Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n=17 31-44 v n=63 Yli 45."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google