Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansalliset toimintamallit Sähköinen lääkemääräys 26.11.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansalliset toimintamallit Sähköinen lääkemääräys 26.11.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Kansalliset toimintamallit Sähköinen lääkemääräys 26.11.2013

2 Sisältö  Toimintamallien tausta  Terveydenhuollon varmennekortti  Henkilöllisyyden varmistaminen ja potilaan informointi  Potilaan suostumukset ja katseluoikeudet  Lääkkeen määrääminen, korjaus, mitätöinti ja uudistaminen  Lääkkeen noutaminen apteekista  Poikkeustilanteet  Potilaan oikeudet  Tietojen käytön valvonta 2

3 Toimintamallien tausta  Yhtenäinen käytäntö koko Suomessa  Toimintamallit perustuvat lainsäädäntöön ja sähköisen lääkemääräyksen määrityksiin  Ammattilaisten lisäksi otettu huomioon myös kansalaisnäkökulma ja järjestelmien käytettävyys  Uusi lakiluonnos on lausuttu (20.12.2012) ja muutoksia täsmennetään yhteistyössä eri tahojen kanssa  Uusi lakiluonnos on parhaillaan Eduskunnan käsittelyssä 3

4 Terveydenhuollon varmennekortti  Sähköisen lääkemääräyksen kirjoitus, Reseptikeskuksen käyttö ja uudistamispyynnön käsittely edellyttävät käyttäjän vahvaa tunnistamista  Tunnistamiseen käytetään terveydenhuollon varmennekorttia  Varmennepalveluista vastaa Väestörekisterikeskus (VRK)  Varmennekortteja saa rekisteröintipisteistä  Julkisen sektorin RA –pisteet (Rekisteröintipisteiden yhteystiedot)Rekisteröintipisteiden yhteystiedot  Apteekit, jotka toimivat rekisteröintipisteinä 4

5 Terveydenhuollon varmennekortti  Korttia ei luovuteta toiselle henkilölle  sitä tulee säilyttää yhtä huolellisesti kuin pankkikorttia  PIN-tunnusluvut säilytetään erillisenä kortista  Kortteja on kolmenlaisia  Terveydenhuollon ammattikortti  Terveydenhuollon henkilöstökortti  Terveydenhuollon toimijakortti Sähköinen lääkemääräys 5

6 Terveydenhuollon ammattikortti  Terveydenhuollon ammattihenkilöille, joiden tiedot löytyvät Valviran Terhikki –rekisteristä  Myös terveydenhuollon opiskelijoille  Sidottu ammattioikeuteen, ei työnantajaan  Henkilökohtainen (ei luovuteta pois organisaation vaihtuessa)  Kuvallinen tai kuvaton  Voimassaoloaika 5 vuotta Kansallinen Terveysarkisto 6

7 Terveydenhuollon henkilöstökortti  Terveydenhuollon muulle henkilöstölle, jotka eivät ole terveydenhuollon ammattihenkilöitä  mm. avustavat henkilöt, jotka kohdistavat sähköisiä reseptejä lääkäreille uudistettavaksi  Tekstinkäsittelijät  Tekninen tukihenkilöstö  Organisaatiokohtainen (luovutetaan pois organisaatiota vaihdettaessa)  Voimassaoloaika 5 vuotta Kansallinen Terveysarkisto 7

8 Terveydenhuollon toimijakortti  Muille terveydenhuollon toimijoille  mm. ulkoiselle sovellustuelle  tietojärjestelmätoimittajille  Organisaatiokohtainen (luovutetaan pois organisaatiota vaihdettaessa)  Voimassaoloaika 5 vuotta Kansallinen Terveysarkisto 8

9 Henkilöllisyyden varmistaminen  Terveydenhuollossa pitäisi aina varmistua asioijan henkilöllisyydestä - korostuu sähköisen lääkemääräyksen käytössä  Vastaanotolla  joko kuvallisen kortin avulla tai  henkilö tunnetaan  Puhelinkontaktissa  kysymyksiin saatujen vastausten perusteella  Huumausaine -määräyksissä  passin, ajokortin tai henkilökortin avulla  muu keino esim. potilas tunnetaan  tunnistamistapa on kirjattava potilastietojärjestelmään 9

10 Henkilöllisyyden varmistaminen  Alaikäisen osalta, jolla ei ole kuvallista korttia tai jota ei tunneta  kysymysten perusteella esim. osoite, vanhemmat, sisarukset ja muut asiat, joiden tiedot löytyvät potilastietojärjestelmästä  Potilas, joka ei kykene hoitamaan omia asioitaan ja asioi toisen henkilön avustamanaOmia asioitaan hoitamaan kykenemättömän potilaan osalta, joka asioi toisen henkilön avustamana eikä potilaalla ole kuvallista korttia eikä häntä tunneta  potilaan Kela-kortin avulla ja toiselle henkilölle esitettyjen kysymysten perusteella esim. potilaan osoite ja muut asiat, joiden tiedot löytyvät potilastietojärjestelmästä 10

11 Potilaan informointi Potilaan informointi

12  Terveydenhuollon on toistaiseksi informoitava potilasta ennen ensimmäisen sähköisen lääkemääräyksen kirjoittamista:  suullisesti (esimerkkiteksti) jaesimerkkiteksti  Kirjallisesti ( Kelan esite potilaan informoinnista )  Informointivastuut ja työnjako on syytä sopia organisaatiossa  Viime kädessä informointi on lääkärin vastuulla  Tieto informoinnista merkitään potilastietojärjestelmään 12

13 Potilaan suullinen informointi ”Laki edellyttää, että Suomessa siirrytään vaiheittain sähköisen reseptin käyttöön. Meillä sähköisen reseptin käyttö on aloitettu nyt. Kun sinulle määrätään lääke sähköisesti, reseptisi tiedot tallennetaan Reseptikeskukseen. Se on yhteinen tietokanta kaikille Suomessa kirjoitetuille sähköisille resepteille. Kun reseptitietosi ovat yhdessä paikassa, kokonaislääkityksesi arviointi helpottuu ja haitallisia yhteisvaikutuksia voidaan ehkäistä aiempaa paremmin. Paperireseptin sijasta saat potilasohjeen. Siinä on vastaavat tiedot kuin paperireseptissä. Apteekki hakee tarvitsemansa reseptitiedot Reseptikeskuksesta. Asiointi apteekissa on sujuvaa, kun mukana on potilasohje. Potilasohje ei kuitenkaan ole välttämätön. Kela-kortti täytyy olla mukana sairausvakuutuskorvauksen saamiseksi. Myös apteekissa opastetaan tarvittaessa sähköisen ääkemääräyksen käytöstä. Terveydenhuollossa sinua hoitavat lääkärit ja sairaanhoitajat voivat katsoa Reseptikeskuksessa olevia tietojasi sinun luvallasi. Seuraavan kohdan sisältö riippuu potilaasta. Potilas 18 vuotta täyttänyt: Voit katsoa omia Reseptikeskuksessa olevia tietojasi Internetissä olevan Omakanta - palvelun avulla. Palveluun tunnistaudutaan luotettavasti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnisteilla. Potilas alle 18-vuotias, mutta arvioitu kykeneväksi hoitamaan omia terveysasioitaan: Täysi-ikäiset voivat katsoa omia Reseptikeskuksessa olevia tietojaan Omakanta –palvelun kautta. Palveluun tunnistaudutaan luotettavasti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnisteilla. Huoltajallasi on oikeus saada apteekista sähköisten reseptiesi tiedot. Potilaan puolesta asioiva huoltaja: Huoltaja ei voi katsoa lapsensa sähköisiä reseptitietoja Omakanta –palvelun kautta. Halutessasi voit toistaiseksi kieltäytyä sähköisestä reseptistä. Tällöin saat entiseen tapaan paperireseptin. Sähköinen lääkemääräys 13

14 Potilaan suostumukset Potilaan suostumukset

15 Potilaan suullinen suostumus  Kun potilas toimii itse tai hänen asioitaan hoitaa huoltaja tai laillinen edustaja, potilaan suullinen suostumus tarvitaan aina palvelutapahtumakohtaisesti  Hoitotilanteissa potilaan tietojen katseluun Reseptikeskuksesta  Sähköisen lääkemääräyksen mitätöintiin hoidollisesta syystä  Uudistamispyynnön välittämiseen tekstiviestillä  Yhteenvedon tulostamiseen  Suullinen suostumus voidaan pyytää potilaalta joko vastaanotolla, puhelimitse tai luotettavan sähköisen palvelukanavan kautta  Suostumuksen pyytää potilaan kanssa asioiva henkilö joko terveydenhuollossa tai apteekissa ja välittää tiedon eteenpäin esim. lääkärille Linkki: TAULUKKO 1: Potilas toimii itse tai hänen asioitaan hoitaa huoltaja tai laillinen edustaja Sähköinen lääkemääräys 15

16 Potilaan kirjallinen suostumus  Lakiin perustuva potilaan kirjallinen suostumus tarvitaan  Reseptikeskuksen tietojen katseluun hoitoon liittymättömissä tilanteissa  Suostumuksen arkistointiaika 12 v.  Muut kirjalliset suostumukset (toimintaa helpottava)  Potilaan puolesta asioivalle henkilölle, voimassa 3 v.  Potilaan puolesta asioivalle organisaatiolle, voimassa toistaiseksi  (=terveydenhuollon toimintayksikkö, palveluyksikkö, apteekki  Arkistointiaika 12 v. suostumuksen päättymisestä Linkit: TAULUKKO 2: Potilaan kirjallisella suostumuksella toimiva henkilö TAULUKKO 3: Potilaan kirjallisella suostumuksella toimiva organisaation edustaja Sähköinen lääkemääräys 16

17 Kirjalliset suostumuslomakkeet  SUOSTUMUS / Terveydenhuolto Tietojen katsominen muussa kuin hoitotilanteessa  SUOSTUMUS / Terveydenhuolto Annetaan potilaan puolesta toimivalle henkilölle terveydenhuollossa asiointia varten  SUOSTUMUS / Palveluasumisen tai kotihoidon asiakas Annetaan palvelujen tuottajan edustajalle, terveydenhuollolle ja apteekille  SUOSTUMUKSEN PERUUTTAMINEN / Terveydenhuolto ja apteekki Sähköiseen reseptiin annetun suostumuksen peruuttaminen  Arkistointi keskitetysti Sähköinen lääkemääräys 17

18 Tietojen katselu reseptikeskuksesta Tietojen haku reseptikeskuksesta Tietojen haku reseptikeskuksesta

19 Tietojen katselu Reseptikeskuksesta ToimijaKatselun perusteKatselussa nähtävät tiedot Potilaan suostumus Hoitava lääkkeen määrääjä Hoito, omat määräykset Omat määräykset toimitustiedoin Ei tarvita Hoitava lääkkeen määrääjä tai sairaanhoitaja Hoito, kaikki määräykset Kaikki määräykset toimitustiedoin Suullinen Hoitava lääkäri Kiireellinen hoito (potilaslaki 8§) Kaikki määräykset toimitustiedoin Ei tarvita Lääkäri tai sairaanhoitaja Hoitoon liittymätönKaikki määräykset toimitustiedoin Kirjallinen Hoitava lääkkeen määrääjä tai sairaanhoitaja YhteenvetoSuullinen pyyntö 19

20 Tietojen katselu Reseptikeskuksesta  Tiedot voi hakea eri rajauksilla  Kaikki sähköiset lääkemääräykset edellisen 30 kuukauden ajalta  sisältää kaikki toimittamattomat, osittain toimitetut, kokonaan toimitetut, vanhentuneet ja hoidollisista syistä mitätöidyt sähköiset lääkemääräykset sekä niiden toimitustiedot.  Tietyn ajanjakson mukaan  sisältää ko. ajalla määrätyt tai toimitetut reseptit  ns. voimassa oleva lääkitys  Toimituskelpoiset sähköiset reseptit  Sisältää kaikki toimittamattomat ja osittain toimitetut sähköiset lääkemääräykset sekä osittain toimitettujen reseptien toimitustiedot  Potilaan suostumus tietojen katseluun on toistaiseksi palvelutapahtumakohtainen. Sähköinen lääkemääräys 20

21 Lääkkeen määrääminen Lääkkeen määrääminen

22  Lääkkeen määrääjä ei saa kieltäytyä kirjoittamasta sähköistä reseptiä  Potilaalla on toistaiseksi oikeus kieltäytyä sähköisestä reseptistä ja pyytää paperiresepti  Edellyttää, että lääkkeen määrääjä on henkilökohtaisesti tutkinut potilaan edellisen vuoden aikana tai varmistunut potilaan lääkitystarpeesta esim. potilasasiakirjojen perusteella.  Sairaanhoitaja saa antaa lääkemääräyksen vain vastaanotolla.  Potilaan suullisella suostumuksella lääkkeen määrääjä pääsee tarkastelemaan kaikkia potilaan sähköisiä lääkemääräyksiä ja pystyy näin muodostamaan paremman kokonaiskuvan potilaan lääkityksestä.  Potilastietojärjestelmästä näkee, onko lääke määrätty sähköisenä lääkemääräyksenä vai paperireseptinä.  Myös huumausainelääkkeet voi määrätä sähköisesti  ei edellytä erillistä kirjanpitoa  paperiresepteissä entinen käytäntö  Sähköinen lääkemääräys ei ole säilytettävä asiakirja Sähköinen lääkemääräys 22

23 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat1/6  Lääkkeenmääräämisoikeuden rajoitukset  Rajoitustiedot tulevat Valvirasta  Määräämisehto  Lääkkeen määrääjä saa määräämisehdoista ilmoituksen, jos määrääminen on sallittua ainoastaan tietyin ehdoin.  Jos ehto ei täyty, määrääminen pitää lopettaa.  Potilas vailla henkilötunnusta  Sähköisen lääkemääräys voidaan toistaiseksi laatia vain niille potilaille, joilla on virallinen henkilötunnus  Huumausainelääkkeet  Lääkärin merkittävä sähköiseen reseptiin, miten potilaan henkilöllisyys on varmistettu (passi, henkilökortti, ajokortti tai muu tapa, esimerkiksi potilas tunnetaan) Sähköinen lääkemääräys 23

24 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat2/6  Apteekissa valmistettava lääke  Ex tempore -valmiste suositellaan määrättävän rakenteisesti kirjattuna. Myös tekstimuotoa voidaan käyttää.  Valtakunnallisen lääketietokannan ulkopuolinen valmiste  Voidaan määrätä sähköisesti lukuun ottamatta erityislupavalmisteita  Poikkeuksena määräaikaiset erityislupavalmisteet, joita voidaan määrätä sähköisesti  Määräys pakkauksina, kokonaismääränä tai tietyksi ajaksi  Pakkauksina - pääsääntöisesti aina, kun määrätään kauppanimellä, koska toimitus kokonaisina pakkauksina.  Kokonaismääränä - kun määrätään geneerisesti (vaikuttavalla aineella) tai ex tempore –valmisteita).  Tietyksi ajaksi - kun valmisteen käyttötarkoitus on esim. astman, diabeteksen tai muun kroonisen sairauden hoito ja päivittäinen annostus vaihtelee. (Suositellaan myös annosjakelun yhteydessä). Sähköinen lääkemääräys 24

25 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat3/6  Iterointi  Merkinnät pitää tehdä asianomaisiin kenttiin sähköisellä reseptillä. Tietoa ei saa kirjoittaa esim. annostusohjeen yhteyteen.  Potilaan paino  Alle 12-vuotiaan paino on toistaiseksi aina ilmoitettava määräyksessä.  Annostusohje  Annostusohje kirjoitettava selkeästi, ei 2X2ml/vrk vaan 2 millilitraa 2 kertaa vuorokaudessa.  Kun annostusohje ylittää hyväksytyssä valmisteyhteenvedossa olevan annostusohjeen, on käytettävä Sic-merkintää.  Annostusohjeesta tulee ilmetä, käytetäänkö lääkettä ainoastaan tarvittaessa.  Merkintä annosjakelusta  Potilaan jokaiseen sähköiseen reseptiin merkintä annosjakelusta  Annosjakelumerkintä on oleellinen tieto, jonka perusteella potilas saa annosjakeluun liittyvän korvauksen. Sähköinen lääkemääräys 25

26 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat4/6  Käyttötarkoitus ja erillisselvitys  Käyttötarkoitus on ilmoitettava aina, jollei sen poisjättämiseen ole perusteltua syytä ja se on merkittävä sille varattuun kenttään, ei annostusohjeeseen  Erillisselvitys pitää kirjata sähköisessä reseptissä ko. tiedolle varattuun kohtaan, jotta potilaan oikeus Kela-korvaukseen ei vaarannu.  Sairauden hoito/muu ja työtapaturma  Ei muutoksia lääkkeiden korvattavuuksiin eikä lääkkeiden määräämiseen työtapaturmiin.  Lääkemääräyksen poikkeuksellinen voimassaolo  Toimitettavissa alle vuoden ajan, tieto on merkittävä sähköiseen reseptiin Sähköinen lääkemääräys 26

27 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat5/6  Viesti apteekille  Lääkkeen toimittamiseen liittyvää tietoa  Poikkeuksellisesti pyyntö potilaalle, että ottaa yhteyden lääkkeen määrääjään. Muita hoitoon liittyviä viestejä ei saa välittää.  Uusimiskieltomerkintä Sähköisessä lääkemääräyksessä ei käytetä uusimiskieltomerkintää (ne rep).  Lääkkeen käyttöön liittyvät muut tiedot  Merkittävä, jos kyseessä on lääkkeen käytön aloittaminen tai lääke on pysyvä.  Potilasohje  Määrääjä tulostaa potilaalle potilasohjeen ellei potilas kieltäydy ohjeesta  Potilasohjeen voi tulostaa 12 tunnin kuluessa määräyksestä. Ohjeen voi tulostaa myös sairaanhoitaja.  Tulostetaan myös korjatusta reseptistä, jos alkuperäisen määräyksen laatimisesta on kulunut alle 12 tuntia. Sähköinen lääkemääräys 27

28 Lääkkeen määräämisen yksityiskohdat6/6  Yhteenveto  Yhteenvedon voi tulostaa eri tietosisällöin.  Kaikki potilaan sähköiset reseptit edellisen 30 kuukauden ajalta Tietyltä ajanjaksolta kaikki potilaan Toimituskelpoiset potilaan sähköiset reseptit  Yhteenvetoon tulostuu myös viivakoodi ja voimassa olevien sähköisten reseptien viimeisin toimitusajankohta.  Terveydenhuollon toimintayksikössä yhteenveto tulostetaan ainoastaan vastaanottokäynnillä.  Tulostamista voi pyytää potilas itse tai potilaan kirjallisella suostumuksella potilaan puolesta asioiva.  Yhteenvedon voi tulostaa sairaanhoitaja tai lääkäri. Sähköinen lääkemääräys 28

29 Sähköisen lääkemääräyksen korjaus ja mitätöinti

30 Sähköisen reseptin korjaus  Virheen sähköisessä reseptissä voi havaita joko lääkkeen määrääjä tai apteekki  Lääkkeen määrääjä voi korjata reseptissä olevan virheen ilman potilaan suostumusta,  kun korjaus tehdään samassa terveydenhuollon toimintayksikössä, jossa virheellinen lääkemääräys on laadittu.  kun lääkkeen määrääjä hoitotilanteessa toteaa virheen toisessa toimintayksikössä laaditussa sähköisessä reseptissä.  tietojen katselu reseptikeskuksesta edellyttää suostumusta, todetun virheen korjaaminen ei.  korjattavia tietoja ovat potilastietojärjestelmästä riippuen kaikki muut reseptin tiedot paitsi potilaan nimi, henkilötunnus, alkuperäinen sähköisen reseptin määrääjä ja päiväys  kokonaan toimitettua sähköistä reseptiä ei voi korjata.  sairaanhoitaja voi korjata lääkemääräystä ainoastaan, kun hänellä on oikeus määrätä kyseistä lääkettä.  korjaukset vahvistetaan sähköisellä allekirjoituksella. Sähköinen lääkemääräys 30

31 Sähköisen reseptin korjaus  Jos määrääjä korjaa toimitusvarattua, varattua tai annosjakelussa olevaa lääkemääräystä, hänen tulee ottaa yhteyttä ao. varauksen tehneeseen apteekkiin.  Apteekki  Voi korjata virheen lääkkeen määrääjän suullisella ohjeistuksella.  Apteekin korjaus ei välity potilastietojärjestelmään. Lääkkeen määrääjän tulee päivittää tieto.  Voi lukita sähköisen reseptin odottamaan lääkkeen määrääjän tavoittamista ja virheen korjausta.  Lukitun reseptin voi korjata lääkkeen määrääjä tai apteekki. Lukitus purkaantuu korjauksen yhteydessä  Potilasohje korjatusta lääkemääräyksestä  Potilasohje tulostetaan korjatusta sähköisestä reseptistä, jos korjaus tehdään 12 tunnin sisällä lääkkeen määräämisestä. Sähköinen lääkemääräys 31

32 Sähköisen reseptin mitätöinti  Lääkkeen määrääjä voi mitätöidä lääkemääräyksen, kun hänellä on oikeus määrätä kyseistä lääkettä.  Apteekki voi aina mitätöidä lääkemääräyksen.  Mitätöinti vahvistetaan sähköisellä allekirjoituksella.  Sähköisen reseptin voi mitätöidä kolmesta syystä:  Hoidollinen syy  Lääkkeen määrääjä tarvitsee potilaan suullisen suostumuksen  Tekninen  Kun lääkemääräys on kirjoitettu väärälle potilaalle, sen mitätöinti ei vaadi potilaan suostumusta.  Potilaan pakottamana  Kun lääkemääräys on kirjoitettu potilaan pakottamana, sen mitätöinti ei vaadi potilaan suostumusta  Mikäli mitätöitävät reseptit ovat lukittuja tai annosjakelumerkittyjä, informoi käyttäjä mitätöinnistä merkinnän tehnyttä apteekkia. Sähköinen lääkemääräys 32

33 Sähköisen lääkemääräyksen uudistaminen

34 Sähköisen reseptin uudistaminen  Sähköisen reseptin uudistamista voi pyytää  Apteekista  Terveydenhuollosta, missä se on käsiteltävä 8 vrk:n kuluessa pyynnön saapumisesta  Uudistamispyynnön voi antaa  Potilas itse  Potilaan puolesta toimiva henkilö, joka voi olla  Potilaan huoltaja tai laillinen edustaja  Kirjallisella suostumuksella potilaan puolesta toimiva henkilö  Terveydenhuollossa ilman kirjallista suostumusta potilaan puolesta toimiva henkilö  Reseptiä ei voi uudistaa, jos  Sen määräämisestä on kulunut yli 16 kuukautta.  Määräys on kuuriluontoinen valmiste esim. antibiootti  Potilaan tiedoissa ei ole merkintöjä ko. lääkkeen tehosta ja turvallisuudesta edellisen 16 kuukauden ajalta.  Alkuperäinen sähköinen resepti on määrätty muualla  terveydenhuollossa, eikä käytössä ole potilaskertomusta. 34

35 Uudistamispyynnön vastaanottaminen terveydenhuollossa1/5  Potilas itse voi esittää uudistamispyynnön terveydenhuollolle puhelimitse tai käymällä terveydenhuollon yksikössä.  Vastaanottaja selvittää  Potilaan henkilöllisyyden ja muut yhteystiedot (matkapuhelinnumero  Minkä sähköisen reseptin potilas pyytää uudistamaan?  Voiko lääkkeen uudistaa?  Antaako potilas suullisen suostumuksen Reseptikeskuksen kaikkien tietojen katseluun ja kirjaa sen uudistamispyyntöön  Potilaan matkapuhelinnumeron, jos hän antaa luvan uudistamispyynnön ilmoittamiseen tekstiviestinä  Vastaanottaja informoi potilasta seuraavista asioista  Tekstiviesti sisältää lääkkeen nimen  Uudistamispyynnön tulos voidaan ilmoittaa muillakin tavoilla.  Potilaalle soitetaan tai lähetetään kirje, jos sähköistä reseptiä ei voida uudistaa. Sähköinen lääkemääräys 35

36  Potilaan puolesta toimiva henkilö  Voi esittää uudistamispyynnön terveydenhuollolle puhelimitse tai käymällä terveydenhuollon toimintayksikössä.  Jos puolesta asioija on potilaan huoltaja tai laillinen edustaja  Käytäntö on sama kuin potilaan pyytäessä uudistamista itse.  Uudistamispyyntöä vastaanottavan tulee varmistua asioijan henkilöllisyydestä ja tarkistaa hänen oikeutensa hoitaa potilaan lääkitysasioita potilaan huoltajana tai laillisena edustajana.  Huumausaine-eResepti voidaan ottaa uudistettavaksi, kun potilas tunnetaan uudistamispyyntöä vastaanottavassa yksikössä.  Huoltaja tai laillinen edustaja voi antaa oman matkapuhelinnumeronsa tekstiviestin lähettämiseksi hänelle potilaan sähköisen reseptin uudistamisen tuloksesta. Uudistamispyynnön vastaanottaminen terveydenhuollossa2/5 Sähköinen lääkemääräys 36

37 Uudistamispyynnön vastaanottaminen terveydenhuollossa3/5  Jos puolesta asioija on kirjallisella suostumuksella potilaan puolesta toimiva henkilö  Vastaanottaja selvittää Asioijan henkilöllisyyden ja oikeuden asiointiin Mistä sähköisessä reseptissä on kyse? Voidaan hyödyntää potilastietojärjestelmää tai Reseptikeskusta Voidaanko sähköinen resepti uudistaa? Huumausaine-eResepti voidaan ottaa uudistettavaksi, kun potilas tunnetaan.  Vastaanottaja informoi puolesta asioivaa seuraavista asioista Suostumukseen sisältyy suostumus kaikkien Reseptikeskuksen tietojen katseluun, joka kirjataan uudistamispyyntöön. Uudistamispyynnön hylkäämisestä välitetään tieto soittamalla potilaan puolesta asioivalle henkilölle Ei voi antaa lupaa tekstiviestin lähettämiseksi. Sähköinen lääkemääräys 37

38 Uudistamispyynnön vastaanottaminen terveydenhuollossa4/5  Jos puolesta asioija on ilman kirjallista suostumusta potilaan puolesta toimiva henkilö  Voi esittää uudistamispyynnön satunnaisesti, mutta ei voi antaa suostumuksia Reseptikeskuksen tietojen katseluun tai tekstiviestin lähettämiseen  Pyynnön esittäjän on tiedettävä potilaan henkilötunnus ja lääkkeen nimi. Työntekijä ei voi käyttää potilastietojärjestelmää tai Reseptikeskusta lääkkeen selvittämiseen  Vastaanottaja selvittää  mihin puhelinnumeroon potilaalle voidaan soittaa, sähköistä reseptiä ei voida uudistaa. Ko. numeroa voidaan hyödyntää myös, kun epäillään väärinkäytöstä.  Huumausaine-eReseptin uudistamispyyntöä ei vastaanoteta.  Kun kyseessä on PKV-lääke, uudistamispyynnön vastaanottamisessa tulee noudattaa suurta varovaisuutta. Sähköinen lääkemääräys 38

39 Uudistamispyynnön vastaanottaminen terveydenhuollossa5/5  Potilaan puolesta toimiva organisaation edustaja kirjallisella luvalla  Vastaanottaja selvittää  Organisaation edustajan oikeuden potilaan asioiden hoitamiseen. Tieto löytyy potilastietojärjestelmästä.  Mistä sähköisessä reseptissä on kyse? Voidaan hyödyntää järjestelmää ja Reseptikeskusta  Huumausaine-eResepti voidaan ottaa uudistettavaksi, koska potilas on tunnistettu organisaatiossa, jonka edustaja asioi potilaan puolesta.  Kirjalliseen suostumukseen sisältyy suostumus Reseptikeskuksen tietojen katseluun. Suostumus viestitään lääkärille.  Uudistamispyynnön hylkäämisestä välitetään soittamalla tieto organisaatiolle, sen edustajan ilmoittamaan puhelinnumeroon. Sähköinen lääkemääräys 39

40 Uudistamispyynnön vastaanottaminen apteekissa  Apteekin uudistamispyynnöt kohdistetaan niitä vastaanottavaan terveydenhuollon yksikköön potilastietojärjestelmän uusimistyökalun kautta  Uudistamispyyntö pitää käsitellä terveydenhuollossa 8 vrk:n kuluessa  Apteekki on selvittänyt  Potilaan henkilöllisyyden  Suostumuksen kaikkien Reseptikeskuksessa olevien tietojensa katseluun ja tekstiviestin lähettämiseen  Tiedot tulevat uudistajalle uusimispyynnössä Sähköinen lääkemääräys 40

41 Uudistamispyynnön vastaanottaminen - lääkäri  Lääkkeen määrääjän vastaanotolla  Lääkkeen määrääjä käsittelee uudistamispyynnön välittömästi, eikä erillistä uudistamispyyntöä tehdä. Lääkkeen määrääjä saa potilaan suostumuksen Reseptikeskuksen tietojen katseluun ja potilas tiedon uudistamispyynnön tuloksesta.  Uudistamispyyntö tulee uudistamistyökalun kautta  uudistamispyynnön vastaanottaja on selvittänyt seuraavat asiat  saako lääkäri katsoa Reseptikeskuksen tiedot  saako potilaalle lähettää tekstiviestin  huumausaine-eResepteissä potilaan tunnistamisen Sähköinen lääkemääräys 41

42 Uudistamispyynnön käsittely terveydenhuollossa  Uudistamispyynnön palauttaminen  Uudistamispyyntöjen käsittelijä tai lääkäri voi palauttaa uudistamispyynnön Reseptikeskukseen, kun pyyntö on tullut apteekista virheellisesti. Palautettu uudistamispyyntö voidaan apteekista kohdistaa uudelleen toiseen toimintayksikköön uudistettavaksi.  Terveydenhuollon toimintayksikölle esitettyä ja siellä vastaanotettua pyyntöä ei voi palauttaa Reseptikeskukseen.  Uudistamispyynnön hylkääminen  Uudistamispyynnön voi hylätä sekä lääkäri että uudistamispyyntöjen käsittelijä. Uudistamispyyntöjen käsittelijä voi hylätä pyynnön esimerkiksi, kun potilaan tiedoissa ei ole riittäviä merkintöjä uudistettavaksi pyydettävän lääkkeen tehosta ja turvallisuudesta edellisen 16 kuukauden ajalta.  Kun sähköisen reseptin uudistamispyyntö hylätään, sen uudistamista ei voi pyytää miltään terveydenhuollon toimintayksiköltä. Sähköinen lääkemääräys 42

43 Uudistamispyynnön tuloksen ilmoittaminen  Hylkääminen pitää aina ilmoittaa potilaalle.  Muissa tapauksissa terveydenhuollon toimintayksikön ei tarvitse ilmoittaa uudistamispyynnön tulosta potilaalle.  Tieto hylkäämisestä välitetään potilaalle joko:  Tekstiviestinä, jos on potilaan suostumus. Tällöin potilas saa tiedon myös uudistamispyynnön hyväksymisistä.  Kirjeitse tai soittamalla  Sähköisen palvelun välityksellä, kun potilas on esittänyt uudistamispyynnön tätä palvelukanavaa käyttäen  Informointi muulle kuin potilaalle  Uudistamisen tuloksesta ei informoida potilasta, kun hän on kirjallisella suostumuksella oikeuttanut jonkun muun hoitamaan lääkitysasioitaan.  Tieto uudistamatta jättämisestä ilmoitetaan muulle taholle pääsääntöisesti soittamalla. Tekstiviestiä tähän ei saa käyttää.  Potilaan huoltajaa ja laillista edustajaa uudistamispyynnön tuloksesta informoidaan kuten potilasta itseään. Sähköinen lääkemääräys 43

44 Oikeus saada tietoa uudistamispyynnön tilasta  Potilaalla on oikeus kysyä käsittelyn etenemisestä (uudistettu, hylätty, vanhentunut) soittamalla tai käymällä toimintayksikössä, johon pyyntö on jätetty tai apteekissa  Kysyä voi aikaisintaan viikon kuluttua siitä, kun uudistamispyyntö on esitetty.  Uudistamispyynnöstä voi kysyä  potilas itse tai potilaan kirjallisella suostumuksella asioiva (lääkkeen tarkkaa nimeä ei tarvitse tietää)  joku muu potilaan puolesta (kysyjän pitää tietää potilaan henkilötunnus ja lääkkeen nimi) Sähköinen lääkemääräys 44

45 Lääkkeen noutaminen apteekista  Asiakas voi noutaa lääkkeensä mistä tahansa apteekista  Lääkkeen voi noutaa asiakas itse tai jokin muu hänen puolestaan asioiva henkilö tai organisaatio.  Asiakkaan tulee osoittaa luotettavasti oikeus vastaanottaa lääke (potilasohje, Kelakortti tai muu luotettava tapa).  Alaikäinen potilas  Alle 15-vuotias voi noutaa hänelle itselleen sähköisellä reseptillä määrätyn lääkkeen.  Hän ei voi antaa suullista tai kirjallista suostumusta muihin toimenpiteisiin. Huoltaja voi antaa suostumuksen.  Kun asiakas on täyttänyt 15-vuotta, hän voi antaa suullisen tai kirjallisen suostumuksen myös muihin kuin lääkkeen ostamiseen liittyviin toimenpiteisiin.  Huoltajalla on samat oikeudet eResepteihin, kun hän hoitaa 15 vuotta täyttäneen alaikäisen asiaa. Sähköinen lääkemääräys 45

46 Lääkkeen noutaminen apteekista  Alaikäinen voi toimia lääkkeen ostajana toisen henkilön puolesta, mikäli lääkkeen osto-oikeus osoitetaan luotettavasti.  Alle 18-vuotiaalle ei voi antaa kirjallista suostumusta muihin toimenpiteisiin.  Jos alle 18-vuotias on lapsen huoltaja, hän voi antaa suullisen tai kirjallisen suostumuksen lapsensa puolesta.  Sähköisen reseptin toimittaminen apteekissa  Farmaseutin tulee varmistaa ostajan oikeus luotettavalla tavalla.  Apteekeilla on epäselvissä tilanteissa oikeus olla toimittamatta sähköistä reseptiä. Sähköinen lääkemääräys 46

47 Apteekkisopimuspotilaat  STM ja Fimea suosittelevat, että apteekkisopimuspotilaiden lääkityksen hallinnan kannalta on suositeltavaa käyttää toistaiseksi paperireseptejä, kunnes uusi toimintamalli apteekkisopimusmenettelyyn valmistuu.  Asiasta tiedotetaan kun vaadittavat muutokset on tehty  Paikallisesti on sovittava toimintamalleista, kun apteekkisopimuspotilailla otetaan sähköiset lääkemääräykset käyttöön Annosjakelupotilaat  STM ja Fimea suosittelevat, että annosjakelua ei käytetä sähköistä reseptiä ennen kuin määritellyt muutokset on tehty Reseptikeskukseen ja apteekkijärjestelmiin.  Potilasturvallisuusongelma  Asiasta tiedotetaan kun vaadittavat järjestelmämuutokset on tehty  Paikallisesti on sovittava toimintamalleista, kun annosjakelua voidaan toteuttaa sähköisellä reseptillä Sähköinen lääkemääräys 47

48 Poikkeustilanteet  Terveydenhuollossa  Poikkeustilanne aiheutuu pääasiassa kahdesta syystä joko potilastietojärjestelmän toimimattomuudesta tai Reseptikeskuksen käyttöön liittyvästä tekijästä  Kun yksikön potilastietojärjestelmä ei toimi, noudatetaan yksikön omia poikkeustilanteita varten laadittuja sääntöjä. Poikkeustilanteiden aikana paperireseptejä tulee laatia mahdollisimman vähän. Poikkeustilanteen päätyttyä kaikkien paperireseptien tiedot on kirjattava potilastietojärjestelmään.  Kun poikkeustilanne aiheutuu Reseptikeskuksen käyttöön liittyvästä tekijästä. Lääkäri laatii reseptin muulla tavalla. Uudistamispyyntöjä ei tule käsitellä poikkeustilanteen aikana. Sähköinen lääkemääräys 48

49 Poikkeustilanteet  Apteekissa  Jos häiriötilanne on yksittäistä apteekkia koskeva, apteekki ohjaa asiakakkaan toiseen apteekkiin  Jos asiakasta ei ohjata muualle, apteekissa selvitetään asiakkaan Reseptikeskuksessa oleva lääkemääräyksen sisältö mm. potilasohjeesta, yhteenvedosta tai aikaisemmin toimitettuun lääkepakkaukseen kiinnitetystä tarrasta.  Mikäli tämä ei ole mahdollista, apteekki ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai terveydenhuollon toimintayksikköön.  Mikäli apteekki ei tavoita lääkäriä tai potilaan lääkemääräystiedot eivät ole saatavissa terveydenhuollon yksiköstä, apteekki ohjaa asiakkaan lääkärin vastaanotolle, esimerkiksi päivystykseen. Sähköinen lääkemääräys 49

50 Potilaan oikeudet Potilaan oikeudet

51 Potilaan oikeudet tarkistaa tietojaan  Tarkastusoikeus  Potilaalla on oikeus saada tarkastaa, mitä tietoja hänestä on tallennettu Reseptikeskukseen ja Reseptiarkistoon. Tietojen luovuttamisesta potilaalle päättää Kela.  Lomakkeen täyttämisestä ja toimittamisesta Kelaan huolehtii potilas  Potilas voi jättää tarkastuspyynnön myös terveydenhuoltoon tai apteekkiin, joilla on velvollisuus toimittaa se Kelaan  Käsittelystä ei saa periä potilaalta maksua, eikä asiaa kirjata potilaan kertomukseen Sähköinen lääkemääräys 51

52 Potilaan oikeudet tarkistaa tietojaan  Oikeus saada itseään koskevat virheelliset tiedot korjatuksi  Kun virheellinen tieto perustuu lääkkeen määrääjän merkintään, korjausvaatimus osoitetaan merkinnän tehneelle lääkkeen määrääjälle tai terveydenhuollon toimintayksikölle, jossa virheellinen merkintä on tehty  Lääkkeen määrääjä tekee tarvittavat korjausmerkinnät, jos tiedon korjaaminen on mahdollista. Korjauksesta ei tehdä potilaskertomukseen erillistä merkintää.  Reseptiarkistoon siirtyneen sähköisen reseptin voi korjata Kela. Toimintayksikkö toimittaa Kelalle kirjallisen toimeksiannon. Sähköinen lääkemääräys 52

53 Potilaan oikeudet tarkistaa tietojaan  Mikäli toimintayksikkö katsoo, ettei korjaamiselle ole edellytyksiä, vaatimus ja toimintayksikön selvitys toimitetaan Kelalle kieltäytymistodistuksen antamisen harkintaa varten. Potilas voi kieltäytymistodistuksen saatuaan saattaa asian tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.  Vaatimuksen käsittelystä ei saa periä potilaalta maksua.  Virheellisen merkinnän korjaamiseen liittyvät asiakirjat säilytetään toimintayksikön arkistossa 12 vuotta. Sähköinen lääkemääräys 53

54 Potilaan oikeudet tarkistaa tietojaan  Tiedonsaantioikeus  oikeus saada lokitiedot, ketkä ovat katselleet ja käsitelleet potilaan Reseptikeskuksessa tai Reseptiarkistossa olevia tietoja.  Lomakkeen täyttämisestä ja toimittamisesta Kelaan huolehtii potilas. Potilas voi kuitenkin jättää lomakkeen myös terveydenhuoltoon tai apteekkiin, joilla on velvollisuus toimittaa se Kelaan. Käsittelystä ei saa periä potilaalta maksua, eikä asiaa kirjata potilaan kertomukseen.  Jos potilas on lokitietojen perusteella sitä mieltä, että tietoja on katsottu ilman riittäviä perusteita, hän voi tehdä selvityspyynnön tietojensa käytön perusteista Kelalle. Sähköinen lääkemääräys 54

55 Potilaan oikeudet  Kieltäytyä sähköisestä reseptistä  Kieltäytyä potilasohjeesta  Antaa suullinen suostumus Reseptikeskuksen tietojen katseluun, mitätöintiin, uudistamispyynnön tuloksen ilmoittamiseen tekstiviestillä  Antaa kirjallinen suostumus hoitoon liittymättömissä tilanteissa  Pyytää yhteenvetoa lääkitystiedoista Sähköinen lääkemääräys 55

56 Reseptikeskuksen käyttöä valvovat  Kela  Säännöllinen lokienseuranta  Terveydenhuollon toimintayksikkö  Säännöllinen lokienseuranta  Potilas  Omakanta Sähköinen lääkemääräys 56


Lataa ppt "Kansalliset toimintamallit Sähköinen lääkemääräys 26.11.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google