Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELEC-kandiseminaarit KL 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELEC-kandiseminaarit KL 2017"— Esityksen transkriptio:

1 ELEC-kandiseminaarit KL 2017
Pienryhmätoiminta – Markus Turunen ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Kalvo 1 / 20

2 Luennon asiat 1. Pienryhmätoiminnan alustaminen 2
Luennon asiat Pienryhmätoiminnan alustaminen 2. Pienryhmätoiminnan aloittaminen ja ryhmäytyminen 3. Pienryhmäläksyt PR1 kerralle Tutkimussuunnitelma ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Kalvo 2 / 20

3 Tutustutaan ensin MC ja sitten PR-toiminta
Korvaavat luennot Ks. MC:stä etusivu Ilmoittautumiset Tekstipajat, puhepajat, Loppusemma English workshops 1 and 2 Writing Clinic Määräajat Tutustutaan MC Osapalautusten Vaatimukset Pienryhmien määräajat Tarkkana osapalautusten palautusalueiden päivämäärien kanssa ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Tavoitteet 1 / 5 Kalvo 3 / 20

4 Pienryhmätoiminnan tavoitteet
Kerrata luennoilla kuultua ja jakaa hyviä käytäntöjä vertaisille Parantaa töiden laatua Tehostaa työskentelyä Aktivoida oppeja taidoiksi Kehittää taitojen soveltamiskykyä Kehittää harjoittelun myötä itseluottamusta Jaksottaa kurssin työskentelyä Esitellä esimerkkikanditöitä ja -esitelmiä Kehittää työelämävalmiuksia Ryhmätyötaidot, kommunikointitaidot, esiintymistaito, huomioiminen jne. Auttaa suhteuttamaan oma työpanos muiden ajankäyttöön Pitää yllä motivaatiota Päästää liikoja höyryjä Toimia tiedonvälityskanavana ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Tavoitteet 1 / 5 Kalvo 4 / 20

5 Hyödyt yksittäiselle opiskelijalle
Ajankäytön tehostaminen Useimmat törmäävät haasteisiin työskentelyssä Keskustele ryhmässä ongelmista, kaveri on saattanut jo ratkaista saman ongelman Vinkkien jakaminen ryhmässä Tiedonhaussa, toimintatavoissa ym. Oman työn laadun ja sisällön kehittäminen Luette toistenne töitä läpi ja yhdessä löydätte työstäsi kehittämistä vaativia osa-alueita. Valmistaa loppuseminaariin Opit tuntemaan opponoitavan työn ja toimintakulttuurin ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Johdanto 2 / 5 Kalvo 5 / 20

6 Työelämävalmiuksien kehittyminen
Opit antamaan ja vastaanottamaan palautetta Mieti kuinka ilmaiset palautetta, jotta saat toivotun muutoksen aikaiseksi Mieti kuinka reagoit saadessasi palautetta, jotta saisit mahdollisimman paljon arvokasta palautetta Opit ryhmätyötaitoja Yhteinen tavoite suorittaa seminaari ja kirjoittaa kandityö Yhteisten määräaikojen noudattaminen Yhteiset reunaehdot toiminnalle Opit tuomaan esiin oman panoksesi ryhmän työskentelylle Analysoi mielessäsi ryhmäkeskusteluja Kuka saa viestin perille siten, että se aiheuttaa myönteistä toimintaa? Miksi? Kuka ei saa toivottua toimintaa aikaiseksi? Miksi? ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Johdanto 3 / 5 Kalvo 6 / 20

7 Oman asiantuntemuksen kehittyminen
Ryhmätyöskentelyssä otat huomaamatta opettajan roolin Jos haluat oppia, lue. Jos haluat ymmärtää, kirjoita. Jos haluat hallita jonkin asian, ala opettaa sitä. Opit kuuntelemaan muita ryhmän jäseniä Opit tekemään ryhmädynamiikan kannalta hyödyllisiä kompromisseja Opit kunnioittamaan toisten näkemyksiä Opit organisoimaan tehtäviä Opit ajanhallintaa ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Johdanto 4 / 5 Kalvo 7 / 20

8 Akateemisten taitojen kehittyminen
Tieteellinen ”keskustelu” Kirjallinen opponointi – Vertaisarvio (review report) Suullinen opponointi – Väitöstilaisuus (loppuseminaari / tapaamiset) Opinnäytetyön laatiminen (samat taidot erikois-, DI- ja väitöstyö) Tieteellisen asiatekstin laatiminen Artikkelien kirjoittaminen  akateeminen työyhteisö Teknisten raporttien kirjoittaminen  Teollisuuden työyhteisö Kriittinen ajattelu osana pienryhmäkeskusteluja ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Johdanto 5 / 5 Kalvo 8 / 20

9 Toiminnan vaatimukset
4 teemaa käsiteltävänä Ryhmän tapaamiset 5 kpl (ml. Tämä avauskerta) Raportointi / seuranta PR-luennoilla 1-4 ei ole läsnäoloseurantaa, joten voit käydä kaikki PR-opetuskerrat läpi ryhmäsi kanssa a) muualla tai b) verkossa osana osapalautuksiin liittyviä vertaiskeskusteluja. Määräajat ovat tehtävien otsikoissa! PR0 kuitataan läsnäololistaan PR1-4 raportoidaan siis osana PR-tehtäviä ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Vaatimukset 1 / 7 Kalvo 9 / 20

10 Teemojen esittely 0. Pienryhmien jako ja ryhmäytyminen
Muodostakaa ryhmä Tutustukaa toisiinne Keskustelkaa siitä, mitä odotatte ohjaajalta ja opettajilta Keskustelkaa ryhmäläisten aiheista  ovatko kaikki saaneet aiheen ja ohjaajan !?! Keskustelkaa yleisesti kandiseminaarista  kysymyksiä, epäselviä käytänteitä ? Tutustukaa pienryhmän käsikirjaan Mitä pienryhmätöitä on tulossa ja kuinka ne suoritetaan Organisoikaa ryhmän toiminta Mikäli ette löytäneet vastauksia kysymyksiinne, kirjatkaa ne ja kysykää opettajalta LÄKSY PR1-kerralle: Laadi kandityösi tutkimussuunnitelma ja tallenna se määräaikaan mennessä MC:hen sekä lähetä se sähköpostilla pienryhmäsi jäsenille. Tutustukaa ennen PR1-tapaamista toistenne tutkimussuunnitelmiin, jotta keskustelu varsinaisessa tapaamisessa olisi tehokasta. Käytte tutkimussuunnitelmia läpi PR1-tapaamisessa. ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Teemat 1 / 7 Kalvo 10 / 20

11 Teemojen esittely PR 1. Tutkimussuunnitelmat - Kandityön rajaus
Esittelette vuorollanne aiheita ja keskustelette niistä Tarkat ohjeet käsikirjassa Raportointi Laadi pienryhmäkeskustelun pohjalta ytimekäs yhteenveto opetustapahtumasta. MC:ssä on muutama lisäkysymys auttamassa raportin laatimista. Määräaika raportin jättämiselle MC:hen on ilmoitettu Määräajat-sivulla. LÄKSY PR2-kerralle: Tutustu läksyaineistoon. Läksyaineisto löytyy MC:stä PR 2:n kohdalta. Läksyaineisto on joukko esimerkkikanditöitä, jotka on tarkoitus silmäillä läpi, jotta keskustelu pienryhmissä onnistuu. ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Teemat 3 / 7 Kalvo 11 / 20

12 Teemojen esittely PR2. Esimerkkikandin ruotiminen – virittyminen kurssin aaltopituudelle Lukekaa esimerkkikandit MC:stä ennakkoon Saapukaa ajoissa paikalle, erityisesti, jos kaipaatte opettajalta ohjeita Keskustelkaa PR2-ohjeen mukaan Tehkää muistiinpanoja, Esittäkää kysymyksiä (akat. keskustelu) Esittäkää vastaväitteitä ryhmän sisällä (kriittisyys ja opponointi) Kysykää Markukselta, jos kurssilla on epäselvyyksiä Raportointi Laadi pienryhmäkeskustelun pohjalta ytimekäs yhteenveto opetustapahtumasta. MC:n tehtävälaatikossa on muutama lisäkysymys auttamassa raportin laatimista. Määräaika raportin jättämiselle tehtävälaatikkoon on ilmoitettu Määräajat-sivulla. LÄKSY PR3-kerralle: Jatka kirjoittamista ja tallenna määräaikaan mennessä Vedos I MC:hen. Jaa työsi spostilla myös pienryhmäsi jäsenille. Lue Vedokset ennen PR3-tapaamista ja pohdi kehitysehdotuksia ennakkoon, jotta tapaaminen ja keskustelu sujuvat tehokkaasti ja ehditte keskustella syvällisesti asiasta ja omaksua opponointikeskustelun ominaispiirteitä. ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Teemat 2 / 7 Kalvo 12 / 20

13 Teemojen esittely PR 3. Opponointiharjoitus – kokemusten vaihtoa
Keskustelette PR 3:ssa vertaisopiskelijoiden vedosten perusteella ja pyritte löytämään muiden töistä kehitettäviä kohtia. Ne voivat olla kielellisiä ilmaisun selkeyteen tai kielioppiin liittyviä kommentteja tai asiasisältöön liittyviä rajauksia tai laajennuksia. Laatikaa pienryhmäkeskustelun lomassa opponointiharjoituksen runko ja palauttakaa se omilla ajatuksilla täydennettynä MyCourses:n tehtävälaatikkoon yksilöinä (opponointiharjoitus). Raportointi Tallenna oma ytimekäs opponointiharjoituksesi keskustelun perusteella MC:hen. Opponointiharjoitus on vapaamuotoinen. Listaa raporttiin asioita, joita nostitte keskustelussa esiin toistenne töistä. Listaa myös, mitä vinkkejä sait omaan kirjoittamiseesi ja työhösi liittyen. LÄKSY PR4-kerralle: Jatka kirjoittamista. Tallenna määräaikaan mennessä arvioitava versio kandistasi MC:hen. Jaa työsi sähköpostilla myös pienryhmäsi jäsenille. Tutustukaa kanditöihin ennen pienryhmätapaamista 4. Laadi muistilista havainnoista, joita teit lukiessasi kaverien kanditöitä. Mitä opponoitavaa löydät niistä? ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Teemat 4 / 7 Kalvo 13 / 20

14 Teemojen esittely PR4. Opponointiraportti – Arvosteltavasta työstä
Keskustelkaa pienryhmätapaamisessa lukemistanne kaverien kanditöistä. Nostakaa esiin, mikä niissä on mennyt hyvin ja mikä vaatii kehittämistä. Miettikää opponointimallin avulla, miten lähdette laatimaan arvioitavaa opponenttiraporttia. Raportointi Tallenna MC:hen oma opponenttiraporttisi jonkun pienryhmäläisen työstä. Sopikaa opponoinnit siten, että kaikki tulevat opponoiduiksi !!! Opponenttiraporttisi arvioidaan. Hyödynnä opponointimallia (MC tehtävälaatikossa). Muista lähettää opponointiraporttisi spostilla myös opponoidulle. ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Teemat 5 / 6 Kalvo 14 / 20

15 Ryhmien muodostaminen (1 / 2)
Muodostakaa n. 3-5 (max 5) hengen ryhmiä MC:ssä (etusivu) Yli 4 henkeä ryhmässä -> vaikea löytää yhteistä aikaa, aihepiiriä ja tapaamisten ajallinen kesto kasvaa -> etuna se, että oppii paljon myös tekniikan asiasisältöä muista töistä Alle 4 henkeä ryhmässä -> tapaamisista saatava hyöty laskee -> jutut voivat käydä tylsiksi kurssin loppua kohden Mielellään toisiaan muistuttavia aihepiirejä, jos mahdollista. Saa muodostaa kaveriporukan kesken ryhmän mutta huomaa, että työn opponointi saattaa olla vaikeaa, jos aiheet ryhmässä ovat hyvin erilaisia! ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Ryhmäytyminen1 / 3 Kalvo 15 / 20

16 Ryhmien muodostaminen (2 / 2)
Suorittakaa PR0-teema - Pienryhmien jako ja ryhmäytyminen Muodostakaa ryhmä nyt ja valitkaa ryhmä MC:ssä (etusivu) Tutustukaa toisiinne Keskustelkaa siitä, mitä odotatte ohjaajalta ja opettajilta Keskustelkaa ryhmäläisten aiheista Keskustelkaa yleisesti kandiseminaarista Tutustukaa pienryhmän käsikirjaan Mitä pienryhmätöitä on tulossa ja kuinka ne suoritetaan Organisoikaa ryhmän toiminta Mikäli ette löytäneet vastauksia kysymyksiinne, kirjatkaa ne ja kysykää opettajalta LÄKSY PR1-kerralle: Läksysi on laatia pikimmiten mutta kuitenkin viimeistään määräaikaan mennessä tutkimussuunnitelma MC:hen ja lähettää se muille pienryhmäsi jäsenille spostilla. Lisäksi sinun pitää tutustua muiden pienryhmäläisten tutkimussuunnitelmiin ennen PR1-tapaamista. ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Ryhmäytyminen2 / 3 Kalvo 16 / 20

17 Jos ilmenee ongelmia, ota viipymättä yhteyttä vast.opeen!
Aiheen etsiminen Pidä huoli, että saat itsellesi kandiaiheen mahdollisimman nopeasti kurssin alussa. Jos ilmenee ongelmia, ota viipymättä yhteyttä vast.opeen! Vastuuopettajat: BIO ja EST Markus Turunen TLT Samuli Aalto AUT Pekka Forsman ELEC-kandiseminaarit Pienryhmätoiminta Muuta 1 / 1 Kalvo 17 / 20

18 Mitä nyt pitää tehdä? Valitse aihe ja käy keskustelemassa ohjaajan kanssa. Sopikaa ohjausaikataulu (näytä ohjaajalle kurssin määräajat) Kalenteri mukaan! Sopikaa, mikä on ohjaajan rooli ja mitä odotuksia sinulla on ohjaukselta! 2. Ilmoita vastuuopettajallesi aihe ja ohjaaja 3. Aloita aiheen hahmottaminen ja rajaaminen heti. Aloita tutkimussuunnitelman laatiminen  katso MC tehtävät välisivu 4. Aloita tiedonhaku heti (12+1 viikkoa on lyhyt aika). 5. Aloita sisältöhahmotelman suunnittelu heti, kun olet ymmärtänyt oman aihekokonaisuutesi.

19 Seuraava luento huomenna 1.2. klo 10.15-12.00
IT:llä heti tämän luennon jälkeen salissa klo 14:00-14:30

20 BIO ja EST aiheet/ohjaajat
Mikäli sinulla on jo aihe ja ohjaaja, voit lähteä pois. 2. Muiden kanssa katsotaan, kuinka käynnistää kurssi.

21 BIO ja EST aiheet/ohjaajat
Mikäli sinulla ei ole aihetta, käydään läpi etsimisprosessi - Kandivihkonen esiin ja etsi 1-3 itseäsi kiinnostavaa aihetta - Lähetä kaikkein kiinnostavimman aiheen ohjaajalle sähköposti, jossa tiedustelet: - Onko kiinnostuksen kohteenasi oleva kandiaihe vapaa? - Jos aihe on vapaa, milloin ohjaajan kanssa voisi käydä ensimmäisen aiheeseen liittyvän ohjauskeskustelun eli aiheen alustuksen läpi? - Lähetä kysely seuraavalle ohjaajalle vasta saatuasi mahdollinen kieltävä vastaus edelliseltä ohjaajaehdokkaalta!!! 2. Kun olet löytänyt itsellesi ohjaajan ja aiheen, aloita tutkimussuunnitelman laatiminen


Lataa ppt "ELEC-kandiseminaarit KL 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google