Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Pipsa Vilén kehittäjäsairaanhoitaja
Kohti yhteistä asiakkuutta Pipsa Vilén kehittäjäsairaanhoitaja Jari Savikuja kehittäjäsosiaalityöntekijä PaKaste II, Kemi
4
Yhteinen asiakas
5
Sosiaalityö A-Klinikka Mielenterveysasema
6
Sosiaalityö A-Klinikka Mielenterveysasema
Yhteinen hoito- ja palvelu-suunnitelma A-Klinikka Mielenterveysasema
7
Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma
Yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelusuunnitelma on työväline, joka helpottaa asiakkaan ja asiantuntijoiden moniammatillista työtä. Kehitetty keväällä 2012 moniammatillisesti mielenterveys-, päihde- ja aikuissosiaalityön työpalavereissa.
8
Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma
Käytetty yhteisasiakkuudessa ensiksi paperiversiona. Asiakastilanteessa sosiaalityöntekijä on toiminut suunnitelman kirjaajana. Asiakaspalautteen perustalta lomake oli selkeä ja jäsensi asiakkaan elämäntilannetta ja saatavaa palvelua.
9
Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma
Tullut ”sähköiseen” muotoon Pegasos järjestelmään syksyllä 2013 Tukee toimintatapana yhteisen asiakkuuden –ideaa, jossa asiakas on keskiössä Toiminnalla on asiakkaan suostumus
12
… sitten ”sähköiseen muotoon”
14
Asiakkaan kokonaistilanne avautuu parhaimmillaan asiakkaan ja moniammatillisen tiimin avoimena dialogina Toimintatavassa asiakas kohdataan yhdessä, arvioidaan moniammatillisesti asiakkaan kanssa tilannetta ja tehdään jatkosuunnitelma yhteisellä hoito- ja palvelusuunnitelmalla
15
Esimerkiksi hyötyjä Jatkuvuus mielenterveyspalveluissa alkaneen asiakkuuden kuntoutuspolut eri ammattialojen yhteistyönä Perheen kokonaistilanne vanhemman päihde-, mielenterveys-, taloudellisten ongelmien vaikutus lapsiin
16
Hoito- palvelusuunnitelman hyödyt
HYÖDYT ASIAKKAALLE Asiakaslähtöisyys : osallisuus ja itsemääräämisoikeus kokoaa yhteen asiakkaan tarvitsemat palvelut selkeyttää asiakkaan elämäntilannetta motivoi asiakasta omaan hoitoon ja tukeen
17
Hoito- palvelusuunnitelman hyödyt
HYÖDYT TYÖNTEKIJÄLLE ohjaa työprosessia lisää asiakaslähtöisyyttä tekee näkyväksi asiakkaan käyttämät palvelut tekee työstä suunnitelmallista mahdollistaa työn vaikuttavuuden arvioinnin vahvistaa moniammatillista yhteistyötä ja osaamista tietämys asiakkaan kokonaistilanteesta paranee ehkäisee päällekkäistä työtä tekee tukitoimista (/hoitoketjusta) jatkumon
18
Vaadittavat resurssit
Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma tehdään asiakkaalle tarvittaessa. Se on suunnitelma työnjaosta ja yhteisistä tapaamisista. Aina ei ole syytä kokoontua yhdessä. Suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa. Suunnitelman teko on yhteistyötä asiakkaan ja viranomaisten kesken, joten tärkein resurssi on halu tehdä yhdessä työtä.
19
Raskaana olevan päihteitä käyttävän äidin ja hänen perheensä palvelut
Sosiaalityö Raskaana olevan päihteitä käyttävän äidin ja hänen perheensä palvelut Yhteinen hoito- ja palvelu-suunnitelma A-Klinikka Mielenterveysasema
20
RASKAANA OLEVA PÄIHTEITÄ KÄYTTÄVÄ ÄITI JA –PERHE YHTEISENÄ ASIAKKAANA
Projektissa on luotu toimintamalli varhaiseen, vapaaehtoiseen ja ennalta ehkäisevään päihde- ja sosiaalityöhön Tavoitteena on päihteitä käyttävän äidin ja perheen hyvinvointi ja syntyvän lapsen terveyden turvaaminen
21
Toimintamallissa äitiysneuvolan terveydenhoitaja, päihdetyöntekijä ja sosiaalityöntekijä muodostavat tukitiimin perheelle. Tukitiimi täydentyy perhetapaamisten aikana. Tukitiimi integroi perheelle tarvittavat palvelut ja hoidon kemiläisestä palveluverkostosta.
22
Tavoitteena on koota yhteen perheen ja verkoston voimavarat ja osaajat
Esimerkiksi toimijat, jotka tukevat perhettä päihdekuntoutuksessa ja vanhemmuudessa ovat A-klinikka, aikuissosiaalityö, perhetyö, perheneuvola, äitiys- ja lastenneuvola, L-PKS:n äitiyspoliklinikka, mielenterveysasema (…). Koko perhe huomioidaan palvelunsaajana ja aktiivisena toimijana
23
Tukitiimi ja perhe tekevät yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman, joka sisältää perheen tarvitseman moniammatillisen tuen ja palvelut Hoito- ja palvelusuunnitelma mahdollistaa tiedonsiirron perheen kanssa työskentelevien kesken
24
Mallin linkki
25
Toimintamallista on tehty esite, joka on jaettu sosiaali- ja terveydenhuollon eri toimipisteisiin asiakkaiden hyödynnettäväksi. Esitteessä on palvelusta selkeä kuvaus ja ohjeet asiakkaalle. Esitteessä on mukana suora puhelinnumero, jotta tukitoimet voidaan aloittaa heti.
27
Kehittäjäasiakastoiminta
Sosiaalityö Raskaana olevan päihteitä käyttävän äidin ja hänen perheensä palvelut Yhteinen hoito- ja palvelu-suunnitelma A-Klinikka Mielenterveysasema Kehittäjäasiakastoiminta
28
KEHITTÄJÄASIAKASTOIMINTA
Jotta palvelujen kehittämiseksi saadaan asiakkaiden näkemystä Jotta viranomaiset oppivat toiminnastaan Tallennettu palveluhistoriaa Toiminta jatkuu projektin jälkeen, seuraava kerta
31
Maanantai 17.6. 11.00 Majoittuminen 11.30 Tervetuliaissanat 12.00 Lounas 13.00 Lipunnosto ja leirin ohjelma 13.30 Tutustuminen 14.30 Kahvit ja välipala 15.00 Aarteen etsintä perheittäin 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/Lapsilla mahdollisuus ohjattuun ohjelmaan 19.30 Iltapala 20.00 Iltanuotio/takkahuone päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Keskiviikko 19.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto 09.40 Vanhempien kanssa keskustelu/Lapsilla valokuvakehysten tekeminen 11.00 Vanhempien keskinäinen keskustelu tai vapaa/Lapsilla ohjattua ohjelmaa 12.00 Lounas 13.00 Jalkapalloturnaus alkaa (jos sataa vettä, jokin sisäpeli/ -leikki 14.30 Välipala/kahvi 15.00 Leirin jalkapalloturnaus 16.00 Palkintojen jako 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/Lapsilla mahdollisuus ohjattuun toimintaan 19.30 Iltapala 20.00 takkahuone, Nepal ja nepalilaisia leikkejä päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Tiistai 18.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto 09.40 Vanhempien kanssa keskustelu/ Lapsilla tyynyliinojen tekeminen 11.00 Vanhempien keskinäinen keskustelu tai vapaa/Lapsilla tyynyliinojen tekeminen 12.00 Lounas 13.00 Uimaretki /(jos sataa keppihevosten tekeminen ja kahvit ja välipala). 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/ Lapsilla mahdollisuus ohjattuun ohjelmaan 19.30 Iltapala 20.00 Iltanuotio/takkahuone, päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Torstai 20.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto Yhteinen valokuvien katselu ja palautekeskustelu 12.00 Lounas Kotimatkalle.. Maanantai 17.6. 11.00 Majoittuminen 11.30 Tervetuliaissanat 12.00 Lounas 13.00 Lipunnosto ja leirin ohjelma 13.30 Tutustuminen 14.30 Kahvit ja välipala 15.00 Aarteen etsintä perheittäin 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/Lapsilla mahdollisuus ohjattuun ohjelmaan 19.30 Iltapala 20.00 Iltanuotio/takkahuone päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Keskiviikko 19.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto 09.40 Vanhempien kanssa keskustelu/Lapsilla valokuvakehysten tekeminen 11.00 Vanhempien keskinäinen keskustelu tai vapaa/Lapsilla ohjattua ohjelmaa 12.00 Lounas 13.00 Jalkapalloturnaus alkaa (jos sataa vettä, jokin sisäpeli/ -leikki 14.30 Välipala/kahvi 15.00 Leirin jalkapalloturnaus 16.00 Palkintojen jako 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/Lapsilla mahdollisuus ohjattuun toimintaan 19.30 Iltapala 20.00 takkahuone, Nepal ja nepalilaisia leikkejä päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Tiistai 18.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto 09.40 Vanhempien kanssa keskustelu/ Lapsilla tyynyliinojen tekeminen 11.00 Vanhempien keskinäinen keskustelu tai vapaa/Lapsilla tyynyliinojen tekeminen 12.00 Lounas 13.00 Uimaretki /(jos sataa keppihevosten tekeminen ja kahvit ja välipala). 17.00 Päivällinen 18.00 Saunavuorot/ Lapsilla mahdollisuus ohjattuun ohjelmaan 19.30 Iltapala 20.00 Iltanuotio/takkahuone, päivän päätös 21.00 Hiljaisuus Torstai 20.6 08.30 Aamupala 09.30 Lipunnosto Yhteinen valokuvien katselu ja palautekeskustelu 12.00 Lounas Kotimatkalle..
32
Perheleiri Tavoitteet
Kaste -ohjelman mukainen syrjäytymisen ehkäisy, osallisuuden lisääminen ja hyvinvointierojen kaventaminen. Vanhemmuuden monimuotoinen tukeminen kasvatukselle, hoivalle ja arjen hallinnalle. Perheen keskinäisen vuorovaikutuksen ja rakastavan suhteen tukeminen. Terveyden edistäminen. mm. säännöllisen vuorokausirytmin avulla Mukava yhdessäolo virkistäytyminen ja mahdollisuus lomaan Sosiaalisen hyvinvoinnin lisääminen. Leirillä perheillä on mahdollisuus yhteisöllisyyteen ja kokemusten vaihtoon vertaisten kesken. Perheen jäsenten itsetunnon ja voimaantumisen vahvistaminen.
33
KEMILÄISTEN NUORTEN PALVELUT
Kemissä on mallinnettu nuorten palvelut ”teinistä työelämään” QPR-malliksi Malli on realistinen kuvaus nuorten palveluprosessista eri toimipisteissä ja eri toimipisteiden välillä.
34
KEMILÄISTEN NUORTEN PALVELUT
35
Toimintamalli pyrkii edistämään moni-ammatillista tuen arviointia ja palvelun saatavuutta mahdollisimman matalalla kynnyksellä
36
Kiitos
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.