Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue1 Tilaajavastuulain valvonnan tuloksia vuodelta 2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue1 Tilaajavastuulain valvonnan tuloksia vuodelta 2009."— Esityksen transkriptio:

1 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue1 Tilaajavastuulain valvonnan tuloksia vuodelta 2009

2 Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2009  789 tarkastusta koko Suomen alueella  13 tarkastajaa  Vuoden 2009 tarkastukset jakautuivat toimialoittain seuraavasti: - Rakennusala (374) - Teknologiateollisuus (85) - Kiinteistöhoito (69) - Kemianteollisuus (66) - Majoitus- ja ravitsemisala (55) - Logistiikka (51) - Kauppa (50) - Muut (37) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue2

3 Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2009  Yhteistyötä syvennetty Verohallinnon verotarkastusyksikön kanssa.  Ilmoituksia muille viranomaisille (Verohallinto, Eläketurvakeskus, Tapaturmavakuutuslaitosten liitto, Virke, Poliisi) tehtiin vuoden 2009 aikana yhteensä 45. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue3

4 Tilaajavastuutarkastukset 2009  Kaiken kaikkiaan tarkastettiin yhteensä 2967 sopimusta, joista 1730 tapauksessa (58 %) ei ollut ehdotonta selvitysvelvollisuutta.  Tarkastuksella käytiin läpi keskimäärin 4 alihankinta- tai vuokratyösopimusta.  Tehdyistä tarkastuksista n. 60 %:ssa havaittiin joitakin puutteita tilaajavastuulain noudattamisessa (puutteeksi on määritelty, jos selvitys on puuttunut kokonaan, se on hankittu sopimuksen tekemisen jälkeen, selvitys on vanhempi kuin 3 kuukautta, maksusuunnitelma puuttuu tai selvitys on jotenkin muuten puutteellinen).  Yleisimmät puutteet koskivat työehtosopimusselvitystä ja kaupparekisteriotetta, mutta suuria eroja selvitysvelvollisuuskohtien välillä ei ollut. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue4

5 Havaittujen puutteiden jakautuminen selvitysvelvollisuuskohdittain (3302 kpl) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue5

6 Tarkastuksissa havaitut puutteet  Niissä tarkastetuissa sopimussuhteissa, joissa tilaajalla oli ehdoton selvitysvelvollisuus, oli puutteita noin 53 %:ssa kaikista selvitysvelvollisuuskohdista.  Vuonna 2008 vastaava luku oli 42 %, joten havaittujen puutteiden suhteellinen määrä on noussut.  Kun katsotaan kaikkia tarkastettuja sopimussuhteita (mukana myös tapaukset, joissa tilaajalla ei ollut ehdotonta selvitysvelvollisuutta), oli puutteita 22 %:ssa kaikista selvitysvelvollisuuskohdista. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue6

7 Tilaajavastuutarkastukset 2009  Kuulemisia selvitysvelvollisuuden laiminlyönnistä oli lähetetty 20.4.2010 mennessä 143 (n.18 %).  20.4.2010 mennessä 77 tilaajalle (n.10 %) oli määrätty laiminlyöntimaksuja yhteensä 383 700 €.  41 prosessia oli tuolloin kesken.  Laiminlyöntimaksuun johtaneissa tapauksissa puutteet koskivat yleisimmin verojen maksamista, eläkevakuuttamista ja työehtosopimusselvitystä koskevia kohtia. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue7

8 Tietämys laista ja havaitut puutteet  Valvontahavaintojen mukaan tilaajavastuulaki on tunnettu vuonna 2009 kentällä paremmin kuin vuonna 2007 ja 2008, mutta laiminlyöntimaksujen ja havaittujen puutteiden suhteelliseen määrään tällä ei näytä olleen vaikutusta.  Tähän voi osaltaan vaikuttaa se, että rakennusalalla siirryttiin tarkastamaan enemmän pieniä ja keskisuuria yrityksiä. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue8

9 Maksujen perusteet  Lähes poikkeuksetta laiminlyöntimaksupäätökset ovat perustuneet tilaajavastuulain 9 §:n 1 momentin 1 kohtaan, eli tilaaja on laiminlyönyt tilaajavastuulain 5 § 1 momentin selvitysvelvollisuuden.  Yhdessä tapauksessa laiminlyöntimaksu määrättiin 9 §:n 1 momentin 2 kohdan perusteella, kun tilaaja oli solminut alihankintasopimuksen liiketoimintakieltoon asetetun henkilön kanssa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue9

10 Väärennökset  Kolmella tarkastuksella tavattiin väärennettyjä veroasioita käsitteleviä asiakirjoja, jotka ovat päätyneet poliisin tutkittavaksi. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue10

11 Laiminlyöntimaksuista tehdyt valitukset vuosina 2007-2009  Vuosina 2007-2009 tehtyjen tarkastusten johdosta on määrätty 20.4.2010 mennessä laiminlyöntimaksu tai laiminlyöntimaksuja kaiken kaikkiaan 205 tilaajalle.  61 tapauksessa (n.30 %) on valitettu hallinto-oikeuteen.  Valituksista 25 tapauksessa (41 %) on asian käsittely kesken  21 tapauksessa (34 %) päätös on pidetty sellaisenaan voimassa  9 tapauksessa (15 %) maksun määrää on alennettu  6 tapauksessa (10 %) päätös on kumottu 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue11

12 Laiminlyöntimaksuista tehdyt valitukset vuosina 2007-2009  Kaiken kaikkiaan vuosina 2007-2009 määrättyjen maksujen yhteissumma oli 20.4. mennessä 1 078 125 euroa.  Tästä summasta on palautettu Hallinto-oikeuden päätösten johdosta yhteensä 70 075 euroa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue12

13 Valitukset korkeimpaan hallinto-oikeuteen  Kaksi tilaajaa on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kummassakaan tapauksessa ei ole vielä saatu päätöstä.  Työsuojeluviranomainen on valittanut kahdesta hallinto- oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Toista valitusta ei otettu yhden päivän myöhästymisen vuoksi käsiteltäväksi ja toisesta annettiin päätös, jonka mukaan hallinto-oikeuden päätöstä ei ole syytä muuttaa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue13

14 Muita havaintoja  Ne alat, joilla tarkastuksia on tehty 2007 alkaen, tietävät laista ja lain velvoitteista paremmin kuin alat, joilla valvonta vasta aloitettiin.  On syntynyt www-palveluita, joiden kautta tilaajayritykset voivat hankkia tilaajavastuutietoja (esim. RT:n Luotettava Kumppani – palvelu ja Suomen Asiakastieto Oy:n Vastuullinen yritys –palvelu ).  Ilman aktiivista valvontaa tarve näille palveluille olisi mahdollisesti paljon pienempi. Palveluiden syntyminen on harmaan talouden torjunnan näkökulmasta hyvä asia. Tilaajavastuutiimi on myös ollut aktiivisesti mukana konsultoimassa em. palveluiden kehittämistyötä. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue14

15 Muita havaintoja  Tarkastusten, tiedottamisen ja aktiivisen sidosryhmäyhteistyön ansiosta käyntejä työsuojeluhallinnon www-sivujen tilaajavastuuosiossa on tilastojen mukaan paljon.  Myös puhelintiedusteluja ja sähköpostitiedusteluja lakiin liittyen tulee runsaasti.  Tiedotusvälineet ja sidosryhmät ovat kiinnostuneita tiimin toiminnasta ja valvontatuloksista. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue15

16 Tarkastajien näkemyksiä lain uudistamistarpeista  Toiminnan vakiintuneisuus (rajaa ulkopuolelle suuren osan tarkastetuista sopimuksista).  Tilaajan selvitysvelvollisuus koskien itsenäistä työnsuorittajaa tulisi ulottaa koskemaan myös muitakin aloja kuin rakennusalaa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue16

17 Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2010  Yhteensä 905 tarkastusta  Valvontahankkeet: - Rakennusala (362) - Teknologiateollisuus (143) - Kemianteollisuus (116) - Majoitus- ja ravitsemisala (54) - Metsänhoito (60) - Julkishallinto (93) - Muut (77) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue17

18 Kiitos! 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue18


Lataa ppt "7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue1 Tilaajavastuulain valvonnan tuloksia vuodelta 2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google