Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oma ura Opparista Kokemuksia (varhais)nuorten oppisopimuskoulutuksesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oma ura Opparista Kokemuksia (varhais)nuorten oppisopimuskoulutuksesta"— Esityksen transkriptio:

1 Oma ura Opparista Kokemuksia (varhais)nuorten oppisopimuskoulutuksesta
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Petri Hänninen

2 Työllä tarkoitetaan jonkin tehtävän suorittamiseen tähtäävää pitkäjänteistä, aktiivista ja tavoitteellista toimintaa, joka liittyy tyypillisesti toimeentulon hankkimiseen (ansiotyö) tai yksilön omien taikka hänen lähipiirinsä aineellisten tarpeiden tyydyttämiseen (kotityö). Muunlaista työtä kutsutaan vapaaehtoistyöksi. On ollut tapana puhua ruumillisesta ja henkisestä työstä, mutta tämä jako on harhaanjohtava, koska kaikessa ihmisen työssä ovat olennaisina edellytyksinä älykkyys sekä kokemuksen opettamat seikat ja siihen liittyvä harjaantuneisuus. (lähde: Wikipedia) Petri Hänninen

3 "A learning environment is a place or community
Oppimisympäristö on ”paikka, tila tai toimintakäytäntö, jonka tarkoitus on edistää oppimista” (Manninen & Pesonen 1997) "A learning environment is a place or community where people can draw upon resources to make sense out of things and construct meaningful solutions to problems” Wilson, B. (ed.) (1996) Constructivist Learning Environments: Case Studies in Instructional Design. Englewood Cliffs, NJ: Petri Hänninen

4 Koulutustakuu takaa opiskelupaikan tukea ja ohjausta opintojen aikana
Takaako se opiskelijan motivaation? Voiko työelämälähtöinen opetus ja koulutus tukea kelkasta putoamaisillaan olevan nuoren sisäistä motivaatiota oppimiseen? 80% / 20% ?

5 Epäonnistumisansasta onnistumiskehälle
Epäonnistumisen ennakointi Onnistumisen ennakointi Tehtävään liittymätön toiminta Itsetunto INTERVENTIO OHJAUS Suunnitelmallisuus, tehtäväkeskeisyys Itsetunto Epäonnistuminen Onnistuminen (Nurmi ym. 1992, Piri 1997)

6 Tietopuolinen koulutus
Tulevaisuus TYÖKALUT ja OSAAMINEN OPS Oppilaitos "Tosielämä" Tietopuolinen koulutus Elinikäisen oppimisen avaimet TYÖ oppimisympäristönä luo MERKITYKSET Harjoittelu Oppilas Aktiivinen toimija ja oppija

7 Oma ura oppisopimuksella
OPPARI Oma ura oppisopimuksella Nuorten oppisopimuskoulutuksen kehittämishanke, jonka toteuttavat Helsingin opetusviraston oppisopimustoimisto ja opetus- ja kulttuuriministeriö vuosina

8 OPPARI Yleiset tavoitteet
Tekemällä oppiville ja työelämässä menestyville nuorille tarkoitetun oppisopimuskoulutusmallin luominen ja vakiinnuttaminen: OPPARISTA nivelvaiheen ylittävä, joustava ja työelämäpainotteinen koulutuspolku ”oppilaitosallergikoille” Koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen kehittäminen Elinikäiseen oppimiseen motivoituneita tekijöitä työelämän tarpeisiin OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI

9 OMA URA OPPARISTA – joustava polku oppisopimuskoulutukseen
TAVOITTEET I Työelämään ja omiin vahvuuksiin tutustuminen II Oppariin orientoiva harjoittelu III Tuettu OPPARI Omien kiinnostusten ja vahvuuksien selkiytyminen Käsitys itsestä (työssä)oppijana Työelämän perusvalmiudet Asenne oppimista ja työntekoa kohtaan Soveltuvuus alalle ja sopeutuminen työyhteisöön Realistinen käsitys oppisopimuskoulutuksesta Motivaatio ja asenne Oppisopimuksen edellytykset Oppisopimuskoulutus Yksilöllinen ohjaus ja tuki Vertaisryhmän tuki Yhteispeli työpaikan kanssa Verkoston kouluttaminen TOIMENPITEET Tiedottaminen ryhmille ja opetushenkilöstölle yrityksille ja yhteisöille Ohjaaminen pienryhmissä yksilöllisesti Tuki työpaikan haku neuvottelut Opsoon ohjaaminen Yksilöllinen ohjaus Neuvottelut työnantajan kanssa Yhteistyö lähettävän tahon kanssa Yhteistyö koulutustarkastajien kanssa Yhteistyö huoltajien kanssa Tuetun opson käytännöt Yksilöllinen tuki ja ohjaus Vertaisryhmän toiminta ja ohjaus Yhteistyö työnantajien, oppilaitosten ja koulutustarkastajien kanssa Kehittäminen verkostoissa

10 OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI
Opparin opiskelijat Tilanne Sopimus voimassa 29 Harjoittelussa 4 Valmistuneet 6 Näytöt kesken 1 Ei valmistunut, työllistyi Purettu TA Purettu TT 7 Purettu KJ Opiskelijat: 1. vuosi 7 2.vuosi 11 3.vuosi 15 4.vuosi 20 Hakijoita vuonna 2012 oli 65 Tutkinnot: Ravintola-alan pt 14 Liiketalouden pt 11 Hiusalan pt 8 Talotekniikan pt 7 Kiinteistönhoidon pt 6 Logistiikan pt 2 Lääkealan pt 1 Liikunnaohjauksen pt Autoalan pt Koululaisten ap-ip ohj. at Rakennusalan pt Opiskelijoiden taustat: JOPO 16 Keskeyttäneet II asteella 8 Ammattistartti Erityisopetus 7 9.lk 6 Työpaja 5 Työharjoittelu 2 Kymppiluokka 1 OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI

11 OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI
Työnantajat Mikroyritykset < työntekijää 22 Pienet yritykset " 18 Kaupungin yritykset 5 Keskisuuret yritykset " 3 Suuret yritykset Yhdistykset 2 Velosport Oy Festime Trading Oy Café Piazza RT-Lasi HOK-Elanto Chico´s Forum Sokos Hotel Pasila PROF Helsinki Ravintola Kosmos IR-Pelti Helmi-Grilli HNMKY Kontulan Apteekki PLF-Import Studio Glow Hair Stara Smart Look    Oy Sahakonttori Ab Palmia/Catering-palvelut  Palmia / Kiinteistöpalvelut  Alanya Oriental Market / Cemet Oy  TS-Salongit  Musti ja Mirri Herttoniemi  Café Aalto  Aurinko Lahjatavara Kamppi  Live Promoters  Salon Valo  Tilitoimisto Eliko Oy  La Chica WTC Robert´s Coffee Töölö  JYSK Puotinharju  Lassila & Tikanoja OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI

12 12 opiskelijaa eri aloilta Lähiopiskelua ja ryhmätoimintaa noin kolmen
Oppari-ryhmä 12 opiskelijaa eri aloilta Lähiopiskelua ja ryhmätoimintaa noin kolmen viikon välein Opiskelun ja oppimisen tuki ryhmässä Yksilöllistä ohjausta tarpeen mukaan työssä oppimiseen ja tietopuoliseen opiskeluun Tavoitteena työelämä- ja opiskelutaitojen vahvistaminen Kansainvälistä toimintaa Saa olla hauskaa tyhyilyä! OMA URA OPPISOPIMUKSELLA - OPPARI

13 Kiinalainen sananlasku
Minä näen ja minä muistan. Minä kuulen ja minä unohdan. Minä teen ja minä ymmärrän. Kiinalainen sananlasku Tieto lisää tuskaa, ymmärrys ei. Asa, rap-artisti

14 Nuoren joustava polku oppisopimuskoulutukseen
Seinätön työpaja Opinnollistettu työharjoittelu Tavoitteena oppisopimus Yksilöohjaus ja -valmennus Työelämävalmiudet Vertaisryhmä Työnantajalle ohjausta, apua ja neuvontaa Tuettu opso Yksilöllinen tuki ja ohjaus Vertaisryhmä Yhteistyö huoltajien kanssa Kouluttavien kouluttaminen Perusopetus, nivelvaiheen koulutukset, etsivä nuorisotyö TE-toimistot, ammatilliset oppilaitokset ja muut TIEDOTTAMINEN TYÖELÄMÄ ALKUKARTOITUS Jatko-ohjaus tarvittaessa eri vaiheissa Tiedottaminen ja markkinointi. Yritysyhteistyöverkoston luominen. Jalkautuminen yrityksiin. Petri Hänninen

15 Tunnettuja suomalaisia koulun penkillä. Keitä he ovat?
Tämän rauhattoman pojan opettaja pani usein pöydän alle häpeämään. Jean Sibelius 2. Tämä levoton ja hankala huithapeli oli nyrkit pystyssä kaikki välitunnit. Esa-Pekka Salonen 3. Tätä tyttöä koulu pelotti ja ikävystytti. Hän joutui hankaluuksiin opettajasta piirtämänsä pilakuvan vuoksi. Lopetti 15-vuotiaana koulun, josta oli tullut hänelle kaiken kamaluuden symboli. Tove Jansson 4. Tämä kaveri sai ruotsinkielestä nelosen ja todistuksessa oli tukku vitosia. Hän jäi myös luokalleen. Martti Ahtisaari

16 ”Syrjäytyminen on suurin yksittäinen turvallisuusriski yhteiskunnassa
Sisäministeriön työryhmä

17

18 OMA URA OPPARISTA –joustava polku oppisopimuskoulutukseen
TAVOITTEET I Työelämään ja omiin vahvuuksiin tutustuminen II Oppariin orientoiva harjoittelu III Tuettu OPPARI Omien kiinnostusten ja vahvuuksien selkiytyminen Käsitys itsestä (työssä)oppijana Työelämän perusvalmiudet Asenne oppimista ja työntekoa kohtaan Soveltuvuus alalle ja sopeutuminen työyhteisöön Realistinen käsitys oppisopimuskoulutuksesta Motivaatio ja asenne Oppisopimuksen edellytykset Oppisopimuskoulutus Yksilöllinen ohjaus ja tuki Vertaisryhmän tuki Yhteispeli työpaikan kanssa Verkoston kouluttaminen TOIMENPITEET Tiedottaminen ryhmille ja opetushenkilöstölle nivelvaiheessa yrityksille ja yhteisöille Ohjaaminen pienryhmissä yksilöllisesti Tuki työpaikan haku neuvottelut Oppisopimukseen suuntautuminen Yksilöllinen ohjaus Neuvottelut työnantajan kanssa Yhteistyö lähettävän tahon kanssa Yhteistyö koulutustarkastajien kanssa Yhteistyö huoltajien kanssa Tuetun oppisopimuksen käytännöt Yksilöllinen tuki ja ohjaus Vertaisryhmän toiminta ja ohjaus Yhteistyö työnantajien, oppilaitosten ja koulutustarkastajien kanssa Kehittäminen verkostoissa Petri Hänninen


Lataa ppt "Oma ura Opparista Kokemuksia (varhais)nuorten oppisopimuskoulutuksesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google