Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria"— Esityksen transkriptio:

1 Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria
ma klo ja ke klo 10-12 aoh: A (2 ov) tai A (2 ov) A (3 op) tai A (3 op) ssh: A (2 ov) tai A (2 ov) tai S (2 ov) 700302A (3 op) tai A (3 op) tai S (3 op)

2 oheislukemisto Karl-Erik Michelsen: Viides sääty, s. 75-207
Anto Leikola: Naurun biologiaa, s Zachris Topelius: Onko Suomen kansalla historiaa?

3 Suomen valloitus venäläiset aloittivat hyökkäyksen helmikuussa 1808
Venäläiset valloittivat Turun Venäjän keisarin julistus; kohdistettu säätyläisiin Suomen viranomaiset nopeasti yhteistyöhön; ei luotettu Ruotsin haluun eikä kykyyn puolustaa Suomea aatelisto myös myötämielinen; paljon yhteistä Venäjän aateliston kanssa papisto Jacob Tengströmin johdolla myöntyväinen Turun akatemia alistui tilanteeseen

4 Porvoon valtiopäivät maaliskuussa 1809 säädyt koolle Porvooseen
Suomessa voimassa Ruotsin vallan aikaiset säädökset vuoden 1772 hallitusmuoto yhdistys- ja vakuuskirja (1789) Suomea koskevat asiat esiteltävä suoraan keisarille venäläisen virkamiesten ohi kiista valtiopäivien todellisesta luonteesta: Porvoossa luotiin perusta Suomen valtiolliselle olemassaololle valtiopäivät pelkkä juhlallinen seremonia; siellä tehdyt lupaukset eivät sitoneet myöhempiä hallitsijoita

5 Yhteiskunnalliset olot autonomian alussa
Pyhä allianssi (1815): Venäjä, Itävalta, Preussi taattiin Napoleonin edeltänyt poliittinen tilanne Euroopassa yhteiskuntarauhan säilyttäminen 1812 Venäjän ja Ruotsin välille rauha Ruotsi tunnusti Suomen kuuluvan Venäjälle Suomen hallinto hoidettiin virkamiesvoimin keisarin asetukset virkamiehet suurelta osin alempaa aatelia venäläiset halusivat ehkäistä kumouksellisen toiminnan ulkomaisten lehtien sensuuri ja ulkomaanmatkojen rajoitukset elinkeinoelämän tukeminen rahastojen avulla

6 Nikolai I:n Suomen politiikka
dekabristikapina 1825 Puolan valtiopäivät koolle 1830 → Nikolai I viralta Puolan kuninkaana → Nikolai I ei ollut halukas kokeilemaan samaa muualla Nikolain aika rauhan ja tasaisen taloudellisen kehityksen aikaa Suomesta muodostui oma taloudellinen alue 1840 Ruotsin valuutta pois käytöstä, oma raha 1860 tekstiiliteollisuus nousuun 1840-luvulla 1841 puuvillan tuontia helpotettiin

7 Liikenneyhteyksien kehitys
1844 ryhdyttiin rakentamaan Saimaan kanavaa; valmistui vuonna 1856 yhdisti järvi-Suomen Venäjän markkinoille ja ulkomaille ulkomaankaupan painopiste siirtyi Pohjanlahden rannikolta Viipuriin yhteydet Ruotsiin vähenivät Rautatie: Helsinki–Hämeenlinna yhteydet sisä-Suomesta etelärannikolle hyödynsi suomalaisuutta ja lisäsi säätykiertoa höyrylaivaliikenne 1840-luvun alussa matkustajaliikenne Pietari-Helsinki-Turku tavaraliikenteessä purjelaivat säilyttivät asemansa 1800-luvun lopulle → Suomi tipahti kehityksestä

8 Yhteiskunnallinen kriisi 1840-luvulla
tilanne Keski-Euroopassa levoton 1846 Ranskassa vallankumousyritys 1846 Puolassa kapina Suomessa lakkautettiin pari lehteä ja kiellettiin jäsenyys salaseuroissa 1848 Euroopan ”hullu vuosi” vallankumous ´Pariisissa vallankumousaalto vyöryi yli Euroopan, mm. Wienissä ja Berliinissä Upsalassa skandinaavinen juhla kritisoitiin Venäjän konservatismia → Helsingin yliopiston opettajilta ja opiskelijoilta kiellettiin ulkomaanmatkat Floran-päivän juhlat Helsingissä osoitti suomalaisten uskollisuutta Venäjälle

9 Krimin sota 1853-1856 ensimmäinen suursota Wienin kongresin jälkeen
Venäjä vastaan Ranska, Englanti, Turkki ja Sardinia kyse Turkin salmien hallinnasta; näkyvänä syynä Venäjän halu suojella Turkin alueen kreikkalaiskatolilaisia sodan painopiste Mustallamerellä; Sevastopolin piiritys englantilainen laivasto Itämerellä Bomarsundin linnoituksen valtaus Viaporin pommitus elokuussa 1855 Pohjanlahden satamien vahingoittaminen taloudelliset tappiot huomattavat Suomen kauppalaivaston menetykset 60%

10 Aleksanteri II:n uudistuspolitiikka
Krimin sodan jälkeinen aika uudistusten aikaa koko valtakunnassa maaorjuus lakkautettiin 1861 Venäjä halusi lähentyä Ranskaa ja tämä edellytti olojen liberalisointia 1863 Puolan kapina → loppu uudistuksille slavofiilia nousuun 1857 Suomen asian komitea uudelleen toimintaan valtiopäivät koolle keväällä 1863 säätypohjalla aluksi joka viides vuosi, 1880-luvulta lähtien joka kolmas vuosi

11 Taloudellinen kehitys 1800-luvun jälkipuolella
nälkävuodet 8 % väestöstä kuoli kuolleisuus keskittyi Hämeeseen ja Pohjois-Savoon osoitti maanviljelyvaltaisen talouden haavoittuvuuden muuttoliike elinkeinovapaus 1879 naiset enemmistönä: kaupunkeihin palveluammatteihin ja teollisuuteen kaupungistuminen 1860-luvulta lähtien työväestön ja uuden keskiluokan voimakas kasvu muuttoliikkeen suunnat Kaakkois-Suomesta Viipuriin ja Pietariin Keski-Suomesta Helsinkiin ja muualle etelärannikolle Pohjanmaalta Amerikkaan

12 Taloudellinen kehitys 1800-luvun jälkipuolella
merkantilistisesta talouspolitiikasta luovuttiin 1857 höyrysahojen perustaminen vapaaksi 1861 Englannin suojatullit sahatavaralle pois Länsi-Euroopan voimakas teollistuminen lisäsi puutavaran kysyntää 1850-luvulla kehitettiin puuhiokkeen valistusmenetelmä, puu lumpun tilalle paperin raaka-aineena 1870-luvulla selluloosan valmistusmenetelmä 1860-luvulla ensimmäiset puuhiomot Suomeen 1880 ensimmäinen selluloosatehdas Valkeakoskelle varhainen paperin vienti kokonaan Venäjälle myös muuta teollisuutta: tekstiili, rauta, laivanrakennus, keramiikka, nahka

13 I sortokausi Venäjällä nationalismi voimistui koko ajan: slavofiilia, panslavismi Suomen erityisasema herätti närkästystä pyrkimyksiä Suomen venäläistämiseen Nikolai II valtaistuimelle 1894 → panslavismin vaikutus voimistui Nikolai Bobrikov Suomen kenraalikuvernööriksi helmikuun manifesti 1899 valtakunnallisia asioita koskeva päätöksenteko valtakunnallisiin elimiin Bobrikovin voimakkaat venäläistämistoimet asevelvollisuuslaki 1901 herätti voimakkaan reaktion Suomessa myöntyväisyyssuunta ja perustuslaillinen suunta suuri adressi 1902 kutsuntalakko → asevelvollisuuslaki peruttiin suomalaisten osalta 1904 Eugen Schauman ampui Bobrikovin

14 Venäjän-Japanin sota ja suurlakko
Venäjä kärsi murskatappion tammikuussa 1905 työläisten mielenosoitus Pietarissa Talvipalatsin edessä; ihmistä kuoli suurlakko → olot vapautuivat Suomessa opiskelijoiden ja työväen kaarteja Viaporin kapina eduskuntauudistus 1906 yksikamarinen eduskunta yleinen ja yhtäläinen äänioikeus 24 vuotta täyttäneille

15 II sortokausi 1909 Frans Albert Seyn kenraali- kuvernööriksi
1910 laki yleisvaltakunnallisesta lainsäädännöstä 1912 yhdenvertaisuuslaki herätti vastustusta; useat virkamiehet eivät toteuttaneet lakia → karkotuksia Siperiaan

16 Turun Akatemian organisaatio
hallitsija kansleri varakansleri rehtori pieni konsistori konsistori lääke- tieteellinen tdk teologinen tdk oikeus- tieteellinen tdk filosofinen tdk

17 Turun akatemian professorit
Teologinen tiedekunta I teologian professori II teologian professori III teologian professori Lääketieteellinen tiedekunta lääketieteen professori anatomian, kirurgian ja eläinlääketieteen professori (1778) Oikeustieteellinen tiedekunta oikeustieteen professori Filosofinen tiedekunta moraalifilosofian, valtio-opin ja historian professori kaunopuheisuuden professori logiikan ja runouden professori fysiikan ja kasviopin professori matematiikan professori pyhien kielten professori runouden professori ( ) talousopin professori (1747) kemian professori 1755

18 Humboldtilainen yliopistoihanne
Wilhelm von Humboldt ( ) tutkimuksen, opetuksen ja opiskelun tulee olla vapaita, autonomisia tutkimus, opetus ja opiskelu kuuluvat erottamattomasti yhteen sivistyksellinen koulutus on ensisijaista suhteessa ammatilliseen koulutukseen

19 Uudet yliopistoaatteet
Humboldtin ajatukset otettiin käytäntöön Berliinin yliopistossa 1810 uuden tiedon tuottaminen keskeistä; tieteellinen toiminta osaksi opetusta yliopisto osaksi kouluhierarkiaa: ylioppilastutkinto (das Abiturium) korostettiin asioiden suuria yhteyksiä, filosofiaa sekä intellektuaalista ja moraalista viisaus tuomittiin hajanaiset pikkutiedot ja mekanistinen maailmanjärjestys Nämä ajatukset tulivat Venäjän kautta Suomeen. Uudistukset otettiin käyttöön vähitellen.

20 Muutokset yliopistossa 1810-luvun alussa
6 professuuria 1 teologiseen 1 oikeustieteelliseen 1 lääketieteelliseen historian ja moraalifilosofian oppituoli jaettiin pyhien kielten oppituoli Kreikan ja itämaisen kulttuuri professuureiksi oppihistorian professuuri 9 uutta apulaista määrärahoihin lisäystä: palkankorotukset ja lisää stipendejä Akatemian talous osaksi valtionbudjettia

21 Yliopisto Helsinkiin Helsingistä pääkaupunki 1812; senaatti Helsinkiin 1819 strateginen syy: yliopisto kauemmaksi Ruotsista virkamieskoulutuksessa yhteys virastoihin tärkeää yliopiston siirto perustui ajatukseen, että yliopisto tuli olla pääkaupungissa Turun palo vauriot akatemian rakennuksissa kohtuulliset: kirjasto tuhoutui yliopiston siirto kivutonta: porkkanana raha

22 Uusi aktiivisuus Suomen autonomia aktivoi opiskelijoita
1815 perustettiin Selma-förbundet Aura, jonka lehti Aura  Mnemosyne kirjallisia vaikutteita romantiikasta 1817 ensimmäiset mielenosoitukset  nopeuttivat uusien sääntöjen laadintaa

23 Vuoden 1828 statuutit I yliopiston hallinnon uudelleen järjestäminen
Venäjän kruununperillinen kansleriksi sijaiskansleriksi keskushallinnon virkamies kiinteä yhteys kirkkoon katkesi opiskelijoiden valvontaa tiukennettiin erityinen opinto- ja kurikomissio uudet professuurit kirjattiin statuutteihin, nyt oppituoleja yhteensä 21. Samalla oppituolien aloja tarkennettiin: teologia: dogmatiikka, eksegetiikka, kirkkohistoria, teologinen moraali oikeustiede: roomalaisen ja Venäjän lainoppi, Suomen lainoppi, valtio- ja kansainoikeus ja kansallistalous Lisäksi venäjän kielen ylimääräinen professuuri. uusien virkojen haltijoille rahapalkka

24 Vuoden 1828 statuutit II tieteiden eriytyminen
1817 keisarillinen asetus oikeuslaitokseen ja muihin siviilihallinnon virkoihin valmistavista tutkinnoista maanmittaritutkinto oikeustutkinto: senaatin oikeusosaston ja oikeuslaitoksen virkoihin kameraalitutkinto: senaatin talousosaston ja sen alaisten laitosten virkoihin sekä verohallinnon virkoihin vuoritutkinto: vuorihallinnon virkoihin korkeampi tutkinto: valtiosihteeriviraston virkoihin Pietarissa. Antoi lisäksi saman pätevyyden kuin oikeus- ja kameraalitutkinto 1800-luvun kuluessa eriytettiin myös lääketieteellinen koulutus, pappiskoulutus, opettajainvalmistus, farmasiaopetus sekä maa- ja metsätieteellinen opetus kaikille yhteinen filosofisen tiedekunnan opetus poistui

25 Vuoden 1828 statuutit III tohtorin arvo myös filosofiseen tiedekuntaan ja tohtorista oppiarvo väitökset tutkimukselliselle pohjalle luentokieliksi ruotsi ja venäjä yliopistoon kirjoittautumisehtoja tarkennettiin

26 Opiskelijaradikalismi
1840-luvun alusta opiskelijaliikehdintää ympäri Eurooppaa kirjoituksissa kritisoitiin kansallisten vähemmistöjen sortoa skandinavismi 1848 Floran päivän juhla tarkoitus kanavoida vallankumouksellinen innostus nationalismiksi Pacius & Runeberg: Maamme laulu Fredrik Cygnaeus: ylistyspuhe isänmaalle ja kansleri- suurruhtinaalle jälkikäteen propagandaselostuksia tilaisuudesta opiskelijoiden mielenilmaukset kuitenkin jatkuivat

27 Vuoden 1852 statuutit konsistorin jäsenmäärää rajoitettiin
osakunnat lakkautettiin opiskelijoille univormupakko lukion todistus pakolliseksi ylioppilastutkinto Helsingissä, pääsykoe yliopistoon

28 Yliopistoon pääsy Turun Akatemiassa filosofisen tiedekunnan dekaani tenttasi pyrkijän koulutiedot 1828 erityinen valiokunta koulutodituksella hakeva: kaikki kouluaineet yksityisoppilas: uskonto ja kirkkohistoria, logiikka ja moraali, aritmetiikka ja geometsia, historia ja maantiede, latina tai jokin uusi kieli 1830-luvulla vaatimuksia kiristettiin  ylioppilastehtaat 1852 ylioppilastutkinto Helsingissä, pääsykoe yliopistoon äidinkielen kirjallinen koe ja käännös ruotsista tai äidinkielestä suullinen koe muissa aineissa erilliset sisäänpääsykokeet 1930-luvulta lähtien

29 Naiset yliopistoon Maria Tschetsculin Emma Åström
1870 kauppaneuvos Tschetschulin anoi tyttärelleen lupaa ylioppilastutkintoon 1873 Emma Åström sai saman luvan; 1882 maisteriksi vapautus sukupuolesta 1901 naisille vapaa opiskeluoikeus 1927 Alma Söderhjelm Åbo Akademin professoriksi Maria Tschetsculin Emma Åström

30 Uushumanismi I Herculaneum 1713, kaivaukset 1737
Johann Winckelmann: kaivaukset Roomassa antiikki konkreettisesti läsnä Johann Gesner ( ), Göttingenin yliopiston professori antiikkia ei tule jäljitellä, vaan sitä pitää ymmärtää

31 Uushumanismi II humanismi uushumanismi antiikin jäljittely
paluu menneeseen kulta-aikaan pimeän keskiajan unohtaminen esikuvana Rooma uushumanismi antiikkiin ei paluuta antiikista moraalisia esikuvia esikuvana Kreikka

32 Uushumanismi III 1760-luvulla myssyt valtaan
merkantilismista siirryttiin fysiokratismiin fysiokratismi: perustuotanto, erityisesti maatalous keskeiseksi, säästäväisyys ja yksinkertaisuus; ihanteet antiikista yleellisyystavaroille korkea verot Kustaa III:n aikana ( ) yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei ollut suotavaa harmittomammat tutkimusaiheet suosioon

33 Uushumanismi IV Henrik Gabriel Porthan (1739-1804)
Sigfrid Porthan ( ) Matthias Calonius ( ) kielitiede, historia, taidehistoria uudenlainen pedagoginen visio: latinan ulkoa opettelemisesta sen luovaan käyttöön ja ymmärtämiseen latinalaisista teksteistä esikuvia hyveelliselle ja kohtuulliselle elämälle

34 Uushumanismi 1800-luvulla
poliittinen jako Euroopassa konservatiivinen itä (Venäjä, Itävalta, Preussi) liberaali länsi (Ranska, Englanti, Skandinavia) aatteellisesti: uushumanismi ↔ romantiikka uushumanismi: kansalliset korostukset yhdistettynä antiikin esteettisiin ja moraalisiin arvoihin kurinalaisuus, selkeys, ennakoitavuus uushumanismi ilmeni arkkitehtuurissa, kirjallisuudessa ja kuvataiteissa

35 Helsingin uudelleenrakentaminen
Venäjällä empire-uusklassinen tyyli: rapattu tiilirakennus värit: keltainen, vihreä, harmaa pienet yksityiskohdat puusta kiveä matkien pylväspääty ja päätykolmio Helsinki paloi 1808 → uusi asemakaava 1812: Johan Albrekt Ehrenström ( ) keskusta rakennettiin kivestä keisarillinen residenssi, senaatti, kuvernöörin talo, kasarmi, luterilainen ja ortodoksikirkko vierekkäin keskustaa hallitsee julkiset rakennukset väljä ruutukaava; puistoalueet (paloturvallisuus) Senaatintori keskeiseksi paikaksi

36 Senaatintori symboloi suurruhtinaskuntaa
keskeiset mahdit edustettuna: kirkko, senaatti, yliopisto, esivalta (päävartio) muotosymboliikkaa pylväistöissä varsinaisena arkkitehtina Carl Ludvig Engel suunnitellut rakennuksia ja asemakaavoja ympäri Suomea

37 Klassisismi kirjallisuudessa
Johan Ludvig Runeberg kaunopuheisuuden dosentti (klassilliset kielet) 1831 Helsingfors Lyceum 1837 Porvoon gymnaasin Rooman kirjallisuuden lehtori 1842 Porvoon gymnaasin Kreikan kirjallisuuden lehtori runouden vaikutteet antiikista (muoto ja aatemaailma) Dikter (1830), Hirvenhiihtäjät (1832), Hanna (1836), Vänrikki Stoolin tarina (1848) kansa nöyrää, lainkuuliaista, uskollista, jumalaapelkäävää sivistyneistö kansan huoltaja

38 Valistuksen kritiikki
valistus selitti kaiken järkiperäisesti → tieto ja usko erillään toisistaan; tunteelle ei sijaa David Hume: uskontokritiikki: uskonnolliset ihmeet kyseenalaisiksi empirismikritiikki: emme voi olla varmoja havainnoistamme; emme tiedä varmasti, mikä on syy ja mikä seuraus, mikä substanssi ja mikä sen väliaikainen ominaisuus Immanuel Kant ( ): saamme tietoa vain siitä, mitä aistimme → tietomme ulkomaailmasta, oliosta sinänsä, on rajallista Johann Gottlieb Fichte ( ) emme voi olla varmoja olion sinänsä olemassaolosta maailma on se, itä aistimme transsendentaalinen idealismi

39 Romantiikka syntyi Saksassa reaktiona valistukselle
romantiikka ei merkinnyt rationalismista luopumista, vaan uskosta tieteen ja järjen kaikkivoipaisuuteen romantiikka kytkeytyi keskiluokan nousuun pietismi ja herrnhutilaisuus valmistivat tietä romantiikalle henkilökohtaiseen uskonkokemukseen perustuva uskonnollisuus pyrkimys irtautua kirkon ja valtion kontrollista romantiikan ydinjoukko akateemisen koulutuksen saaneet virkamiehet ja papisto yhteiskunnan byrokratisoituminen levitti romantiikkaa ja yleensäkin sivistystä

40 Turun romantiikka Turussa 1810-luvulla
opiskelijoiden ja nuorten tutkijoiden heterogeeninen liike alkoi kansanrunouden keruusta, laajeni historian ja kielitieteen alueelle kaksi erilaista korostusta: taiteellis-kirjallinen kansallismielinen

41 Turun romantiikan edustajia
K.A. Gottlund A.J. Sjögren A.I. Arwidsson

42 nationalismi muotoutunut 1800-luvun alussa
kansa ja valtio samaistuvat keskenään ideaali kuva kansakunnasta, jota vielä ei ole yhtenäisenä olemassa kansakunta = Kansakunta on historiallisesti kehittynyt, kielen, alueen, talouselämän ja kulttuuriyhteisössä julkitulevan psykologisen ilmiasun määrittämä pysyvä yhteisö nationalismi edellyttää kansallisen tietoisuuden heräämistä herääminen tapahtuu yleensä jonkin ylemmän sosiaaliryhmän keskuudessa, ja kansallinen tietoisuus tavoittaa viimeisenä työläiset ja talonpojat

43 nationalismi kansallisen liikkeen vaiheet
kulttuurinen, kirjallinen ja folkloristinen vaihe kansallisen aatteen edelläkävijät ja militantit joukkokannatuksen vaihe (Miroslav Hroch) natinalismin perusedellytyksenä yhteinen historiallinen, alueellinen, kielellinen tai kulttuurinen pohja

44 suomalaisuus 1700-luvulla
rahvas puhui suomea ja sillä oli oma kulttuuri säätyläiset puhuivat ruotsia ja olivat kulttuurisesti integroituneita Ruotsiin ja sitä kautta ranskalaiseen vaikutukseen Suomi ei ollut yksiselitteisesti oma kokonaisuus edes hallinnollisesti nationalismia ei esiintynyt

45 Suomi autonomian alussa
kulttuurisiteet Ruotsiin säilyivät kiinteinä säätyläisten kielenä säilyi ruotsi sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet Ruotsiin säilyivät kaupankäynti vilkasta Ruotsiin Ruotsi 1800-luvun alussa 1809 Bernadotte-suku Ruotsin valtaistuimelle uusi valtiomuoto: rajoitettu kuninkaan valta monikielisestä suurvallasta pienehköksi yksikieliseksi kansallisvaltioksi kulttuuri-identiteetin etsiminen → romantiikka

46 Turun romantiikka fennomanian esiasteena
edusti nationalismin ensimmäistä vaihetta Turun romantiikka keskittyi kulttuuriseen, kirjalliseen ja folkloristiseen toimintaan kansanrunojen keruu ja suomen kielen tutkiminen saksalainen Burschenschaft-liike: poliittinen opiskelijaliike, julisti kansallista tasa-arvoa ja poliittista liberalismia 1821 opiskelijat anomuskirjeellä vaativat suomen kielen aseman parantamista; viranomaiset reagoivat nopeasti radikaalin kansallisuusajattelun edustajia A.I. Arwidsson ja A.E. Afzelius

47 Adolf Ivar Arwidsson (1791-1858)
ensimmäinen suomalainen kansallinen herättäjä lehtikirjoittelua: suomen kielen ja kulttuurin erityispiirteitä tulee voimistaa ja ei tule jäljitellä muukalaisuutta Suomen asema suurruhtinaskuntana on epätyydyttävä Åbo Morgonblad 1821 1822 erotettiin yliopistosta 1823 Ruotsiin, töihin valtionarkistoon suomalaisten ei tule hävetä juuriaan, ei edes säätyläisten laajat väestökerrokset tuli aktivoida kansalliseen ajatteluun äidinkieli tärkeä oman identiteetin kannalta Arwidsson ei esittänyt Suomen suomenkielistämistä: myös suomenruotsalaisten kotimaa oli Suomi.

48 Anders Afzelius (1779-1850) yleisen lainopin professori
opiskelijoiden puolestapuhuja 1819 levottomuuksien aikana liitettiin Israel Hwasserin murhayritykseen erotettiin yliopistosta 1822 karkotettuna Itä-Siperiassa 1837 lähtien Liivinmaalla

49 Suomalaisuus Turun romantiikan jälkeen
kansarunouden keruu jatkui osakunnissa 1840-luvulla Joukahainen, jossa opiskelijoiden kansatieteellisiä kirjoituksia viipurilaisessa osakunnassa radikaalimpi toiminta julkaistiin ranskalaisia yhteiskuntakriittisiä romaaneja ja novelleja 1849 oma yhdistys, jota ei laillistettu viranomaiset puuttuivat asiaan

50 Uusi sukupolvi Helsingissä uusi opiskelijasukupolvi
johtajina J.V. Snellman, Fredrik Cygnaeus, Zachris Topelius Lauantaiseura Helsingfors Morgonblad J.J.Nervander J.L.Runeberg J.V.Snellman F.Cygnaeus Z.Topelius

51 Johan Vilhelm Snellman (1806-1881)
pohjalaista pappis- ja virkamiessukua filosofian dosentti 1835 pohjoispohjalaisen osakunnan kuraattori sukset ristiin yliopiston johdon kanssa Saksaan ja Ruotsiin osallistui Ruotsissa lehtikirjoitteluun Suomen valtiollisesta asemasta 1840 Saima, Maamiehen ystäwä sivistyneistö tulee kansallistaa, kansa tulee sivistää suomi kulttuurikieleksi

52 Zachris Topelius (1818-1898) pohjalaista säätyläissukua
toimitti Helsingfors tidningar –lehteä historiallisia jatkokertomuksia; Välskärin kertomukset 1854 Suomen historian ylimääräinen professori kansallisuusperiaate nivoutui yhteen alamaisen kuuliaisuuden kanssa hallitsijan ja kansan suhde Jumalan säätämä kritisoi hallitsevaa ja omistavaa luokkaa eläinsuojelu: Toukokuunyhdistykset 1870 filantropia: Helsingin rouvasväenyhdistys työväenkysymys: Kommunismens vagga

53 hegeliläisyyden vaikutus
Hegelillä maailmanhenki keskeinen historiaa liikuttava tekijä; kansanhenki vain sen osa J.V. Snellman korosti kansanhengen merkitystä kansallisuus historiaa liikuttava voima kansallisvaltio: yksi kansa, yksi kieli kansallisuuden korkein aste on oma valtio suhtautui varauksellisesti koko kansan sivistämiseen; kansa ei vielä ollut valmis siihen

54 Kolmas sukupolvi Y. Koskinen A. Meurman F. Perander

55 Yrjö Koskinen (1830-1903) pohjalaista pappissukua
1863 yleisen historian professori aateloitiin 1884: Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen 1870-luvulla suomalaisen puolueen kiistaton johtaja hyväksyi Snellmanin kansallisuusajattelun, mutta lisäsi päämääräksi kansalaisvapauden toteutumisen kansa lakien ja vallan oikeuttaja; valta kuului viime kädessä kansalle kansa tuli sivistää ja luoda uusi sivistyneistö Suomi tuli muuttaa suomenkieliseksi

56 Agathon Meurman (1826-1909) varakasta hämäläistä talonpoikaissukua
Liuskialan kartanon omistaja nuoruudessa kannatti radikaalia fennomaniaa, mutta maltillistui korosti kristillisiä arvoja; kirkolla keskeinen rooli kansan sivistämisessä vastusti kulttuuriliberalismia ja uusia aatteita vastusti liiallisia uudistuksia

57 Frithiof Perander (1838-1885) pohjalaista pappissukua
käytännöllisen filosofian professori erikoistui antiikin sivistyksen ja klassillisten kielten tutkimiseen näki kielikysymyksen sosiaalisena kysymyksenä yhteiskunnassa luokkien välinen konflikti lähes väistämätön ensin nousee uusi porvaristo, sitten työväenluokka tulevaisuus kuuluu työväestölle uusille luokille piti antaa vaikutusvaltaa yhteiskunnassa vaikutteet vasemmistohegeliläisiltä (L.Feuerbach, K.Marx)

58 Fennomania fennomaanien vastaboolina valtiopäivillä liberaalit, jonka kannatus aatelis- ja porvarissäädyssä fennomaanien kannatuksen pohjana suomenkielinen talonpoikaisto ja papisto liberaalit eivät olleet kiinnostuneita kielikysymyksestä → fennomaanit pystyivät ajamaan kielipolitiikkaansa Snellman senaattoriksi 1863 1863 kieliasetus: suomen kielelle sama asema kuin ruotsilla. 1870 svekomaanien järjestäytyminen, rekrytoi joukkoonsa suuren osan liberaaleja

59 Liberaalit korostivat taloudellista ja yhteiskunnallista vapautta
eivät vastustaneet kansallisia tavoitteita eivätkä suomen kielen aseman parantamista vastustivat säätyjakoon perustuvaa hallintoa liberalismi sai laajempaa kannatusta 1800-luvun puolivälissä, kun kansalaisvapauksia rajoitettiin 1861 Helsingfors Dagblad

60 Anders Chydenius (1833-1896) vanhaa pohjalaista pappissukua
historiallis-kielitieteellisen tiedekunnan lehden toimittaja välit huonot yliopiston johdon kanssa 1½ vuoden karkotus Venäjän vastaisten puheiden takia 1862 Helsingfors Dagbladin toimittajaksi, myöhemmin päätoimittajana 1863 perusti liberaalisen Litterär Tidskriftin kannatti kansallisuusaatteen ajamista kieli ei ole tärkeä tekijä; kielen vaihtaminen ei ole välttämättä tuhoisaa kansallisuudelle ei saa pakottaa kielikysymyksissä kulttuurivaikutteita tuli etsiä mieluummin lännestä kuin idästä

61 Carl Säve (1812-1876) gotlantilainen kielitieteilijä
tutki ruotsin murteita, myös Suomen alueella ruotsin kieli tuli säilyttää Suomessa ruotsalainen kansallistietoisuus tulee herättää Suomessa professorina Upsalassa; vaikutti useisiin siellä opiskelleihin suomalaisiin

62 August Sohlman (1824-1874) Aftonbladetin päätoimittaja
skandinavismin äänitorvi ruotsalaiset vähemmistönä Suomessa, mutta heidän ansiotaan on Suomen olemassaolo ruotsalaiset olivat ristiretkien myötä yhdistäneet hajanaiset suomalaiset heimot suomalaiset eräs mitättömimmistä kansoista suomalaiset alakuloisen sävyisiä, hitaita ja alistuvia ei ajatuksen selkeyttä, toimintakykyä eikä käytännöllisyyttä ruotsalaiset tuupanneet suomalaiset kehityksen tielle suomalaisilla ei omaa alkuperäistä kulttuuria suomen kieli alhaisella tasolla → Suomi tarvitsee tulevaisuudessa ruotsalaisten apua ja ohjausta → Itsenäinen Suomi mahdottomuus; reaaliunioni Ruotsin kanssa tai itsehallinnollinen yksikkö.

63 Peter Andreas Munch (1810-1863)
Oslon yliopiston historian professori erityisalana Pohjoismaiden varhaishistoria Suomen kansa liian vähäinen hallitsemaan niin suurta aluetta suomalaisilla ei ole riittävän vahvaa kulttuuria itsenäistymisen edellytykseksi ruotsalaiset Suomen alkuperäisiä asukkaita; siksi heillä on omistusoikeus maahan suomalaiset olivat raakalaisasteella ennen ristiretkiä Suomen mahdollisuus säilyä on Venäjästä irtautuminen ja liittyminen Ruotsiin

64 Axel Olof Freudenthal (1836-1911)
ruotsalaisuuden perustaja ruotsin kielen ja kirjallisuuden professori opiskeli Upsalassa Carl Säven oppilaana uusmaalaisen osakunnan puheenjohtaja, kuraattori ja inspehtori keräsi ympärilleen ruotsinmielisen opiskelijaryhmän, joka muodosti svekomanian ydinjoukon ajoi kulttuurisvekomaanista linjaa: ruotsalaisen kulttuurin ja ruotsin kielen ylläpito tärkeää. Suomen ja ruotsin kielen tulee elää sopusoinnussa rinnakkain suomenkielisen ja ruotsinkieliset eri kansaa suomenruotsalaisen kulttuurin ja suomenruotsin murteiden kartoitus; myös ruotsinkielisellä maaseudulla

65 Carl Gustaf Estlander (1834-1910)
estetiikan ja nykykansain kirjalli- suuden professori maltillinen svekomaani ruotsin kielen sulkeminen pois kulttuurielämästä heikentäisi koko kansaa ja horjuttaisi koko yhteiskuntaa vastusti kielellistä vastakkainasettelua 1876 Finsk Tidskrift 1885 Svenska Litteratursällskapet i Finland

66 Vikingen uusmaalaisen osakunnan opiskelijat perustivat 1870
svekomaanien äänenkannattaja reaktio fennomaanien koulupolitiikkaa vastaan aluksi vaativat ruotsinkielisille tasa-arvoista asemaa koulutuksessa kehittyi aggressiivisemmaksi ruotsalaisen hegemonian ajajaksi

67 Virkanimityksiä yliopistossa
1834 Gabriel rein ohi Reinhold von Beckerin: venäläisille sopivampi 1863 Yrjö Koskinen ↔ J.G. Frosterus 1880 J.R. Danielson(-Kalmari) ↔ M.G. Schybergson

68 Koulutuskiista Fennomania Svekomania kansa sivistettävä
omavarainen talous nationalismi 1874 Kansanvalistusseura Svekomania talouden kehittäminen vaihdanta ja vapaakauppa kansainvälisyys 1875 Taideteollisuusyhdistys

69 Taideteollisuus svekomaanit (C.G. Estlander): fennomaanit:
suomalaiset tuotteet esteettisesti mauttomia Suomen pitää viedä pitkälle jalostettuja tuotteita ulkomaille esteettisyys nostaa työn arvostusta, ja mahdollistaa työmiehen taistella pääomaa ja koneita vastaan Suomeen tuli perustaa taideteollinen koulutus fennomaanit: taideteollisuus tukee teollisuuden intressejä ja on liian materialistista tulee pyrkiä omavaraisuuteen ja asemien turvaamiseen tärkeintä kansan kokonaisvaltainen sivistäminen → kansakoulu teollisuus aiheuttaa sosiaalisia ongelmia ja edistää sosialismia taiteella on itseisarvo

70 Koulutusjärjestelmä svekomaanit / liberaalit: fennomaanit:
vaativat reaalikoulujärjestelmää, jossa käytännöllisillä aineilla keskeinen sija vastustivat perinnäisklassista sivistysihannetta uusien kielten hallinta tärkeää fennomaanit: reaalikoulu sitoo suomenkieliset alempaan koulutukseen kannattivat klassispainotteista suomenkielistä koulua, joka yhdenmukainen kaikille ja tähtäsi yliopistoon kaikille mahdollisuus sosiaaliseen nousuun

71 Historiankirjoitus Ruotsin vallan aikana
Johannes Messenius ( ): Scondia illustrata Chronicon Finlandiae Algot Scarin ( ) Johan Bilmark Henrik Gabriel Porthan Juustenin piispainkronikka

72 Henrik Gabriel Porthan (1739-1804)
“Suomen historiankirjoituksen isä” esikuvina: Sven Lagerbring: tiukka lähdekritiikki, tekstin eksaktius ja tarkka dokumentointi Johan Ihre: kielitieteellisten todistelujen välttäminen, muinaisislantilaisten saagojen karsastaminen August Ludwig von Schlözer: lähteiden vertailu ja alkuperäisen tiedon rekostruktio alkuperäisten lähteiden käyttö De scepticismo historico (1792): terve epäily tärkeää; historian totuus on aina todennäköisyyttä: ulkoinen ja sisäinen todennäköisyys vertaileva lainasanatutkimus

73 Porthanin koulukunta Jacob Tengström (1755-1832)
keskittyi 1600-luvun historiaan Johannes Terseruksen elämäkerta (1795) Iisak Rothoviuksen elämäkerta ( ) Turun piispaksi 1803 Frans Mikael Franzén ( ) 1798 oppihistorian professori 1801 historian ja moraalin professori 1831 Härnösandin piispa

74 Suomen historian yleisesitys
Friedrich Rühs: Finland und seine Bewohner (1809) Skandinavian historian sivutuote pohjautui Porthanin tutkimuksiin Peter von Gerschau: Versuch über die Geschichte des Grossfürstenthums Finnland (1821) Suomen historiaa Venäjän näkökulmasta A.I. Arwidsson: Lärobok i Finlands historia och geografi (1832)

75 Romantiikan historiankirjoitus
historian kansallishengen ilmentymä; historiassa kansa tulee tietoiseksi itsestään historia hidasta ja jatkuvaa evoluutiota; vallankumoukset ja sodat häiriötekijöitä kehitys on orgaanista kasvamista; kansa muodostaa instituutioidensa kanssa kehittyvän organismin varhaishistoria ja keskiaika kiinnostuksen kohteiksi

76 Turun romantiikan historiankirjoitus
esikuvina saksalainen romantiikka ja ruotsalaiset romantikot Götiska förbundet (1811) etsittiin valtiollisen itsetunnon vahvistusta muinaisista gooteista ja viikingeistä ennen muuta kaunokirjallinen liike Erik Gustaf Geijer ( ) Svenska folkets historia Arwidssonin esikuvana Geijer ”kansa elää vain historiansa kautta” korosti varhaishistoriaa, jolloin suomalaisten kulttuuri ollut jo korkealla tasolla Bjarmia Suomen heimojen kauppavaltio Reinhold von Becker ( ) luennoi ensimmäisenä Suomen historiaa 1816 Jumalan johdatus keskeinen tekijä historiassa

77 Lähdemateriaalin julkaiseminen
lähteitä julkaistu 1700-luvun alusta lähtien Eric Benzelius d.y.: Monumenta vetera ecclesiae sveogothicae ( ) Porthan Åbo Tidningarissa 1829 alkaen Diplomatarum Svecanum Jacob Haartman 1821 lähtien kirkollisia lähteitä hiippakunnan kiertokirjeiden liitteinä W.G. Lagus: lukuisia kirkkohistoriallisia lähdejulkaisuja Mathias Akiander ( ): Utdrag ur ryska annaler Arwidsson: Handlingar till upplysning af Finlands häfder ( )

78 Arkistolaitoksen synty
Haminan rauhassa Ruotsista Suomea koskevat kameraaliset ja oikeudelliset asiakirjat Senaatin vintille 1844 Edvard Grönblad ( ) järjestämään arkistoa ja kokoamaan keskiaikaisia fragmentteja vaikutteet Leopold von Rankelta sininen sarja Handlingar rörande klubbekriget lähteet muodostavat tapahtumahistoriallisen kokonaisuuden 1869 Valtionarkisto johtajaksi K.A: Bomansson ( ) arkisto auki tutkijoille

79 Hegelin historianfilosofia
J.J. Tengström ( ) ensimmäisenä opetti Hegelin filosofiaa Suomessa vaikutti voimakkaasti Lauantaiseuran jäseniin valtiolla keskeinen merkitys historiassa valtio on historian täyttymys kansakunnan tehtävänä oman kansallisvaltion muodostaminen historiantutkimuksen kohde kansallisvaltion muodostumisprosessin kuvaaminen

80 Äger finska folket en historie?
1843 esitelmä pohjalaisen osakunnan Porthan-juhlassa julkaistiin kaksi vuotta myöhemmin muokattuna Topelius tukeutui Hegelin käsitykseen kansallisvaltiosta ennen autonomiaa Suomen kansalla ei ollut ollut poliittista historiaa Ruotsin vallan aika oli suomalaisille koulunkäynnin aikaa ennen ruotsalaisia suomalaiset olivat kulttuurisesti kehittyneitä kaitselmus ohjaa historiankulkua ja huolehtii suomalaisista Topeliuksen esitelmä sai ristiriitaisen vastaanoton

81 Topelius historioitsijana
Välskärin kertomukset jatkokertomuksena Helsingfors Tidningarissa esikuvina Adolphe Thiers ja Alexander Dumas kertomus pohjalaisesta Penttilän talonpoikaissuvusta ja siitä haarautuneesta aatelisesta Bertelschöldin suvusta ja 1700-luvuilla historiallinen tieto yhdistettiin fiktioon vastakkain talonpoikainen rahvas ja aatelisto Topelius loi ihanteellisen kuvan kansasta rahvas edusti uskollisuutta, perinteitä ja jatkuvuutta kansa tarvitsi sivistyneistö ohjaajakseen Maamme-kirja 1875 oppikirjaksi tarkoitettu esitys Suomen historiasta ja maantieteestä

82 Yrjö Koskinen historioitsijana
toimiessaan opettajana Vaasassa julkaisi tutkimukset nuijasodasta, suomalaisten keskiaikaisesta opinkäynnistä ja suomalaisten muinaisuudesta. näiden tulokset kokosi yhteen teokseen Oppikirja Suomen historiassa ( ) 1863 yleisen historian professori 1876 Suomen historian professori Suomen kansa on suomea puhuva kansa Ruotsi auttanut Suomea kulttuurisesti, mutta Ruotsista irtaantuminen oli historian kehityksen luonnollinen askel Venäjä tässä prosessissa ulkoinen välikappale Suomen kansan historia teleologista, Kaitselmuksen ohjaamaa kansa tarvitsi ohjaajakseen fennomaanisen sivistyneistön

83 Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria
ma klo ja ke klo 10-12 aoh: A (2 ov) tai A (2 ov) A (3 op) tai A (3 op) ssh: A (2 ov) tai A (2 ov) tai S (2 ov) 700302A (3 op) tai A (3 op) tai S (3 op)

84 Historian uudet suunnat
tilastollinen historiantutkimus sosiaali- ja taloushistoriallinen suuntaus kollektiivinen kulttuurihistorian suuntaus

85 Evoluutioajatus historiaan
Darwinin evoluutioteoriaa sovellettiin nopeasti ihmistieteisiin historiassa iskusanoiksi: taistelu, valinta, elinkykyisyys historia on eloonjäämiskamppailua yhteiskunnan kehitys rinnastettiin luontoon historiassa pärjäävät ne, jotka pystyvät sopeutumaan muuttuneisiin olosuhteisiin muutos ja kehitys luonnonlain omaisia kehitys ja muutos tasaisen rauhallista sodat ja vallankumoukset häiriöitä evoluutiossa evoluutioteorian omaksumista historiatieteessä edesauttoi rankelainen historismi kansantaloustieteen historiallinen koulukunta Saksassa: Gustav Schmoller ja Karl Marx

86 Ernst Palmén (1849-1919) Suomen historian professori
loi tilastollisen historiantutkimuksen koulukunnan Henry Thomas Buckle ( ): History of Civilization in England ( , 2 vols.) etsi historiassa vaikuttavia lainalaisuuksia ihmisen kehitykseen vaikuttaa fyysinen ympäristö kehityksen myötä mentaaliset tekijät näitä tekijöitä voitiin tarkastella tilastollisesti Palmén omaksui darwinismin veljeltään J.A. Palménilta Ihmiskunnan historia jatkuvaa edistystä edistys sekä materiaalista että henkistä

87 Tilastollinen historiantutkimus
kameraalisten lähteiden käyttö kuvaileva tilastollinen tutkimusote suppea näkökulma tutkittaviin asioihin Palmén tutki Ruotsin kauppalainsäädännön historia Palménin alaisuudessa parikymmentä kameraalihistoriallista väitöskirjaa Oma maa ( , 6 osaa)

88 Sosiaali- ja taloushistoriallinen suuntaus
esikuvat Saksasta Verein für Sozialpolitik 1884 Kansantaloudellinen Yhdistys sekä taloustieteellistä että taloushistoriallista toimintaa tutkimuksia ajankohtaisista ongelmista: Aksel Warén: Torpparikysymys Suomessa (1898) Edvard Gylling: Suomen torpparilaitoksen kehityksen pääpiirteet Ruotsinvallan aikana (1907) 1905 Yhteiskuntataloudellinen aikakauskirja tunnusomaista tilastojen usein itseisarvoinen käyttö

89 J.R. Danielson-Kalmari (1853-1933)
Saksasta sosiaalireformistisia ja kateederisosialistisia vaikutteita esikuvana Gustav Schmoller ( ) tiukan historismin edustaja talousajattelussa konservatismi ajoi työväen olojen parantamista → sosialistisen vaikutuksen estäminen = kateederisosialismi suomalaisten kulkua kohti kansallisvaltiota kuvatessa talous- ja sosiaalihistorialla keskeinen asema huomio joukkoilmiöihin ja suuriin kokonaisuuksiin sosiaalisten ongelmien parannuskeinot historiallisesta kehityksestä J.H. Vennola ( ), Hannes Gebhard ( )

90 Karl Lambrecht ( ) historian tutkimuskohde tyypillinen, yleinen ja säännönmukainen ilmiö historian kehitys lainalaista keskeistä kollektiivisten syysuhteiden tutkiminen kullakin ajalla ja kansalla oma sielunelämä kritisoi rankelaista historismia historiassa voidaan käyttää muiden tieteiden menetelmiä suuri vaikutus mm. Norjassa ja Suomessa

91 Gunnar Suolahti (Palander) (1876-1933)
omaksui Lambrechtin ajatukset, mutta modifioi niitä omiin tarkoituksiinsa tutki yksittäisiä henkilöitä laajassa kontekstissa Henrik Gabriel Porthan historiantutkijana (1901) Porthan yliopiston opettajana (1902) Nuori Yrjö Koskinen (1933) kulttuurihistoriallisia tutkimuksia Suomen pappilat 1700-luvulla (1912) Suomen papisto ja 1700-luvuilla (1919) 1902 Historiallinen aikakauskirja

92 Väinö Voionmaa (1869-1947) alun perin Väinö Wallin
Suomen maantiet Ruotsin vallan aikana (1893) Tampereen kaupungin historia 1-3 ( ) Suomalaisia keskiajan tutkimuksia (1912) Suomen karjalaisen heimon historia (1915) 1919 Työväen sivistysliitto ministerinä usean kerran 1920- ja 1930-luvulla Pohjoismaiden historian henkilö- kohtainen professuuri

93 Kansallisen identiteetin edellytykset
kollektiivinen nimi yhteinen alkuperä yhteinen historia yhteiset kulttuuriset tekijät paikkaan sidottu (Anthony Smith)

94 Kansanrunouden tuntemus Ruotsin vallan aikana
Mikael Agricola: yksittäisiä huomioita Chronicon Finlandiae 1729 Turun tuomiokapituli kehotti papistoa keräämään kansan tarinaperintöä Akatemian väitöksissä satunnaisesti runonäytteitä Algot Scarin: suomalaiset kansanrunot historiantutkimuksessa merkityksettömiä

95 Porthanin kansanrunotutkimus
De poësi Fennica kaksi osaa: perinteistä akateemista runotutkimusta: huomio runomittaan ja kieleen pyrkimys laatia säännöt 1778 kolme osaa: huomio runojen esittäjiin, runojen sisältöön ja eri runolajien funktioon Vaikutteita James Macphersonilta ja Johann Gottfried von Herderiltä

96 Christfrid Ganander (1741-1790)
Rantsilan kappalainen Mythologica Fennica (1789) suomalaisen muinaisen kansanuskon hakuteos perustuu omiin keräyksiin 430 hakusanaa ja artikkelia

97 Kansanrunot romantiikassa
kansanrunot sisältävät jotain salaperäistä kaikilla kansoilla yhteinen monoteistinen alku-uskonto myytit keskeinen tutkimuksen kohde Jakob Grimm: Die deutsche mythologie (1835) kansanrunouden tutkimisessa ei ole mitään valmista hypoteesia kaikki kansanperinne on merkityksellistä indoeurooppalaisilla kansoilla yhteinen jumaltarusto

98 Kansanrunoudenkeruu Turun romantiikassa
Turun romantiikka alkoi kansanrunouden keruulla esikuvat Ruotsista; Svenska folkvisor (1814) kerääjinä A.J. Sjögren, Abraham Poppius ja A.I. Arwidsson Carl Axel Gottlund Otava ( ) loitsut myöhäistä alkuperää rekonstruoitava kristinuskoa edeltävä runous suomalaisilla ollut monoteistinen uskonto esitti ajatuksen kansalliseepoksen keräämisestä

99 Zacharias Topelius (1781-1831)
Uudenkaarlepyyn piirilääkäri Porthanin vaikutuksesta keräili runoja ja lauluja virkamatkoillaan 1820 halvaantui → keskittyi runonkeräykseen kiikkutuolissa haastatteli vienankarjalaisia kauppiaita Suomen kansan wanhoja runoja ynnä myös nykyisempiä lauluja (5 vihkoa) parhaat runoseudut Vienan Karjalassa, Vuokkiniemellä runot eivät välttämättä ole peräisin sieltä, missä ne ovat parhaiten säilyneet merkitsi ylös runon kotipaikan

100 Elias Lönnrot (1802-1884) 10 keräysmatkaa vuodesta 1828 lähtien
tarkoitus rekostruoida muinainen yhtenäinen tarinakokonaisuus Kantele taikka Suomen Kansan sekä Wanhoja että Nykyisempiä Runoja ja Lauluja, 4 osaa (1828) jokainen osa kokoelma erilaisia runoja ja lauluja yhdisteli runon eri toisintoja Om finnarnes magiska medicin (1832) 1832 Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) Runokeräyksen tukeminen; tuki Lönnrotille Kansanrunouden tallentaminen

101

102 Kalevala Vienassa runonlaulajat yhdistelivät eri tarinoita → Lönnrot vakuuttui siitä, että saattoi luoda yhtenäisen kokonaisuuden 1835 Kalevala taikka Wanhoja Karjalan Runoja Suomen kansan muinosista ajoista (Vanha Kalevala) 32 runoa, säettä 1849 Kalevala (2. painos) ”Uusi Kalevala” 50 runoa Lönnrot käytti myös muiden keräämää materiaalia (D.E.D. Europaeus, A.E. Ahlqvist, Z.I. Sirelius, R. Polén, J.F. Cajan, H.A. Reinholm)

103 Kalevala kritiikkiä: esikuvat antiikissa ja romantiikassa
ei aitoa: runot eivät ole alkuperäisessä muodossa Lönnrot muokannut runoja syntynyt episodeja, joita ei alun perin ole ollut olemassa esikuvat antiikissa ja romantiikassa Kalevala heti suosituksi, vaikka sivistyneistö ei kyennyt sitä lukemaan käännettiin useille kielille: ruotsi 1841, ranska 1845, venäjä 1847, saksa 1952, unkari 1871, englanti 1888

104 Kalevalan jälkeen tutkimus keskittyi Kalevalaan erilaisia tulkintoja:
pyrittiin tulkitsemaan Kalevalaa sitä pidettiin aitona ja alkuperäisenä erilaisia tulkintoja: kyse universaalista jumaltarustosta vertauskuvallinen: tarinat vertautuvat luonnon ilmiöihin historiallinen: runot historiallisia dokumentteja M.A. Castrén, Robert Tengström

105 Kansansadut Lönnrot ei kiinnittänyt huomiota satuihin
satuja keräsivät Arwidsson, Cajan, Castrén, Europaeus esikuvana Jacob ja Wilhelm Grimmin julkaisemat kansansadut 1844 SKS antoi satujen keräämisen Cajanin tehtäväksi; ei tuloksia Eero Salmelainen (Erik Rudbeck ) Suomen Kansan Satuja ja Tarinoita muokkasi satujen toisintoja yhtenäiseksi kokonaisuudeksi vaikutti suomen kielen kehitykseen

106 Axel Borenius(-Lähteenkorva) 1846-1931
kansanrunojen ja –sävelmien kerääjä nykyaikaisen kansanrunous- tutkimuksen alkuunpanija tarkka muistiinmerkitsemistapa; esikuva myöhemmille kerääjille Missä Kalevala on syntynyt? (Suomen kuvalehti 1873) runot alun perin Länsi-Suomesta ruotsalaiset lainat ja roomalaiskatoliset piirteet Suomen keskiaikaisesta runoudesta I (1886) useilla runojen teemoilla läntiset esikuvat

107 Julius Krohn ( ) 1885 Suomen kielen ja kirjallisuuden professori tiukka fennomaani todisti systemaattisesti Boreniuksen esittämän runojen vaellusteorian kehitti maantieteellis-historiallisen menetelmän (”suomalainen metodi”) runojen systemaattisella vertailulla hahmotellaan sen leviäminen sekä maantieteellisesti että historiallisesti 1888 hukkui Viipurinlahdella

108 Kaarle Krohn (1863-1933) 1898 kansanrunoudentutkimuksen professori
jatkoi isänsä jalanjäljillä: kehitteli suomalaista menetelmää kansanrunot historiallisia: kalevalaiset runot esikristillisiä, rautakauden lopulta ja viikinkiajalta Kalevalan sankarit historiallisia henkilöitä hahmotteli rautakautisen kalevalaisen yhteiskunnan loi vertailevan saduntutkimuksen

109 Suomen kieli Ruotsin vallan aikana
puhtaasti rahvaan kieli suomen kirjakieli syntyi uskonpuhdistuksen myötä Mikael Agricola 1759 Ruotzin Waldacunnan Laki suomen kielen tarve: Uskonkappaleiden opettaminen kansalle Alimmissa oikeusasteissa pari sanakirjaa ja yksi kielioppi H.G. Porthan: suomi on katoava kieli 1700-luvulla vaatimuksia Suomen ruotsalaistamisesta

110 Venäläisten toimenpiteet
yliopistoon suomen kielen lehtori 1829 1813 kaikille yliopistossa pakollinen venäjän kieli; lievennettiin koskemaan tulevia virkamiehiä 1850 sensuuriasetus: suomeksi sai julkaista vain uskonnollista ja taloudellista kirjallisuutta 1856 asetus kääntäjien palkkaamiseksi lääninhallituksiin 1863 kieliasetus suomi tasavertaiseksi ruotsin kanssa 20 vuoden siirtymäaika herätti paljon kritiikkiä

111 Suomen kirjakielen kehittäminen
Gustaf Renvall ( ): suomalaisen kirjallisuuden dosentti ja pedagogisen seminaarin lehtori; 1819 Ukselan kirkkoherra; 1829 Ulvilan kirkkoherra pyrkimys luoda yhtenäinen suomen kirjakieli ja sille oikeinkirjoitussäännöt kielen tulee olla vapaa ruotsalaisesta vaikutuksesta pohjana läntiset murteet Murteiden taistelu itäinen suuntaus: savon ja karjalan murre pohjaksi, alkuperäinen suomen kieli Reinhold von Becker, Elias Lönnrot läntinen suuntaus: jo vakiintunut painettu kieli Renvall kirjakieleksi kompromissi, joka läntisesti painottunut

112

113 Kansan koulutus ennen kansakouluja
Ruotsin vallan aikana triviaalikoulut suurimmissa kaupungeissa vain harvojen ulottuvilla kirkon järjestämät rippikoulut tarkoitus uskon peruskappaleiden oppiminen aktiivinen lukutaito ei ollut tavoitteena romantiikan piirissä pelättiin koulutuksen tuhoavan kansan alkuperäisyyden 1800-luvun alussa kouluja lahjoitusvaroin

114 Yksityiskouluja 1800-luvun puolivälissä 20 yksityiskoulua Suomessa
Ahlmanin koulut Kartanonomistaja Gabriel Ahlmanin ( ) testamenttivaroin Tampereella Ulko- ja sisäluku, kirjoittaminen, laskento ja järkevän maanviljelyn pääkohdat Käytännön toteuttajana Suomen Talousseura Odert Henrik Gripenberg ( ) Johann Heinrich Pestalozzin oppilas 1812 keisarin apurahan turvin koulu Hämeenlinnaan → Pori → Sääksmäki 1835 tyttökoulu Helsinkiin 1800-luvun puolivälissä 20 yksityiskoulua Suomessa

115 Uno Cygnaeus ( ) Alaskassa Venäläis-amerikkalaisen kauppakomppanian pestaamana pappina Pietarissa Pyhän Katariinan ruotsalaisen seurakunnan pappina 1857 lausunto koulu-uudistukseksi Vaikutteet Pestalozzilta ja Fröbeliltä Opetuksessa huomioitava sekä henkinen että fyysinen puoli Opetuksessa otettava huomioon yleissivistävät ja käytännölliset aineet tytöille ja pojille samat mahdollisuudet koulut erotettava kirkosta äidinkielen opetus osaksi kouluohjelmaa 1860 esitys uudeksi koulujärjestelmäksi 1866 kansakouluasetus 1921 oppivelvollisuus

116 Suomen kielen alkuperä ja kehitys
suomi – heprea – kreikka Daniel Juslenius (1712), Carl Weman (1767) suomalais-ugrilaiset kielet J.A. Comesius ( ): suomen ja unkarin kielet sukulaisia Michael Wexionius-Gyldenstolpe (1650): suomen, saamen, liivin ja eestin kielet sukua G.W. Leibniz: suomi ja saame skyyttalaisia kieliä yhdessä tataari- ja slaavilaisten kielten kanssa Göttingenin koulukunta: A.L. von Schlötzer Porthan autonomia loi uusia mahdollisuuksia sukukielten tutkimiseen: rajat poistuivat Rasmus Rask ( ): vieraili Turussa 1818

117 Anders Johan Sjögren (1794-1855)
sai innoituksen sukukansojen kielten tutkimiseen runokeruun yhteydessä Rasmus Rask kannusti Sjögreniä, ja taloudellisena tukijana oli kreivi Nikolai Rumjatsev ( ) Venäjän viranomaiset palkkasivat Sjögrenin → Pietariin 1919 ensimmäinen matka Karjalaan ja Pohjois-Venäjälle keskittyi historialliseen tutkimukseen kielitieteessä saamelaiset, komit ja udmurtit loi uuden jaottelun suomalais-ugrilaisille kansoille ”löysi” vepsäläiset 1830-luvulla Kaukasiaan Pietarin tiedeakatemian jäsen auttoi suomalaisia tutkijoita Venäjän byrokratiassa

118 Matthias Aleksanteri Castrén (1813-1852)
Papin poika Tervolasta Kalevalan innoittamana ryhtyi tutkimaan suomen sukukieliä 1838 matka Lappiin, seuraavana vuonna Karjalaan 1840 suomen ja muinaispohjoismaisten kielten dosentti matka Lapin kautta Siperiaan: nenetsit ja komit; komin kielioppi toinen matka: samojedit ja ostjakkisamojedit 1851 suomen kielen professori tutkimuksia lähes kaikista sukukielistä muinaisen altailaisen heimon alkukoti

119

120 Kielitieteellinen tutkimus Castrénin jälkeen
August Ahlqvist(-Oksanen) ( ) suomen kielen ja kirjallisuuden professori : liivin, viron, vatjan ja vepsän kielet : mordva, hanti ja mansi Arvid Genetz ( ) tutkimusmatkoja Lappiin, Unkariin ja Pohjois-Venäjälle: mari U.T.Sirelius ( ) kansatieteellistä tutkimusta ja keräilyä hantit, mansit ja komit tutki myös suomalaista kansankulttuuria

121 Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria
ma klo ja ke klo 10-12 aoh: A (2 ov) tai A (2 ov) A (3 op) tai A (3 op) ssh: A (2 ov) tai A (2 ov) tai S (2 ov) 700302A (3 op) tai A (3 op) tai S (3 op) Tentti to 3.5. klo Hu106

122 Teologia autonomian alussa
1800-luvun alussa teologian merkitys kasvoi; Muuttunut poliittinen tilanne: Pyhä Allianssi, jonka yhtenä tukipilarina kirkko teologian asema vahvistui yliopistossa 1811 neljäs teologian professori 1807 erillinen teologinen seminaari teologia eriytyi omaksi papeiksi valmistuville tarkoitetuksi oppiaineeksi teologia on tiede, jonka osa-alueita yhdistää yhteinen intressi teologialla käytännölliset päämäärät teologia pidettävä riippumattomana ja erillään yhteiskunnallisista asioista

123 Kantin filosofia Immanuel Kant loi filosofiansa reaktiona empirismiin
Puhtaan ajattelun avulla ei voi konstruoida uskonnollisia, Ilmestykseen liittyviä asioita Turussa Kantin filosofia ei saanut kannatusta: Porthan piti sitä epäselvänä ja onttona 1799 kuninkaallisessa kiertokirjeessä kiellettiin kristinuskoa heikentävä filosofia Frans Michael Franzén: esitti muutamissa väitöksissä kantilaisia ajatuksia Anders Johan Lagus ( ): luennoissa opetti Kantin moraalifilosofiaa Gabriel Palander ( ): luennoi Kantin filosofiaa 1810-luvulla

124 Kantin vaikutus teologiaan
Terveen järjen kritiikki: inhimillinen tieto ei ole pätevä arviointiperuste kokemusmaailman ulkopuolella. Moraali ei ole riippuvaunen ulkoisesta auktoriteetista, vaan se perustuu ihmisen tahtoon rationalismi: ihmisen käsityskyky rajoittuu kokemusmaailmaan; siksi jumalallista ilmoitusta tulee tulkita ihmisymmärryksen kautta. Kristinuskon merkitys sen moraalisella hyödyllä. supranaturalismi: ilmoitus ja usko ovat yliluonnollisia, joten niitä ei tule pyrkiä ymmärtämään. Tuli uskoa, ei yrittää ymmärtää.

125 supranaturalisteja Jacob Bonsdorff (1763-1831)
teologian professori oikeastaan neologi, mutta vanhemmiten läheni supranaturalismia kritisoi voimakkaasti naturalisteja ja piti huolen, ettei naturalistit saaneet kunnon jalansijaa Turun akatemiassa Gustaf Gadolin ( ) teologian professori tutki Kantin filosofian esiin nostamia teologisia ongelmia korosti moraalin merkitystä teologiassa

126 rationalisteja Anders Johan Lagus (1775-1831)
neologi / rationalisti ? kritisoi Mooseksen kymmentä käskyä liian negatiivisiksi vastaavanlaista kritiikkiä katekismuksesta Johan Bonsdorff ( ) pyhien kielten professori 1807 selitti Vanhan Testamentin ihmeet rationaalisesti pakotettiin eroamaan 1823 Hans Henrik Fattenborg ( ) Raamattu kokoelma historiallisia kirjoituksia

127 Hegelin vaikutus teologiaan
uskonto on maailmanhengen keskeinen ilmaus uskonto ja raamatun sisältävät koko olevaisuutta koskevan totuuden uskonnon perusolemuksen ymmärtämisessä filosofia on keskeistä uskonto kuvaa asiat symbolisesti, filosofia sekein käsittein uskonnollinen totuus omaksutaan uskomalla, filosofinen totuus ajattelun avulla Suomessa hegeliläisyys teologiaan 1830-luvulla sen kannattajat eivät usein olleet teologeja menetti kannatusta vasemmistohegeliläisyyden nousun myötä: D.F. Strauss, Ludvig Feuerbach

128 Herätysliikkeiden vaikutus
herätysliikkeiden teologia vastusti valistuksen rationalismia vaikutteita romantiikasta ja idealismista Irrationaalisuus, jumalakäsityksen mystifiointi, tunteen korostaminen idealismi epämääräinen uskonkäsityksiä kohtaan ja välinpitämätön kirkkoa ja sen seremonioita kohtaan herätysliikkeissä henkilökohtaisen uskon ja kirkon perusteiden välisen eron tarkastelua Raamatun opetusten tarkka tutkiminen korostetusti esillä synti, armo, sovitus vieroksuttiin edistysuskoa → eskatologinen historiankäsitys liikkeiden johtajien karismaattiset ja visionääriset piirteet Lars Jakob Stenbäck ( ) herännäissaarnaaja; ahkera kiistakirjoitusten tekijä vain usko avaa jumalallisen valon

129 välitysteologia Friedrich Schleiermacher (1768-1834)
uskonnossa oppi ja tieto yhdistyvät välittömään kokemiseen kirkko ja uskonto ovat itsenäisiä teologia riippumaton muista tieteistä, vaikka siihen sovelletaan myös muiden tieteiden menetelmiä

130 Frans Ludvig Schauman (1810-1877)
Ecclesiastiskt Literaturblad 1847 käytännöllisen teologian professori Porvoon piispa kristinusko ei ole vain tunneperäistä mystiikkaa tai yhteiskunnallista moraalia tai älyllistä spekulaatiota, van raamattuun perustuva itsenäinen ja omaperäinen uskonto teologian on itsenäinen tieteenala välitysteologialla rakennetaan silta uskon ja tiedon välille kirkon tuli olla itsenäinen suhteessa valtioon kirkon organisaatio tuli rakentua alhaalta ylöspäin kirkossa myös maallikoiden sana tuli kuulua 1863 kirkkolakikomitea: kirkolla tulee olla autonomia itseään koskevaan lainsäädäntöön

131 Axel Fredrik Granfelt (1815-1892)
1848 lähtien teologian professorina kirjallisesti tuottelias; osallistui kirjalliseen keskusteluun kritisoi herätysliikkeitä kirkon tuli olla yhtenäinen organismi, jonka avulla ihmiset olivat yhteydessä Kristukseen herätysliikkeet rikkovat tämän harmonian herännäisyyden vikana eroittautuminen maailmasta evankelisen liikkeen vikana omakohtaisen uskonkokemuksen ja subjektiivisen puolen väheksyminen liikkeet liian askeettisia ja maallisen kieltäviä sosiaalisesti heikompiosaisten puolella kritisoi taloudellista liberalismia tunsi vetoa kateederisosialismia kohtaan

132 beckiläisyys Johann Tobias Beck (1804-1878)
Uskossa on tukeuduttava pelkästään raamattuun Jumalan valtakunta on ylimaallinen, johon ihmisillä on mahdollisuus päästä Kristinusko on kokonaisuudessaan eettinen

133 beckiläisiä Alfred Kihlman (1825-1904)
1851 Tübingenissä tutustui Beckiin levitti Beckin ajatuksia suomalaisten herännäispappien keskuuteen valtiopäivämies ja liikemies Anders Ingman ( ) eksegetiikan professori korosti raamatun merkitystä ”koetusraamattu” Gustaf Johansson ( ) dogmatiikan ja siveysopin professori 1884 Kuopion piispa 1899 Suomen arkkipiispa tukeutui orjallisesti Beckin ajatuksiin yhteiskunnallisesti konservatiivi

134 Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria
ma klo ja ke klo 10-12 aoh: A (2 ov) tai A (2 ov) A (3 op) tai A (3 op) ssh: A (2 ov) tai A (2 ov) tai S (2 ov) 700302A (3 op) tai A (3 op) tai S (3 op) Tentti to 3.5. klo Hu106

135 Herätysliikkeet 1700-luvun alussa pietismi
maltillinen pietismi: omakohtainen uskonetsintä, konventikkelit, myös maallikot Jumalan sanan tulkitsijoina madikaalipietismi: täydellinen ero kirkosta 1726 konventikkeliplakaatti, voimassa 1869 asti 1800-luvulla: herännäisyys, lestadiolaisuus, rukoilevaisuus, evankelisuus

136 Herännäisyys 1796 Iisalmen pitäjän Savojärven kylästä
levinneisyys Etelä- ja Keski-Pohjanmaa sekä Savo ydinalue Kalajokilaakso ihminen pelastuu vain armosta ja ainoastaan Kristuksen tähden kristityllä on vastuu yhteiskunnasta ja maailmasta evankeliumi kuuluu erotuksetta jokaiselle uskon ja elämän yksinkertaisuus oikeudenkäynti Paavo Ruotsalaista ja 63 muuta herännäistä vastaan Kalajoella

137 Lestadiolaisuus 1844 Lars Levi Laestadius koki
hengellisen uudelleensyntymisen Levisi nopeaa Ruotsin, Suomen ja Norjan pohjoisosiin Useita eri suuntauksia, joiden opillinen sisältö vaihtelee Yhteistä parannuksen ja armon korostaminen Ero uskovien ja ei-uskovien välillä Jokaisella uskovalla on anteeksiantamisen valta

138 rukoilevaisuus 1756 Liisa Erikintytär koki herätyksen Uudenkirkon pitäjässä, Satakunnassa Opillisesti lähellä pietismiä Hartauskirjojen lukeminen Voimakas heräämiskokemus Synnintunto, kadotettuna ja tuomittuna olemisen tunto ja Jumalan armon etsintä Maallikkojen rooli suuri; maallikot tulkitsevat Jumalan sanaa 1800-luvulla levisi myös Itä-Suomeen, Henrik Renqvist

139 evankelisuus 1843 Fredrik Gabriel Hedberg
( ) erosi herännäisyydestä ihmisen ei tarvitse etsiä itseään katumusharjoituksilla, vaan uskoa Jumalaan kuin lapsi Jumala on pelastanut ihmisen Jeesuksen lunastuskuoleman ja kasteen kautta tukialue Länsi-Suomi Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys (SLEY)

140 herätysliikkeet luonteeltaan konservatiivisia
kolmisäätyoppi uudistusliikkeet pahasta, kuten työväenliike ja naisasialiike agraarisia ja maakunnallisia, jäsenistö maaseudun vähäväkisiä usein jako uskovaisiin ja ei-uskovaisiin (suruttomiin) → eivät tekemisissä keskenään

141 salaseurat 1700-luvun jälkipuolella salaseurat muodissa; yleiseurooppalainen ilmiö Toiminnan sulkeutuneisuus ja salamyhkäisyys, mystiset, monimutkaiset rituaalit Jäsenistön keskuudessa hierarkia 1771 Aurora-seura, H.G. Porthan Tieteellinen keskustelukerho, Suomen ensimmäinen sanomalehti Walhalla-seura Suomenlinnassa upseeristo piirissä Yhdistetty Anjalan liittoon 1756 ensimmäinen vapaamuurariloosi Turkuun; koko Suomessa 30 salaseuraa Sosiaalinen pohja kapea: aatelisia, sotilaita, oppineita 1800-luvun alussa salaseurat kiellettiin

142 Yhdistystoiminta 1800-luvun alussa
kaupungeissa vapaa-alan järjestöjä huvittelu, sivistys lukuseurat, seurusteluklubit, laulu-, musiikki- ja tanssiyhdistykset, seurahuoneet erityisesti rannikkokaupungeissa jäsenet asiakassuhteessa; ostivat palveluita yhdistykseltä jäsenet tasa-arvoisia säätyyn katsomatta (liberalistinen ajattelu)

143 Oppineet seurat 1821 Pro fauna et flora Fennica
1831 Suomalaisen kirjallisuuden seura 1875 Suomen historiallinen seura 1870 Suomen muinaismuistoyhdistys 1883 Suomalais-ugrilainen seura 1835 Suomen lääkäriseura Suomen tiedeseura: Acta (1840 →)

144 Vapaapalokunnat 1860-luvulta lähtien
Palontorjunta yhdistettynä puolisotilaalliseen toimintaan Tarkoitus madaltaa yhteiskuntaluokkien välisiä raja-aitoja Sivistyksellistä toimintaa: kirjastot, kuorot, orkesterit, teatteriryhmät Demokraattista yhdistystoimintaa

145 Kansanvalistusseura 1874 fennomaanien perustama
Eräällä tavalla organisoituneiden puolueiden edeltäjä Alussa johtajina Jaakko Päivärinta ja Yrjö Koskinen Tarkoitus suomenmielisen sivistyneistön yhteyksien luominen kansaan ja sivistyneistön suomalaistaminen Maan kattava asiamiesverkosto Sivistysseurojen perustaminen ja kansanjuhlien järjestäminen maaseudulla Varainkeräystä suomenkielisten koulujen ja sanomalehtien hyväksi

146 Raittiusliike 1853 Raittiuden ystävät
aluksi kannatusta kaupungeissa työväestön keskuudessa 1900-luvun alussa keskiluokkaistuin ja naisistui alun perin tarkoitus valistaa ja holhota työväestöä terveelliseen elämään ja moraaliin politisoitui: alettiin vaatia lainsäädännön uudistusta, kieltolakia →vaadittiin yleistä äänioikeutta juomalakko

147 Naisasialiike 1884 Suomen naisyhdistys 1892 Naisasialiitto Unioni
Säätyläisnaisten organisoimia, tarkoituksena vaikuttaa naisten aseman parantamiseksi lehtikirjoituksen, adressein, aloittein jne. 1887 naisten oikeus valita työnantaja ja hallita omaisuuttaan 1889 oikeus eräisiin julkisiin tehtäviin Jakautui poliittisesti ja kielellisesti Työläisnaiset raittiusliikkeessä ja työväenjärjestöissä

148 osuustoiminta 1860-luvulta lähtien yksittäisiä osuuskuntia
Helsingfors Konsumförening 1870-luvulta lähtien maatalouden piirissä 1899 Pellervo-seura (Hannes Gebhard) aloite akateemisista piireistä, ylhäältä päin ohjailtua 1902 Osuuskassojen Keskuslainarahasto Oy (OKO) 1904 Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) 1905 Voinvientiosuuskunta Valio 1916 hajaannus Kulutusosuuskuntien Keskusliitto (KK); Suomen Osuustukkukauppa (OTK) SOK

149 työväenliike 1800-luvun puolivälistä yksittäisiä työväen yhteenliittymiä, lukuseuroja yms. 1879 elinkeinoasetus: työnantajalla täysi valta suhteessa työntekijään satunnaisesti spontaaneja työselkkauksia 1890-luvulla lakot yleistyivät, noin 30 vuodessa eivät johtaneet positiivisiin tuloksiin, mutta nostivat esille työväestön ongelmat

150 wrightiläinen työväenliike
1871 Pariisi kommuuni: pelottava esimerkki työväen vallasta Victor Julius von Wright ( ) huonekalutehtailija halusi estää sosialistisen työväenliikkeen muodostuminen Suomeen 1884 Helsingin työväenyhdistys työläisten oloja parannettava työlainsäädännöllä: 10-tuntinen työpäivä työläisten valistaminen: säännölliset elämäntavat, säästäväisyys, sivistysharrastukset, opiskelu työväenyhdistyksen perustajat tehtailijoita ja muuta säätyläistöä loi pohjaa radikaalimmalle työväenliikkeelle

151 Sosiaalidemokraattinen työväenliike
wrightiläinen työväenliike oli voimaton 1890-luvun työselkkausten edessä → radikaalimmin ajattelevat valtasivat yhdistykset von Wright erosi 1896 työväenyhdistysten edustajakokous: perustettiin valtakunnallinen työväenpuolue 1903 Forssan kokous: revisionistinen puolueohjelma

152 vallankumouksellisuus = vanhan yhteiskunnan rakenteet tulee hävittää, sillä uutta sosialistista yhteiskuntaa ei voi rakentaa vanhan yhteiskunnan perustalle revisionismi (reformismi) = sosialistiseen yhteiskuntaan voidaan päästä parlamentaarista tietä uudistusten myötä. Vanhan yhteiskunnan rakenteita ei tarvitse tuhota. (Karl Kautsky, Eduard Bernstein)

153 Suurlakko 1905 Sosialidemokraattisen puolueen jäsenmäärä yli 45000
suurlakko totaalinen, koko kansa mukana punainen julistus; Yrjö Mäkelin kaarteja ylläpitämään järjestystä: suojeluskunnat ja punakaartit suurlakko osoitti joukkovoiman merkityksen kaartit jäivät pysyviksi; punakaartit radikalisoituivat

154 puolueen aatteellinen jakautuminen
ns. marraskuun sosialistit Otto Wille Kuusinen, Sulo ja Väinö Wuolijoki, Yrjö Sirola, Kullervo Manner sosialismi sopusoinnussa tieteen kanssa sosialistinen aikakauslehti julistivat vallankumouksellista sosialismia suurlakko innosti maaseudun työväestöä puolueeseen: radikaalilla linjalla

155 Punakaartit suurlakon jälkeen punakaartit itsenäisiä suhteessa puolueen johtoon yhteyksiä Venäjän bolsevikkeihin bolsevikeilla sotilasjärjestö Suomessa valmisteli sotilaskapinaa Viaporin kapina epäonnistui punakaartilaisia mukana → säätyläisten luottamus punakaarteihin katosi

156 Kristillinen työväenliike
Sosialidemokraattinen puolue hyvän uskonnonvastainen papisto halusi perustaa vastavoiman 1905 kristillinen työväenyhdistys Tampereelle 1906 Suomen Kristillinen Työväen Liitto puolueen ohjelma suurelta osin sama kuin SDP:llä korosti kansallisuusaatetta Matti Helenius-Seppälä ( )


Lataa ppt "Suomen autonomian ajan aate- ja tieteenhistoria"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google