Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI"— Esityksen transkriptio:

1 SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Timo Kari TKK, Liikennelaboratorio

2 Tutkimusryhmä Tutkija Esa Räty Erikoistutkija Nina Karasmaa
Prof. Timo Ernvall Tutkija Timo Kari

3 Aineistot Henkilövahinko-onnettomuudet 1997-2002
Poliisin tietoon tulleet HEVA-onnettomuudet havaintoja n HEVA-onnettomuutta kuolleita 2 493 Kuntiin liittyviä tietoja väestön ikäjakauma, maankäyttö, taajama-aste yms. Tieverkko tiepituudet, suoritteet, tieluokat, nopeusrajoitukset

4 Tavoitteet Tuottaa tietoa liikenneturvallisuustilanteesta kunnissa palvelemaan maakunta- ja kuntatason liikenneturvallisuustyötä Ryhmitellä kuntia onnettomuushistorian ja muiden muuttujien (tieverkko, maankäyttö, väestö) avulla Luoda tunnusluku kuvaamaan kuntien liikenneturvallisuustilannetta Selvittää liikenneturvallisuuteen vaikuttavat perusriskit Suomen kunnissa Määritellä muuttujat, jotka selittävät näitä liikenteen riskilukuja

5 Tietojen tuottaminen KULTI-työkalun avulla
Työkalu maakunta- ja kuntatason liikenne-turvallisuustyöhön Kuntien onnettomuustietojen havainnollinen esittäminen graafisesti sekä numeerisesti Noin 60 erilaista kaaviota Yhteismitallinen esitys mahdollistaa kuntien vertailun Toteutettu Microsoft Excel ohjelmistolla

6

7

8 …maankäytön mukaan Maankäyttö Väestö % Liikennekuolemat HEVAT %
/ asukasta TKR1 62 35 0.46 58 12.18 TKR2 17 25 1.17 19 14.36 TKR3 31 40 1.50 23 13.78 SUOMI 100 0.81 12.90

9 …asukasluvun mukaan Asukasluku x 1 000 Väestö% Liikennekuolemat HEVAT
/ asukasta 0 – 5 11 20 1.42 13 14.17 5 – 15 23 37 1.28 25 13.52 15 – 35 19 0.83 12.78 35 – 70 12 8 0.57 12.85 >70 35 15 0.35 32 12.12 SUOMI 100 0.81 12.90

10 …taajaman mukaan Onnettomuusmäärien vuosikeskiarvot vuosilta 1997-2002
TKR 1 TKR 2 TKR 3 Liikenne-kuolemat Taajamissa 76 18 16 109 Ulkopuolella 71 86 149 307 HEVAT 2 984 438 298 3 720 869 829 1 225 2 923 Onnettomuusmäärät asukaslukuun suhteutettuna (onn / 10 000 as) 0,24 0,20 0,14 0,21 0,22 0,98 1,35 0,60 9,43 4,96 2,70 7,22 2,75 9,40 11,08 5,67

11 ….tiepituuksiin suhteutettuna

12 Liikennekuolemien odotusarvo
Kuntien alueella tapahtuneiden onnettomuuksien vakavuustasosta kertova tunnusluku Vakavuuden laskeminen ( tapahtuneiden onnettomuuksien perusteella) Onnettomuudet jaetaan onnettomuustyypin ja toimintaympäristön perusteella 18 onnettomuusluokkaan. Onnettomuusluokalle lasketaan valtakunnallinen kuolemanriski Onnettomuusluokan vakavuus = suhteellinen osuus * kuolemanriski Kunnan vakavuusluku on onnettomuusluokkien vakavuuksien summa Liikennekuolemien odotusarvo = Vakavuus * HEVA-riski (Onn/ as)

13 Liikennekuolemien odotusarvo
Kartalla 164 vaarallisinta kuntaa Kuvaa kunnan liikenneturvallisuusolosuhteita onnettomuuksien näkökulmasta Runsas läpiajoliikenne lisää vakavia liikenneonnettomuuksia Antaa mahdollisuuden vertailla kuntia keskenään tai seurata kunnan liikenneturvallisuuden kehittymistä.

14 Kuntien ryhmittely Tarkastelussa pyrittiin löytämään onnettomuuksien ja niiden syiden perusteella homogeenisia kuntaprofiileja, jotka kuvaisivat minkä tyyppisiä onnettomuuksia kussakin kuntaryhmässä pääosin tapahtuu ja mitä taustasyitä näiden onnettomuuksien syntyyn mahdollisesti olisi olemassa. Jos tällaisia kuntaprofiileja olisi löydettävissä, voitaisiin seuraavaksi lähteä selvittämään, onko löydettyjen muuttujien ja luokittelujen perusteella tehtävissä onnettomuuksia selittävää mallia.

15 …ryhmittelyanalyysin avulla
KAUPUNKIMAISET KUNNAT 1. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- eläinonnettomuuksia 2. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo- risteys- kevyenliikenteen onnettomuuksia 3. keskimääräistä vähemmän onnettomuuksia suhteessa muihin kaupunkimaisiin kuntiin MAASEUTUMAISET TAI TAAJAAN ASUTUT KUNNAT 4. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- risteys- eläinonnettomuuksia 5. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo jalankulku- onnettomuuksia 6. korkea taajama-aste suhteessa maaseutu ja taajama kuntiin, runsaasti polkupyörä- onnettomuuksia

16 …ryhmittelyn tuloksia
Kunnat pystytään profiloimaan niissä tapahtuneiden onnettomuuksien tyyppien perusteella Onnettomuuksia selittäviä muuttujia ei pystytä kytkemään luontevasti taustalle

17 Johtopäätöksiä Kunnista ei saada muodostettua yhtenäisiä ryhmiä onnettomuuksien taustalla vaikuttavien syiden perusteella Kuntatyyppien käyttäminen ryhmittelyperusteena toimii kohtalaisen hyvin Pienten kuntien tulokset ovat hyvin herkkiä onnettomuusmäärien vuotuisille vaihteluille Läpikulkuliikenteen määrä vaikuttaa voimakkaasti tuloksiin Yksityiskohtaisemman alueellisen suoritejakauman määrittäminen olisi tarpeellista


Lataa ppt "SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google