Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finanssialan Keskusliitto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finanssialan Keskusliitto"— Esityksen transkriptio:

1 Finanssialan Keskusliitto
Kuluttajan e-lasku Finlandia-talo Finanssialan Keskusliitto Satu Huber Toimitusjohtaja

2 Finanssialan Keskusliitto
Pankkiyhdistys, Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto, Rahoitusyhtiöiden yhdistys ja Finanssityönantajat yhdistyivät Heijastaa alan rakennemuutosta: suurissa yhtiöissä on sekä pankki- että vakuutustoimintaa: molemmilla paljon samankaltaisia tuotteita. Finanssiala on EK:n noin kuudenneksi suurin toimiala ja toimiala jonka kehitys ja toimivuus vaikuttaa jokaisen suomalaisen arkeen, niin pankki- kuin vakuutustuotteissa

3 FK:n tavoitteena Hyvä toimintaympäristö Finanssialalle
Toimivat finanssimarkkinat Tehokas maksujenvälitysjärjestelmä Edistää vahingontorjuntaa ja finanssialan turvallisuutta

4 Mikä on e-lasku? E-lasku on Finvoice-esitystapaan perustuva verkkolasku Suomalaisten pankkien yhdessä kehittämä maksamistapa Laskut tulevat suoraan asiakkaan verkkopankkiin asiakkaan niin halutessa E-laskussa ovat jo kaikki laskuttajan tiedot valmiina mm. viitenumero E-laskut voidaan arkistoida verkossa

5 Miksi e-lasku Verkkopankilla vahva pohja Suomessa ; kehitys kova
esimerkkejä Kuluttajat odottavat lisää uusia tuotteita Tutkimustulosten avainsanat : tehokkuus, helppous , kätevyys Seuraus : Tuottavuuden lisääminen niin yksityisellä sektorilla kun valtionhallinnossa Tämän päivän muut esitykset

6 Verkkopankilla vahva pohja Suomessa
Väestö ,3 miljoonaa Internet-yhteyksien määrä % kotitalouksista Verkkopankkisopimusten määrä ,6 miljoonaa kpl Verkkopankkitapahtumia melkein miljoonaa kpl Matkapuhelinten määrä ,4 miljoonaa

7 Asiakkaan ja pankin väliset tietoyhteyssopimukset ja tehdyt tapahtumat
milj. kpl Verkkopankki- tapahtumat milj. kpl Lähde: FK, Tilastotietoja pankkien maksujärjestelmistä

8 Maksamistavat 2010+ Tomi Dahlberg, Anssi Öörni: Miten suomalaiset kuluttajat odottavat maksutapojen kehittyvän ja muuttuvan. Osa Suomen Pankin suomalaiset maksutavat 2010-hanketta Kuluttajat ovat kiinnostuneita uusista sähköisistä maksutavoista Kiinnostuneimpia sähköisestä laskusta ja matkapuhelimella maksamisesta Kiinnostuksen syitä ovat odotukset helppokäyttöisyydestä ja kätevästä tavasta arkistoida laskujen tietoja

9 Kuluttajien kokemukset sähköisten pankkipalveluiden hyödystä
Tommi Laukkanen; “Consumer Value Drivers in Electronic Banking”. Väitöskirja joulukuu 2006, Kuopion yliopisto ”Kuluttajien kokemat hyödyt ovat aiemmin tunnistettua monimuotoisempia” Tehokkuus, helppous ja vaivattomuus Lisääntynyt yksityisyyden ja pankkiasioiden kontrollin tunne sekä sisäinen pelintunteeseen liittyvä mielihyvä “Tunnen olevani enemmän tilanteen ja tilini herra”, eräs vastaaja asian kiteytti

10 Kuluttajien kokemukset sähköisten pankkipalveluiden hyödystä
“Vaikuttaisi siltä, että sähköisten palveluiden myötä pankit ovat pystyneet tarjoamaan lisäarvoa asiakkailleen ja vastaamaan kuluttajien heterogeenisiin tarpeisiin” Kolmannen sukupolven (3G) matkapuhelinten myötä nykyisistä verkkopankin käyttäjistä yli 40% olisi kiinnostunut laskun maksamisesta matkapuhelimella Hankalina koetaan viite- ja tilinumeroiden näpyttely laskuun erityisesti matkapuhelimella. Maksutapahtumaa voitaisiin kuitenkin merkittävästi helpottaa, mikäli laskun tiedot saataisiin valmiina päätelaitteeseen. ”Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi lukemalla laskun viivakoodi matkapuhelimen kameran avulla”, Laukkanen toteaa väitöskirjassaan

11 Mikä on e-lasku? E-lasku on Finvoice-esitystapaan perustuva verkkolasku Suomalaisten pankkien yhdessä kehittämä maksamistapa Laskut tulevat suoraan asiakkaan verkkopankkiin asiakkaan niin halutessa E-laskussa ovat jo kaikki laskuttajan tiedot valmiina mm. viitenumero E-laskut voidaan arkistoida verkossa

12 Kuluttajien kokemukset sähköisistä pankkipalveluista
Tommi Laukkanen; Consumer Value Drivers in Electronic Banking”. Väitöskirja joulukuu 2006, Kuopion yliopisto ”Vaikuttaisi siltä, että sähköisten palveluiden myötä pankit ovat pystyneet tarjoamaan lisäarvoa asiakkailleen ja vastaamaan kuluttajien heterogeenisiin tarpeisiin” Kolmannen sukupolven (3G) matkapuhelinten myötä nykyisistä verkkopankin käyttäjistä yli 40% olisi kiinnostunut laskun maksamisesta matkapuhelimella Hankalina koetaan viite- ja tilinumeroiden näpyttely laskuun erityisesti matkapuhelimella. Maksutapahtumaa voitaisiin kuitenkin merkittävästi helpottaa, mikäli laskun tiedot saataisiin valmiina päätelaitteeseen.


Lataa ppt "Finanssialan Keskusliitto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google