Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Yhteenvetoa vierailijaluennoista ja oppimispäiväkirjoista sekä muutama sana esseestä ja kurssipalautteesta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Yhteenvetoa vierailijaluennoista ja oppimispäiväkirjoista sekä muutama sana esseestä ja kurssipalautteesta."— Esityksen transkriptio:

1 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Yhteenvetoa vierailijaluennoista ja oppimispäiväkirjoista sekä muutama sana esseestä ja kurssipalautteesta

2 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Kurssin tavoitteita Tutustua yritysesimerkkien valossa verkottuneen liiketoiminnan periaatteisiin Ymmärtää verkottunutta liiketoimintaa ja sen kehittämistä ongelmalähtöisesti, käytännön esimerkkien avulla teoriaa soveltaen

3 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Yhteenvetoa vierailijaluennoista Verkostoitumista käsiteltiin useasta näkökulmasta: Konsultointi (IBM, Saraco, Accenture) Sertifiointi (sähköalan IECEE-verkosto) Innovaatiot (IBM, Accenture) Yrittäjyys (Saraco) Strategia (Saraco, Accenturen strategiset allianssit, Espoon Tietohallinnon kehittämisohjelma) Koulutus (IBM:n yhteistyö yliopistojen kanssa) Ulkoistaminen (IBM, Fujitsun Patja- ja Sohva -toimintamallit, Espoon tietotekniikkapalvelut) Asiakkuuksien kehittäminen (Saraco, IBM, Accenture) Kustannustehokkuus (Fujitsu, Espoo, SGS:n IECEE-verkosto) Teknologioiden kehittäminen (Accenture, Fujitsu, IBM) Yhteistyön hallinta (Espoon tietotekniikkatoimittajat, Fujitsun palveluverkoston hallintamalli, SGS:n IECEE-verkosto)

4 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Verkoston hallintaan liittyviä keskeisiä teemoja 1/2 Taustalla strateginen valinta, miksi halutaan verkottua, ja miten ja kenelle luodaan arvoa Kuka on asiakas: kuluttaja, yritys, verkosto, yhteiskunta? Markkinan määrittely, ollaanko lähellä vai/ja kaukana, vrt. Saraco vs. IBM/Accenture Toimintakentän hahmottaminen Kentällä olevien toimijoiden tunnistaminen ja potentiaalisten kumppanien löytäminen Resurssien suuntaaminen kannattavaan verkostoitumiseen

5 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Verkoston hallintaan liittyviä keskeisiä teemoja 2/2 Luottamus ja yhteistyön rakentaminen asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja kilpailijoiden kanssa Monisuuntainen palaute (ääritapauksena esim. SGS:n IECEE-verkosto, josta voidaan jopa erottaa): ” Luennon oleellisin sanoma oli (…), kuinka tällainen keskenään kilpailevista toimijoista koostuva verkosto ylipäätään voi pysyä pystyssä. Tärkeimpänä tekijänä esille tulivat selkeät pelisäännöt, toimiva valvonta sekä luottamus. Ehkä hienoisena yllätyksenä (…) luennoitsija korosti suuresti ihmisten välisten suhteiden merkitystä yritysten väliselle luottamukselle. Jokainen yritysverkko on loppupeleissä vain yksinkertaistus suuremmasta ja paljon monimutkaisemmasta, ihmisten välille muodostuvasta verkosta.”

6 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Oivalluksia oppimispäiväkirjoissa 1/2 Verkostoitumisesta saatavat hyödyt: ”Accenture hyötyy verkostoliiketoiminnastaan erittäin paljon. Yrityksen ei tarvitse toimia samanaikaisesti ohjelmistokehittäjänä ja laitevalmistajana vaan se pystyy ammentamaan verkostostaan asiakaskohtaisesti sopivat ratkaisut käyttäen verkostostaan omien alojensa huipputoimijoita. Accenture pystyy näin ollen tyydyttämään asiakkaan tarpeet hyvin laajalla skaalalla, riippumatta siitä, vastaavatko tarpeet Accenturen omaa ydinosaamista vai ei. Accenturen kannalta kilpailuedut ovat myös huomattavat. Yritys saa jatkuvasti uusia tuotteita ja uutta osaamista allianssiyritystensä kautta, mikä johtaa säästöihin omassa tuotekehityksessä.”

7 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Oivalluksia oppimispäiväkirjoissa 2/2 Verkostoitumisen motiivit: “Luennoitsija jakoi liiketoiminnan verkostoitumisen motiivit kolmeen osaan. Ensimmäinen syy verkostoitumiseen on mahdollisuus ottaa vastaan projekteja, joihin oma osaaminen ei riitä. Koska projektit ja niiden vaatimukset ovat kaikki väliaikaista vain, ei osaamista kannata hankkia kalliilla talon sisälle, vaan kiinnittää huomiota hyvään yhteistyöhön muiden alan yritysten kanssa. Toinen syy verkostoitumiseen on proaktiivinen suhde markkinoille, valmiiden palvelupakettien tarjoaminen, joiden avulla asiakas saa tarvitsemansa palvelut ikäänkuin yhdeltä luukulta ja tarjoajapuoli pystyy vakiinnuttamaan yhteistyösuhteitaan. Kolmas motiivi oli epämääräisempi, sellaisten kontaktien luominen, jotka tukevat liiketoimintaa, lisäävät käytössä olevaa tietoa tai osaamista tai suoraan auttavat projektien saamisessa. Kaksi ensimmäistä syytä ovat kuin mistä tahansa alan oppikirjasta, perusliiketoimintaverkon tai arvontuottamisen teorioista. Luennon mielenkiintoisin osa oli kolmas alue ja erityisesti siihen liittyvät sosiaaliset suhteet.”

8 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Essee ja kurssipalaute Palautus Optiman esseiden palautuslaatikkoon 31.12.2009 mennessä. Kurssipalaute T-osaston palautejärjestelmän sivut http://www.cs.hut.fi/Opinnot/Palaute/ linkit kurssipalautteisiin: http://www.cs.hut.fi/Opinnot/Palaute/kurssipalaute.html Avautuu 14.12.2009, sulkeutuu 7.1.2009

9 4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Kiitos! Kiitos osallistumisesta kurssille ja hauskaa joulua! 


Lataa ppt "4.12.2009T-124.4100, Otto Mäkelä Yhteenvetoa vierailijaluennoista ja oppimispäiväkirjoista sekä muutama sana esseestä ja kurssipalautteesta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google