Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAhti Nurmi Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Tarjontaa modernit humanistit segmenteille Hannu Komu Onvisio Consulting Piiri 25.4.2013
2
Kuva:Naruskajärvi.fi
3
Kuva:yle.fi
5
Kulturellit individualistit Tutkittujen maiden väestöstä 15,3 milj,/17% ydin ”Scandinavia –fanit” 5,5 miljoonaa Historia/kulttuuri ei muodoissaan kiinnostaa Eksotiikkaa kiinnostaa helpolla tavalla nautittuna Luontoelämykset kiinnostaa helppona versiona Ydin erittäin kokeneita Scandinavia kävijöitä
6
Kulturellit individualistit Tutkittujen maiden väestöstä 15,3 milj,/17% ydin ”Scandinavia –fanit” 5,5 miljoonaa
7
☛ Cities by the water kulttuurielementit ”tutustu alueen historiaan/perinteisiin” -teemalla, +design arkkitehtuuri, sisävesi- ja rannikkolaivaristeilyt, Juhannus midnight sun -mystiikkana, retket lähialueelle(esim. pitopöytä maatilamatkailukohteessa tai perinnekartanossa) persoonalliset perinnetapahtumat ja etukäteismarkkinoinnissa vetävät FF tapahtumat
8
Kulturellit individualistit Tutkittujen maiden väestöstä 15,3 milj, /17%,ydin ”Scandinavia –fanit” 5,5 miljoonaa
9
Kulturellit individualistit Tutkittujen maiden väestöstä 15,3 milj,/17% ydin ”Scandinavia –fanit” 5,5 miljoonaa
10
Kulturellit individualistit Tutkittujen maiden väestöstä 15,3 milj, /17%,ydin ”Scandinavia –fanit” 5,5 miljoonaa
13
☛ Maaseutuloma lähellä kaupunkia ideaalina maatilamatkailukohteen mökkimajoitus(oma rauha), kohteen ateriapalvelut hyvä plussa kuitenkin lähellä kaupungin nähtävyyksiä ja kulttuuritapahtumia ei tarvetta merkittäviin liikunta-aktiviteetteihin
14
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. segmenttiin kuuluvat matkustavat lasten kanssa, puolison kanssa kahdestaan sekä pienissä seurueissa. ovat erittäin aktiivisia ja liikunnallisia harrastajia, mutta kulttuuriorientoituneisuus on myös tämän segmentin taustalla Suomessa kiinnostaa ”lähes kaikki” aktiivisen lomailun muodot
15
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj.
17
Kiertomatkat kesällä ☛ Thousand Lakes variaatiot noudattavat segmentin toivomaa matkailualuesuuntaa ja konkretisoivat kiehtovimman Suomi mielikuvan Helsingistä alkaen lyhyemmät eteläisen/läntisen järvialueen kierrokset tai pitempänä Saimaan alueen reittinä tai molempien järvialueiden yhdistelmän
18
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj.
26
☛ Maaseutuloma kiinnostaa mutta vaatimuslista on haasteellinen laajemmassa mielessä Suomessa maaseutuloma tarkoittaa asumista loma-asunnossa ja tämän kohderyhmän osalta parhaiten toimii maatilamatkailukohteen yhteydessä oleva loma-asunto. enemmän kesään kohdistuva
27
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. ☛ Maaseutuloma Toivottavia piirteitä: kohde sijaitsee maaseudun rauhassa luonnon keskellä, vesistön äärellä JA kohde sijaitsee lähellä suurempaa kaupunkia, nähtävyyksiä ja ostosmahdollisuuksia JA kohde on luonnonläheinen, mutta palvelut kattavat (etenkin lapsiperheet)
28
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. ☛ Maaseutuloma Toivottavia piirteitä: kohteessa voi harrastaa monipuolisesti erilaisia aktiviteetteja (arvo lähes kaksinkertainen kulturellit individualistit segmenttiin verrattuna!) mökin lisäksi tarjolla myös muuta laadukasta majoitusta soutuvene ei riitä! Oltava esim. polkupyöriä, erilaisia harrastuspaikkoja (maatilamatkailuyksikön yhteydessä), atriapalveluita, paikallisten tuotteiden(elintarvike) ostomahdollisuus, kalastusvälineitä ja opastus kalastukseen
29
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. ☛ Hyvinvointiloma myös tässä tarjolla haasteita ja mahdollisuuksia laadukkaita kylpylöitä ja hoitoloita rauhallisessa ympäristössä luonnon keskellä luonnonläheisesti ja paikallisesti tuotettuja hyvinvointipalveluita kulttuurin ja kaupunkikohteiden yhdistäminen erikseen kysyttäessä rentoutushoitoja pidettiin tärkeinä
30
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. ☛ Hyvinvointiloma olisiko Suomen kilpailukyisenä linjana tarjota mahdollisimman luonnonmukaisia ja persoonallisia rentoutushoitoja yhdistettynä saunakultuuriin toisena tarjontaryhmänä muutamat tasokkaat kylpylät(ei kuntoutuslaitokset), jotka sijaitsevat luontoympäristössä esim. Naantalin Kylpylä ja Haikko
31
Aktiiviset perhe-elämysmatkailijat Tutkittujen maiden väestöstä 8,1 milj,/9%, alasegmentti alle 35 v ”nuoret luontoseikkailijat” 3,6 milj. ☛ Kaupunki/kulttuuriloma Segmentin yleispiirteenä on viehtymys vesistöiseen lomailuympäristöön joten Cities by the water toimii tässäkin, mutta enemmän shoppailua ja vilkasta yöelämää kuin kulturelleille individualisteille. Lisäksi helppo mahdollisuus liikuntaharrastukseen, lasten kohteet.
32
Tavalliset modernit humanistit Tutkittujen maiden väestöstä 25,2 milj/28%, ydin 9,9 milj/11% modernin humanismin aste alhaisempi kuin edellä kuvatuilla segmenteillä matkustushalukkuus Suomeen kuitenkin suurta sisältää piirteitä sekä kulturellit individualistit että aktiiviset perhe-elämysmatkailijat, ei oikein selvää omaa profiilia jos viestinnällisesti osutaan kahteen edelliseen segmenttiin, niin sirpalevaikutus osuus tähänkin tuotteistamiseen ei mitään erityispiirteitä
33
Haasteita saadaanko matkailukenttä orientoitumaan asiaan; maapalvelut/kuljetusyhtiöt ja hyväksytäänkö MoHu- Suomen matkailun pääkohderyhmäksi saadaanko segmenttien toiveita vastaavaa tarjontaa koottua ja brändättyä kokonaisuuksina esim. Visit Finlandin kautta saadaanko tarkennettua segmenttien mediakäyttäytymistä ja suunnattua viestintää oikeisiin kanaviin ja onko viestintään taloudellisia resursseja palveleeko Suomen matkailullinen brändäys näiden segmenttien tavoittelua (tehtävä pitkään ja systemaattisesti)
34
Mahdollisuus Segmentoinnin ja näille segmenteille kohdennetun viestinnän avulla on mahdollisuus tavoittaa globaaleja ”siivuja” samanhenkisiä asiakkaita pienellä markkinakohtaisella värityksellä. Internetin avulla koko maailma on saavutettavissa segmentoituna edullisesti
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.