Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuluttajapoliittinen ohjelma 2012-15 Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen 6.10.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuluttajapoliittinen ohjelma 2012-15 Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen 6.10.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Kuluttajapoliittinen ohjelma 2012-15 Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen 6.10.2011

2 Aktiivinen kuluttaja Aktiivinen kuluttaja ja toimiva kilpailu ovat elinkeinoelämän ydintä Kriittiset ja osaavat kuluttajat ovat edelläkävijöitä ja luovat hyvät mahdollisuudet kehittää Suomessa uusia vientituotteita… Kuluttajien luottamus on markkinoiden tehokkaan toiminnan edellytys. … ym. Lähde: Elinkeinoelämän suuntaviivat 2006 KTM:n teesit kuluttajapolitiikassa

3 Muutoksen moottoreita Uuden teknologian kasvava merkitys (internet ja mobiili) avaa kuluttajille mahdollisuuden saada helpommin lisätietoja Kuluttajien käyttäytymiseen perustuvan tiedon käyttö auttaa yrityksiä antamaan kuluttajille parempia suosituksia Kuluttajien uudet vuorovaikutusmahdollisuudet

4 Tavoitteet Aktivoida kuluttajia, niin että he voivat muuttuvassa maailmassa (kestävä kehitys ja tietoyhteiskunta) –tehdä oikeita valintoja –vaatia parempia tuotteita ja palveluita –selvittää itse ongelmansa Etsiä uusia keinoja auttaa heikkoja kuluttajia Tukea taloudellisen kasvun edellytyksiä –edesauttaa innovaatioita, kilpailua ja kasvua sekä tietoyhteiskunnan kehittymistä että kestävää kehitystä

5 Tapa toimia Vahvempi yhteistyö viranomaisten, elinkeinoelämän ja kuluttajaryhmien välillä Lainsäädännön lisäämisen sijasta löytää tehokkaampia keinoja auttaa kuluttajia ennen ongelmien syntymistä Myöntäen, että viranomaisilla ei ole yksinoikeutta tietää mikä kuluttajille on parasta

6 Consumer empowerment stragegy Better choices, Better deal UK/2011 Tavoitteena muutos, jossa kuluttajat yksin tai ryhmänä hyödyntävät omia tietojaan sekä antavat helpommin palautetta etukäteen ja vaikuttavat tuotteisiin ja palveluihin 1. Tiedon voima 2. Joukkovoima 3. Lisätuki heikoille kuluttajille 4. Viranomaisten uusi rooli

7 1. Tiedon voima Pääsy omiin tietoihin ja niiden käyttömahdollisuus –Eri tuotteiden ja palveluiden kilpailuttaminen Uusia ehdotuksia miten kuluttajat saavat enemmän hyödyllistä tietoa tuotteista ja palveluista –Esim. luottokorttien käyttötiedot, energian tariffitiedot, energian kulutus, autojen päästö- ja kulutustiedot, tiedot tuotteiden terveellisyydestä ja ympäristövaikutuksista

8 2. Joukkovoima Tukea yhteisostoja ja -kulutusta –Esim. paikalliset tai talokohtaiset yhteisostot; (Innovaatiopalkinto) ja autojen yhteiskäyttö Kannustaa julkisen sektorin palveluiden vertailtavuuteen –Esim. oppilaitosten taso ja odotusaika palveluihin Suojella kuluttajapalaute- ja vertailusivujen luotettavuutta verkossa Avata julkishallinnollinen tiedostot –Esim. kuluttajavalitusten ja yritysten toimintaa liittyvä tieto –Auttaa kuluttajia, lainsäätäjiä ja yrityksiä, jopa uusiin tuoteinnovaatioihin

9 3. Lisätuki heikoille kuluttajille Helpottaa riitojen ratkaisua –Eri toimialojen vapaaehtoiset riitojen ratkaisumekanismit –Esim. testamenttien laatiminen, lainopilliset palvelut, terveyspalvelut, verkkokauppa Argos kokeilu: Palautteiden antaminen myymälöissä Lisäselvitys tarpeen minkälaisia tarpeita heikoilla kuluttajilla on

10 4. Viranomaisten uusi rooli ”Vastuullisuussopimukset” yritysten kanssa terveellisemmän elämän puolesta ”Jokaisen yrityksen sitoumukset” –Esim. suojele luontoa, luo työpaikkoja ja paranna hyvinvointia ja taitoja, tue PK -yrityksiä Kuluttajapalveluiden parantaminen standardien avulla Muutos kuluttajapolitiikassa –Sääntelyn sijaan yhteistoimintaa eri toimialojen, kuluttajaryhmien ja muiden tahojen kanssa, jolla tuetaan suoraan kuluttajaa hyödyntäviä hankkeita

11 Muita ajatuksia Kuluttajansuojalain kokonaisuudistus ei tarpeellinen –Säännöshankkeiden tietopohjainen arviointi tärkeää, ei yksittäisten tapausten vuoksi muutoksia lainsäädäntöön –Nykyiset oikeussuojakeinot riittäviä, markkinaoikeuden päätöksien valmistelua nopeutettava –Ei ”Suomi -lisää” säännöksiin Markkinointia koskeva alkoholilainsäädännön siirtäminen oikeusministeriön ja tekijänoikeuslainsäädännön TEM:in KuVin tieto- ja seurantajärjestelmät kuntoon ja julkisiksi Kuluttajatutkimuksen tuettava kuluttajapolitiikkaa vahvemmin Kuluttajajärjestöjen hoidettava TEM:n sovittuja tehtäviä avustusta vastaan Koulutus ja valistus mukaan tarkoituspohjaisesti

12 Vireillä olevia markkinoinnin itsesääntelyhankkeita Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt uusittu (9/2011) Itsesääntelyneuvostot 24 maassa –Vireillä mm. Viro ja Kypros Ad-advise.org neuvontapalvelut Lapsiin kohdistuva responsible-advertising.orgesponsible MediaSmart –hanke; mediasmart.fi Mainonnan merkitys -hanke OBA -hanke, youronlinechoices.eu Mainosmuseo


Lataa ppt "Kuluttajapoliittinen ohjelma 2012-15 Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen 6.10.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google